بیش از 200 نفر از کارکنان شرکت سامسونگ گرفتار مسمومیت و مرگ شدند

یکی بزرگترین تامین‎کنندگان قطعات اپل، یعنی شرکت Samsung Electronics، تحت یک گزارش تحقیقی جدید قرار گرفته است، این گزارش در رابطه با ممانعت این شرکت در اعلام اطلاعات مهم در خصوص مواد شیمیایی سمی است که کارکنان این شرکت در حین کار در کارخانه‎های سامسونگ در معرض آن قرار گرفته بودند. طبق گزارشی که توسط […]

یکی بزرگترین تامین‎کنندگان قطعات اپل، یعنی شرکت Samsung Electronics، تحت یک گزارش تحقیقی جدید قرار گرفته است، این گزارش در رابطه با ممانعت این شرکت در اعلام اطلاعات مهم در خصوص مواد شیمیایی سمی است که کارکنان این شرکت در حین کار در کارخانه‎های سامسونگ در معرض آن قرار گرفته بودند.

طبق گزارشی که توسط آقای Youkyung Lee برای آسوشیتِد پِرِس تهیه شده است، یک گروه امنیت کارگر بیش از 200 مورد پرونده‎ی جدی بیماری را در بین کارکنان قدیم سامسونگ به دنبال کار در کارخانه‎های تولید نیمه‎هادی و ال‎سی‎دی این شرکت مستندگذاری کرده است.

این کارکنان که در میانه‎ی دهه‎ی بیست یا سی زندگی خود قرار داشته‎اند علائمی از بیماری‎های سرطان خون، لوپوس، لنفوم و اِم‌اِس یا اِسکلُروزِ چندگانه نشان داده‎ و حداقل 76 مورد آن‎ها به مرگ منتهی شده است. گرچه، دولت کره‎ی جنوبی امکان دریافت هرگونه غرامتی را بابت بیماری‎هایی که در حین کار به وجود آمده‎اند را برای کارگران مسموم مشکل کرده است و به سامسونگ اجازه داده که هر گونه جزئیاتی را در رابطه با در معرض قرارگیری کارکنانش با مواد شیمیایی سمی، مخفی کند.

یکی از کارگرهای 22 ساله‎ی این شرکت قبل از مرگ خود از سرطان خون، گزارش داد که به او پیشنهاد دریافت 1 میلیارد وون کره‎ی جنوبی (846 هزار دلار آمریکا) شده است تا سخنی نگوید. فرد دیگری که به دنبال ابتلا به بیماری ام‎اس بینایی خود را از دست داده بود، گزارش داد که “هرگز هیچ‎گونه اطلاعاتی (در کارخانه) به ما در رابطه با نوع مواد شیمیایی که می‎توانسته‎ خطرناک باشند به ما داده نشده بود و ما در نتیجه نمی‎توانستیم محتاط باشیم.”

یکی از کارگرهای کارخانه‎ی تولید تراشه‎های سامسونگ که با بیماری سرطان سینه روبرو شده بود شکایت کرد که شرکت سامسونگ “کودکانی بی‎اطلاعی از ماجرایی را از روستاها می‎آورده است و این‎طور وانمود می‎کرده که پول همه چیز است و از آن‎ها طوری استفاده می‎کرده که انگاری فنجان‎های یکبار مصرف بوده‎اند.”

اپل و سامسونگ

هرچه اپل قد و قامت خود را بیشتر به عنوان تولیدکننده‎ی یک دستگاه بین‎المللی در طول چند سال گذشته برافراشته شده می‎بیند، این شرکت کم کم در حال اجباری کردن رعایت استانداردهایی در بین تامین‎کنندگان قطعات خود، از جمله سامسونگ، در رابطه با امنیت و رفتار صحیح با کارگرها و مدیریت و کنترل مواد سمی زیست محیطی است. حتی با این وجود، گزارش‎های رسانه‎ای به طور منظم اپل را بابت خودکشی کارکنان مختلفی که در بین تولیدکنندگان تحت قرارداد با این شرکت رخ داده، مورد توبیخ قرار داده‎اند، ولی در همین حین توجهی به سامسونگ بابت در معرض قراردادن کارکنان خود با مواد شیمیایی سمی نشده است.

در دی‎ماه سال 1392، بعد یک حادثه‎ی نشتی هیدروسولفوریک اسید در کارخانه‎ی سامسونگ که منجر به مرگ یک کارگر شد، دولت محلی تحقیقی را به منظور “مخفی نگه داشتن علت اصلی ماجرا حادثه از مردم عادی ” بعد از این شروع کرد ‎که متوجه شد این شرکت تا ده ساعت پس از این حادثه، آن را گزارش نداده است.

این حادثه تنها از روی کنجکاوی از سوی چند وب‎سایت مربوط به اخبار دنیای فناوری گزارش شد، حتی با آن‎که در نهایت دولت این شرکت را به خاطر بی‎ ملاحظه بودن جریمه کرد.

در آن سال، و سال‎های بعد از آن، رسانه‎های اخبار فناوری به طور منظم اشاره به این داشته‎اند که هیچ تفاوت واقعی بین آیفون اپل و تولید محصولات اندرویدی با سود بسیار کمتر وجود ندارد، که تولید آن‎ها به ساده‎ترین، سریع‎ترین و ارزان‎ترین راه ممکن انجام شده و با استفاده از میانبرهای سریع محصولات ارزانی به بازار عرضه می‎شود.

با آن‎که گزارشات مربوط به در معرض قرار گرفتن با مواد شیمیایی سمی توسط سامسونگ در کره‎ی جنوبی مخفی نگه داشته می‎شود، استانداردهای تولید، رفاه کارگران و مواد سمی استفاده شده حتی توسط تولیدکنندگان رده پایین‎تر چینی نظیر شیائومی، اوپو، Viba و هوآوی هرگز توسط روزنامه‎نگاران غربی مورد اشاره قرار نگرفته با وجود آن‎که این شرکت‎های چینی سابقه‎ی بسیار خوبی در تقلب در تست‎های بنچمارک و قوانین این صنعت دارند، از جمله مواردی که توسط استانداردهای “مسئولیت تامین‎کننده‎” خود اپل به آن پی برده شده و اصلاح شده است.

انکارها، مرگ‎ها و پوزش طلبیدن‎ها

دو سال قبل، آقای Lee گزارش داد که بیش از 30 عدد از کارکنان سامسونگ پرونده‎هایی را در سازمان خدمات رفاه و غرامت کارگرهای کره‎ی جنوبی تشکیل داده‎ بودند و ادعا داشتند ارتباطی بین شرایط کاری حاکم در کارخانه و شکل‎های نادری از بیماری، سرطان، ام‎اس و تومورهای مغزی وجود دارد ولی تنها به چند عدد از این پرونده‎ها رسیدگی شده است. حداقل چندین و چند پرونده‎ی دیگر درخواست تجدید نظر را، پس از رد شدن پرونده‎هایشان از سوی سازمان مربوطه، داشته‎اند.

در آذرماه سال 1391، این سازمان رای به نفع یک زن 36 ساله داد که به دنبال ابتلا به سرطان سینه پس از چندین سال کار در کارخانه‎ی سامسونگ از دنیا رفته بود و علت بروز این بیماری در معرض‎ قرار گرفتن با تابش اشعه‎های رادیویی، بنزن و سایر مواد سرطان‎زا بوده است. اوایل همان سال، این سازمان هم‎چنین به یکی از کارکنان سامسونگ که مبتلا به کم خونی آپلاستیک شده بود غرامت پرداخت کرد و در سال 2011، دادگاه‎‎‎های کره‎ای رای به نفع دو کارگری دادند که سرطان خود را به کار در کارخانه‎های سامسونگ ربط داده بودند، این اتفاق بعد از این رخ داده بود که شکایت آن‎ها به سازمان غرامت به کارگرها رد شده بود.

در سال 2014، سامسونگ متهم به اعمال زور بر روی رسانه‎ی دولت کره‎ی جنوبی به منظور جلوگیری از پوشش فیلم “Another Promise” شد که نشان دهنده‎ی تلاش فردی به اسم Hwang Sang-ki است، پدر یک دختر که به دنبال کار در کارخانه‎ی سامسونگ مبتلا به سرطان خون می‎شود. ماجرای این فیلم چنان نشان داده شد که داستان آن در یک شرکت خیالی رخ می‎دهد، که البته به شکل واضحی شبیه به سامسونگ بود.

سامسونگ ادعای مبنی بر تلاش این شرکت برای جلوگیری از پخش این فیلم را رد و بعدا پوزش رسمی خود را اعلام کرد. وال‎استریت ژورنال اشاره می‎کند که یک دادگاه اداری در سئول در نهایت حکم به این داد که “مواد شیمیایی سمی استفاده شده در کارخانه‎های سامسونگ سبب بروز بیماری دو کارگر، یا تسریع شکل‎گیری آن، شده‎اند از جمله دختر آقای Hwang” همان‎طور که در فیلم به نمایش گذاشته شده بود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال