بیمه موبایل، سلاح شما در برابر سارقان گوشی هوشمند

طبق آخرین اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی، آمار سرقت موبایل به طور چشمگیری افزایش یافته و روزانه شاهد سرقت 160 گوشی، فقط در پایتخت هستیم. اگر این آمار تا کنون افزایش پیدا نکرده باشد، سارقان سالانه تقریبا 58 هزار و 500 گوشی را به سرقت می‌برند که این موضوع باعث نگرانی بسیاری از شهروندان شده است. با […]

طبق آخرین اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی، آمار سرقت موبایل به طور چشمگیری افزایش یافته و روزانه شاهد سرقت 160 گوشی، فقط در پایتخت هستیم. اگر این آمار تا کنون افزایش پیدا نکرده باشد، سارقان سالانه تقریبا 58 هزار و 500 گوشی را به سرقت می‌برند که این موضوع باعث نگرانی بسیاری از شهروندان شده است. با توجه به آمار و تعداد بسیار بالای قاپ زنی‌ها، اگر تا کنون تجربه‌ی تلخ دزدیده شدن گوشی خود را نداشتید، قطعا یکی از اطرافیان شما درگیر این موضوع شده‌. در ادامه به معرفی روش‌هایی پرداختیم که با رعایت و استفاده از آن‌ها، می‌توان از سرقت گوشی موبایل جلوگیری کرد. با ما همراه شوید تا قربانی بعدی این سارقین نباشید.

1-   موبایل خود را بیمه کنید

جلوگیری از دزدیده شدن موبایل در شهری که سارقین زیادی در انتظار غفلت شما هستند، بسیار دشوار است. از این رو پیش از شروع هر اقدامی برای جلوگیری از سرقت، باید به فکر جبران خسارت بود. تنها روشی که می‌توانید پس از سرقت تلفن همراه خود، خسارتش را دریافت کنید، خرید بیمه موبایل است.
بیمه تلفن همراه، زیر مجموعه‌ی بیمه تجهیزات الکترونیک و دیجیتال است که خود، شاخه‌ای از بیمه مهندسی به حساب می‌آید. با توجه به کاربرد بیشتر گوشی موبایل در بین مردم و شرایط اقتصادی کنونی، هزینه تهیه یک تلفن همراه هوشمند مثل آیفون 13 یا سامسونگ S24 اولترا بسیار بالا است؛ پس باید سعی کرد تا از موبایل خریداری شده، به بهترین شکل محافظت کرد.

2- گوشی رجیستر شده بخرید.

یکی از روش‌های جلوگیری از سرقت و گم شدن تلفن همراه  استفاده از طرح رجستری است. در این روش ، هر تلفن همراهی دارای یک مالک مشخص با یک سیم کارت است که در این صورت با گم شدن و یا سرقت آن دیگر شخصی مگر با موافقت مالک قادر به استفاده از آن نخواهد بود. برخی از گوشی‌های جدید مانند آیفون 14 و 15 رجیستر نمی‌شوند. این امر آن‌ها را به هدف اصلی سارقین تبدیل کرده است.

2-   پین سیم کارت را فعال کنید

تلفن‌های همراه دارای ویژگی دیگری جهت بالا بردن امنیت برای جلوگیری از سرقت تلفن همراه دارند که استفاده از پین سیم کارت است. هر چند این کار سبب جلوگیری از سرقت تلفن همراه نخواهد شد، اما از ورود بر محتویات شخصی موبایل جلوگیری می‌کند. به این صورت که هر گاه تلفن همراه خاموش و روشن شود، در صورت  وجود سیم کارت فعال در آن درخواست وارد کردن پین را می‌کند.

3-   فعال‌سازی Find My iPhone/Android Device Manager

هر دو سیستم عامل اندروید و آیفون  دارای شیوه‌هایی برای ردیابی تلفن های همراه مسروقه و گم شده دارند که از جمله این قابلیت ها در آیفون ، قابلیت Find My iPhone و قابلیت Android Device Manager برای اندروید است. با استفاده از این قابلیت و همچنین فعال سازی آن می تواند در هنگام سرقت، موقعیت آن را از طریق کامپیوتر، تبلت و یا تلفن همراهی دیگر دنبال کنید.

4-   رمز عبوری غیر قابل بازخوانی انتخاب کنید

از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سرقت تلفن همراه گذاشتن پسورد و یا استفاده از اسکنر انگشت یا شناسایی چهره است که در این مسیر اجازه ورود آسان به محتویات تلفن همراه را سخت خواهد نمود. اولین و در دسترس ترین شیوه استفاده از رمز عبور مناسب و غیر قابل بازخوانی  لاک اسکرین  تلفن همراه است. لازم به ذکر است که انتخاب یک رمز عبور مناسب دارای نکاتی است که باید حتما رعایت شود. اگر تلفن همراه دارای اسکنر اثر انگشت باشد، نیاز است تا فعال گردد و چنانچه از دیگر قفل‌های امنیتی مانند، الگو  یا پسورد استفاده می شود نباید از رمزهای ساده استفاده نمود. این روش تنها به عدم ورود سارقین به اطلاعات گوشی شما کمک می‌کند.

نتیجه گیری

روش‌های ذکر شده مانعی برای سارقین نیستند و تنها به حفظ امنیت شما کمک می‌کنند.  بهترین راه برای جلوگیری از دزدیده شدن تلفن همراهتان، استفاده نکردن از آن در معابر است و تنها راه جبران خسارت موبایل شما پس از دزدی، داشتن بیمه موبایل است که به طور کامل در رابطه با آن توضیح دادیم.