مدیاتک به‌دلیل تولید چیپست 10نانومتری Helio X30 نیمی از سفارشات TSMC را لغو خواهد کرد

در رقابت فراهم‎سازی چیپست‎های ساخته شده براساس فناوری 10 نانومتری برای شرکت‎های گوشی‎های هوشمند، شرکت مدیاتک رقابت تنگاتنگی با کوالکام دارد. جدول برنامه‎های این شرکت نشان می‎دهد که اولین چیپست 10 نانومتری این شرکت یعنی Helio X30، در اسفندماه از کارخانه‎های تولید TSMC بیرون خواهد آمد. با کاهش اندازه‎ی فرآیند ساخت، این چیپ با استفاده […]

در رقابت فراهم‎سازی چیپست‎های ساخته شده براساس فناوری 10 نانومتری برای شرکت‎های گوشی‎های هوشمند، شرکت مدیاتک رقابت تنگاتنگی با کوالکام دارد. جدول برنامه‎های این شرکت نشان می‎دهد که اولین چیپست 10 نانومتری این شرکت یعنی Helio X30، در اسفندماه از کارخانه‎های تولید TSMC بیرون خواهد آمد. با کاهش اندازه‎ی فرآیند ساخت، این چیپ با استفاده از توان کمتر، قدرت بیشتری تولید خواهد کرد. اولین دستگاه‎های تجاری فروخته شده با Helio X30 می‎بایست در دومین سه‎ماهه‎ی سال جاری میلادی وارد بازار شوند. چیپست 10 نانومتری اسنپ‎دراگون 835 کوالکام در گوشی‎های Galaxy S8 و Galaxy S8+ سامسونگ از سه‎ماهه‎ی دوم سال در بعضی از کشورهای خاص به کار گرفته می‎شوند.

مدیاتک یک شرکت تولید بدون ساخت است، یعنی طراحی‎های این شرکت توسط یک کارخانه‎ی شخص‌‎ثالث ساخته می‎شود. در همین خصوص گفته می‎شود مدیاتک 50 درصد سفارشات Helio X30 به شرکت TSMC را به علت کمبود تقاضا، لغو خواهد کرد. با آن‎که شرکت‎های میزو و LeEco هر دو در توافق با این شرکت اعلام کرده‎ بودند که گوشی‎هایی با چیپست Helio X30 خواهند ساخت، ولی LeEco حالا به دلیل مشکلات مالی مجبور شده است عقب‎نشینی کند. ازطرف دیگر شیائومی نیز عذر معامله‎ای که با مدیاتک در رابطه با ساخت یک چیپ سفارشی 10 نانومتری Helio X30 برای گوشی‎هایش انعقاد کرده را خواسته است.

مدیاتک هم‎چنان منتظر خبر شرکت‎های Oppo و Vivo است، که در سال 2017 روی هم رفته تا 220 میلیون دستگاه گوشی‎هوشمند عرضه خواهند کرد. البته هیچ‎کدام از این دو شرکت هنوز اعلام نکرده‎اند که در گوشی‎های هوشمند مدل 2017 خود از Helio X30 استفاده خواهند کرد یا نه.

این چیپست از یک پردازنده‎ی 10 هسته‎ای بهره می‎برد. وظایف سنگین در یک دستگاه هوشمند به یک جفت هسته‎ی Cortex-A73 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز محول می‎شود. 4 هسته‎ی Cortex-A73 با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز مدیریت کارهای متوسط را خواهند داشت و اعمال سبک به دوش 4 هسته‎ی Cortex-A73 با فرکانس 2 گیگاهرتز می‎افتد. این چیپ از حداکثر 8 گیگابایت رم پشتیبانی می‎کند و از یک پردازنده‎ی گرافیکی 4 هسته‎ای Power GR بهره می‎برد.

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال