محققان IBM روشی برای بازیافت گوشی‌های قدیمی و تبدیل به پلاستیک بهداشتی کشف کردند

به نظر نمی‌رسد که صنعت فن آوری مسئله زباله‌های الکترونیکی به زودی کنار گذاشته شود، در این راستا محققان IBM روشی را برای کمک به این مشکل کشف کرده‌اند. محققان IBM یک فرآیند بازیافت جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند پلی کربنات مورد استفاده در ساخت گوشی‌های هوشمند و سی‌دی‌ها را به پلاستیک غیرسمی تبدیل […]

به نظر نمی‌رسد که صنعت فن آوری مسئله زباله‌های الکترونیکی به زودی کنار گذاشته شود، در این راستا محققان IBM روشی را برای کمک به این مشکل کشف کرده‌اند. محققان IBM یک فرآیند بازیافت جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند پلی کربنات مورد استفاده در ساخت گوشی‌های هوشمند و سی‌دی‌ها را به پلاستیک غیرسمی تبدیل کند که ماده‌ای قوی و مطمئن برای استفاده در پزشکی است.

پلی کربنات تنها در گوشی‌های هوشمند و سی‌دی‌ها یافت نمی‌شود بلکه در صفحه نمایش LED، پخش‌کننده Blu-ray، عدسی عینک، ظروف آشپزخانه و لوازم انبار خانگی نیز وجود دارد. متاسفانه گفته می‌شود که در طول زمان با تجزیه شدن آن‌ها، ماده شیمیایی بیسفنول‌آ (BPA) تولید می‌شود که باعث نگرانی قابل توجهی در مورد اثرات آن ماده شیمیایی در مغز انسان می‌شود.

محققان IBM با افزودن یک واکنش‌دهنده فلوراید، پایه‌ای شبیه به خمیر مایه و حرارت، پلاستیک جدیدی را تولید کرده‌اند که حتی از نظر دما و مقاومت شیمیایی سخت‌تر از پلی کربنات است. این ماده برای استفاده در تصفیه آب و تجهیزات پزشکی بسیار مطمئن است. فیبر نوری کاربرد بالقوه دیگر این ماده است.

در عین حال، از لحاظ مقاومت در برابر فرآیند تجزیه به اندازه کافی قوی است که باعث شسته شدن ماده شیمیایی بیسفنول‌آ می‌شود.

Jeanette Garcia، یکی از محققان IBM که در این پروژه حضور دارد گفت: ما می‌خواهیم از ورود این پلاستیک‌ها به محل‌های دفن زباله جلوگیری کنیم و به طور همزمان این مواد را به نوع جدیدی از پلاستیک بازیافت کنیم که برای تصفیه آب و تولید تجهیزات پزشکی به اندازه کافی مطمئن و قوی است. این یک پیروزی زیست محیطی در حوزه‌های بسیار است.

محققان از ترکیبی از مدل‌سازی پیش‌بینی و کار آزمایشگاه تجربی برای کشف رویکرد جدید بازیافت یک مرحله‌ای استفاده کرده‌اند. مقاله ای که به توضیح این کار پرداخته، این هفته در مجله اقدامات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال