از 152 نرم‌افزار پیام‌رسان در دنیا، 51 پیام‌رسان در ایران فعال است

سرگرد حمید کیانی، یک مقام مسئول در پلیس فتا از فعالیت ۵۱ شبکه اجتماعی پیام‌رسان در ایران  در میان ۱۵۲ نرم‌افزار پیام‌رسان در دنیا خبر داد. این مقام مسئول با اشاره به جرایم مربوط به فضای مجازی گفت: ۱۳ درصد از جرایم این حوزه مربوط به نقض حریم خصوصی است. از ۶۸ هزار پرونده رصد […]

سرگرد حمید کیانی، یک مقام مسئول در پلیس فتا از فعالیت ۵۱ شبکه اجتماعی پیام‌رسان در ایران  در میان ۱۵۲ نرم‌افزار پیام‌رسان در دنیا خبر داد.

این مقام مسئول با اشاره به جرایم مربوط به فضای مجازی گفت: ۱۳ درصد از جرایم این حوزه مربوط به نقض حریم خصوصی است. از ۶۸ هزار پرونده رصد شده تنها ۶ درصد قابل شناسایی بودند و ۶۶ درصد مربوط به تلگرام و ۲۰ درصد مابقی شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شوند.

وی در خصوص جلوگیری از این جرایم توصیه کرد: از افراد انتظار می‌رود قبل از اینکه اطلاعات خود را در فضای مجازی منتشر کنند سابقه نرم‌افزار و سایت را بررسی کنند. برای بحث خریدهای اینترنتی هم سایت‌های زیادی وجود دارند که دارای مجوز از سازمان تجارت الکترونیک هستند که می‌توان از آنها خرید کرد.

سرگرد کیانی به نرم‌افزارهای معیوب در سایت‌هایی که به صورت رایگان نرم افزار را در اختیار کاربران قرار می‌دهند اشاره کرد و گفت: اکثر این نرم‌افزارها دارای حفراتی برای جاسوسی هستند. از سوی دیگر کاربران به هر سایتی که برای دانلود اپلیکیشن خاص وجود دارد باید اعتماد نکنند. همواره یک سایت میان کاربران مطرح می‌شود که یک مسیر را طی می‌کند و مجوزها و حداقل‌های استاندارد را داراست. بهتر است از این سایت‌ها استفاده شود.

این مقام مسئول در پلیس فتا ادامه داد: نصب آنتی ویروس روی تلفن همراه و رایانه کمک زیادی به حفظ حریم شخصی در فضای مجازی می‌کند.

سرگرد کیانی تاکید کرد: جرایمی که در دنیا در حال وقوع است به سمت پیچیدگی می‌رود. در سال گذشته ۸۶ درصد از جرایم در کمتر از ۶ روز قابل کشف بود اما امروز پیچیدگی‌ها شناسایی جرم را تا ۴۰ روز به تاخیر می‌اندازد.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱ هزار سایت دارای اعتبار و نماد تجارت الکترونیک هستند گفت: سامانه ثبت وزارت ارشاد مرجع خوبی برای شناسایی سایت‌های معتبر است. توصیه می‌شود که URL مربوط به سایت‌ها توسط کاربران تایپ شود و از کلیک کردن تا حد ممکن خودداری شود.