ربات جدید سونی می‌تواند جراحی دقیقی روی یک دانه ذرت انجام دهد

سونی از ربات جراح جدید خودرو نمایی کرد که با کمترین تاخیر می‌تواند داده‌ها را از طریق سیستم تصویربرداری سه بعدی و هدست واقعیت مجازی انتقال دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سونی ویدیویی از ربات مخصوص ریز جراحی خود منتشر کرد که در آن دقت بالای این ربات در هنگام انجام […]

سونی از ربات جراح جدید خودرو نمایی کرد که با کمترین تاخیر می‌تواند داده‌ها را از طریق سیستم تصویربرداری سه بعدی و هدست واقعیت مجازی انتقال دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سونی ویدیویی از ربات مخصوص ریز جراحی خود منتشر کرد که در آن دقت بالای این ربات در هنگام انجام جراحی روی یک دانه ذرت به نمایش گذاشته شده است. این ربات می‌تواند با استفاده از تجهیزات خود یک برش روی دانه ذرت ایجاد کرده سپس آن را با استفاده از بخیه ببندد. ربات‌های این چنینی مخصوص ریز جراحی در آینده می‌توانند انجام جراحی‌های بسیار دقیق با عوارض کم را امکان‌پذیر کنند.

در ویدیویی که تازگی توسط سونی منتشر شده این ربات جراح می ‌تواند برش‌های ریز را با دقت بسیار زیاد ایجاد کرده و سپس با استفاده از نخ بسیار نازک بخیه بزند. پس از بهبودی نیز اثر نامحسوسی بر جای باقی می ماند. این اولین ربات جراح در نوع خود است که می‌تواند به شکل خودکار به تغییر ابزارها بپردازد. همچنین این ربات جراح کلیه آزمون‌های بالینی روی حیوانات را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

هدف از توسعه این ربات استفاده از آن در ریز جراحی‌ها بوده است. این نوع جراحی‌ها به دقت بالایی نیاز داشته و برای برش های ریز به دستانی بدون لرزش و میکروسکوپ برای مشاهده بخش مورد نظر نیاز است. اما ربات‌های جراح نظیر ربات سونی می‌توانند با پیشرفت‌های صورت گرفته بسیار مورد استفاده باشند.

با وجود نیاز ربات‌های جراح فعلی به اپراتور آنها همچنان باعث کاهش فشار وارده روی جراح در حین عمل خواهند شد. به نوعی قدرت مانور جراح در این حالت افزایش پیدا کرده و با کاهش لرزش دستان احتمال آسیب کمتر به بافت‌ها وجود دارد. در نتیجه ریسک کلی جراحی نیز کمتر خواهد شد. ربات با حذف لرزش‌های غیر ارادی قادر است به افراد بیشتری کمک کند تا به عنوان اپراتور یا جراح از این قابلیت استفاده کنند.

سونی با داشتن برتری در زمینه دوربین و نمایشگر توانسته در زمینه ساخت ربات چندین قدم جلوتر از بقیه باشد. همچنین نمونه آزمایشی این ربات می‌تواند با استفاده از چند حسگر حساس به فشار با نرخ تاخیر بسیار پایین حرکات را به بازوهای مکانیکی در زمان قرارگیری در دستان جراح انتقال دهد.