جن آمداهل، معمار کامپیوتر و کارآفرین حوزه فناوری‌های پیشرفته در سن 92 سالگی فوت کرد

دنیای تکنولوژی و جامعه‌ی کاربران کامپیوتری، این هفته یک کارآفرین بزرگ را از دست داد؛ Gene Amdahl، محقق بزرگ و از پیشگامان دنیای کامپیوتر، چهار روز پیش، پس از مبارزه با بیماری ذات‌الریه، در سن 92 سالگی فوت کرد. همسر وی، Marian Amdahl نیز در مورد Gene اعلام کرد که وی به مدت 5 سال است که […]

دنیای تکنولوژی و جامعه‌ی کاربران کامپیوتری، این هفته یک کارآفرین بزرگ را از دست داد؛ Gene Amdahl، محقق بزرگ و از پیشگامان دنیای کامپیوتر، چهار روز پیش، پس از مبارزه با بیماری ذات‌الریه، در سن 92 سالگی فوت کرد. همسر وی، Marian Amdahl نیز در مورد Gene اعلام کرد که وی به مدت 5 سال است که از بیماری آلزایمز نیز رنج می‌برده و درکنار آن نیز با بالا رفتن سن، توان وی برای مبارزه با بیماری ذات‌الریه کاهش پیدا کرده است.

Gene Myron Amdahl که در تاریخ 19 نوامبر سال 1922 در داکوتای جنوبی متولد شده بود را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین افراد در دنیای کامپیوتر به حساب آورد. وی در سال 1941 و پیش از پیوستن به نیروی دریایی، در دانشگاه South Dakota State ثبت نام کرد و پس از اتفاقات متعددی همچون بمباران پِرل هاربر، در سال 1947، او موفق به دریافت مدرک کارشناسی در رشته‌ی مهندسی فیزیک شد. پس از آن در سال 1948، این مرد بزرگ وارد دانشگاه ویسکانسین شد و برای پایان‌نامه خود نیز تئوری طراحی یکی از اولین کامپیوترهای دیجیتالی تاریخ را ارائه کرد. پس از دریافت مدرک دکترا نیز Gene Amdahl وارد سازمان بزرگ IBM شد و با طراحی یکی از کامپیوترهای مرکزی این شرکت با نام IBM 704 که برای تحقیق و توسعه کارهای علمی و مهندسی بود، کار خود را آغاز کرد.

پس از آن با جدا شدنش از شرکت IBM، باز هم بعد از 5 سال وارد این شرکت شد و System/360، اولین کامپیوتری که البته برای هدف خاصی تولید نشده بود را ساخت. به خاطر نبوغ بسیار بالایی که وی داشت، شرکت اختصاصی خود را با نام Amdahl Corp تاسیس نمود و به قدری موفق عمل کرد که توانست بیش از 20 درصد از سهم بازار کامپیوترها را از آن خود نماید و نهایتا سهام خود را در آن زمان با ارزش 850 میلیون دلار به شرکت فوجیتسو بفروشد.

اما چهار روز پیش یعنی دهم نوامبر 2015، Gene Amdahl در سن 92 سالگی و به علت بیماری ذات‌الریه درگذشت و دنیای کامپیوتر، یک فرد نابغه را در این زمینه، از دست داد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال