نمایش دقیق جزئیات سحابی ویل در تصویر جدید ارسال‌شده توسط تلسکوپ فضای هابل

سحابی ویل (Veil Nebula)، توده‌ای ابری از گازهای یونیزه شده‌ی بسیار داغ در صورت فلکی ماکیان می‌باشد که حدود 8100 سال پیش در اثر انفجار ستاره‌ای بسیار بزرگ (حدود 20 برابر بزرگتر از خورشید) به وجود آمده و هم‌اکنون بقایای آن به این شکل، قابل دیدن است. به تازگی تصویری جدید از این سحابی توسط […]

سحابی ویل (Veil Nebula)، توده‌ای ابری از گازهای یونیزه شده‌ی بسیار داغ در صورت فلکی ماکیان می‌باشد که حدود 8100 سال پیش در اثر انفجار ستاره‌ای بسیار بزرگ (حدود 20 برابر بزرگتر از خورشید) به وجود آمده و هم‌اکنون بقایای آن به این شکل، قابل دیدن است. به تازگی تصویری جدید از این سحابی توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده که می‌تواند جزئیات زیادی از این سحابی را در اختیارمان قرار داده و عظمت پروردگار را به نمایش بگذارد.

افنجار این ستاره و به وجود آمدن این توده‌ی ابری باعث شده تا نام آن “سحابی ویل” انتخاب گردد. همچنین باید بدانید که این ابر به اندازه‌ی بسیار زیادی گسترش پیدا کرده و اندازه‌ای برابر با 110 سال نوری دارد! اما اینکه این Veil Nebulaچگونه به وجود آمده، دانشمندان معتقدند که در زمان انفجار این ستاره، حبابی با داشتن گازهای با غلظت کم از این ستاره به بیرون پرتاب و برخورد کردن این حباب با گازهای خنک میان‌ستاره‌ای، باعث شده چنین نور و رنگ‌هایی ساطع گردد. در واقع این اتفاق، انفجار یک ستاره و محو شدن آن، “سوپرنوا” (به انگلیسی: Supernova) خوانده می‌شود و همین اتفاق است که سحابی‌های مختلف را به وجود می‌آورد.

سحابی ویل حدود 2100 سال نوری با سیاره زمین فاصله دارد و به قدری وسیع است که نمی‌توان حتی به کمک تلسکوپ، تمامی بخش‌های آن را رسد کرد. اندازه‌ای که دانشمندان برای این سحابی تخمین زده‌اند، برابر با 6 ماه (سیاره ماه) کامل در آسمان ما می‌باشد که نشان از عظمت و اندازه‌ی این سحابی دارد.

تصویری که هم‌اکنون آن را مشاهده می‌کنید، مجموعه‌ای موزائیکی از شش عکس گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل می‌باشد که با وسعتی به اندازه‌ی دو سال نوری، چیزی برابر با سحابی لویاتان گرفته شده است. هر رنگی در این عکس مشاهده می‌کنید، به یک ماده‌ی خاص مربوط می‌شود. در این تصویر، رنگ آبی مربوط به اکسیژن، رنگ سبز مربوط به سولفور و رنگ قرمز نیز رشته‌های هیدروژنی می‌باشند.

با مقایسه‌ی این عکس و تصویری قبلی که در از همین منطقه در سال 1997 از این سحابی به ثبت رسیده بود، دانشمندان ناسا امیدوارند بتوانند اطلاعات بیشتری از سیر تکامل سحابی ویل به دست آورند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال