[WWDC 2015] سیستم عامل iOS 9 رسما معرفی شد

روز گذشته کمپانی اپل در جریان کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان خود، WorldWide Develpoer Confrence یا WWDC 2015 که در شهر سان‌فرانسیسکو برگزار گشت، از نسخه جدید دو سیستم عامل مهم خود، در زمینه‌ کامپیوتر‌های شخصی (Mac OS X) و گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها (iOS) رونمایی نمود. در این بخش به معرفی ویژگی‌های سیستم عامل جدید اپل با نام iOS 9 خواهیم پرداخت. با […]

روز گذشته کمپانی اپل در جریان کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان خود، WorldWide Develpoer Confrence یا WWDC 2015 که در شهر سان‌فرانسیسکو برگزار گشت، از نسخه جدید دو سیستم عامل مهم خود، در زمینه‌ کامپیوتر‌های شخصی (Mac OS X) و گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها (iOS) رونمایی نمود. در این بخش به معرفی ویژگی‌های سیستم عامل جدید اپل با نام iOS 9 خواهیم پرداخت. با تک‌نیوز همراه باشید:

gsmarena_001

قبل از هر‌گونه توضیحی بهتر است به این نکته اشاره کنیم که نسخه بتای عمومی سیستم عامل iOS 9 در ماه آینده میلادی منتشر خواهد شد.

 

دستیار صوتی Siri

proactive نامی است که کمپانی اپل بر روی نسخه جدید دستیار صوتی سیری گذاشته است و هم اینک از نظر محتوایی بسیار فعال بوده و حتی بدون در‌خواست کاربر خود نیز به کمک رساندن و فعالیت خود ادامه می‌دهد. از این نظر این ویژگی سیری شباهت بسیار زیادی به سرویس Google Now موجود در سیستم عامل اندروید دارد.

سرویس سیری اپل در تمام مدت روز فعالیت‌های شما را تعقیب کرده و تمامی عادات، مکان‌های حضورتان و حتی دستگاه‌های متصل شده به گوشی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. بنابراین با اتصال هدفون به گوشی در منزل، باز کردن اپلیکیشن موزیک پلیر گوشی پیشنهاد می‌شود و اگر در خودرو بوده و بوسیله بلوتوث به سیستم ماشین خود متصل شوید، پخش یک کتاب صوتی پیشنهاد می‌شود.

gsmarena_062

منشی دیجیتالی اپل تمامی ایمیل‌های شما را زیر نظر داشته و قرار‌های کاری و یا دعوت‌نامه‌های شما را ثبت می‌کند. همچنین اگر در هنگام رانندگی بوده و چند خیابان جلو‌تر از شما ترافیک سنگینی برجا باشد، سیری با نمایش صفحه‌ای، وجود آن را به شما تذکر خواهد داد و بدین وسیله موجب به موقع رسیدن شما به محل کارتان می‌شود.

هم اینک در ویرایش جدید iOS می‌توانید شاهد وجود این سرویس در صفحه سمت چپ homescreen یا صفحه اصلی گوشی باشید.

gsmarena_069

ویژگی‌های بهبود بافته iOS 9  شامل جستجوی داخل سیستمی نیز می‌شود و  هم اینک با جستجوی متنی خاص، آن عبارت در داخل اپلیکیشن‌ها نیز جستجو می‌شود و با نمایش نتایج جستجو و انتخاب آنها، به قسمت مورد نظر در داخل برنامه هدایت خواهید شد. با انتخاب دکمه برگشت نیز دوباره به صفحه اصلی یا همان homescreen منتقل خواهید شد.

gsmarena_076

دستیار صوتی سیری می‌تواند به عنوان یک caller ID نیز عمل کرده و با بررسی و اسکن ایمیل‌های شما، با بر‌قراری مکالمه با شماره‌ای ناشناس، این سرویس پیشنهادی مبنی بر وجود و یا عدم وجود مکاتبات توسط  ایمیل با شخص مورد نظر را می‌دهد و از این نظر بر این بخش نظارت دارد.

جالب است بدانید که تمامی پروسه اسکن و بررسی، در داخل گوشی انجام می‌شود و به هیچ وجه اطلاعات آن جمع‌آوری نشده و به یک سرور یا دیتابیس خارجی فرستاده نمی‌شود. در حقیقت هیچ یک از ایمیل‌های شما به این خاطر زیر و رو نخواهد شد و این خود می‌تواند تلنگر بزرگی به سرویس Google Now موجود در سیستم عامل اندروید باشد.

 

مالتی‌ تسکینگ

کمپانی اپل در این بخش اقدام به تغییر قسمت جابه‌جایی بین برنامه‌ها (app switcher) سیستم عامل خود نموده است و هم اینک شاهد وجود کارت‌های سه‌بعدی، شبیه به آنچه در نسخه لالی‌پاپ اندروید دیده شد ولی کمی در ابعاد بزرگتر، هستیم.

اما داغ‌ترین خبر در این بخش مربوط به ویژگی جدید Split Screen می‌شود که با استفاده از این ویژگی که تنها بر روی آیپد‌های اپل قابل استفاده خواهد بود (متاسفانه برای آیفون‌ها حتی آیفون6 پلاس نیز منتشر نخواهد شد) صفحه نمایش تبلت به دو قسمت تقسیم خواهد شد. البته این تقسیم صفحه در دو درجه متفاوت انجام خواهد شد.

حالت ابتدایی‌تر این ویژگی، Slide Over نام دارد و با فعال کردن این ویژگی، بخش خاصی در کناره صفحه نمایش به اپلیکیشن دیگری اختصاص می‌یابد. همچنین در این بخش با پایین کشیدن صفحه در بالای همین پنل، اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند به جای برنامه کنونی جایگزین شوند، نمایش داده می‌شوند. gsmarena_036

ویژگی پیشرفته‌تر این سرویس، Split View نام دارد و بجای خاکستری رنگ کردن اپلیکیشن اصلی (که در ویژگی Slide Over دیده می‌شد)، صفحه نمایش تبلت را برای استفاده تمام صفحه از هر دو برنامه و به طور همزمان مهیا خواهد کرد. امکان جابه‌جایی میان برنامه‌ها، تغییر نسبت ابعاد صفحه دو اپلیکیشن و وارد شدن به لینک‌های خاص با انتخاب آنها (لینک‌های مربوط به آدرس اینترنتی و یا آدرس‌های مکانی که به شکل صفحه‌ای شناور در همین حالت نمایش داده می‌شوند) از موارد پشتیبانی شونده در این سرویس هستند.

gsmarena_038

برنامه‌های پخش ویدئو مانند پلیر مربوط به ESPN نیز از ویژگی خاصی بهره می‌برد و این مورد مربوط به پخش ویدئو در پنجره‌ای کوچک و شناور می‌شود و همچنین امکان تغییر ابعاد این برنامه و یا جابه‌جایی آن در حین استفاده از دیگر برنامه‌ها نیز وجود دارد.

طبق ادعای اپل، رابط کاربری جدید، بسیار روان و راحت بوده و مطمئنا رضایت کاربران را به همراه خواهد داشت. البته خبر ناراحت‌کننده اپل، مربوط به کاربران آیفون و آیپد‌های قدیمی می‌شود. زیرا سرویس معرفی شده بر روی این دستگاه وجود نخواهد داشت. همچنین ویژگی ابتدایی Slide Over در تبلت‌های آیپد ایر و آیپد مینی 2 به بالا وجود خواهد داشت و در کنار آن تنها آیپد ایر 2 از ویژگی پیشرفته Split View پشتیبانی خواهد کرد.

 

برنامه Maps

بروز‌رسانی دیگر اپل بر روی برنامه Maps این سیستم عامل بوده و هم اینک شاهد قرار‌گیری اطلاعات مربوط به عبور و مرور وسایل نقلیه عمومی هستیم. این موارد از اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی گرفته تا عبور و مرور کشتی‌ها و حتی در زیر زمین نیز اپل شما را تنها نخواهد گذاشت و در این بخش نیز از اطلاعات مربوط به ایستگاه‌های بزرگ مترو محروم نخواهید بود.

وقتی در حال حرکت هستید، نقشه اپل جاهای دیدنی و مکان‌های جالب را برای شما نشانه‌گذاری می‌کند و در کنار آن، قسمت‌هایی از نقشه که از سیستم پرداخت اپل (اپل پِی یا Apple Pay) پشتیبانی می‌کنند نیز با نشانه‌گذاری‌های خاصی مشخص خواهند شد.

gsmarena_018

سرویس حمل و نقل عمومی اپلیکیشن نقشه اپل در بسیاری از ایالت‌های آمریکا و بسیار از شهر‌های بزرگ دنیا مثل لندن، تورنتو، مکزیکو‌سیتی و همچنین بسیاری از شهر‌های کشور چین قابل پشتیبانی خواهد بود.

 

تایپ کردن و نوشتن

اپل با بروز‌رسانی جدید خود در برنامه کیبورد iOS 9، ویژگی‌های جدید و جالبی را به آن افزوده است. QuickType نامی است که اپل بر روی آن گذاشته و هم اینک دارای میانبر‎های پر استفاده‌ای همچون cut و copy و paste است. دیگر ویژگی این کیبورد، عملکرد آن شبیه به تاچ‌پد لپ‌تاپ‌ها است. به این شکل که در هنگام پرکردن یک فیلد، برای رفتن به فیلد بعدی، نیازی به انخاب و لمس آن نبوده و تنها کافیست که با دو انگشت خود این کار را همانند تاچ‌پد لپ‌تاپ‌ها انجام داده و نشانه‌گر را به سمت آن حرکت دهید.

gsmarena_032

 

برنامه Notes

اپلیکیشن Notes سیستم عامل iOS 9 نیز نو‌نوار شده و هم اینک با استفاده ار صفحه کلید جدید اپل به ثبت هرچه بهتر مطالب کمی شایانی شده است. در این بین می‌توان از ویژگی افزودن چک‌لیست به نوشته‌ها و همچنین اضافه کردن عکس و یا نقاشی و نوشته به آن نیز بهره برد. در منو اشتراک‌گذاری نیز گزینه‌هایی به منظور افزودن میانبر‌هایی خاص به نوشته نیز وجود خواهد داشت.

تمامی نوت‌های شما نیز توسط فضای ابری iCloud با مک بوک‌های اپل قابل به اشتراک‌گذاری خواهد بود.

gsmarena_007

 

پلتفورم Car Play

سرویس Car Play اپل پیشرفت‌های خوبی داشته و هم اینک به هیچ‌گونه سیمی برای اتصال نیاز نبوده و حتی با قرار گیری گوشی در جیبتان نیز، این سرویس به طور خودکار در ماشین‌های مورد پشتیبانی اپل فعال خواهد شد. در حقیقت برنامه‌های آن از طریق تولید‌کنندگان ماشین ساخته شده و برای یکپارچگی بیشتر، از مدل گجت شما تبعیت می‌شود.

همچنین اینطور به نظر می‌رسد که تولید‌کنندگان خودرو‌ها، صفحه‌ نمایش‌های بهتری را خواهند ساخت. زیرا این نمایشگر‌ها بسیار بزرگ بوده و چگالی تصویر بسیار بالایی را به همراه دارند.

gsmarena_052

 

دیگر ویژگی‌ها

همه موارد گفته شده بسیار عالی و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند اما وجود این همه ویژگی کمی دلهره آور بوده و نگرانی‌هایی را در مورد بروز‌رسانی دستگاه بوجود می‌آورد. اگر کمی به عقب برگردیم، حتما به خاطر خواهید آورد که برای دریافت بروزرسانی iOS 8 نیاز به وجود  4.6 گیگا‌بایت فضای خالی به منظور دانلود و نصب این بسته بود. اما خبر خوب این است که هم اینک برای دریافت بروز‌رسانی iOS 9  از طریق OTA update و نصب آن تنها به 1.3 گیگا‌بایت فضای خالی نیاز است.

همانند سیستم عامل مک بوک‌ها، iOS 9 نیز از API‌(رابط نرم‌افزاری)های گرافیکی Metal بهره بیشتری برده و این به آن معناست که شاهد پیشرفت پردازشی واحد گرافیکی آیفون‌ها و آیپد‌ها خواهیم بود. اپل قول افزایش 1.6 برابری کارایی آن را داده است، هرچند مصرف CPU آن خیلی بیشتر از گذشته خواهد بود.

نسخه جدید سیستم عامل اپل در زمینه مصرف بهینه انرژِی نیز پیشرفت‌هایی را به همراه داشته و هم اینک با خالی شدن انرژی باطری گوشی، می‌تواند به طور میانگین سه ساعت را به مدت دوام باطری دستگاه بیافزاید.

اما مهم‌تر از تمام این موارد، انتشار نسخه بتای این سیستم عامل در ماه آینده میلادی است و در حقیقت به این شکل، iOS 9  به طور عمومی به دست کاربران خواهد رسید. اما این ویرایش تنها یک نسخه آزمایشی بوده و نگارش اصلی آن در پاییز به دست کاربران آیفون و آیپد خواهد رسید. لازم به ذکر است که تمامی دستگاه‌ها یعنی دارندگان iOS 8 و دیگر نسخه‌های قدیمی‌تر می‌توانند از داشتن iOS 9 بهره‌مند شوند.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال