نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی A7 سامسونگ [قسمت دوم-بررسی صفحه‌ نمایش، باطری و رابط کاربری]

در قسمت اول نقد و بررسی گوشی گلکسی A7 سامسونگ، به معرفی گوشی و محتویات درون جعبه و همچنین طراحی بدنه آن پرداختیم. هم اینک در قسمت دوم، بخش‌های دیگر گوشی مورد بررسی و آزمایش قرار خواهند گرفت؛ با تک نیوز همراه باشید: صفحه نمایش همانند دیگر گوشی‌های سطح بالای کمپانی سامسونگ، گلکسی A7 نیز […]

در قسمت اول نقد و بررسی گوشی گلکسی A7 سامسونگ، به معرفی گوشی و محتویات درون جعبه و همچنین طراحی بدنه آن پرداختیم. هم اینک در قسمت دوم، بخش‌های دیگر گوشی مورد بررسی و آزمایش قرار خواهند گرفت؛ با تک نیوز همراه باشید:

صفحه نمایش

همانند دیگر گوشی‌های سطح بالای کمپانی سامسونگ، گلکسی A7 نیز به صفحه نمایشی از نوع  Super AMOLED مجهز شده است. این صفحه نمایش دارای رزولوشن 1080 × 1920 پیکسل است و ابعاد آن نسبت به گلکسی نوت 3، کمی کوچکتر می‌باشد (5.5 اینچ در برابر 5.7 اینچ). همچنین نسبت مساحت صفحه نمایش به سطح گوشی برابر 72.5 درصد است.

گلکسی A7

از نظر شارپنس، این صفحه نمایش، چگالی تصویری برابر 401 پیکسل در هر اینچ دارد و بخاطر وجود ماتریس پنتایلِ صفحه نمایش‌های سوپرآمولد موجود در این گوشی، کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. هرچند که صفحه نمایش‌ گوشی‌های نوت 4 و نوت اج، بهتر بنظر می‌رسند و این موضوع را در بررسی شانه به شانه آنها متوجه خواهید شد.

در مشاهده صفحه نمایش گلکسی A7 در زیر میکروسکوپ، شاهد ماتریس الماس‌گونه و پنتایل آن بودیم. هرچند که این طراحی از زمان تولید گوشی گلکسی اس 4 سامسونگ، ثابت و بدون تغییر باقی مانده است.

gsmarena_001صفحه نمایش گوشی، دارای کنتراست بسیار خوبی است و دارای رنگ‌های روشن و منحصر به فرد پنل سوپر‌آمولد می‌باشد. همچنین سامسونگ در این گوشی، بخشی را برای تنظیم حالات نمایش تصویر، تدارک دیده است که به کاربر اجازه کنترل تراز سفیدی و غلظت رنگ‌ها را می‌دهد.

طبق بررسی‌های دقیق انجام شده، میزان تغییر رنگ‌ها در حاشیه این صفحه نمایش، بیشتر از گلکسی نوت 4 است. همچنین حداکثر روشنایی در صفحه نمایش گلکسی A7، در حد پایین‌تری قرار دارد که برای صفحه نمایشی مثل سوپرآمولد خیلی عجیب نیست.

Untitledبطور کلی، صفحه نمایش‌های سوپرآمولد، روشنایی زیادی را ارائه نمی‌دهند، اما بازتاب نور آنها بسیار کم بوده و در زیر نور آفتاب این مورد برای آنها یک مزیت به حساب می‌آید. گوشی هوشمند گلکسی A7 نیز از این مورد مستثنی نبوده و یکی از بهترین گوشی‌هایی است که ما آن را تا به امروز مورد آزمایش قرار داده‌ایم.

Untitledهمچنین بخشی نیز در این گوشی تعبیه شده است که می‌توانید حساسیت صفحه نمایش به لمس را بالا برده و در زمانی که دستکش به دست دارید، هیچگونه مشکلی را در کار با گوشی احساس نکنید. ویژگی مفید دیگر این گوشی، Smart stay است که توسط آن، دوربین سلفی گوشی تا زمانی که چهره شما را می‌بیند، صفحه نمایش را در حالت آماده بکار قرار می‌دهد. Smart rotate نیز بوسیله دوربین جلو دستگاه، چرخش صفحه نمایش را با حالت سر کاربر تنظیم کرده و در این حالت، گوشی از شتابسنج خود پیروی نخواهد کرد.

صفحه نمایش 5.5 اینچی این گوشی، برای کار با یک دست کمی بزرگ است و سامسونگ با ارائه سه گزینه، استفاده از آن را راحت‌تر کرده است.

اولین گزینه، کوچکتر کردن صفحه کلید (کیبورد) گوشی است که می‌توان به انتخاب کاربر، آن را به حاشیه‌های سمت راست یا چپ گوشی منتقل کرد. بنابراین توسط انگشت شستتان، توانایی دسترسی به تمام کلیدها را خواهید داشت.

دومین گزینه، Side key panel است که کلیدهای سخت‌افزاری گوشی را در پنلی که قابل جابه‌جایی است، قرار داده و امکان دسترسی به آنها در محلی که کاربر راحت‌تر است، میسر می‌کند. همچنین این پنل، قابلیت جابه‌جایی داشته و در زمان استفاده از برنامه‌های گوشی، مزاحم کاربر نخواهد بود. بخشی نیز برای مدریت آیکون‌ها و ترتیب آنها، تعبیه شده است.

و در آخر، گزینه کوچکتر کردن صفحه نمایش است که آن را تبدیل به پنلی، شناور در پنجره صفحه نمایش می‌کند که قابلیت جابه‌جایی و تغییر اندازه دارد. این مود همچنین دارای تعدادی دکمه در زیر پنل خود است (دکمه‌های کنترل صدا به همراه سه دکمه سخت‌افزاری گوشی). این گزینه با فرمان لمسی (کشیدن انگشت بسمت چپ و سپس بسمت راست) نیز فعال می‌شود.

پشتیبانی از دو سیم‌کارت و LTE

این گوشی دارای نسخه دو سیم‌کارته نیز می‌باشد. البته این مورد، موضوع خیلی مهمی نیست زیرا بجای سیم‌کارت دوم، می‌توان از حافظه جانبی microSD استفاده کرد. اما در مواقعی خاص همچون سفر کردن، سیم کارت دوم نیز بکار می‌آید و شما می‌توانید به عنوان سیم‌کارتی همیشه فعال، آن را جایگزین حافظه microSD کنید.

در هر صورت، این گوشی دارای سرویس LTE پرسرعت Cat. 4 برای استفاده بمنظور دیتا موبایل می‌باشد. به زبان دیگر، حداکثر سرعت دانلود آن برابر 150Mbps و سرعت آپلود آن معادل 50Mbps است. کاربر اجازه انتخاب کردن سیم‌کارت 1 یا 2 را برای مکالمه یا مصرف دیتا دارد و البته این نکته نیز حائز اهمیت است که تنها سیم‎کارت اول از اتصالات 4G و 3G پشتیبانی می‌کند و سیم‌کارت دوم تنها تحت پوشش شبکه 2G قرار می‌گیرد.

گلکسی A7، گوشی دو سیم‌کارته‌ای است که هر دو سیم‌کارت آن در حالت آماده بکار قرار دارند و کاربر درحالیکه در حال صحبت کردن توسط یک سیم‌کارت است، می‌تواند از طریق سیم‌کارت دیگر، دریافت تماس داشته باشد. البته این ویژگی جهت جلوگیری از افزایش مصرف باطری، می‌تواند توسط کاربر غیر فعال شود.

به داخل گوشی نگاهی می‌اندازیم. WIFI این گوشی دو بانده است و از استاندارد a/b/g/n پشتیبانی می‌کند (فاقد استاندارد 802.11ac). بلوتوث نسخه 4.0 نیز وجود دارد و +ANT نیز برای دستگاه‎هایی که از بلوتوث پشتیبانی نمی‌کنند، قرار داده شده ‌است. همچنین سهولت در جفت شدن (Pairing) دستگاه‌ها، توسط NFC این گوشی، میسر شده است.

پورت microUSB 2.0 نیز در زیر گوشی وجود دارد که از سرویس MHL پشتیبانی نمی‌کند (بنابراین خروجی TV نیز وجود نخواهد داشت). همچنین DLNA نیز در این گوشی یافت نمی‌شود. در عوض پورت microUSB گوشی از OTG پشتیبانی می‌کند (قابلیت USB On The Go).

گوشی گلکسی A7 به GPS و GLONASS بهمراه Beidou مجهز است و بدون در نظر گرفتن چیپست دستگاه، به مکان‌یابی می‌پردازد. (Beidou، سرویس خاص کشور چین است که از نظر استانداردهای LTE برای این کشور اهمیت خاصی دارد)

باطری

ظرفیت باطری گوشی گلکسی A7، برابر 2600 میلی‌آمپر ساعت است. (این میزان با ظرفیت باطری گلکسی اس‎5 4‎اینچی و گلکسی اس‎5.1 6‎اینچی برابر است). این مقدار برای تغذیه صفحه نمایش 5.5 اینچی و پردازنده 8 هسته‌ای این گوشی کافی نیست ولی این هزینه‌ای است که بخاطر ضخامت 6.3 میلی‌متری این گوشی، پرداخته شده است. برای اثبات این موضوع، می‎توانید نگاهی به گوشی گلکسی آلفا سامسونگ بیاندازید (ضخامت 6.7 میلی‌متر و باطری با ظرفیت 1860 میلی‌آمپر ساعت).

بعد از انجام تست‌های گوناگون، نگرانی ما در این مورد فروکش کرد. گوشی گلکسی A7، میزان دوام باطری برابر 83 ساعت را ثبت کرده که بسیار عالی می‌باشد و با گوشی‎های سطح بالای گلکسی اس 5 و اکسپریا زد3 سونی برابری می‎کند. گلکسی نوت 4 کمی بالاتر بوده و میزان 90 ساعت را به ثبت رسانده است اما باطری 3900 میلی‌آمپر ساعتی گوشی Motorola RAZR MAXX نتوانسته است آن را بالاتر از گلکسی A7 بکشاند.

در هر صورت، تست‌های مختلف، خبر از نتایج بسیار عالی می‌دهند. توانایی باطری برای مکالمه‎ی بیش از یک روز (25 ساعت) و نزدیک به 10 ساعت وب گردی یا تماشای فیلم، آمار خیره کننده‌ای از گلکسی A7 است. اگر گوشی در حالت شارژ کامل باشد، دو روز در حالت کار سنگین و 3 روز برای فعالیت‌های سبک‎تر دوام می‌آورد.

البته این موضوع را نیز خاطر نشان می‌کنیم که تست‌های انجام شده‌ی این گوشی بر مبنای ورژنی مجهز به تراشه اسنپدراگون 615 بوده است. نسخه دیگر آن نیز، ورژنی مجهز به تراشه Exynos 5430  است که در گلکسی آلفا سامسونگ نیز دیده می‌شود (در گوشی گلکسی آلفا، میزان دوام باطری 1860 میلی‎آمپر ساعتی آن، 52 ساعت به ثبت رسیده است).

galaxy-a7-battery

رابط کاربری

گوشی گلکسی A7، از آخرین نسخه در دسترس اندروید (ورژن 4.4.4 منتسب به کیت‌کت)، پشتیبانی می‌کند که به رابط کاربری انحصاری سامسونگ، یعنی تاچ‌ویز مجهز شده است. وجود تم‌ها(Themes)ی گرافیکی نیز از دیگر ویژگی‌های این رابط است و در سری گوشی‎های گلکسی سامسونگ نیز از پیش دیده شده است و اینطور بنظر می‌رسد که در حال رخ‌نمایی از سخت‌افزار قدرتمند خود است.

تم‌های بسیار زیبایی برای این گوشی ارائه شده‌است که بجز تم استاندارد گوشی، چهار عدد دیگر نیز برای استفاده در دسترس می‌باشد. این تم‌ها، ظاهر آیکون‌ها و تصویر پس‌زمینه را تغییر می‌دهند و دارای انیمیشن‌های متنوعی هستند، اما تصویر آیکون Samsung apps در آن هیچ تغییری نمی‌کند و البته با تغییر تم‌ها، رنگ سبز‎آبی نوار نوتیفیکیشن که انگار از نسخه 2.3 اندروید (Gingerbread) بجای مانده است نیز هیچ تغییری نمی‎کند.

gsmarena_001

gsmarena_002

gsmarena_003

gsmarena_004

قفل صفحه (lockscreen) نیز اطلاعات زمان و تاریخ را ارائه می‌دهد و در قسمت پایین آن، میانبری برای دسترسی به اپلیکیشن دوربین گوشی وجود دارد. همچنین امکان اضافه کردن ویجت‌های پیش‌بینی وضع‎ هوا و ساعت دوم نیز وجود دارد. ویژگی نمایش نوتیفیکیشن‌ها در حالت قفل صفحه نیز از نسخه آبنبات‌چوبی (لالی‌پاپ) اندروید، قرض گرفته شده است. با انتخاب و پایین کشیدن برنامه مورد نظر، می‌توان قفل صفحه را باز و وارد برنامه شد.

یکی از تفاوت‌های آن با نسخه آبنبات چوبی این مورد است که در حالت نشان دادن تماس از دست رفته (Missed Call) در نوار نوتیفیکیشن، باز باز کردن قفل صفحه، این اعلان محو می‌شود.

gsmarena_005

gsmarena_006

gsmarena_007

یکی از کمبودهای گلکسی A7 این است که در این گوشی اثری از سنسور اثر انگشت وجود ندارد، درحالی که گلکسی آلفا و گلکسی نوت 4 به آن مجهزاند.

این گوشی از Private mode نیز پشتیبانی می‌کند. البته تنها از راه ایجاد الگو (Pattern)، گذاشتن کد رمز عددی (Pin) و یا پسورد، می‌توان از آنها محافظت کرد. مود Private باعث ایجاد سدی محافظتی در برابر دسترسی دیگر افراد به اطلاعات حافظه گوشی شما می‌شود، و از عکس‌ها و دیگر فایل‌های شما نگه‌داری می‌کند. این اطلاعات شخصی، برای هیچ یک از افراد و یا برنامه‌های گوشی، قابل دسترس نخواهد بود، مگر اینکه قفل آن باز شده و در مورد جاسوسی و افشای اطلاعات، نگرانی خاصی نباشد.

gsmarena_008

gsmarena_009

gsmarena_010صفحه اصلی (Homescreen) گوشی به رابط کاربری تاچ‌ویز و همان 4 آیکون برنامه مزین شده است. در این رابط کاربری، اجازه هرگونه ویرایش پنل‌های صفحه اصلی (Panes) و افزایش آیکون‌ها و جابه‌جایی آنها، داده شده است. همچنین اپلیکیشن Briefing نیز شما را از آخرین خبرهای اجتماعی آگاه می‌سازد. به این صورت که موضوعات مورد علاقه شما انتخاب شده و در صورت نداشتن وقت کافی برای مطالعه، خواندن مقاله‌ها در آینده توسط گوشی‌ هوشمند یا کامپیوتر شخصی، توسط سرویس‌های Instapaper و Pocket و یا Readability انجام می‌شود ( read later services).

gsmarena_011

gsmarena_012

gsmarena_013

gsmarena_014

نوار اعلانات (Notifications) این گوشی، از طراحی زشتی برخوردار است و تعداد آیکون‌های quick toggles (دسترسی سریع به تنظیمات) زیادی نیز در آن وجود دارد. بسته به سلیقه کاربر، اجازه محو کردن یا جابه‎جایی آنها داده شده است اما نوارهای تنظیم روشنایی صفحه نمایش و آیکون‌های S Finder و Quick Connect، همیشه جلوی چشم خواهند بود. البته اگر از نسخه دو سیم‌کارته این گوشی استفاده می‌کنید، نواری برای انتخاب سیم‌کارت نیز وجود دارد که همیشه در دسترس خواهد بود و نمی‌توان از آن دوری کرد!

gsmarena_015

gsmarena_016

gsmarena_017

همچنین در قسمت تنظیمات منو، محلی جهت جستجو و انتخاب بیشترین گزینه‌ها(Options)ی استفاده شده، قرار دارد. این موضوع از این نظر مهم، با ارزش و گرانبهاست که تنظیمات زیادی در این رابط کاربری وجود دارد و محیط شلوغی را بوجود آورده است و برای پیدا کردن تنظیمات مورد نظر، تنها کافیست که عبارت مورد نظر را جستجو کنید. این موارد که توسط S Finder انجام می‌شود، توانایی جستجوی تنظیمات دقیق‌ و جزئی‌تری را نیز دارد.

gsmarena_018

gsmarena_019

در کشوی برنامه‎ها (App Drawer)، آیکون‌ها به ترتیب الفبا یا موترد انتخابی، چیده شده‌اند و بر طبق استاندارد سامسونگ، در ابتدا با دو صفحه از برنامه‌ها روبه‌رو خواهید شد و بر حسب نیاز خود می‌توانید هرکدام از آنها را محو یا غیر‎فعال کنید.

رابط کاربری App Switcher، از طراحی  virtual rolodex نسخه آبنبات‎چوبی انروید کپی‌برداری شده است. App Switcher قابلیت نمایش 4 اپلیکیشن در یک زمان را دارد و دارای 2 دکمه Task manager و  Kill all apps می‌باشد.

gsmarena_020

gsmarena_021

با توجه به اندازه صفحه نمایش، گلکسی A7 از ویژگی Multi Window بهره‌ می‎برد. این ویژگی به کاربر اجازه استفاده از 2 برنامه پیش‎فرض در حالت split screen (تقسیم صفحه نمایش) را می‌دهد (می‌توانید از دو موضوع در یک نوع اپلیکیشن استفاده کنید). همچنین App Switcher نیز با قرار دادن میانبری در کنار اپلیکیشن‌های پیشفرض، از باز شدن آنها در حالت split screen، پشتیبانی می‌کند.

gsmarena_022

gsmarena_023

gsmarena_024

گلکسی A7 سامسونگ، از فعالیت‌هایی که با یک دست انجام می‌شوند نیز پشتیبانی خواهد کرد. به این ترتیب که اساسا در مرحله اول، کیبورد را کوچک‌تر کرده تا کار با آن توسط انگشت شست آسان‌تر شود. در مرحله بعد، اگر دسترسی به کلیدهای سخت‌افزاری گوشی برای شما سخت است، می‌توانید از پنل مخصوص و کوچک آن در صفحه نمایش استفاده کنید و در آخر، تمام صفحه نمایش قابلیت کوچک شدن می‌یابد و حتی کلید‌های سخت‌افزاری نیز به آن اضافه می‌شوند و بطور اساسی، شما صفحه نمایش کوچکتری را در اختیار خواهید داشت.

gsmarena_025

gsmarena_026

gsmarena_027

gsmarena_028

پایان قسمت دوم

در قسمت سوم این بررسی، بنچمارک‌ها، رابط کاربری و دوربین این گوشی هوشمند، مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت؛ پس با تک نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال