ظرفیت بالای اشتغال‌زایی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات

اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری در خصوص بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این بخش ظرفیت چشمگیری برای ایجاد شغل‌های جدید مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان دارد. وی با بیان اینکه شناخت کانون اصلی اقتصاد در کشور برای ایجاد تحول اقتصادی ضروری است، اظهار داشت: در اقتصاد نفتی بر فروش منابع کشور اتکاء می‌شود […]

اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری در خصوص بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این بخش ظرفیت چشمگیری برای ایجاد شغل‌های جدید مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

وی با بیان اینکه شناخت کانون اصلی اقتصاد در کشور برای ایجاد تحول اقتصادی ضروری است، اظهار داشت: در اقتصاد نفتی بر فروش منابع کشور اتکاء می‌شود در حالیکه بر اساس اقتصاد مقاومتی، اقتصاد باید مبتنی بر دانش بنیان شکل گیرد.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز تنها با تکیه بر روش‌های اقتصاد سنتی نمی‌توانیم موفق باشیم، گفت: در حال حاضر نیازمند حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی هستیم. مردم از اقتصاد انتظار تحول، رفاه و شغل را دارند.

جهانگیری ادامه داد: راهکار ایجاد اقتصاد دانش بنیان تکیه بر خلاقیت و نو‌آوری و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش مهمی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

وی تصریح کرد: طبق آمارهای اعلام شده، وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر موفقیت محسوسی در تولید شغل‌های ICT محور داشته و از این پس نیز با تحول ابزارها در دنیا زمینه ایجاد اشتغال در حوزه ICT بیش از پیش فراهم می‌شود.

طبق گفته معاون اول ریاست جمهوری، 12 سال پیش هدف‌گذاری شده بود که تا 20 سال آینده قدرت اول منطقه باشیم که در آن زمان تنها 3 کشور منطقه در حوزه علم و فناوری در حد ایران بودند و این هدف قابل دسترس بود اما اکنون مشاهده رتبه کشورهای کوچک منطقه که در گذشته‌ای نه چندان دور رقیب جدی ما نبودند جای تأسف دارد.

جهانگیری در خصوص نقش دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه نباید با محدودیت‌های اجباری خارجی محصور شود بلکه دانشگاه‌ها باید محیطی برای ایجاد شغل‌های دانش‌بنیان باشند و بتوانند به درستی از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: از زمانی که در وزارت صنعت در دولت هشتم مشغول بودم بحث دولت الکترونیک مطرح شد که تاکنون پیشرفت زیادی نداشته است اما در دولت یازدهم برای ارائه خدمات بهتر و ارزان‌تر دستگاه‌های دولتی به مردم، دولت الکترونیک را به صورت جدی در دستور کار قرار دادیم که علاوه بر تسهیل خدمات، مقابله با فساد اداری از دیگر نتایج دولت الکترونیک است.