نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی E7 سامسونگ [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

همانطور که می‌دانید گوشی‌های سری A کمپانی سامسونگ (همانند گوشی گلکسی A7 که قبلا مورد بررسی تک‌نیوز قرار گرفت) آغاز کننده طراحی جدید و لوکس گوشی‌های میان‌رده این شرکت کُره‌ای بودند و خط تولید گوشی‌های سری E این شرکت نیز ادامه دهنده این راه هستند. البته تفاوت این دو سری از گوشی‌ها، پایین‌رده بودن گوشی‌های […]

همانطور که می‌دانید گوشی‌های سری A کمپانی سامسونگ (همانند گوشی گلکسی A7 که قبلا مورد بررسی تک‌نیوز قرار گرفت) آغاز کننده طراحی جدید و لوکس گوشی‌های میان‌رده این شرکت کُره‌ای بودند و خط تولید گوشی‌های سری E این شرکت نیز ادامه دهنده این راه هستند. البته تفاوت این دو سری از گوشی‌ها، پایین‌رده بودن گوشی‌های سری E این شرکت است اما از نظر ظاهری، این دو سری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تجهیز گوشی‌های سری E به سخت‌افزار‌هایی با قدرت پایین‌تر و همچنین ساخته شدن بدنه این گوشی‌ها از پلاستیک، باعث شده است تا این سری از خط تولید گوشی‌ها با قیمت پایین‌تری به بازار‌های فروش عرضه شوند. البته اگر خیلی سخت‌گیر نباشیم و قصد مقایسه آنها را با گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار نداشته باشیم، این گوشی‌ها از بهترین‌های سطح بازار به حساب خواهند آمد.

گلکسی E7 سامسونگ

مسلما طراحی گوشی گلکسی E7 سامسونگ شما را متحیر خواهد کرد. این طراحی در نگاه اول شما را به یاد دو گوشی گلکسی A7 سامسونگ و سپس پرچمداران سری اس (البته سری قبل از گلکسی اس6) این شرکت می‌اندازد. انگار که مخلوطی از طراحی این دو گوشی، شمایل گلکسی E7 را بوجود آورده است.

فریم فلزی گوشی گلکسی A7 در این گوشی به پلاستیک تبدیل شده است اما در ظاهر تقریبا تفاوتی احساس نمی‌شود. در طرف دیگر، گوشه‌های دستگاه، گِرد بوده و از این نظر شباهتی به گلکسی A7 ندارد (زیرا گلکسی A7 دارای گوشه‌های تیزی بود). بلکه در این زمینه بیشتر به پرچمدار قبلی سامسونگ، گلکسی اس5 شبیه است.

این گوشی دارای مشخصات سخت‌افزاری رضایت‌بخشی بوده و تمامی موارد در حد یک گوشی میان‌رده قرار دارند. وجود پردازنده اسنپدراگون 410 کوآلکام این موضوع را به اثبات خواهد رساند (سامسونگ در گوشی گلکسی A7 از تراشه اسنپداگون 615 استفاده کرده بود). وحود دو گیگا‌بایت حافظه RAM از دیگر مشخصات فنی این گوشی می‌باشد.

صفحه نمایش سوپر‌آمولد سامسونگ بر روی این گوشی نیز قرار داشته و دقت تصویر آن در حد مطلوب 720p در نظر گرفته شده است. اگر در خرید این گوشی به دلیل نا‌کافی بودن ظرفیت باطری شک دارید، بهتر است بدانید که گوشی گلکسی E7 دارای باطری قدرتمندی با ظرفیت 2950 میلی‌آمپر ساعت بوده و از این نظر نسبت به گوشی گلکسی A7 (با ظرفیت باطری 2600 میلی‌آمپر ساعت) برتری محسوسی دارد.

مشخصات فنی

-صفحه نمایش لمسی خازنی از نوع سوپر‌‌امولد به ابعاد 5.5 اینچ و دقت تصویر  720 × 1280 پیکسل

-مجهز به نسخه  4.4.4 از سیستم عامل اندروید منتسب به کیت‌کت به طور پیش‌فرض به همراه رابط کاربری اختصاصی سامسونگ بنام تاچ‌ویز

– مجهز به تراشه 64 بیتی اسنپدراگون 410 کوآلکام شامل چهار هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 1.2 گیگا‌هرتز و واحد گرافیکی آدرنو 306

– دارای میزان حافظه RAM دو گیگا‌بایتی و 16 گیگا‎بایت حافظه داخلی و امکان افزایش این مقدار تا 64 گیگا‎بایت توسط حافظه microSD

– دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار به همراه فلاش LED در پشت دستگاه و قابلیت ضبط فیلم با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل در جلوی گوشی و قابلیت ضبط فیلم با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– پشتیبانی از شبکه چهار بانده 2G، شبکه چهار بانده 3G و چند بانده 4G به همراه پشتیبانی از LTE با استاندارد Cat.4 به منظور دانلود با حداکثر سرعت 150 مگا‌بیت بر ثانیه

– مجهز به وای‌فای با استاندارد 802.11 b/g/n و همچنین وای‌فای دایرکت و هات‌اسپات به همراه بلوتوث نسخه 4 و A2DP و NFC (بسته به نسخه خریداری شده)

– دارای جی‌پی‌اس به همراه A-GPS و GLONASS

– مجهر به رادیو FM به همراه قابلیت‌های RDS و ضبط رادبو

– دارای باطری با ظرفیت 2950 میلی‌آمپر ساعت

 

معایب گلکسی E7 سامسونگ

– دقت تصویر 720p بر روی نمایشگری به ابعاد 5.5 اینچ بر اساس استاندارد‌های گوشی‌های امروزی، نسبتا کم به نظر می‌رسد

– عدم وجود پوشش محافظ گوریلا گلس بر روی نمایشگر گوشی

– عدم امکان دسترسی کاربر به باطری گوشی به منظور تعویض آن

– نسخه قدیمی کیت‌کت از سیستم عامل اندروید می‌توانست جای خود را به نسخه بروز‌تر لالی‌پاپ این سیستم عامل بدهد

 

مسلما آپدیت نرم‌افزاری سیستم عامل گوشی نمی‌تواند موضوع ناراحت کننده‌ای برای کاربران باشد زیرا در زمانی تعیین شده، بروز‌رسانی جدیدی را دریافت خواهد کرد. همچنین دقت نسبتا پایین نمایشگر گوشی نیز نمی‌تواند عامل اصلی نگرانی خریداران باشد زیرا کاهش چگالی تصویر به دلیل پایین بودن قیمت گوشی ایجاد شده است و از این نظر کاملا قابل قبول است. همچنین عدم دسترسی به باطری گوشی نیز عامل مهمی در کنار گذاشتن گوشی نمی‌تواند باشد اما مسلما عدم دسترسی کاربر به باطری گوشی و عدم امکان تعویض آن موجب تطبیق‌پذیری بهتر اجزای گوشی به بدنه آن شده و یکی از مزیت‌های انکار‌ناپذیر آن به حساب می‌آید.

اما موردی که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت، تصمیم نا‌بخشودنی سامسونگ به منظور حذف پوشش محافظتی گوریلا گلس از روی نمایشگر این گوشی بوده و کابران و خریداران این گوشی می‌بایست حتما به این موضوع توجه کرده و بعد از خریداری این گوشی به تهیه پوشش محافظ در اولین فرصت اقدام نمایند. مسلما استفاده از این گزینه می‌تواند به بهترین شکل ممکن جای خالی گوشش گوریلا گلس را پُر کند.

به منظور بررسی دقیق و عمیق‌تر بخش‌های مختلف گوشی گلکسی E7 سامسونگ در ادامه با ما همراه باشید:

 محتویات درون جعبه 

نسخه خرده‌فروشی بسته گوشی هوشمند گلکسی E7، دارای لوازم جانبی استاندارد کمپانی سامسونگ بوده و در ابتدای کار توجه خریدار به رنگ سبز جعبه معطوف می‌شود. سامسونگ از این رنگ به منظور طراحی تمامی جعبه‌های سری E این شرکت استفاده کرده است. با گشودن جعبه خریداری شده ابتدا در بالای جعبه شاهد قرار‌گیری خود گوشی خواهید بود. سپس در زیر آن، لوازم جانبی معمولی یک گوشی قرار گرفته‌اند.

یک آداپتور AC به منظور شارژ کردن گوشی که میزان جریان 1.55 آمپر را در ولتاژ 5 ولت از خود عبور خواهد داد. همچنین کابلی مجزا برای اتصال به شارژر گوشی که از نوع تبدیل microUSB به USB می‌باشد. همچنین یک هدفون از نوع داخلی گوشی با 3 عدد دکمه بر روی آن وجود دارد، اما متاسفانه کابل آن از نوع تخت نمی‌باشد.

ظاهر کلی گوشی

گوشی 5.5 اینچی گلکسی E7 سامسونگ دارای ابعادی برابر 151.3 × 77.2 × 7.3 میلی‌متر بوده که برای یک گوشی با این مشخصات کاملا استاندارد می‌باشد. این گوشی بواسطه ضخامت 7.3 میلی‌متری خود نسبتا باریک به نظر می‌رسد، گرچه گوشی رده بالا‌تر آن یعنی گلکسی A7 از ضخامت کمتری برخوردار است. همچنین وزن گوشی گلکسی E7 برابر 141 گرم بوده و از این نظر همانند یک گوشی سطح بالا می‌نماید. بدین منظور که این گوشی با وجود به همراه داشتن باطری 2950 میلی‌آمپر ساعتی، هنوز هم بسیار سبک است. گوشی زن فون 2 ایسوس با همین ظرفیت باطری دارای وزن بیشتری به میزان 170 گرم است.

بدنه و طراحی گوشی

اگر قبلا گوشی گلکسی A7 سامسونگ را درست گرفته باشید، در صورت جایگزین کردن فریم فلزی آن با پلاستیک و افزودن چند میلی‌متر به گوشه‌های دستگاه، گوشی گلکسی E7 این شرکت را خواهید داشت. همچنین در هنگام در دست گرفتن گوشی مسلما فراموش نخواهید کرد که دستگاه پیش روی شما، تولید شده توسط شرکت سامسونگ است، زیرا به هر قسمت آن که نگاه می‌کنید، نام برند SAMSUNG نقش بسته است.

برای کسانی که از جنس این گوشی هیچ اطلاعاتی نداشته و در نگاه اول با فاصله زیادی به آن نگاه می‌کنند، ظاهر گوشی کمی فریبکارانه طراحی گشته است و این طور به نظر می‌سد که کناره‌های گوشی از جنس آلومینیوم برس خورده باشد، اما با کمی تامل بر روی آن و نگاهی نزدیک‌تر به گوشی، متوجه ظاهر دروغین آن می‌شوید. شاید طراحی انجام گرفته بر روی این گوشی شما را به یاد هیچ کدام از گوشی‌های ساخت این شرکت نیاندازد اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه شباهت ظاهری این گوشی با فبلت گلکسی نوت 3 این شرکت می‌شویم. طراحی ویژه‌ای که آن را جزو شکیل‌ترین گوشی‌های ساخته شده در تاریخ قرار می‌دهد.

فریم اطراف بدنه گوشی بر روی قاب جلویی گوشی کمی برجستگی دارد که احتمالا لمس شدن آن توسط کاربر حس خوبی را منتقل نخواهد کرد. اما از مزیت‌های احتمالی این برجستگی، محافظت از نمایشگر گوشی در برابر صدمات احتمالی می‌باشد و وقتی که به نبود پوشش محافظتی گوریلا گلس فکر می‌کنیم، اهمیت این موضوع بیشتر نمایان می‌شود. اما کماکان پیشنهاد می‌شود که در صورت خریداری این گوشی از محافظ صفحه نمایش بر روی نمایشگر گوشی استفاده شود تا در حد امکان از ایجاد خراش بر روی آن جلوگیری شود.

بیشتر سطح قاب جلویی گوشی توسط نمایشگر 5.5 اینچی سوپرآمولد آن اشغال گشته است و حاشیه گوشی نیز بسیار کم بوده و این مورد در حد رضایت‌بخشی است. پنل جلوییدستگاه از الگوی خطی یا راه راه تبعیت می‌کند و این در حالی است که گوشی‌های سری A سامسونگ دارای الگوی نقطه‌ای بودند. تجربه ثابت کرده است که کمپانی سامسونگ علاقه بسیار زیادی در استفاده از الگو‌های مختلف ظاهری در گوشی‌های رده‌های مختلف خود دارد.

پنل پشتی دستگاه قابلیت جدا شدن توسط کاربر را نداشته و گرچه فاصله کمی میان فریم گوشی و قاب پشتی دستگاه وجود دارد و شما را برای باز کردن قاب پشتی آن وسوسه می‌کند، اما لزوما این انجام این کار درست نخواهد بود. جنس قاب پشتی دستگاه، اثراتی شیبه به مروارید داشته و در لمس بسیار نرم و یکنواخت است و علاوه بر آن مستعد جذب اثر انگشت نیز می‌باشد.

دکمه‌ها و کنترل‌ها

تعداد و محل دکمه‌های گوشی گلکسی E7 سامسونگ نیز مانند برادران بزرگتر خود بوده و نکته مهم در گوشی‌های سامسونگ، قرار‌گیری دکمه‌های سخت‌افزاری، حتی بر روی قاب جلویی دستگاه می‌باشد. قاب جلویی گوشی همانند دیگر گوشی‌های سامسونگ دارای یک دکمه سخت‌افزاری Home در وسط بوده و در اطراف آن دو دکمه لمسی خازنی Task switcher در سمت چپ (به منظور جا‌به‌جایی بین برنامه‌ها) و دکمه Back در سمت راست (به منظور بازگشت به عقب) وجود دارند.

در بالای نمایشگر گوشی شاهد قرار‌گیری بلندگوی مکالمات گوشی هستیم و حسگر مجاورت‌سنج (proximity sensor) و دوربین سلفی گوشی نیز در این محل واقع شده‌اند. متاسفانه هیچ اثری از حسگر سنجش نور محیط (ambient light sensor) در این بخش نبود.

به قاب پشتی دستگاه می‌رویم، جایی که ترتیب قرار‌گیری جزئیات گوشی، بیشتر ما را به یاد گوشی گلکسی اس3 سامسونگ می‌اندازد. دوربین اصلی گوشی در وسط قرار داشته و یک فلاش LED در سمت چپ و بلندگوی گوشی در سمت راست دوربین خودنمایی می‌کنند. نکته حائز اهمیت در این قسمت، بیرون زدگی نسبی لنز دوربین اصلی از قاب گوشی است که در مقایسه با بیرون زدگی لنز دوربین اصلی گلکسی A7، بسیار ناچیز است. البته بیرون زدگی بیشتر لنز در گلکسی A7 می‌تواند به دلیل ضخامت بسیار پایین گوشی (ضخامت بسیار کم 6.3 میلی‌متری) نیز باشد.

در سمت راست گوشی، کلید پاور در یک سوم بالایی این قسمت واقع شده است و در محلی پایین‌تر از آن، شیار‌های کارت حافظه و یا سیم کارت دوم (در بالا) و شکاف سیم کارت اصلی گوشی (در پایین) قرار دارد. هر دو شیار موجود تنها از سیم‌کارت‌هایی در ابعاد نانو پشتیبانی می‌کنند و جالب است بدانید که در شکاف بالایی می‌توانید یکی از موارد کارت حافظه جانبی میکرو‌اس‌دی یا نانو سیم کارت دوم را به کار ببرید. توجه شود که این دو نمی‌توانند به طور همزمان به کار گرفته شوند. در سمت چپ بدنه گوشی نیز تنها دکمه‌های کنترل‌ صدا قرار دارند.

در قسمت تحتانی گوشی در بخش میانی محل قرار‌گیری پورت microUSB 2.0 بوده و در سمت راست آن نیز شاهد جای‌گذاری سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون اصلی گوشی هستیم. در قسمت فوقانی گوشی نیز تنها یک حفره کوچک به منظور قرار‌گیری میکروفون ثانویه گوشی طراحی گشته است.

ارگونومی

گوشی هوشمند گلکسی E7 سامسونگ با نمایشگری به ابعاد 5.5 اینچ به هیچ وجه گوشی کوچکی به حساب نیامده و این جمله به منظور اطمینان از بزرگ بودن یک گوشی به اندازه یک فبلت معمولی ذکر شده است. پس اگر به دنبال یک فبلت هستید، مسلما آن را در دست دارید زیرا گوشی گلکسی E7 با چنین نمایشگری در این رده قرار خواهد گرفت. در بررسی‌های انجام شده، کار کردن با گوشی به کمک یک دست کمی سخت به نظر می‌رسد و دسترسی انگشتان دست به تمامی نقاط نمایشگر 5.5 اینچی این گوشی، خیلی آسان نیست.

اما با تمام این تفاسیر در دست گرفتن این گوشی حس بسیار لذت‌بخشی را به شما منتقل خواهد کرد و باریک بودن بدنه گوشی، احساس در دست گرفتن یک فبلت رده بالا بازار را به شما خواهد داد. همچنین این گوشی به دلیل داشتن وزن پایین و سبک بودن، با قرار‌گیری در جیب یا کیفتان، حس سنگینی خاصی را به شما منتقل نخواهد کرد.

 

خلاصه این قسمت : در قسمت ابتدایی این بررسی به معرفی گوشی گلکسی E7 سامسونگ پرداختیم. جایی که این گوشی به عنوان نمونه‌ای میان‌رده و فبلتی ارزان قیمت مورد رونمایی  قرار گرفت. صفحه نمایش بزرگ و اچ دی این گوشی به همراه پردازنده چهار هسته‌ای رضایت‌بخش آن و همچنین دوربینی با مشخصات استاندارد از دیگر نکات بارز در این قسمت بودند. اما از نکات ویژه این گوشی، باطری بسیار قدرتمند آن و همچنین قابلیت استفاده از شیار کارت حافظه جانبی به عنوان محلی برای قرار‌گیری سیم کارت دوم را می‌توان نام برد. از بزرگترین معایب این گوشی، عدم تجهیز آن به محافظ گوریلا گلس و عدم امکان دسترسی کاربر به باطری گوشی بوده که مورد اول با خریداری محافظ نمایشگر توسط کاربر تا حدودی رفع خواهد شد و مورد دوم به دلیل بالا بودن ظرفیت باطری این گوشی، خیلی ضروری نبوده و بیشتر از نظر یکپارچگی بدنه گوشی مد نظر است. محتویات درون جعبه گوشی نیز در حد استانداردی بوده و چیز زیادتری از نظر کیفی و کمی در آن به چشم نمی‌خورد. از نظر ظاهری این گوشی بسیار سبک و باریک بوده و می‌تواند حس در دست گرفتن یک فبلت رده بالا را به کاربر خود منتقل کند. محل قرار‌گیری دکمه‌ها نیز از الگوی همیشگی کمپانی سامسونگ پیروی کرده و در این بخش عدم وجود حسگر نور سنجی محیط مورد توجهمان قرار گرفت. در پایان این گوشی از نظر ارگونومی و راحتی در دست مورد بررسی قرار گرفت که به دلیل سبک بودن و طراحی مناسب بدنه گوشی، باعث رضایت و تحسین بیشتر ما از طراحی این گوشی میان‌رده شد.

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری گوشی گلکسی E7 سامسونگ خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال