چیپست 10 نانومتری Helio X30 مدیاتک معرفی شد

شرکت مدیاتک در اوایل سال 2015 اولین سیستم روی چیپ ده‌هسته‌ای را معرفی کرد و بعد از آن، نسخه‌ی اورکلاک شده‌ی Helio X25 را روانه بازار کرد اما هیچ‌کدام از این دو چیپست نتوانستند با چیپست اسنپ‌دراگون 820 شرکت کوالکام رقابت کنند و حالا مدیاتک، چیپست جدید Helio X30 را امروز در چین معرفی کرده است. پیش […]

شرکت مدیاتک در اوایل سال 2015 اولین سیستم روی چیپ ده‌هسته‌ای را معرفی کرد و بعد از آن، نسخه‌ی اورکلاک شده‌ی Helio X25 را روانه بازار کرد اما هیچ‌کدام از این دو چیپست نتوانستند با چیپست اسنپ‌دراگون 820 شرکت کوالکام رقابت کنند و حالا مدیاتک، چیپست جدید Helio X30 را امروز در چین معرفی کرده است. پیش از این نیز مدیاتک سیستم روی چیپ Helio P20 را به عنوان جایگزین  Helio P10 معرفی کرده بود.

چیپست جدید مدیاتک برروی ساختار 10 نانموتری FinFET ساخته شده است؛ حتی چیپست A10 شرکت اپل نیز که قرار است بر روی دو گوشی آیفون 7 و 7 پلاس قرار بگیرد هم بر روی همین ساختار ساخته شده و اگر بخواهیم آن را با چیپست‌های  X20 و X25 مقایسه کنیم، به ساختار 20 نانومتری می‌رسیم که مدیاتک از آن برای ساخت این دو چیپست استفاده کرد. از ده هسته‌ی قرار گرفته بر روی چیپست  X30، چهار هسته‌ی Cortex A73 بر روی پردازش 2.8 گیگاهرتز قفل شده‌اند و قدرت پردازش چهار هسته‌ی Cortex A53 هم به 2.2 گیگاهرتز می‌رسد. در نهایت دو هسته‌ی دیگر Cortex A35 فرکانس 2 گیگاهرتزی را پردازش می‌کنند. چیپست مورد بحث ما از پردازنده‌ی قدرت‌مند گرافیکی چهار هسته‌ای PowerVR 7XT پشتیبانی می‌کند.

وجود چنین پردازنده‌ی گرافیکی بر روی این سیستم روی چیپ می‌تواند نوید استفاده از این چیپست را در پلتفرم واقعیت مجازی بدهد. این چیپست از 8 گیگابایم رم LPDDR4 پشتیبانی کرده و از جدیدترین استانداردهای UFS 2.1 برای استفاده‌ی فضای داخلی گوشی‌ها بهره می‌برد. قابلیت پشتیبانی از سنسورهایی تا 26 مگاپیکسلی و همچنین دوربینی دوگانه از دیگر مشخصات مربوط به چیپست X30 شرکت مدیاتک به شمار می‌آید. باتوجه به تاخیری که در تولید انبوه چیپست‌های 10 نانومتری به وجود آمده، می‌توان انتظار داشت که X30 در سال آینده بر روی گوشی‌های‌هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد. درنهایت می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های مطرح این چیپست را پشتیبانی از جدیدترین مودم نسل چهارم اینترنت همراه، Cat.12 نام برد.

دیگر چیپست ده‌هسته‌ای شرکت مدیاتک، X20 هم‌اکنون بر روی گوشی 360 N4 تعبیه شده که با قیمت 150 دلار در دسترس است. چیپست تازه‌وارد مدیاتک درحالی معرفی شده که رقیب قدرت‌مند این شرکت، کوالکام، به تازگی از چیپست اسنپ‌دراگون 821 رونمایی کرده است که دارای 10 درصد قدرت بیشتر نسبت به چیپست اسنپ 820 بوده است. انتظار می‌رود کوالکام تا اواخر سال میلادی جاری چیپست قدرت‌مند اسنپ‌دراگون 830 را نیز معرفی کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال