دانشمند ایرانی روش ایمن جدیدی را برای نگهداری زباله‌های هسته‌ای توسعه داده است

دانشمند ایرانی راه جدیدی را برای ذخیره‌ زباله‌های هسته‌ای توسعه داده که می‌تواند به شکل ایمن از این زباله‌های خطرناک نگهداری کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمند ایرانی به نام مهرناز میخچیان دانشجوی. دکترا در دانشگاه ساسکاچوان کانادا طی همکاری با پروفسور اندرو گروسونور با مطالعه روی یک ماده کامپوزیتی از […]

دانشمند ایرانی راه جدیدی را برای ذخیره‌ زباله‌های هسته‌ای توسعه داده که می‌تواند به شکل ایمن از این زباله‌های خطرناک نگهداری کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمند ایرانی به نام مهرناز میخچیان دانشجوی. دکترا در دانشگاه ساسکاچوان کانادا طی همکاری با پروفسور اندرو گروسونور با مطالعه روی یک ماده کامپوزیتی از جنس شیشه و سرامیک موفق شدند روشی ایمن را برای ذخیره سازه بهتر زباله‌های هسته‌ای ابداع کنند. بهترین روش که بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسد بطور ایمن می‌توان زباله‌ها را ذخیره سازی کرد. کامپوزیت جدید ساخته شده مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و امکان ساخت مخازن ذخیره سازی بزرگترین نسبت به مخازن فعلی با استفاده از این مواد وجود خواهد داشت. علاوه بر آن ساخت چنین ماده‌ای در صنعت انرژی هسته‌ای نیز بسیار سودمند خواهد بود. میخچیان در مورد این دستاورد گفته است تیم مطالعاتی آنها قصد دارند با هدف مهار زباله‌های هسته‌ای بهترین گزینه ممکن را شناسایی و اجرا کنند.

مقاله‌ای که در این مورد منتشر شده نشان می‌دهد میخچیان دانشجوی دکترای دانشگاه ساسکاچوان استفاده از این ماده جدید را یکی از گزینه‌های مهم در مهار زباله‌های هسته‌ای می‌داند. اگرچه انرژی هسته‌ای نسبت به سوخت‌های فسیلی بسیار پاک‌تر است اما دفع ایمن حجم زیادی از زباله‌های هسته‌ای نیز از موارد مشکل ساز در توسعه این انرژی محسوب می‌شود.

ذخیره سازی زباله‌های هسته‌ای تحت نظارت مقررات سختگیرانه و استانداردهای ایمنی قرار دارند که با هدف تضمین حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست تدوین شده‌اند. از طرفی مخازن ذخیره سازی نیز به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که به نوع و سطح رادیو اکتیویته نیز توجه شود. زباله‌های هسته‌ای سطح بالا معمولاً از نوع پرتو زا بوده و خطرناک‌ترین شکل زباله‌های هسته‌ای محسوب می‌شوند. این زباله‌ها در مخازن مخصوص از جنس فلز شیشه یا بتن ذخیره سازی می‌شوند.

البته برخی کشورها به دنبال ساخت مخازن عمیقی در زمین بوده تا بتوانند به طور دائمی از این زباله‌های هسته‌ای در زمین نگهداری کنند. یافته‌های جدید می‌تواند بر ساخت سازه‌های پایدار که در اعماق زمین دفن شده باشند کمک کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال