گوگل اسپیکر Google Home را معرفی کرد

در طول یک سال و نیم گذشته، دنیای فن‎آوری در حال برگشتن به حالت عادی بعد از شنیدن خبر شگفت‎انگیز آمازون در رابطه با عرضه‎ی محصول اکو (Echo) خود بوده است. حالا، گوگل کاری انجام داده که همگان خواهان آن بوده‎اند یعنی: واردکردن یک رقیب به بازار. این محصول Google Home نام دارد و در […]

در طول یک سال و نیم گذشته، دنیای فن‎آوری در حال برگشتن به حالت عادی بعد از شنیدن خبر شگفت‎انگیز آمازون در رابطه با عرضه‎ی محصول اکو (Echo) خود بوده است. حالا، گوگل کاری انجام داده که همگان خواهان آن بوده‎اند یعنی: واردکردن یک رقیب به بازار. این محصول Google Home نام دارد و در چند ماه آینده با قیمتی که هنوز مشخص نشده به بازار روانه خواهد شد. شما می‎توانید در وب‎سایت این محصول ثبت‎نام کرده و از به‌روزرسانی اخبار مربوط به آن باخبر شوید.

Mario Queiroz مدیر اجرایی پشت این پروژه با داشتن مقام معاون رئیس بخش مدیریت محصول گوگل، حرف‎های زیادی در رابطه با این محصول دارد. شاید او را به عنوان فردی که در واقع تنها محصول موفق گوگل برای اتاق‎های نشیمن را معرفی کرده یعنی کروم‎کست، بهتر بشناسید.

شما می‎توانید به Google Home به عنوان اقدام بعدی او بنگرید. این محصول الزاماً همان چیزی است که افراد خواهان ساخت آن توسط گوگل به عنوان رقیبی برای اکو بودند. Google Home اسپیکر کوچکی است که به برق متصل می‌کنید و همیشه در حال گوش دادن به فرامین شما است چون میکروفون‎هایی در اختیار دارد که با داشتن قابلیت میدان دور می‎توانند صدای شما را در طول اتاق بشنوند. این اسپیکر به سوالات شما پاسخ داده، موزیک مورد نظرتان را پخش و برخی از گجت‎های اتوماسیون خانگی شما را نیز کنترل خواهد کرد. Queiroz می‎گوید که Home در انجام خیلی از کارها به نسبت اکو بهتر خواهد بود.

Google-IO-2016-event-verge_142

از نظر ظاهری و فیزیکی، Home استوانه‎ای کوچک و در دسترس با داشتن درپوش (قسمت بالایی) شیب و زاویه‎دار است. نظیر روتر OnHub گوگل (که اگر گوگل هوشمندتر عمل می‎کرد در واقع بایستی قابلیت‎های Google Home را می‎داشت)، دارای یک قاب ماژولی است که شما می‎توانید با استفاده از پایه‎هایی با پوسته‎های به رنگ‎های مختلف آن را با دکوراسیون خانه‎ی خود ست کنید. این اسپیکر هم‎‎چنین دارای تعدادی چراغ‎های ال‎ای‎دی است تا با چشمک زدن خود به شما نشان دهند این محصول روشن و فعال است.

Screen_Shot_2016-05-18_at_1.19.55_PM.0

این محصول پرتابل نیست، ولی مزایای همیشه به پریز زدن آن باعث شده که گوگل اسپیکر قدرتمندتری بسازد. Quieroz می‎گوید “این اسپیکر واقعاً فضای اتاق را تحت پوشش قرار می‎دهد” و همیشه دارای کیفیت “باس‎های قوی و اوج‎های شفاف” خواهد بود. چنین چیزی مهم است، به خاطر اینکه یکی از موارد اصلی که گوگل در رابطه با استفاده از این محصول پیش‎بینی می‎کند گوش دادن به موزیک است. عملکرد اکو در این زمینه زیاد عالی نیست.

قابلیت دیگری که اکو در آن تبحر لازم را ندارد تحت پوشش قرار دادن بیشتر از یک اتاق است. ولی Google Home از همان ابتدا با در نظر داشتن چندین اتاق و اسپیکر طراحی شده است؛ و چون از استاندارد پایه‎ی اسپیکر Cast گوگل استفاده می‎کند، شما می‎توانید با هر اسپیکری که خواستید صحبت کنید و بگویید بر روی اسپیکرهای دیگر موزیک را پخش کند، نظیر کاری که می‎توانید با اسیپکرهای Google Cast Audio انجام دهید.

این اسپیکر بدون شک در تعامل با سرویس گوگل پلی موزیک هم قرار خواهد داشت ولی بایستی قادر به استفاده از سرویس‎های دیگری که از Google Cast پشتیبانی می‎کنند، نظیر Spotify، نیز باشد.

سازگار بودن با اسپیکرهای Cast یک قابلیت هوشمند دیگر به این محصول می‎دهد، می‎تواند در تعامل با کروم‎کستی که به تلویزیون خود زده‎اید باشد، کلیپ‎های ویدئویی یوتیوب را پخش کند و هرکار دیگری که فکرش را بکنید انجام دهد.

متأسفانه، Google Home به هنگام عرضه از چندین حساب گوگل پشتیبانی نخواهد کرد، ولی این شرکت گفته‎ است که به زودی چنین امکانی نیز فراهم خواهد شد.

Home یقیناً به شما اجازه‎ی سؤال پرسیدن را نیز می‎دهد. ‎آقای Queiroz می‎گوید که گوگل تلاش زیادی را صرف اندیشیدن در رابطه با سؤالاتی که کاربران ممکن است بپرسند و نحوه‎ی پاسخ‎دهی Google Home کرده است. این محصول در رابطه با تن صداهای مختلف بهینه خواهد شد و بدون داشتن لحن یکنواخت طولانی اطلاعات کافی در اختیار کاربر قرار می‎دهد.

تنها در یک بخش ممکن است Google Home به توانمندی اکو نباشد و آن زمانی است که بحث سازگاری و توسعه‎پذیری با دستگاه‎ها و خدمات دیگر مطرح می‎شود. گوگل فعلاً نخواسته برای کمک یا برای این بالا بردن قابلیت‎های این دستگاه از رابط‎های کاربردی برنامه‎نویسی توسعه‎دهندگان دیگر استفاده کند. در عوض این شرکت می‎خواهد زمانی را صرف ایجاد راه‎هایی کند که به واسطه‎ی آن‎ها محصول تولیدی‎اش بتواند در قالب یک مترجم بین نحوه‎ی گفتار طبیعی ما و نحوه‎ی لازم برای صحبت با ربات‎ها عمل کند.

Quieroz اعتراف می‎کند که طیف وسیع مهارت‎های اکو جالب است ولی می‎گوید “اگر ولی به عمق ماجرا نگاه کنید آن‎وقت متوجه می‎شوید که اوضاع خوب نیست و آن موقع به نوعی مأیوس می‎شوید. من فکر می‎کنم که چنین چیزی گاهی اوقات در رابطه با الکسا هم صدق می‎کند.”

در واقع Google Home قصد تعامل با مجموعه‎ی کوچک‎تری از دستگاه‎های اتوماسیون را دارد که هنوز گوگل نامی از آن‎ها نبرده است ولی شامل حداقل بعضی از ترموستات‎ها و چراغ‎های هوشمند می‎شود. علاوه بر این، Google Home قادر به انجام تمامی کارهایی خواهد بود که دستیار صوتی گوگل می‎تواند در حال حاضر انجام دهد (به علاوه شاید اندکی کارهای بیشتر، نتیجه‎گیری بهتر را زمانی می‎توانست داشت که کاربران آن را محک بزنند). خوشبختانه از نظر گوگل میزان توانایی‎های این محصول زیاد است چون به نوعی دارای یک دیتابیس فوق‎العاده بزرگ است که هزاران “فرمان‎ ورودی” را و ارتباط آن‎ها با یکدیگر را درک می‎کند؛ بنابراین اگر شما به عنوان مثال شماره‎ی لباس یک بازیکن بسکتبال را بخواهید، گوگل می‎تواند جواب درست را در اختیار شما قرار دهد و آماده‎ی دریافت سؤال‌های مرتبط بیشتر باشد.

در اختیار نداشتن تمامی قابلیت‎های اکو در زمینه با اپلیکیشن‎ها و خدمات شخص‎ثالث اندکی امتیاز منفی به Google Home می‎دهد ولی Quieroz می‎گوید که نگران نیست، در حقیقت به نظر می‎آید او مشتاق یک مسابقه‎ی نفر به نفر است.

“ما در اکثر حوزه‎ها بر پایه‎ی قابلیت‎های موجود با هم رقابت خواهیم کرد. و در بخش‎هایی که واقعا برای مصرف‎کننده مهم هستند، ما عملکرد بهتری خواهیم داشت.”

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال