سالانه تعداد زیادی پتنت‌ برای گجت‌های پوشیدنی ثبت می‌شود، اما نوآوری کجاست؟

به نظر می‌رسد اخیرا ثبت کردن تعداد پتنت‌های بیشتر توسط یک کمپانی، به یک مسابقه میان شرکت‌های مختلف تبدیل شده است. طبق آخرین مطالعات انجام شده توسط مرکز تحقیق Lux Research، پتنت‌هایی که در رابطه با گجت‌های پوشیدنی ثبت می‌شوند، از سال 2010 تا کنون رشد 40 درصدی داشته است. افزایش تعداد پتنت‌ها موضوع خوبیست اما […]

به نظر می‌رسد اخیرا ثبت کردن تعداد پتنت‌های بیشتر توسط یک کمپانی، به یک مسابقه میان شرکت‌های مختلف تبدیل شده است. طبق آخرین مطالعات انجام شده توسط مرکز تحقیق Lux Research، پتنت‌هایی که در رابطه با گجت‌های پوشیدنی ثبت می‌شوند، از سال 2010 تا کنون رشد 40 درصدی داشته است. افزایش تعداد پتنت‌ها موضوع خوبیست اما نوآوری شرکت‌‌ها نیز نکته‌ی قابل تاملی است که باید به آن اشاره کرد.

طبق نتایج به دست آمده، پتنت‌هایی که ثبت می‌شوند شباهت بسیاری با یکدیگر داشته و شاید بسیاری از آنها نتوانسته باشند آنطور که باید، طرح‌هایی نوآورانه را ارائه کرده باشند. البته این موضوع در مورد تمامی پتنت‌ها صدق نمی‌کند. برخی از طرح‌های جدیدی که ثبت می‌شوند، فوق‌العاده هستند و می‌توانند آینده را تغییر دهند. به عنوان مثال صفحه‌نمایش Mirasol که کمپانی کوآلکام آن را معرفی کرده، با قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای همچون مصرف بسیار پایین برقی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از ایده‌هایی باشد که در آینده، بسیاری از تکنولوژی‌ها و صنایع مختلف را تحت تاثیر خود قرار دهد.

Samsung filing for most wearable patents, but it’s not enough 2

از طرفی، تنها شرکتی که توانسته در زمینه‌ی تولید ساعت‌های هوشمند با صفحه‌نمایش‌های جوهر الکترونیکی موفق عمل کند، Pebble است. این کمپانی موفق عمل کرده اما از صفحه‌نمایش‌های LCD که قابلیت‌های بسیاری داشته اما مصرف باتری بالایی دارد، استفاده نمی‌کند. و اینها تنها مثال‌هایی از تکنولوژی‌های موجود بودند که شاید اگر بخواهیم وارد برخی از آنها شویم، مبحث فعلی بسیار سنگین شود.

Samsung filing for most wearable patents, but it’s not enough 3

با این حال، کمپانی کره‌ای سامسونگ بیشترین تعداد پتنت را در ثبت کرده و مجموعا 10 درصد از تمامی پتنت‌هایی که تاکنون برای گجت‌های پوشیدنی و الکترونیکی ثبت شده، در انحصار سامسونگ می‌باشد. همچنین سامسونگ توانسته مجموعا 4 درصد از پتنت‌هایی که برای گجت‌های پوشیدنی ثبت شده را در اختیار داشته و جایگاه اول را در میان سایر شرکت‌ها داشته باشد. پس از این دو شرکت، کمپانی‌های کوآلکام و اپل به ترتیب با 3 درصد و 2.2 درصد از مجموع پتنت‌هایی که برای گجت‌های پوشیدنی ثبت شده، رتبه‌های دوم و سوم را در دست داشته باشند.

البته باید کمی سامسونگ را برای اینکه نوآوری‌های زیادی در ثبت پتنت‌ها ندارد، سرزنش نمود. به عنوان مثال ساعت‌های هوشمند این شرکت نوآوری خاصی را در خود نداشته و ما شاهد عرضه‌ی محصولات متفاوتی از این شرکت نیستیم. البته سامسونگ فعالیت زیادی در زمینه‌ی سلامتی نیز دارد. بیش از 25 درصد پتنت‌هایی که تا کنون سامسونگ ثبت کرده، مربوط به گجت‌های سلامتی و 53 درصد از آنها، در رابطه با اسپکرها و صفحه‌نمایش‌ها می‌باشد.

Samsung filing for most wearable patents, but it’s not enough 4

با اینکه کمپانی‌های بسیاری وسایل مختلفی همچون ساعت‌های هوشمند اندرویدی را تولید می‌کنند، باز هم تکنولوژی‌های موجود جای پیشرفت زیادی دارد. چرا در حال حاضر ساعت‌ هوشمندی با صفحه‌نمایش‌ Mirasol و یا صفحه‌نمایش‌هایی با جوهر الکترونیکی رنگی تولید نمی‌شود؟ چرا کمپانی‌های مختلف همیشه در حال تغییر شکل ظاهری هستند و به نکات دیگر توجه ندارند؟ اینها مواردی هستند که محققین در مرکز تحقیق Lux Research بدان اشاره دارند.

اما آیا شما نیز با نتایج به دست آمده موافق هستید؟ نظرات خود را با تک‌نیوز به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال