نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی E7 سامسونگ [قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

در قسمت سوم  بررسی گلکسی E7 سامسونگ به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. اپلیکیشن گالری گلکسی E7 اپلیکیشن گالری گوشی گلکسی E7 قادر است […]

در قسمت سوم  بررسی گلکسی E7 سامسونگ به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

اپلیکیشن گالری گلکسی E7

اپلیکیشن گالری گوشی گلکسی E7 قادر است عکس‌های موجود در حافظه گوشی را بر اساس دو حالت زمان و آلبوم گروه بندی کند. همچنین بر اساس اطلاعات مکانی و زمانی هر عکس، این فایل‌ها می‌توانند بر اساس رویداد‌ها نیز آرایش جدیدی بگیرند. علاوه بر آن ویژگی دیگری به نام تشخیص چهره وجود دارد که با استفاده از این ویژگی، سیستم به طور خودکار تمامی تصاویر مربوط به یک شخص خاص را در یک گروه قرار خواهد داد.

همچنین تماشای تصاویر بر روی نمایشگر گوشی گلکسی E7 بسیار لذت‌بخش است زیرا این نمایشگر مجهز به پنل سوپرامولد سامسونگ بوده و به همین دلیل از عمق رنگ مشکی بالا، رنگ‌هایی با میزان اشباع زیاد و همچنین میزان کنتراست گسترده بهره می‌برد.

هچنین این برنامه به طور پیش‌فرض دارای ویرایشگر تصویر بیسار مناسبی بوده و تطبیق طیف رنگی، افکت‌های رنگی، بهبود و زیباسازی چهره و دیگر ابزار آرایشی و زیبا سازی از قابلیت‌های آن می‌باشند. دیگر قسمت این استدیوی ویرایش عکس مربوط به بخش کولاژ عکس آن می‌شود و در این قسمت به تنظیمات زیادی نظیر انتخاب نسبت تصویر، قالب‌ها و تصویر پس‌زمینه برخورد خواهید کرد. البته خروجی عکس‌ها دارای دقت تصویر 2,000 × 2,000 پیکسل و با نسبت 1:1 خواهد بود و در صورت استفاده از عکس خود در ابعاد بزرگتر می‌توانید از گزینه بعدی با دقت تصویر 2,000 × 3,555 پیکسل و نسبت تصویر 16:9 استفاده کنید.

موزیک پلیر گلکسی E7

گوشی هوشمند گلکسی E7 از برنامه پخش کننده موسیقی بسیار کاربردی و مطلوب رابط کاربری تاچ وایز سامسونگ بهره‌مند است و بهتر است بدانید که این پلیر از دسته بهترین برنامه‌هایی است که تا به حال به آن برخورد کرده‌ایم. جالب است بدانید که این پلیر حتی از فرمت صوتی FLAC نیز پشتیبانی کرده و علاوه بر آن قادر است به کمک سرویس DLNA خود، به پخش موزیک در دیگر دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این سرویس بپردازد. پشتیبانی از نمای پوشه‌ها از دیگر ویژگی‌های کاربردی این برنامه است.

جدا از شیوه سنتی ترتیب بندی آهنگ‌ها، با استفاده از سرویس Music square این برنامه می‌توان بر اساس حالات mood و tempo نیز به دسته بندی و ایجاد لیست‌های پخش جدیدی اقدام نمود. همچنین می‌توان به جای استفاده از mood از حالت Year استفاده کنید و در گزینه years، می‌توانید متناوبا لیست پخشی از آهنگ‌های rocking ’80s، بسازید.

اکولایزر این مود در شرایط پیشفرض بر روی حالت ساده آن قرار دارد، اما در حالت پیشرفته (advanced) وضعیت خیلی بهتر است و این اپلیکیشن با آزمایش صدا، بهترین تنظیمات را برای شرایط خاص هدفون یا شنوایی کاربر تنظیم می‌کند. همچنین اجازه تنظیم دستی بخش 7 کاناله صدای اکولایزر این موزیک پلیر نیز به کاربر داده شده است.

اپلیکیشن Google Play Music (این برنامه در زمینه پخش موزیک Offline راضی‌کننده است اما در حیطه پخش Online موزیک، بسیار حرفه‌ای است) نیز در این گوشی از پیش نصب شده است. این اپلیکیشن قابلیت پخش Instant Mixes ساخته شده را داشته و آنها را مانند یک فضای ابری و یا یک music store، اجرا می‌کند.

گلکسی E7 به اپلیکیشن رادیو FM استریو نیز مجهز است که در این مورد، سامسونگ از قرار دادن آن در پرچمدار جدید خود، گلکسی اس6، خودداری کرده است. این برنامه از سرویس RDS نیز پشتیبانی می‌کند و توانایی ضبط کانال‌های رادیویی را نیز دارد (البته در مورد بعضی فرکانس بدلیل مسائل حقوقی، این اجازه داده نشده است). در صورت ضعیف بودن سیگنال‌های رادیویی نیز کاربر توانایی استفاده از رادیوی اینترنتی را خواهد داشت.

ویدئو پلیر گلکسی E7

ویدئو پلیر سامسونگ نیز از DLNA پشتیبانی می‌کند و انتقال تصویر آن (screen mirroring) از راه بی‌سیم انجام می‌شود (اما متاسفانه از خروجی MHL برای نشان دادن تصاویر در نمایشگر تلویزیون، پشتیبانی نمی‌کند). این اپلیکیشن از پخش زیرنویس هم پشتیبانی می‌کند و امکاناتی مثل  تغییر فونت، رنگ، پس‌زمینه نوشته و بعضی ترفند‌های دیگر نیز در آن وجود دارند. البته در زمان استفاده از DLNA، نحوه استفاده از آنها ممکن است تغییر کند.

این ویدئو‌ها به راحتی در مود Multi Window قابل پخش خواهند بود و کاربر می‌تواند به دلخواه خود، پنجره ویدئو را کشیده و ابعاد  آن را به نمای تمام صفحه (full-screen) تغییر دهد. همچنین قابلیت تماشای فیلم‌ها در نمای پنجره شناور (pop-up window) نیز در این پلیر وجود دارد.

این پلیر از Codecهای مختلفی پشتیبانی می‌کند که فرمت‌های MP4 و MKV با نرخ 4K نیز شامل آن می‌شود. همچنین از فرمت H.264 و نسل بعدی آن نیز پشتیبانی می‌شود. اگرچه پشتیبانی از صدای چند کاناله، از گزینه‌های اجرایی این برنامه نمی‌باشد.

کیفیت صدای گلکسی E7

در بخش اول تست مربوط به صدای گوشی، گلکسی E7 سامسونگ توانست سربلند بیرون بیاید و نتایج درخشانی را به نفع خود به ثبت برساند. جالب است بدانید که امتیازات ثبت شده توسط گوشی گلکسی E7 در این حوزه حتی بیشتر از گوشی پرچمدار این شرکت، گلکسی اس6 سامسونگ می‌باشد. وقتی که این گوشی را به یک پخش کننده صدای حارجی متصل کردیم، صدای پخش شده در محیط بسیار بلند، دقیق و واضح بود.

اما متاسفانه در بخش بعد و زمانی که هدفون این گوشی را به بدنه آن متصل کردیم، کمی تنزل در امتیازات این گوشی بدست آمد. گرچه هنوز هم امتیازات گوشی در این بخش بالاتر از حد میانگین بوده و نگرانی ما تنها بدلیل حیرت‌آور نبودن این نتیجه است. کاهش میزان بلندی صدا و ظهور اعوجاج صدا از معایب اصلی این بخش بود. گرچه صدای هدفون این گوشی در بخش stereo crosstalk امتیاز بسیار مطلوبی را بدست آورد. اما با این حال امتیازات کلی این گوشی بسیار خوب بود و عملکرد آن در این بخش قابل ستایش است. هرچند امتیاز کلی آن در مقایسه با قیمت تعیین شده برای گوشی، شما را متحیر خواهد کرد.

در بخش زیر شاهد نتایج به ثبت رسیده از تست بلندگوی گوشی گلکسی E7 سامسونگ هستید:

UntitledUntitled

 

دوربین گلکسی E7

گوشی در زمینه ساختار دوربین اصلی خود بسیار مستعد است. دوربین اصلی قرار گرفته در پشت دستگاه دارای حسگر 13 مگاپیکسلی بوده و قادر است تا عکس‌های با دقت تصویر 4,128 × 3,096 پیکسل را تولید کند. البته این تصاویر با نسبت 4:3 تعریف می‌شوند. همچنین در کنار لنز دوربین این گوشی شاهد یک عدد فلاش LED نیز هستیم. دقت حسگر دوربین سلفی گلکسی E7 نیز به 5 مگاپیکسل می‌رسد.

gsmarena_003

 

اپلیکیشن اختصاص داده شده به این قسمت دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای بوده و در دوجهت عکاسی و فیلم برداری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برنامه دوربین این گوشی دارای حالت‌های بسیار زیادی بوده و در بخشی از تنظیمات این برنامه، امکان مخفی سازی تعدادی از حالت‌ها در هنگام لمس کلید مود در صفحه اصلی این برنامه نیز وجود دارد. مسلما این اقدام سامسونگ به کاهش ازدحام و شلوغی آیکون‌های پیش روی کاربر منجر خواهد شد. دیگر قابلیت باارزش این گوشی، امکان دانلود مودها و حالت‌های اضافی از فروشگاه Galaxy app سامسونگ می‌باشد.

عکس‌های تولید شده توسط دوربین اصلی گلکسی E7 بسیار باکیفیت بوده و در مناطقی با کنتراست بالا، جزئیات بسیار دقیقی از تصاویر به ثبت رسیده است. هرچند مقداری نویز در عکس‌های ذخیره شده به چشم می‌خورد. از نمایش رنگ‌های موجود در عکس‌ها نیز پیداست که انجام پردازش رنگی آنها با کمی زیاده‌روی صورت گرفته است و علاوه بر آن، در مواقعی جزئیات تصویر بسیار کاهش می‌یابد. با نگاهی به تصویر دیواره ساختمان نارنجی رنگ این موضوخ به وضوح به چشم می‌خورد.

گستره دینامیکی دوربین اصلی این گوشی خیلی رضایت‌بخش نبوده و پیشنهاد می‌کنیم در حد امکان در طول روز با دوربین این گوشی به عکاسی بپردازید تا هایلایت‌های خوبی را برجای گذاشته و همچنین جزئیات دقیق‌تری از سایه منظره بر روی عکس به ثبت برسد. همچنین اطلاعات رنگ‌های ذخیره شده بر روی عکس‌ها بسیار دقیق بوده و مانند گوشی سطح بالاتر خود، گلکسی A7، تمایل و گرایشی به ثبت گرم‌تر رنگ‌ها ندارد.

همچنین مود HDR نیز در برنامه دوربین این گوشی یافت می‌شود که سامسونگ از آن به عنوان Richtone یاد می‌کند. در بررسی این حالت متوجه شدیم که تاثیر چندان زیادی بر روی تصاویر نداشته و کمی محافظه‌کارانه عمل می‌کند. گرچه جزئیات بسیار خوبی را از عمق سایه‌ها به نمایش می‌گذارد. با دقت بیشتر بر روی عکس‌ها، شاهد تغییر رنگ آنها به رنگ زرد می‌شوید، اما این مورد خیلی نگران کننده نیست. عکس‌های HDR این گوشی به سرعت به ثبت رسیده و در گوشی ذخیره می‌شوند و هیچ گونه اثری از افزایش نویز در آنها دیده نمی‌شود.

گوشی گلکسی E7 دارای قابلیت‌های مختلف عکاسی سلفی بوده و جدا از  حسگر 5 مگاپیکسلی آن پنل جلویی آن، می‌توانید با استفاده از دوربین اصلی این گوشی آن را برای اهداف مختلفی بکار برید. برای مثال چهره خود را در درون یک مستطیل تصور کرده و سپس با دوربین اصلی گوشی به عکاسی از صورت خود بپردازید. در این حالت گوشی به طور خودکار چهره شما را در درون قاب عکس به شکلی مناسب قرار خواهد داد.

دوربین جلویی گوشی یا همان دوربین سلفی گلکسی E7 نیز دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود بوده و از قابلیت Wide Selfie (سلفی با زاویه دید زیاد) بهره‌مند است. این حالت شبیه به مود پاناروما عمل کرده و در صورت چرخاندن دوربین جلو، سه عکس از زوایای تعیین شده گرفته می‌شود و سپس این سه عکس به طور مناسبی به یکدیگر متصل می‌شوند. این ویژگی در هنگام گرفتن عکس سلفی به همراه دوستان بسیار کاربردی خواهد بود. برای این منظور ابتدا می‌بایست فریم خود را بر روی قسمت وسط عکس تنظیم نمایید و سپس به سمت چپ آن رفته و بعد از آن می‌بایست قسمت سمت راست را پوشش دهید. متاسفانه و تقریبا همیشه این حالت از عکاسی دوربین گلکسی E7 با مشکل اتصال سه تصویر به یکدیگر همراه بوده و از این نظر کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد. همچنین دقت تصویر این نوع از تصاویر از حالت استاندارد آن (5 مگاپیکسلی) هم کمتر بوده و مفدار آن به 2576 × 1932 پیکسل (3 مگاپیکسل) می‌رسد.

در قسمت بعد تعدای عکس از راه نزدیک را به ثبت رساندیم و متوجه شدیم که دوربین گلکسی E7 در زمینه فوکوس بر روی اشیا بسیار نزدیک نسبتا توانا بوده و به همین جهت می‌توان قاب عکس‌های به ثبت رسیده از دوربین این گوشی را با اشیا نزدیک به لنز آن پُر کرد.

علاوه بر اینها، اپلیکیشن دوربین گوشی گلکسی E7 دارای قابلیت عکاسی پاناروما نیز بوده و بهتر است بدانید که عکس‌های ثبت شده در این زمینه خیلی شگفت‌آور نبوده و بهتر است انتظار زیادی از آن نداشته باشیم. در حالت نگه داشتن دوربین به صورت عمودی، عرض تصویر عکس‌های پانارومای این گوشی به 1200 پیکسل می‌رسد و البته حجم عکس ذخیره شده نیز حدود 1.2 مگابایت بوده و زاویه دید مناسبی برابر 150 درجه را ارائه می‌دهد. عکس‌ها بسیار خوب در کنار هم قرار گرفته و هم‌پوشانی مناسبی دارند. همچنین نوردهی تصاویر نیز مناسب است، اما میزان جزئیات تصویر، مطلوب و کافی نمی‌باشد.

به منظور بررسی بیشتر و مقایسه تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گلکسی E7 با دیگر گوشی‌های هم سطح خود می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‌برداری گلکسی E7

دقت تصویر در حالت فیلمبرداری با دوربین اصلی گلکسی E7 به 1,920 × 1,080 پیکسل می‌رسد و در بهترین حالت قادر با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. متاسفانه هیچ گونه حالت فیلم برداری روان (60 فریم بر ثانیه) و یا با سرعت بسیار بالا (120 فریم بر ثانیه) حتی در دقت‌های پایینتر به چشم نمی‌خورد و علاوه بر آن، گزینه‌ای به منظور فیلمبرداری با دقت 4K نیز وجود ندارد.

جالب است بدانید که دوربین سلفی این گوشی نیز قادر است در هر دو حالت پرتره و منظره با دقت تصویر 1080p به ضبط فیلم بپردازد.

تصاویر فول اچ‌دی دوربین اصلی این گوشی با نرخ 17 مگابیت بر ثانیه در حالت 30 فریم بر ثانیه ذخیره می‌شوند. صدای استریوی ذخیره شده بر روی فیلم نیز دارای نرخ 256 کیلوبایت بر ثانیه بوده و از سیگنال پردازشی 48 کیلوهرتز پشتیبانی می‌کند.

در بررسی تصاویر ضبط شده متوجه شدیم که جزئیات تصاویر به دقت مورد ثبت قرار گرفته است. همچنین تراز سفیدی (White balance) نیز به شکلی دقیق صورت گرفته است. هرچند گستره دینامیکی تصاویر به صورت واضح و آشکاری محدود بوده و نگرانی دیگر بابت فوکوس خودکار آن است. مورد آزار دهنده‌ای که به طور ممتد به فوکوس بر روی اشیا پرداخته و در بیشتر اوقات اجازه ثبات تصویر در فیلم برداری را نمی‌دهد.

(در این لینک می‌توانید فیلم ضبط شده توسط دوربین اصلی گلکسی E7 سامسونگ را که با دقت 1080p به ثبت رسیده است دانلود نمایید. لازم است بدانید که در این ویدئو هیچگونه دستکاری انجام نشده و مدت آن 17 ثانیه و حجم آن 35 مگابایت می‌باشد)

در پایان می‌توانید با کمک لینک‌های زیر، تصاویر ثبت شده از فیلم‌های ضبط شده دوربین اصلی این گوشی را با دیگر گوشی‌های هم سطح خود مقایسه و بررسی کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به بررسی برنامه گالری گلکسی E7 پرداختیم. جایی که درخشش ویژگی‌های بسیار کاربردی رابط کاربری تاچ ویز به وضوح در آن به چشم می‌خورد. در بخش بعد موزیک پلیر این گوشی را مورد بررسی موشکافانه خود قرار دادیم. این بخش از رابط کاربری سامسونگ جای هیچگونه بحثی را باقی نمی‌گذارد و مسلما از بهترین و کاربردی‌ترین جنبه‌های نرم‌افزاری این رابط کاربری به حساب می‌آید. ویدئو پلیر گلکسی E7 نیز بخش بعدی مورد بررسیمان بود که در این قسمت، برنامه پخش‌کننده فیلم این گوشی، بسیاری از کدک‌های صوتی و تصویری را پشتیبانی کرده و  سرویس‌های مختلفی جهت پخش فیلم ارائه می‌دهد. سپس در قسمت بهد به بررسی کیفیت صدای گلکسی E7 پرداختیم. در این بخش، این فبلت میان‌رده بسیار شگفت‌انگیز ظاهر شده و کیفیت و بلندی صدای بلندگوی آن موجب تحیر و شگفت‌زدگیمان شد. هرچند با اتصال هدفون‌ گوشی به بدنه اصلی، نسبتا از بلندی صدای خروجی دستگاه کاسته می‌شود. بخش بعدی تحت بررسیمان، تست دوربین این گوشی بود. در این بخش، عکس‌های ثبت شده بسیار باکیفیت بوده و دارای میزان جزئیات مطلوب به همراه دقت رنگ کافی می‌باشد. گرچه گه گاهی مقداری نویز در عکس‌ها به چشم می‌خورد. بعد از آن وارد بخش بررسی حالت HDR این گوشی شدیم. در این بخش جزئیات تصویر به خوبی مورد ثبت قرار گرفته و اثری از نویز تصویر مشاهده نمی‌شود. گرچه رنگ‌های ثبت شده در عکس تمایل زیادی به رنگ زرد دارند. وجود قابلیت‌های چشم‌گیری و کاربردی و باارزشی چون Wide Selfie، عکاسی ماکرو و پاناروما از دیگر ویژگی‌های برنامه دوربین این گوشی است. هرچند ویژگی Wide Selfie آن خیلی کارآمد نخواهد بود. از طرفی عکس‌های پاناروما این گوشی نیز دارای کیفیت متوسطی بوده و نباید انتظار زیادی از آن داشت. هرچند نوردهی و هم‌بستگی تصاویر در  آن قابل ستایش است اما دقت تصویر  آن رضایت‌بخش نیست. در پایان بخش فیلم‌برداری گلکسی E7 را مورد آزمایش خود قرار دادیم. متاسفانه دوربین این گوشی در مود فیلمبرداری از دقت‌های بالاتر از 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی نکرده و عدم تعبیه حالت 4K از دیگر معایب آن به حساب می‌آید. از نظر کیفی نیز میزان جزئیات تصویر به ثبت رسیده در حد مطلوبی بوده و تراز سفیدی نیز عدد مناسبی را نشان می‌دهد. اما همچنان به دلیل محدود بودن گستره دینامیکی، با کمی کاهش کیفیت رو‌به‌رو هستیم. نقص دوم دوربین در این بخش مربوط به فوکوس خودکار ممتد و بی‌دلیل گوشی می‌باشد. 

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی گلکسی E7 سامسونگ خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال