ساخت نوعی حسگر زیستی برای تشخیص گوشت سالم از گوشت فاسد

محققان با کمک نانو ذرات اکسید و استفاده از آن روی الکترودهای گرافون متخلخل یک حسگر زیستی ساخته‌اند که می‌تواند با تشخیص سالم بودن گوشت از ایمنی و کیفیت مواد غذایی نیز اطمینان حاصل کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان در یک پیشرفت بزرگ موفق به ساخت نوعی حسگر زیستی شده‌اند […]

محققان با کمک نانو ذرات اکسید و استفاده از آن روی الکترودهای گرافون متخلخل یک حسگر زیستی ساخته‌اند که می‌تواند با تشخیص سالم بودن گوشت از ایمنی و کیفیت مواد غذایی نیز اطمینان حاصل کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان در یک پیشرفت بزرگ موفق به ساخت نوعی حسگر زیستی شده‌اند که می‌تواند به راحتی تازگی گوشت را تشخیص دهد. در این دستگاه نانو ذرات اکسید روی، روی الکترود گرافن متخلخل قرار داده شده است. همچنین با کمک آن می‌توان فساد را در گوشت تشخیص داده و کیفیت و ایمنی آن را مشخص کرد. به طور کلی در زمان فساد گوشت مولکول تامین کننده انرژی در سلول‌ها به نام آدنوزین تری فسفات تحت تجزیه قرار گرفته و هیپوگزانتین(HXA) و گزانتین تشکیل میشود. این دو ماده میتوانند نشان دهنده فاسد شدن گوشت باشد.

محققانه موسسه آکادمی علوم و فناوری ویتنام به همراه محققانی از روسیه موفق به ساخت حسگر زیستی پیشرفته شدند. این حسگر زیستی قادر به تشخیص هیپوگزانتین به عنوان شاخص کلیدی فساد گوشت خواهد بود. در حال حاضر روش‌های سنتی پر هزینه و زمانبر بوده و به فرایندهای تخصصی برای تشخیص سالم بودن گوشت نیاز دارند. در حالی که حسگر زیستی جدید می‌تواند با استفاده از مزایای بی‌نظیر حساسیت بالا و مدیریت زمان این فرایند را به صورت ساده انجام دهد.

به گفته محققان این حسگر زیستی از نظر اثربخشی مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته عملکردی با بیش از ۹۸ درصد دقت در تشخیص میزان هیپوگزانتین از خود نشان دهد. همچنین روی فیله‌های گوشت خوک نیز به صورت عملی امتحان شده و نتایج امیدوار کننده‌ای را در دنیای واقعی از خود نشان داده است. استفاده از این حسگر زیستی می‌تواند پیشرفت قابل توجهی در تضمین ایمنی مواد و کیفیت آنها باشد. البته با وجود نتایج امیدوار کننده روی این حسگر زیستی، برخی چالش‌ها مانند مقیاس پذیری و مقرون به صرفه بودن در تولید در مقیاس بزرگ وجود دارد که می‌تواند در اجرای گسترده مورد توجه قرار بگیرد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال