چگونه نرم‌افزار‌ها و سرویس‌های گوگل را غیر‌فعال کنیم (مختص گوشی‌های اندرویدی روت شده)

اخیرا مقاله‌ای در مورد چگونگی اقزایش دوام باطری گوشی گلکسی اس6 سامسونگ توسط وبسایت خبری تک‌نیوز منتشر شد. هم اینک در این بررسی به چگونگی غیر‌فعال کردن برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل (در صورت عدم نیاز به آنها) پرداخته می‌شود. در ضمن این نکته را نیز یاد‌آور می‌‌شویم که مقاله پیش روی، مختص گوشی‌های مجهز به سیستم […]

اخیرا مقاله‌ای در مورد چگونگی اقزایش دوام باطری گوشی گلکسی اس6 سامسونگ توسط وبسایت خبری تک‌نیوز منتشر شد. هم اینک در این بررسی به چگونگی غیر‌فعال کردن برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل (در صورت عدم نیاز به آنها) پرداخته می‌شود. در ضمن این نکته را نیز یاد‌آور می‌‌شویم که مقاله پیش روی، مختص گوشی‌های مجهز به سیستم عامل اندروید روت شده است. همانطور که می‌دانید سیستم عامل اندروید از بهترین سیستم عامل‌های موجود در سطح دنیا تا به امروز بوده و سرویس‌ها و برنامه‌های موجود در آن به سهولت کار با گوشی و سرویس‌دهی مناسب به کاربران خود کمک بسزایی می‌کنند. اما گاهی زمانی فرا می‌رسد که سرویس‌های مورد نظر برای بعضی از کاربران بدون استفاده و بی‌مصرف بوده و از این رو فعال ماندن این سری از برنامه‌ها یا سرویس‌ها باعث مصرف انرژی باطری گوشی و کاهش دوام آن می‌شود. البته شاید حذف برنامه‌های شرکتی یک گوشی (Vendor app) خیلی به دستگاه شما آسیب نزند، اما در صورت اشتباه در حذف یکی از سرویس‌ها، ممکن است برنامه‌های مفید در حال استفاده از آن سرویس نیز از ادامه کار خود نا‌توان بمانند.

مسلما بهترین و کم‌خطر‌ترین راه برای رسیدن به این اهداف، غیر فعال کردن یا فریز کردن (freeze) سرویس‌‎ها و برنامه‌ها‌ست (بجای حذف کامل این سرویس‌‎ها) این ویژگی به شما این اکماک را می‌دهد که در کنار غیر‌فعال کردن آن برنامه، در صورت نیاز دوباره به آن در آینده، به آسانی آن را دوباره فعال سازید. در این مقاله به چگونگی انجام این عمل پرداخته و مراحل آن را گام به گام با هم خواهیم پیمود. در ادامه با تک نیوز همراه باشید.

در ابتدا به اپلیکیشنی به منظور غیر‌ فعال سازی سرویس‌ها و برنامه‌ها نیاز داریم. برای این منظور می‌بایست برنامه Disable Service app را از محل Play Store دانلود کرده و آن را نصب کنیم. این تست بر روی یک گوشی با نسخه 5.0.1 لالی‌پاپ اندروید انجام گرفته است و از این نظر هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.

1- برنامه Disable Services را باز کرده و در ابتدا شاهد صفحه اول آن خواهید بود. در این قسمت به طور پیش‌فرض در زبانه Third Party قرار داشته و می‌بایست از این قسمت مهم بیرون بیایید. زیرا قصد ما از انجام این کار، استفاده از قدرت و امکانات اندروید روت شده برای غیر‌فعال کردن برنامه‌ها و سرویس‎های پیش‌فرض گوشی است. در هر حال ابتدا بر روی زبانه System بروید. مسلما تا اینجای مقاله متوجه مسئله پیچیده‌ای نشده‌اید.

How-to-disable-Google-services-and-system-apps-you-arent-using-on-Android-root

 

2- برای شروع بهتر است که تمامی اقدامات خود را بر روی برنامه Android Live Wallpapers انجام دهیم. پس روی آن رفته و آن را لمس می‌کنیم و سپس علامت موبوط به آن را غیر‌فعال می‌کنیم. در این لحظه یک پنجره شناور با نام Superuser request ظاهر می‌شود. در این پنجره می‌بایست دکمه Grant را انتخاب کنید. به منظور عدم پذیرش ادامه پروسه می‌توانید از گزینه Deny برای صرف نظر کردن از آن استفاده کنید. تا اینجا که خیلی سخت بنظر نمی‌رسید. به قسمت بعد می‌رویم تا شاهد پاک‌سازی دیگر انواع سرویس‌ها باشیم.

How-to-disable-Google-services-and-system-apps-you-arent-using-on-Android-root

 

3- اگر در خاطرتان باشد سیستم عامل گوگل توانایی پرینت را به طور پیش‌فرض به همراه داشته و از طرفی دیگر، این ویژگی هیچگاه به کمکمان نیامده و هیچ وقت تقاضای پرینت صفحه‌ای از روی گوشی هوشمند خود را نداشته‌ایم. بنابراین در صفحه مربوط به آن (Cloud Print)، تمامی تیک‌ها را تک به تک از روی گزینه‌های پیش رو برداشته و این کار را تا زمان قرمز شدن متن تمامی آنها ادامه خواهیم داد. مسلما این بخش از ماجرا کمی کسل‌کننده است، زیرا می‌بایست تمامی موارد را به صورت دستی و پشت سر هم غیر‌فعال کنید.

How-to-disable-Google-services-and-system-apps-you-arent-using-on-Android-root

 

4- همانطور که شاهد هستید، تمامی سرویس‌های سیستم شما به همین شکل قابل غیر‌فعال‌سازی خواهد بود و مطمئنا این کار بسیار ارزان و راحت است. اما در ادامه ماجرا در حال جستجوی اپلیکیشن‌های Google services (زیرا به طور فرضی از کتاب‌ها و فیلم‌ها و بازی‌های آن استفاده‌ای نمی‌کنیم)، برنامه‌های غیر‌کاربردی Verizon و دیگر اهداف مشکوک هستیم. مسلما وجود و یا عدم وجود یک برنامه به صلاح‌دید کاربران بوده و تک‌نیوز در قبال این موارد هیچ‌گونه مسئولیتی را نمی‌پذیرد. در این قسمت شاهد به میان آوردن مثال‌هایی بودید و همانطور که شاهد بودید، فعال یا غیر‌فعال‌سازی این موارد و انجام پروسه‌های آن بسیار آسان بوده و امیدواریم که از سیستم جدید خود لذت کافی را ببرید.

How-to-disable-Google-services-and-system-apps-you-arent-using-on-Android-root

 

 

با این تفسیر به نظر شما استفاده از این مسیر به منظور افزایش دوام باطری گوشی راه مناسبی خواهد بود؟! لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال