نقد و بررسی تخصصی گوشی لومیا 640 مایکروسافت [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

همانطور که در بازارهای فروش گوشی‌های هوشمند دیده می‌شود، گوشی‌های سری لومیا مایکروسافت بر بازار گوشی‌های هوشمند ویندوز فونی سطح پایین و میان‌رده تسلط کاملی دارند. اما مسلما عملکرد این سری می‌تواند بهتر از این باشد. به همین منظور این کمپانی بزرگ از گوشی لومیا 640 در بخش گوشی‌های میان‌رده خود پرده برداشت تا بتواند […]

همانطور که در بازارهای فروش گوشی‌های هوشمند دیده می‌شود، گوشی‌های سری لومیا مایکروسافت بر بازار گوشی‌های هوشمند ویندوز فونی سطح پایین و میان‌رده تسلط کاملی دارند. اما مسلما عملکرد این سری می‌تواند بهتر از این باشد. به همین منظور این کمپانی بزرگ از گوشی لومیا 640 در بخش گوشی‌های میان‌رده خود پرده برداشت تا بتواند ارزش‌های این سری از گوشی‌ها را دوباره زنده کند. این گوشی دارای نسخه‌های دو سیم کارته و LTE بوده و در کنار آن کیفیت دوربین و نمایشگر این گوشی کمی بالاتر از دیگر بخش‌های آن به نظر می‌رسند. در هر حال باید گفت که کمپانی نامدار مایکروسافت به شکلی آرام، آهسته و پیوسته در حال وارد نمودن گوشی‌های میان‌رده خود به بازارهای فروش جهانی است. بازار میان‌رده‌ای که کماکان با گوشی‌های موفق اندرویدی خود، بی‌رقیب و غیر قابل مقایسه به نظر می‌آید.

بررسی گوشی لومیا 640 (2)شرکت مایکروسافت برای ورود به این بازار، ابتدا گوشی‌های سری 6XX خود (که به جای X یک عدد قرار می‌گیرد) را وارد بازار کرد. سپس به منظور گسترش این نوع از گوشی‌ها، سری‌های 5XX و 4XX خود را نیز وارد بازار کرده و آنها را گسترش داد. همچنین به منظور بروزرسانی این بازار از محصولات ویندوز فونی، اینبار کمپانی مایکروسافت اقدام به رونمایی از گوشی جدیدی با نام لومیا 640 کرد. دقت صفحه نمایش گوشی و همچنین قابلیت‌های فیلمبرداری آن، از جمله شاخص‌هایی هستند که در این سری از گوشی‌های مایکروسافت با انتقادات بسیار زیادی روبه‌رو هستند. لازم به ذکر که در این زمینه، دقت نمایشگر گوشی لومیا 640 برابر اچ‌دی بوده و می‌تواند با دقت 1080p (فول اچ‌دی) به فیلمبرداری بپردازد. جالب است بدانید که این میزان برای گوشی لومیا 640، یک بروزرسانی بسیار خوب به حساب می‌آید، زیرا نسخه‌های پیشین این سری دارای دقت تصویر WVGA (یا همان 480×800 پیکسل) بوده و از قدرت فیلمبرداری با دقت 480p برخوردار بودند.

البته مشخصات نام برده شده، از بارزترین موارد فنی این گوشی به حساب می‌آیند و در واقع در کنار آن بهتر است بدانید که صفحه نمایش این گوشی از نوع IPS بوده و ابعاد آن معادل 5.0 اینچ است. با این تفاسیر می‌توان با کمی محاسبه، چگالی تصویر گوشی را بدست آورد و فهمید که وضوح تصاویر به نمایش در آمده در نمایشگر این گوشی چیزی برابر با نمایشگر سری گوشی‌های آیفون اپل (استاندارد رتینا) خواهد بود. علاوه بر آن این گوشی از لایه خاصی از نمایشگر با نام ClearBlack بهره می‌برد که منجر به کاهش رفلکس و بازتاب نور از سطح نمایشگر به سمت چشم کاربر می‌شود. همچنین بر روی نمایشگر این گوشی، لایه محافظتی گوریلا گلس نسل سه نیز یافت می‌شود. در بخش دوربین نیز دوباره مشخصات این گوشی از نظر عددی با گوشی‌های سری آیفون 6 اپل برابری و هم‌خوانی داشته و دقت دوربین اصلی آن به هشت مگاپیکسل می‌رسد. در کنار آن این گوشی قادر است با دقت 1080p به ضبط فیلم بپردازد. گرچه در حال حاضر کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی مد نظرمان نبوده و در بخش‌های بعدی مطمئنا به بررسی و مقایسه دقیق کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های این گوشی خواهیم پرداخت.

 

مشخصات فنی لومیا 640

-دارای نمایشگر 5.0 اینچی از نوع IPS LCD با دقت تصویر 720p یا اچ‌دی به همراه فناوری ClearBlack و نمایش رنگ‌ها در گستره طیفی 16 میلیون رنگ و مجهز به لایه محافظتی گوریلا گلس نسل سه

-مجهز به تراشه اسنپدراگون 400 کوآلکام شامل چهار هسته کورتکس A7 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز، واحد گرافیکی آدرنو 305 و حافظه RAM یک گیگابایت

-دارای نسخه 8.1 سیستم عامل ویندوز فون و بروزرسانی نرم‌ افزاری Lumia Denim، قابل ارتقا به نسخه 10 ویندوز مایکروسافت

-دارای نسخه‌های دو سیم کارته و LTE

-دوربین اصلی با دقت 8 مگاپیکسل به همراه قابلیت فوکوس خودکار، برخورداری از ویژگی ضبط فیلم با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه، دوربین سلفی با دقت یک مگاپیکسل و قابلیت فیلمبرداری با دقت 720p

-دارای 8 گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت افزایش آن تا میزان 128 گیگابایت توسط کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی

-دارای میکروفونی اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

-دارای رادیو FM به همراه سرویس RDS

-دارای باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت 2500 میلی آمپر ساعت

بزرگترین معایب لومیا 640

– هیچگونه هدفونی در بسته خرده فروشی این گوشی یافت نمی‌شود

-تراشه این گوشی نسبتا ضعیف بوده و در واقع سری گوشی‌های پایین‌رده‌تر لومیا نیز از چیپ اسنپدراگون 400 برخوردار هستند

-از هشت گیگابایت حافظه داخلی دستگاه تنها سه گیگابایت فضای خالی برای کاربر باقی مانده است و بقیه آن توسط سیستم عامل گوشی و دیگر موارد اشغال گشته‌اند

 

در بخش‌های قبل به این دلیل این گوشی را با سری گوشی‌های آیفون اپل مقایسه کردیم که هر دو شرکت دارای هدف‌های خاصی بوده و از نظر سخت افزاری، به هیچ وجه تبلیغاتی عمل نمی‌کنند و در واقع بیشتر بر روی بخش نرم افزاری و تطبیق هر چه بهتر آن با بخش سخت افزاری گوشی می‌اندیشند. اما با تمام این اوصاف اگر بخواهیم یک گوشی اندرویدی را با گوشی لومیا 640 مایکروسافت مقایسه کنیم، گوشی‌های موتو E (نسخه 2015) و موتو G (نسخه 2014) موتورولا می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی باشند. البته دلیل این مقایسه هم به سطح قیمتی این چند گوشی (بسته به نوع شبکه‌های مخابراتی پشتیبانی کننده و نسخه‌های مختلف آنها)، مشخصات نمایشگرهای آنها، دوربین و همچنین میزان ظرفیت باتری آنها بر می‌گردد.

گرچه تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام در سطح دنیا بسیار پرطرفدار و مشهور هستند، اما می‌بایست این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که این چیپ نسبت به محصولات جدید این کمپانی کمی قدیمی گشته است. البته همان طور که به ما ثابت شده است، گوشی‌های ویندوز فونی تولید شده توسط شرکت‌های مختلف اغلب دارای تراشه‌های این چنینی بوده و جالب است بدانید که عمدتا دارای رابط کاربری بسیار روان و یکنواختی هستند و این طور می‌نماید که این سیستم عامل، نیاز خیلی کمی به میزان حافظه RAM بالا یا قدرت پردازشی تراشه داشته و (در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی) می‌تواند با میزان کمتری از حافظه پردازشی، به عملکرد سخت افزاری بسیار روانی دست یابد. البته در بخش گرافیکی مسلما این مورد صدق نکرده و در حقیقت به دلیل دقت اچ‌دی نمایشگر این گوشی، احتمالا واحد گرافیکی آدرنو 305 با مشکلاتی مواجه شده و به احتمال زیاد در اجرای بازی‌های سنگین گرافیکی و سه بعدی با کمی دشواری روبه‌رو شود. در هر حال به منظور بررسی بیشتر این قسمت می‌بایست منتظر نگارش بخش بنچمارک‌های این گوشی بوده و در آن زمان است که می‌توانیم به طور دقیق‌تری به نقد سخت افزاری گوشی پرداخته و در مورد آن نظر دهیم.

در بخش زیر شاهد نمایش تصاویر رسمی گوشی لومیا 640 مایکروسافت هستید:

شرکت بزرگ مایکروسافت این گوشی را در نسخه‌های متفاوتی به بازارهای جهانی عرضه کرده است. در حالت استاندارد، این گوشی دارای ویژگی پشتیبانی از دو سیم کارت به طور همزمان بوده و البته پوشش شبکه نسل سوم مخابراتی (3G) از دیگر ویژگی‌های آن است. در طرف دیگر، نسخه LTE این گوشی نیز موجود است که البته این مورد نیز خود به دو بخش تک و دو سیم کارته تقسیم می‌شود. نسخه که هم اینک در آزمایشگاه ما موجود است مربوط به مدل تک سیم کارته LTE می‌شود، ولی بهتر است بدانید که بررسی‌های انجام گرفته و تست‌های اجرا شده بر روی این گوشی به تمامی دیگر نسخه‌های گوشی لومیا 640 قابل تعمیم می‌باشد.

از طرفی به نظر می‌آید که گوشی لومیا 640 مایکروسافت، نسخه ارزانتر و البته نسبتا مجهز گوشی‌های لومیا 730 و 830 باشد. البته بدنه بسیار باکیفیت‌تر و همچنین تجهیز دوربین اصلی دو گوشی لومیا 730 و 830 به لنز شرکت Carl Zeiss، فاصله این سری ششم گوشی‌های لومیا را با سری‌های بالاتر افزایش خواهد داد.

البته بهتر است بدانید که این گوشی در مقایسه با گوشی‌های نسل پیشین این سری یعنی مدل‌های لومیا 630 و 635، از نظر سخت افزاری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و در واقع مشخصات فنی این دو نسل با یکدیگر قابل مقایسه نمی‌باشند. صفحه نمایش کوچک 4.5 اینچی، دقت تصویر پایین‌تر از اچ‌دی، عدم برخورداری از قابلیت ضبط تصاویر 1080p در هر دو دوربین اصلی و سلفی، میزان حافظه رم 512 و نبود نسخه‌های LTE و دو سیم کارته، از جمله معایب سری پیشین به حساب می‌آیند. پس مسلما گوشی لومیا 640، گام نسبتا بزرگ شرکت مایکروسافت به منظور تصاحب بخشی از بازار گوشی‌های میان‌‌رده است.

البته بهتر است بدانید که این گوشی دارای مدل متفاوت دیگری به نام لومیا 640 XL نیز بوده و البته این مدل جدید، فبلتی با نمایشگر 5.7 اینچی به حساب می‌آید. دوربین اصلی این گوشی دارای حسگری با دقت 13 مگاپیکسل بوده و از لنز و عدسی‌های شرکت کارل زیس در آن استفاده گشته است. همچنین دقت دوربین سلفی آن نیز برابر 5 مگاپیکسل است. البته در زمینه مقایسه این دو گوشی باید گفت که تلفن هوشمند لومیا 640 (مدل کوچکتر) به دلیل جمع و جور بودن، حس بسیار خوبی را به کاربر خود القا می‌کند.

مسلما این گوشی و عملکرد بخش‌های مختلف آن، سوالات بسیار زیادی را در ذهن شما بوجود خواهد آورد. در ادامه به منظور پاسخ به تمامی این سوالات، با تک‌نیوز و بخش‌های مختلف آن همراه باشید. در ابتدا به سراغ بررسی محتویات جعبه نسخه خرده فروشی این گوشی می‌رویم.

محتویات درون جعبه لومیا 640

هنگامی که بسته خرده فروشی گوشی لومیا 640 را از فروشگاهی خریداری می‌کنید، احتمالا با باز کرده آن متعجب زده خواهید شد، زیرا این محتویات درون جعبه این گوشی نسبت به آن چیزی که در دیگر گوشی‌های امروزی و بسته خرده فروشی آنها دیده می‌شود، دارای کم و کاستی‌هایی است. یک دستگاه گوشی لومیا 640 مایکروسافت، یکسری دفترچه راهنمای گوشی که برای آشنایی و شروع کار با گوشی به شما کمک خواهند کرد، یک شارژر و یک کابل میکرو USB، از جمله مواردی هستند که در هنگام گشودن جعبه خرده فروشی این گوشی با آن مواجه خواهید شد. تا اینجای کار به استاندارد بودن لوازم جانبی این گوشی پی خواهید برد. اما احتمالا و به صورت ناگهانی متوجه نبود هدفون به طور پیشفرض در درون این جعبه خواهید شد. بله درست است! هیچگونه هدفونی را در درون جعبه خرده فروشی این گوشی پیدا نخواهید کرد.

در حالی که بسیاری از کمپانی مشهور و نامدار یا شرکت‌های پایین سطح‌تر به قرار دادن یک هدفون در درون جعبه خرده فروشی گوشی‌ها اقدام می‌ورزند و البته بسیاری از آنها دارای کیفیت مناسبی نبوده و حتی ممکن است بسیاری از کاربران با باز کردن جعبه گوشی، هدفون آن را به گوشه‌ای پرتاب کرده و از استفاده از آن خودداری ورزند، اما با توجه به سطح قیمتی گوشی لومیا 640 این طور به نظر می‌رسد که نبود این وسیله جانبی باعث ناامید شدن خریداران شده و مطمئنا بهتر بود بدون توجه به کیفیت، تنها یک هدفون در داخل این جعبه قرار می‌گرفت. البته جالب است بدانید که بسیاری از مردم دنیا از هدفون‌های باکیفیت استفاده نمی‌کنند و حتی بسیاری از این هدفون‌ها دارای کیفیت گیرایی صدای میکروفون خوبی نیز نیستند.

ابعاد گوشی لومیا 640

گوشی لومیا 640 مایکروسافت دارای ابعاد دقیقی برابر 141.3 × 72.2 × 8.8 میلی متر بوده و وزن آن به 145 گرم می‌رسد. با در نظر گرفتن ابعاد این گوشی و در مقایسه آن با دیگر گوشی‌های 5 اینچی موجود در بازار به طور آشکاری متوجه زیاد بودن میزان طول دستگاه می‌شویم (البته با توجه به اینکه این گوشی در بخش فوقانی یا تحتانی نمایشگر خود از هیچ گونه بلندگو یا کلید ناوبری برخوردار نیست). همچنین میزان پهنای گوشی نیز کم بیشتر از حد معمول به نظر می‌رسد. اما با تمام این تفاسیر، ضخامت گوشی در حد بسیار مناسبی بوده و با در نظر گرفتن سطح قیمتی گوشی و باتری 2500 میلی آمپر ساعتی قرار گرفته در درون آن، این میزان بسیار معقول و قابل قبول به حساب می‌آید.

جالب است بدانید که گوشی سطح بالاتر لومیا 830 مایکروسافت (که دارای دوربین بسیار قوی‌تری است) دارای ابعاد دقیقی معادل 139.4×70.7×8.5 میلی متر بوده و این در حالی است که گوشی آیفون 6 اپل (با وجود در اختیار  داشتن نمایشگر کوچکتر 4.7 اینچی) از ابعاد 138.1×67×6.9 میلی متر برخوردار است. البته بهتر است بدانید که گوشی دیگری با نام لومیا 640 XL نیز وجود داشته که تنها از نظر نام با این گوشی شباهت دارد ولی از نظر ابعادی به دلیل در اختیار داشتن نمایشگر بزرگتر 5.7 اینچی، از اندازه‌های متفاوتی (در مقایسه با این گوشی) بهره‌‌مند است.

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بدنه لومیا 640

گوشی‌های خانواده لومیا دارای دو سری از طراحی‌های متفاوت مهندسین این شرکت هستند. یکی از آنها به این شکل است که گوشه‌های پشتی دستگاه به شکل ملایم و یکنواختی گرد بوده و تنها بخش جلویی گوشی و سطح کناره‌های بالا و پایین بدنه دستگاه، تخت و مسطح است. در تولید گوشی هوشمند لومیا 640 مایکروسافت نیز از این طراحی تبعیت شده است و البته این طراحی، موضوعی است که در بیشتر گوشی‌های تولید شده توسط این شرکت رعایت گشته است. این مسئله شاید از بعضی نظرها به نفع شرکت ماکروسافت و فروش بیشتر گوشی‌های آن باشد اما از دیگر لحاظ ممکن است به فروش گوشی‌های آن لطمه وارد کند. بنابراین مشاهده کمی تازگی و نوآوری در گوشی‌های این شرکت مسلما می‌تواند خریداران را بیشتر به سمت خود جلب کند. البته در مورد این گوشی باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که از نظر قیمتی، این دستگاه در سطح گوشی‌های هوشمند تقریبا مقرون به صرفه قرار می‌گیرد و خریداران ، این گوشی را به سبب نمایشگر بزرگ و باکیفیت و همچنین دوربین مناسب آن خریداری می‌کنند. گرچه ابعاد و ظاهر گوشی نیز می‌تواند در تصمیم خریداران مهم باشد، اما در این حوزه کمتر در نظر گرفته می‌شود. در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از گوشی‌های خانواده لومیا مایکروسافت و شباهت بسیار زیاد آنها به یکدیگر هستید:

از نظر ظاهر و با نگاهی به قامت این گوشی می‌توان به سادگی فهمید که بخش پنل جلویی گوشی از شیشه ساخته شده است و البته همان طور که در قسمت مشخصات فنی این گوشی مشاهده کردید، این شیشه محافظتی از نوع گوریلا گلس نسل سه خواهد بود. پنل پشتی این گوشی نیز از جنس پلی‌کربنات بوده و بخش پشتی این گوشی را پوشانده است. همچنین بسته به رنگی که خریدار انتخاب می‌کند، پوسته سطحی بخش پشتی این گوشی می‌تواند از نوع براق یا مات باشد. در حقیقت رنگ‌های فیروزه‌ای، نارنجی و سفید این گوشی دارای ظاهر براقی بوده و تنها رنگ مشکی آن ظاهر مات به خود گرفته است. خریداران می‌توانند از بین رنگ‌های زیبای عرضه شده برای این گوشی، یکی از موارد را انتخاب کنند.

صادقانه باید گفت که جنس بدنه این گوشی از مواد فوق العاده باکیفیت نبوده و به هیچ وجه با مواد باکیفیت‌تر بکار رفته در بدنه گوشی سری 9 گوشی‌های لومیا مایکروسافت قابل مقایسه نیست. همچنین بهتر است بدانید که همین نسخه مشکی رنگ تحت بررسی‌مان نیز با وجود داشتن ظاهر مات، جاذب اثر انگشت بوده و تا حدی، اثرات چربی دست بر روی آن نمایان می‌شود. اما با تمام این تفاسیر، قاب پشتی این گوشی بسیار مستحکم و زیبا بوده و همچنین به راحتی و به سرعت می‌توان این بخش را از اثرات انگشت پاک سازی کرد.

به دلیل برخورداری این گوشی از یک نمایشگر 5.0 اینچی، لومیا 640 در رده گوشی‌های بزرگ جثه قرار خواهد گرفت. البته وجود حاشیه‌های نسبتا زیاد دور نمایشگر، این گوشی را بیشتر مستعد قرار گرفتن در این رده می‌کند. البته این گوشی خیلی بلندتر یا پهن‌تر از گوشی آیفون 6 اپل نبوده و تنها مقدار ناچیزی با ابعاد دقیق آن فاصله دارد. البته اگر به دنبال خریداری یک گوشی جمع و جور هستید، پیشنهاد می‌شود از سری پنجم گوشی‌های شرکت مایکروسافت استفاده کنید. همچنین سنگینی این گوشی معادل 145 گرم است که با در نظر گرفتن حجم آن، این عدد مقدار نسبتا متعادلی به نظر می‌رسد.

کلیدها، شیارها و کنترل‌های گوشی لومیا 640

در هر حال به نظر می‌آید که حاشیه نمایشگر 5 اینچی این گوشی کاملا خالی از هر گونه کلیدی باشد. در بالای این صفحه نمایش، یک دوربین سلفی یک مگاپیکسلی قرار گرفته است که قادر است با کیفیت اچ‌دی به ضبط فیلم بپردازد. به دلیل عدم وجود دوربین ثانویه در گوشی‌های لومیا 630 و 635 (نسل‌های پیشین)، وجود این دوربین یک مگاپیکسلی، بروزرسانی بزرگی در این بخش به حساب می‌آید. در واقع شاید این دوربین نتواند تصاویر سلفی خوب و رضایت بخشی را به ثبت برساند، اما به منظور برقراری تماس تصویر (برای مثال در برنامه اسکایپ) بسیار مناسب و راضی کننده است.

همچنین این گوشی در این قسمت دارای یک حسگر مجاورت‌سنج نیز می‌باشد که البته نسل‌های پیشین از این ویژگی محروم بودند.

بخش‌های ورودی و خروجی صدای مکالماتی گوشی نیز باعث ایجاد بریدگی‌های بر روی پنل جلویی گوشی و در بخش‌های فوقانی و تحتانی آن شده‌اند. علاوه بر آن در کناره سمت راست و بالای بخش پنل جلویی گوشی نیز شاهد قرار گیری یک حسگر نور سنجی محیط هستیم.

gsmarena_003تنها کلیدهای سخت افزاری و فیزیکی این گوشی در کناره سمت راست آن واقع گشته‌اند. البته به منظور ایجاد ظاهری زیباتر، (بجز نسخه مشکی رنگ و در دیگر رنگ‌های بدنه این گوشی) رنگ این کلیدها از قاب پشتی و کناره‌های گوشی متمایز است. کلیدهای کنترل صدای گوشی به منظور دسترسی راحت‌ و سریعتر در بخش بالایی این قسمت قرار گرفته‌اند و همچنین به منظور روشن و خاموش کردن نمایشگر گوشی نیز می‌بایست به کلید پاور گوشی واقع شده در بخش پایین‌تر کلیدهای کنترل صدا اقدام نمایید. مکان این سری از کلیدها به دلیل استفاده راحت‌تر از آنها و دسترسی ساده با استفاده از انگشت شست کاربر (در صورت استفاده از دست راست) بسیار دلپذیر بوده و مورد تایید ما است. البته ترجیح می‌دادیم که کمپانی مایکروسافت بر روی این بخش کمی بیشتر کار می‌کرد و در حقیقت همانند کمپانی سونی در این بخش به جای گذاری کلید شاتری اختصاصی به منظور عکاسی اقدام می‌نمود.

در تصاویر زیر نیز شاهد محل قرار گیری پورت‌های کابلی این گوشی بوده و می‌بینید که سوکت جک 3.5 میلی متری صدای در بخش فوقانی گوشی واقع شده است. همچنین پورت استاندارد میکرو USB 2.0 نیز در بخش تحتانی بدنه گوشی لومیا 640 قرار داده شده است.

به بخش پشتی گوشی می‌رویم. جایی که دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی این گوشی درست در بخش میانی و بالای آن قرار گرفته است. البته بر خلاف دیگر گوشی‌های موجود در بازار، فاصله لنز دوربین این گوشی با کناره سمت بالای بدنه گوشی کمی بیشتر از حالت رایج است. البته این موضوع از بسیار جهات مناسب و زیباست. زیرا در حالت عکاسی لند اسکیپ و وقتی که گوشی را در حالت افقی گرفته‌اید و می‌خواهید از منظره یا هر چیز دیگری عکاس کنید، وقتی با دو دست خود بدنه گوشی را به منظور لرزش کمتر آن محکم در دست می‌گیرید، احتمال قرار گرفته انگشت دستتان در جلوی لنز بسیار کمتر شده و همچنین کمتر لنز دوربین کثیف و تار می‌شود. علاوه بر آن در سمت چپ دوربین اصلی این گوشی یک عدد فلاش LED نیز قرار گرفته است که در هنگام عکاسی در محیط‌های کم نور به یاری کاربر خواهد آمد. ویژگی که پیشتر در مدل‌های قبلی سری ششم گوشی‌های لومیا به هیچ وجه قابل مشاهده نبود. مسلما قرار دادن یک عدد فلاش بر روی گوشی، هزینه سنگینی را برای سازنده گوشی متحمل نمی‌کند و البته در صورت در نظر گرفتن و فهمیدن میزان زحمت و به دشواری افتادن یک عکاس در هنگام قرار گیری در محیط‌هایی با نور ناکافی، سازنده و تولید کننده مطمئنا به قرار دادن این قابلیت بر روی گوشی خود اقدام خواهد کرد.

البته شگفتی‌های این قسمت تمامی نداشته (!) و در بخش زیرین قاب پشتی گوشی و در سمت در کناره سمت راست آن شاهد قرار گیری حفره‌ای دایره‌ای شکل، پوشیده شده با یک توری به منظور جای گذاری بلندگوی گوشی هستیم. بنابراین از این نظر که شکل لنز، فلاش و توری بلندگوی این بخش یکسان است، هماهنگی خوبی در این بخش دیده می‌شود. اما این بخش نیز دارای معایب خاص خود بوده و امکان خراشیده شده لنز دوربین گوشی و همچنین بسته و خفه شدن صدای بلندگوی گوشی در صورت قرار گرفتن آن بر روی یک سطح صاف، از جمله این موارد به حساب می‌آیند. البته جالب است بدانید که قاب پشتی این گوشی قابلیت جدا سازی داشته و در صورت باز شده آن، کاربر می‌تواند به سادگی به باتری گوشی و شیار‌های کارت حافظه میکرو اس‌دی و سیم‌ کارت‌های آن دسترسی داشته باشد. در تصاویر زیر شاهد نمایش این موضوع خواهید بود:

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به معرفی گوشی لومیا 640 مایکروسافت پرداخته و با ویژگی‌های بارز این سری از گوشی‌های شرکت مایکروسافت و اختلافات آن با دیگر سری‌های آن آشنا شدیم. سپس با مشخصات فنی این گوشی آشنا شده و با معایب اصلی و بزرگ آن روبه‌رو شدیم. نبود هیچگونه هدفونی در بسته خرده فروشی این گوشی، تراشه نسبتا ضعیف دستگاه و عدم تغییر آن از نسل گذشته این سری و حافظه در دسترس نسبتا کم گوشی، از جمله بزرگترین معایب این تلفن هوشمند به حساب می‌آیند. در ادامه، این گوشی را با گوشی‌های شرکت‌های اپل و موتورولا مقایسه کرده و سپس کمی روی بخش سخت افزاری و چیپ قرار گرفته بر روی آن صحبت به میان آوردیم. در ادامه کار، نسخه‌های مختلف این گوشی را معرفی کرده و کمبودهای آن را نسبت به سری‌های هفتم و هشتم (گوشی‌های سطح بالاتر) گوشی‌های لومیا این شرکت مقایسه کردیم. در ادامه کار نیز بعضی موارد بروزرسانی‌های این گوشی نسبت به نسل پیش خود را معرفی کرده و با مشخصات آنها آشنا شدیم.

در بخش ابتدایی بررسی این گوشی، نگاهی به محتویات درون جعبه نسخه خرده فروشی این گوشی انداخته و دیدیم که در کنار لوازم جانبی استاندارد یک گوشی هوشمند، بسته این گوشی از وجود هدفون بی‌بهره است و در واقع هیچگونه هدفونی، چه باکیفیت و چه بی‌کیفیت، در این جعبه قابل مشاهده نمی‌باشد. مسلما نبود این وسیله جانبی به طور پیشفرض در جعبه خرده فروشی دستگاه می‌تواند باعث ناامیدی بیشتر کاربران از سری گوشی‌های لومیا شرکت مایکروسافت گردد. موردی که اغلب در جعبه خرده فروشی گوشی‌های رایج موجود در دنیا قابل مشاهده است.

در ادامه کار سری به مشخصات ابعاد گوشی لومیا 640 زده و با یکدیگر اندازه دقیق این گوشی را با دیگر گوشی‌های مشهور موجود در بازار مقایسه کردیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با وجود نمایشگر 5 اینچی گوشی، ابعاد آن کمی بزرگتر از حد معمول به نظر می‌رسد. این موضوع وقتی ناامید کننده‌تر می‌شود که بدانیم، در اطراف نمایشگر این گوشی هیچ گونه بلندگو یا کلید لمسی ناوبری وجود نداشته و در واقع این فضاها کاملا خالی هستند. پس در نتیجه می‌توان در این بخش نیز به سادگی به طراحی مهندسین شرکت مایکروسافت اشکال گرفت. البته احتمالا کاربران و خریداران این گوشی به دلیل تقریبا مقرون به صرفه بودن این گوشی، خیلی در صدد نازک بودن و یا کوچک قامت بودن گوشی خود نبوده و به دیگر جنبه‌های آن همانند دوربین و نمایشگر گوشی خواهند اندیشید. اما با این وجود، وزن 145 گرمی این گوشی در مقایسه با حجم آن، عدد تقریبا مناسب و مطلوبی بوده و شاید خریدار را به  اندیشیدن در مورد این موضوع وادار کند که “چه قدر خوب است که این گوشی با وجود بدنه بزرگ، بسیار سبک و کم وزن است”.

در بخشی دیگر به سراغ بررسی طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بدنه گوشی لومیا 640 رفته و دیدیم که گوشی‌های ساخته شده توسط شرکت مایکروسافت دارای دو نوع طراحی خاص بوده که البته گوشی لومیا 640 از نوع معمولی‌تر آن بهره می‌برد. حالت دیگر مربوط به گوشی‌های سطح پیشرفته این شرکت مانند گوشی لومیا 1520 می‌شود. همچنین در ادامه با هم دیدیم که قاب پشتی این گوشی دارای رنگ‌ها و طراحی‌های متفاوت و زیبایی بوده و از آنجایی که قاب پشتی این گوشی امکان جدا سازی توسط کاربر را به همراه دارد، کاربر می‌تواند به سادگی با انتخاب و خریداری قاب دیگری، رنگ گوشی خود را از حالت کسل کننده خارج کند. در ادامه به این موضوع نیز اشاره شد که بخش جلویی گوشی از پنل شیشه‌ای محافظ گوریلا گلس نسل سه ساخته شده و قسمت پشتی آن نیز از جنس پلاستیک نسبتا باکیفیت و مستحکم است. در ادامه کار، بیشتر به قاب پشتی گوشی پرداخته شد و گفته شد که جنس پلاستیکی آن با گوشی‌های سطح پیشرفته این شرکت قابل مقایسه نمی‌باشد. همچنین این قاب مستعد جذب اثر انگشت کاربر نیز می‌باشد.

در ادامه کار نیز وارد بخش بررسی محل قرار گیری کلیدها، کنترل‌ها، شیارها، سنسورها و دیگر موارد این چنینی شدیم و مکان دقیق اجزای سطحی گوشی را مشخص کردیم. حتی بخش‌های مختلفی از گوشی بودند که در نسل پیشین این گوشی، آنها را نمی‌توانستید بیابید. فلاش LED و دوربین سلفی از جمله مواردی بودند که بر روی بدنه  گوشی‌های لومیا 630 و 635 مایکروسافت، قابل مشاهده نبوده و نمی‌توانستید از ویژگی‌های آنها بهره‌مند شوید. مسلما کمپانی بزرگ مایکروسافت با قرار دادن این قابلیت‌های بسیار ساده بر روی گوشی‌ جدید میان‌رده خود، کار بزرگ و خارق العاده‌ای را به انجام نرسانده است و در واقع کمترین و کوچکترین بروزرسانی بود که می‌توانست در این بخش اعمال کند. در ادامه به محل قرار گیری بلندگوی گوشی انتقاد کردیم و گفتیم که در صورت قرار گیری گوشی بر روی سطحی صاف و در حالی که بر روی سطح پشتی خود قرار گرفته است، ممکن است به سادگی محل خروجی صدای دستگاه بسته شود.

همچنین گفته شد که امکان ایجاد خراش بر روی لنز دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی این گوشی نیز وجود خواهد داشت. یکی از نکات بسیار خوبی که مطمئنا کاربران و خریداران از آن استقبال خواهند کرد و مسلما جنبه افزایش فروش گوشی را به دنبال خواهد داشت، مربوط به قابلیت جدا سازی قاب پشتی گوشی و امکان تعویض باتری آن توسط کاربر است. همچنین در این بخش کاربر بر روی شیارهای کارت حافظه جانبی و سیم کارت گوشی نیز احاطه دارد.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی لومیا 640 مایکروسافت دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باتری، قابلیت‌های ارتباطی، رابط کاربری و بنچمارک‌های گوشی]

[قسمت سوم: بررسی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و چند رسانه‌ای، بلندی و کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت چهارم: بررسی برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری گوشی اکسپریا زد3 پلاس خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال