محققان ژاپنی موفق به تولید پوست مصنوعی شدند که در آن مو قادر به رشد است !

بر طبق تحقیقی که با اسم شایسته‎ای در مجله‎ی Science Advances به چاپ رسیده است، دانشمندان مرکز RIKEN در رابطه با زیست شناسی رشد در کشور ژاپن موفق به ایجاد پوستی در محیط آزمایشگاه شده‎اند که نه تنها روی آن مو قادر به رشد کردن است بلکه این پوست عرق نیز می‎کند. علاوه بر این، […]

بر طبق تحقیقی که با اسم شایسته‎ای در مجله‎ی Science Advances به چاپ رسیده است، دانشمندان مرکز RIKEN در رابطه با زیست شناسی رشد در کشور ژاپن موفق به ایجاد پوستی در محیط آزمایشگاه شده‎اند که نه تنها روی آن مو قادر به رشد کردن است بلکه این پوست عرق نیز می‎کند. علاوه بر این، بافت رشد یافته، که محققان آن را در بدن موش زنده پیوند زدند، توانایی غیرطبیعی در ساده سازی اتصالات موجود در فیبرها و اعصاب ماهیچه‎ی این حیوانات تحت آزمایش دارد. مرکز RIKEN امیدوار است که این نتایج مثبت بتوانند به محققان در ایجاد و توسعه‎ی پیوند‎های پوست در آینده برای قربانیان سوختگی یا آن دسته از افرادی که دارای بیماری‎های پوستی هستند، کمک کند.
گرچه توسعه‎ی این پوست رشد یافته در آزمایشگاه فعلا به طور کامل یک امر انقلابی به شمار نمی‎رود، ولی عملکرد نمونه‎ی به دست آمده در مرکز RIKEN کاملا نسبت به سایر تحقیقات پیشی می‎جوید و نسبت به آن‎ها موفق‎تر است. در گذشته، بافت‎های پایه‎ی پوست رشد یافته در آزمایشگاه‎ها بر روی بیماران انسانی مورد استفاده قرار می‎گرفت، گرچه، هیچکدام دارای بیشتر از دو لایه بافت واقعی نبودند، و ظرفیت لازم برای تحریک فولیکول‎های مو یا غدد عرق را نداشتند. پوست تولید شده در این مرکز همچنین دارای سه لایه‎ی معمول از بافتی است که معمولا در پوست انسان پیدا می‎شود.
برای ایجاد نمونه پوست‎های عرق کننده که قادر به رشد مو هم باشند، این تیم تحقیقاتی شروع به انجام آزمایش بر روی یک سری از سلول‎های لثه‎ی موش‎ها کرد. بعد از استفاده از یکسری مواد شیمیایی برای تبدیل سلول‎های گرفته شده از لثه به چیزی همانند با سلول‎های بنیادین، آن‎ها سپس در یک مجموعه‎ از پتری دیش‎های آزمایشگاهی یک نمونه‎ پوست سه لایه‎ای با توانایی کامل رشد دادند. این پوست به دنبال ایجاد به داخل بدن موش‎ها پیوند زده شدند که آنجا محققان شاهد ارتباط نرمال اعصاب و بافت‎های ماهیچه‎ای بودند. این ارتباطات سالم به بافت کاشته شده اجازه دادند که درون بدن موش بدون هرگونه علایم پس زدن پیوند، عملکرد طبیعی داشته باشد. به علاوه، تقریبا دو هفته بعد از درج این پوست درون بدن موش، رشد مو شروع شد.
سرگروه این تیم یعنی آقای تاکاشی سوجی چنین گفت “نتایج فعلی ما نشان از اثبات مفهوم درمان احیا کننده‎ی یک سیستم اندامی پوست یکپارچه شده و با عملکرد کامل دارد که دارای پتانسیل استفاده از آن در درمان‎های بالینی در آینده خواهد بود.”
با وجود موفقیت، همچنان یک محدودیت در رابطه با به کار بردن چنین دستاوردی در انسان‎ها باقی می‎ماند; یعنی ایجاد بافت انسانی بدون نیاز به استفاده از سلول‎های انسانی همراه با نیاز به مشخص سازی اینکه دقیقا چطور در بدن یک فرد از همان سلول‎های مشابه، بافت پوستی رشد کند. فعلا، آقای سوجی تصدیق کرده است که پوست جدید رشد یافته در محیط آزمایشگاهی مرکز RIKEN می‎تواند به عنوان یک سطح آزمایشی در خدمت صنعت آرایشی باشد، با کمک به کم کردن مقدار تست‎هایی که در حال حاضر بر روی حیوانات انجام می‎شود. این دانشمند همچنین گفته است که برنامه‎های آزمایشگاهی او در رابطه با کار بر روی تولید دیگر اندام‎های رشد یافته‎ی آزمایشگاهی نظیر دندان یا غدد بزاقی است.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال