نقد و بررسی تخصصی گوشی لومیا 640 مایکروسافت [قسمت چهارم: بررسی برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

در قسمت سوم بررسی گوشی لومیا 640 مایکروسافت به معرفی دستگاه و بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و چندرسانه‌ای، بلندی و کیفیت صدا و دوربین آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله و در قسمت پایانی آن به بررسی اپلیکیشن‌های  این گوشی و قیمت  آن خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله […]

در قسمت سوم بررسی گوشی لومیا 640 مایکروسافت به معرفی دستگاه و بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و چندرسانه‌ای، بلندی و کیفیت صدا و دوربین آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله و در قسمت پایانی آن به بررسی اپلیکیشن‌های  این گوشی و قیمت  آن خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

برنامه‌های از پیش نصب شده لومیا 640

نسخه 11 برنامه اینترنت اکسپلورر، جدیدترین مدل اپلیکیشن‌های مرورگری سیستم عامل شرکت مایکروسافت به حساب می‌آید. این برنامه از ویژگی‌های وب‌گردی ناشناخته، حالت Reader، ایجاد تعداد زبانه‌های نامحدود، انتقال زبانه‌ها و بوکمارک‌ها به دستگاه‌های دیگر و دیگر ویژگی‌های این چنینی بهره می‌برد. همچنین این برنامه از ویژگی Back و Forward همانند آن چیزی که در دستگاه‌های شرکت اپل دیده می‌شود نیز پشتیبانی خواهد کرد. بدین منظور تنها کافی است بر انگشت خود را بر روی نمایشگر گوشی کشیده و آن را به کناره‌های سمت راست یا چپ صفحه نمایش حرکت دهید. در بخش زیر شاهد تصویر از نمای برنامه Internet Explorer 11 این گوشی هستید:

اپلیکیشن آفیس (Office) یکی از برنامه‌های کلیدی و موفق سیستم عامل ویندوز فون مایکروسافت به حساب می‌آید. این برنامه توانایی باز کردن و مشاهده فایل‌های Document و Excel و PowerPoint را به راحتی برای کاربر فراهم کرده و در کنار آن امکان ویرایش این نوع اسناد نیز با سیستم عامل گوشی ترکیب شده است. سرویس OneDrive که با این برنامه یکپارچه شده است از دیگر قابلیت‌های کاربردی آن به حساب می‌آید. همچنین فایل‌هایی با فرمت Docs به طور خودکار و از طریق سرویس وان‌درایو  بین گوشی و کامپیوتر کاربر منتقل خواهند شد.

علاوه بر آن اپلیکیشن Microsoft’s OneNote نیز با تمامی ابزار خود به طور پیش‌فرض بر روی این گوشی قابل اجرا خواهد بود.

همچنین این گوشی دارای یکسری برنامه‌های ضروری و سازمان‌یافته نیز می‌باشد که در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی قابل مشاهده است. برنامه‌های Calendar (تقویم) و Alarms (هشدار) و Calculator (ماشین حساب) و Weather (پیش‌بینی وضعیت آب و هوا) از دیگر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض این گوشی می‌باشند.

اپلیکیشن‌های Travel و Sports و Finance و همچنین Food & Drinks در کنار News از جمله دیگر برنامه‌های پیش‌فرض شرکت مایکروسافت موجود در این گوشی می‌باشند.

علاوه بر آن توسط گوشی لومیا 640 قادر خواهید بود به بسیاری از ویژگی‌های مختص به گوشی‌های سری لومیا شرکت مایکروسافت دسترسی داشته باشید.اپلیکیشن‌های Storyteller (که به عنوان یک دفترچه خاطرات عمل خواهد کرد)، Creative Studio (به منظور ویرایش پیشرفته تصاویر)، HERE Maps و همچنین +HERE Drive از این دسته هستند.

با استفاده از برنامه +HERE Drive موجود در این گوشی و از طریق راهنمای ناوبری صوتی قرار گرفته در آن می‌توانید به تمامی نقاط دنیا سفر کنید. تنها کاری که می‌بایست انجام دهید این است که راهنمای صوتی مربوط به زبان خود را دانلود کرده و سپس آن را فعال کنید و از آن استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که به منظور استفاده از حالت ناوبری خودرو این برنامه در حالت آفلاین می‌بایست در ابتدا کار به دانلود و دریافت نقشه مربوط به کشور خود که قصد رانندگی در آن را دارید، اقدام نمایید.

برنامه Games مربوط به سیستم عامل ویندوز فون در این گوشی نیز قابل جستجو بوده و به طور پیش‌فرض بر روی آن قرار دارد. این برنامه از طریق حساب کاربری Xbox شما، قابلیت‌های بسیار زیادی را در پیش رویتان قرار خواهد داد. در حقیقت از تصویر avatar شما گرفته تا امتیازات و جوایز بدست آمده، همگی قابل مشاهده و ویرایش می‌باشند. در کنار آن این برنامه به عنوان هاب گیمینگ شما نیز کار خواهد کرد و در این حالت می‌توانید به تمامی اپلیکیشن‌های بازی پیش‌فرض موجود در گوشی خود، خبر‌ها و لینک‌های دانلود فروشگاه‌ دیجیتال، دسترسی داشته باشید.

در نهایت سیستم عامل ویندوز فون از یک برنامه اختصاصی، ویژه و مجهز به منظور مدیریت فایل‌ها استفاده می‌کند. این برنامه که با نام Files شناخته می‌شود، توسط شرکت مایکروسافت تولید گشته است و کاربران می‌توانند آن را به سادگی و به طور رایگان از اپلیکیشن Store مایکروسافت دانلود نمایند.

سخن پایانی

همانطور که در بخش‌‌ها و مقاله‌های پیشین مشاهده کردید، گوشی لومیا 640 مایکروسافت توانست از سد تمامی تست‌های موجود در آزمایشگاهمان عبور کند. این دستگاه دارای یک نمایشگر با ابعاد متوسط از نوع IPS بوده و دقت تصویر آن برابر میزان اچ‌دی است. همچنین فناوری ClearBlack موجود در این نمایشگر به نمایش بهتر تصاویر در زیر نور آفتاب کمک کرده است. تراشه اسنپدراگون 400 موجود در این گوشی به اجرای روان برنامه‌ها در سیستم عامل ویندوزفون کمک کرده است و دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی آن نیز تصاویری با سطح کیفی بالاتر از حد معمول را ارائه می‌دهد. در کنار این موارد، گزینه‌ها و نسخه‌های زیادی از این گوشی از نظر ارتباطی و رنگ‌آمیزی بدنه گوشی نیز وجود دارد. در واقع درست همانند سری XL گوشی‌های شرکت مایکروسافت، این دستگاه‌ نیز دارای مدل‌های تک سیم کارته LTE، دو سیم کارته 3G و دو سیم کارته LTE است. اینطور به نظر می‌رسد که در این گوشی، شرکت مایکروسافت به نسخه تک سیم کارته 3G هیچگونه اعتقادی ندارد. البته با کمی تفکر به این نتیجه می‌رسیم که اختلاف قیمتی این نسخه‌ها بسیار ناچیز بوده و به همین دلیل می‌توان اعمال این موضوع را عقلانی دانست.

gsmarena_004

در بررسی‌های به عمل آمده بر روی این گوشی متوجه این موضوع شدیم که لومیا 640 از دسته سریع‌ترین گوشی‌های موجود در بازار نیست. اما با این وجود به دلیل بهره‌گیری از سیستم عامل ویندوزفون و همچنین بهینه گشتن هر چه بهتر آن با تراشه موجود در دستگاه، شاهد عملکرد بسیار روانی با وجود چیپ نسبتا ضعیف آن هستیم. در مورد سیستم عامل این گوشی نیز باید گفت که بخش نرم‌افزاری گوشی بسیار روان و خالی از هر گونه تاخیر بوده و عملکرد برنامه اینترنت اکسپلورر آن نیز همانند دیگر برنامه‌های پیش‌فرض موجود در این گوشی، در هنگام جستجو و بارگیری صفحات اینترنتی، بسیار سریع و راضی‌کننده است. البته در صورت بارگیری اپلیکیشن‌های سنگین‌تر مسلما نیاز به زمان بیشتری خواهد بود.

مرور بعضی از ویژگی‌های کلیدی گوشی لومیا 640 مایکروسافت که در هنگام تست گوشی با آن برخورد کردیم:

1- کیفیت ساخت بدنه گوشی بسیار مطلوب و رضایت‌بخش بوده و در نسخه مات این گوشی، ارگونومی بسیار مطمئنی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. گرچه مدل‌های براق آن کمی لغزنده‌تر به نظر می‌رسند.

2- صفحه نمایش این گوشی دارای حداکثر میزان روشنایی بسیار مطلوبی بوده و میزان نسبت کنتراست تصویر آن بسیار عالیست. میزان خوانایی آن در زیر نور آفتاب نیز بسیار رضایت‌بخش است.

3- دوام باتری این گوشی برابر 74 ساعت است. هیچ نگرانی خاصی در این مورد وجود نخواهد داشت.

4- این گوشی از نظر ارتباطی دارای نسخه‌های متفاوتی است. پشتیبانی از LTE به همراه دو سیم کارت، NFC و رادیو FM از آن جمله هستند.

5- میزان بلندی صدای بلندگوی این گوشی در حد بسیار مناسب و رضایت‌بخشی است.

6- کیفیت صدای خروجی گوشی بسیار عالی است.

7- بروزرسانی دوم نسخه 8.1 سیستم عامل ویندوزفون به همراه فرم‌ور Lumia Denim بسیار روان و یکنواخت است. همچنین بروزرسانی نسخه 10 ویندوز نیز برای این گوشی در راه است.

8- در زمینه عکاسی با این گوشی، شاهد ثبت تصاویر بسیار باکیفیتی هستیم.

9- کیفیت فیلم‌های ضبط شده توسط این گوشی در حد مناسب و رضایت‌بخشی قرار دارد. گاها اشکالاتی در انتخاب میزان تراز سفیدی صحیح در این زمینه دیده می‌شود.

10- برنامه ویدئو پلیر این گوشی تقریبا از تمامی فرمت‌های رایج چند‌رسانه‌ای پشتیبانی می‌کند. البته فایل‌هایی با فرمت صوتی AC3 (که اغلب در فرمت‌های تصویری MKV دیده می‌شوند) از این قاعده مستثنا هستند.

قیمت گوشی لومیا 640 مایکروسافت در ایران

همانطور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد، گوشی لومیا 640 مایکروسافت از نظر ارتباطی دارای نسخه‌های گوناگونی است. به همین منظور، مدل‌های مختلف این گوشی با قیمت‌های متفاوت و با کمی اختلاف، به بازارهای فروش عرضه می‌شوند. در تاریخی که این پست منتشر می‌شود، نسخه دو سیم کارته 3G گوشی لومیا 640 مایکروسافت در بازارهای ایران با قیمت 580 هزار تومان در حال فروش است. همچنین نسخه تک سیم کارته LTE این گوشی نیز در بهترین حالت با قیمت 560 هزار تومان بدون گارانتی در حال فروش است. البته به منظور خریداری این مدل به همراه گارانتی یکساله، می‌بایست هزینه 620 هزار تومانی آن را نیز بپردازید. بقیه مدل‌های این گوشی نیز قیمت‌هایی در همین سطح دارند. در هر صورت شاید با کمی بررسی و جستجو، در صورت تمایل بتوانید گوشی‌های اندرویدی مجهزتری (اکثرا با برند Huawei و Honor) را در سطح بازار یافته و خریداری نمایید.

رقبای گوشی لومیا 640 مایکروسافت در بازارهای جهانی

نسخه‌های مختلف گوشی‌های لومیا 640 XL و لومیا 535 شرکت مایکروسافت، لومیا 730 و لومیا 735 نوکیا، ردمی 2 شیائومی، m1 میزو، لومیا 630 نوکیا و نسل دوم گوشی موتو جی موتورولا (به ترتیب) از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین رقبای این گوشی در بازارهای فروش جهانی به حساب می‌آیند. در نهایت در کشور ایران، به نظر نمی‌رسد با وجود سطح قیمتی نسبتا بالاتر گوشی‌های ویندوزفونی، این گوشی‌ها بتوانند به اندازه‌ گوشی‌های اندرویدی به فروش بالایی دست یابند. همچنین تا چند وقت پیش و حتی در نسل‌‌های پیشین همین گوشی لومیا 640، شاخصه‌های اصلی گوشی همانند دقت نمایشگر این دستگاه‌ها با گوشی‌های هم‌قیمتی اندرویدی خود اصلا قابل مقایسه نبودند. امیدواریم هم اکنون با تغییر سیاست‌های شرکت مایکروسافت و تجهیز بیشتر گوشی‌های پایین و میا‌ن‌رده خود، دستگاه‌های هوشمند ویندوزفونی نیز بتوانند به رقیب‌های سر سختی برای گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار تبدیل شوند. حال آنکه رسیدن به این هدف، با وجود رواج پیدا کردن سیستم عامل اندروید، بسیار دشوار و سخت به نظر می‌رسد.

خلاصه این قسمت و نتیجه‌ گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده و پیش‌فرض گوشی لومیا 640 مایکروسافت پرداختیم. در این بخش با برنامه‌ نسخه 11 اینترنت اکسپلورر، اپلیکیشن آفیس، برنامه‌های Calendar (تقویم) و Alarms (هشدار) و Calculator (ماشین حساب) و Weather (پیش‌بینی وضعیت آب و هوا)، اپلیکیشن‌های Travel و Sports و Finance و همچنین Food & Drinks و News، اپلیکیشن‌های Storyteller، برنامه Creative Studio و HERE Maps و همچنین +HERE Drive، برنامه Games و اپلیکیشن Store مایکروسافت آشنا شده و به ویژگی‌های کلیدی آنها پی بردیم. شرکت مایکروسافت در این بخش بسیار درخشان کار کرده است و اینطور به نظر می‌رسد که از این لحاظ می‌تواند هم‌پای گوشی‌های اندرویدی در بازارهای فروش، پیشرفتی رو به جلو داشته باشد.

در ادامه و در بخش “سخن پایانی” به نتیجه‌گیری کلی در مورد این گوشی پرداخته و تمامی بخش‌های آن را دوباره از نظر گذراندیم. همچنین در قسمتی دیگر به صورت تیتروار به مرور ویژگی‌های کلیدی این گوشی که در تست‌های مختلف به آن برخوردیم، اشاره شد.

در نهایت به معرفی قیمت نسخه‌های مختلف گوشی لومیا 640 مایکروسافت در ایران پرداخته و در نهایت با اصلی‌ترین رقبای این گوشی در بازارهای جهانی آشنا شدیم.

امیدواریم در پایان این بخش، از سری مقالات بررسی گوشی لومیا 640 مایکروسافت لذت کافی را برده باشید.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی لومیا 640 مایکروسافت دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باتری، قابلیت‌های ارتباطی، رابط کاربری و بنچمارک‌های گوشی]

[قسمت سوم: بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و چند رسانه‌ای، بلندی و کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت چهارم: بررسی برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

پایان قسمت نهایی

در پایان این بررسی کدامیک از ویژگی‌های این گوشی مورد توجهتان قرار گرفت؟ آیا این گوشی در بازار‌های ایران فروش خوبی را تجربه خواهد کرد؟! لطفا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال