نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ؛ کهکشانی زیبا

گوشی هوشمند گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ (+Galaxy S6 edge) همانطور که از نامش پیداست، نسخه بزرگتر گوشی گلکسی اس6 اج این شرکت به حساب می‌آید. از آن جایی که احتمالا به یاد دارید، چندی پیش شرکت سامسونگ از اولین گوشی خود با خمیدگی دو طرفه نمایشگر با نام گلکسی اس6 اج رونمایی کرد. اما […]

گوشی هوشمند گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ (+Galaxy S6 edge) همانطور که از نامش پیداست، نسخه بزرگتر گوشی گلکسی اس6 اج این شرکت به حساب می‌آید. از آن جایی که احتمالا به یاد دارید، چندی پیش شرکت سامسونگ از اولین گوشی خود با خمیدگی دو طرفه نمایشگر با نام گلکسی اس6 اج رونمایی کرد. اما گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس به منظور هدف قرار دادن دسته دیگری از کاربران به بازارهای فروش قدم گذاشته است و در حقیقت این فبلت برای خریداران و کاربرانی که به گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگ، قدرت سخت‌افزاری بالا و همچنین ظاهر زیبا و خاص و حرفه‌ای علاقه‌مند هستند، بسیار مناسب خواهد بود. البته در صورت خریداری این گوشی می‌بایست قید استفاده از قلمی همچون آن چیزی که در سری نوت این شرکت دیده می‌شود (قلم S Pen) را نیز بزنید.

gsmarena_004

از نظر مشخصات فنی، گوشی گلکسی اس6 اج پلاس بسیار شبیه به گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ بوده و در واقع می‌توان گفت که تنها در زمینه در اختیار داشتن قلم این سری، ضعف دارد. البته برای جبران عدم وجود قلم استایلوس بر روی این گوشی، نمایشگر این دستگاه از دو طرف خمیده شده است و از این نظر یکی از زیباترین طراحی‌های گوشی‌های هوشمند موجود در سطح دنیا به حساب می‌آید. در بخش زیر شاهد نمایش اطلاعات و مشخصات فنی این گوشی هستید:

مشخصات فنی گلکسی اس 6 اج پلاس

-دارای صفحه نمایش 5.7 اینچی از نوع Super AMOLED با دقت تصویر QHD (برابر 2560 × 1440 پیکسل) و دارای طراحی خاص (خمیدگی دو طرفه نمایشگر)، میزان چگالی تصویر 518 پیکسل در هر اینچ

-مجهز به تراشه 64 بیتی اگزینوس 7420 با معماری 14 نانومتری شامل هشت هسته در بخش CPU (چهار هسته با فرکانس کاری 2.1 و چهار هسته دیگر با فرکانس 1.5 گیگاهرتز) به همراه واحد گرافیکی Mali-T760MP8

-دارای چهار گیگابایت حافظه RAM از نوع LPDDR4 به همراه نسخه‌های 32 و 64 گیگابایتی حافظه داخلی از نوع UFS 2.0

-دوربین اصلی با دقت 16 مگاپیکسل به همراه حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/1.9 و سیستم لرزشگیر اپتیکال، دارای قابلیت HDR خودکار، ضبط فیلم با دقت 4K، دارای سیستم تشخیص میزان تراز سفیدی از طریق مادون قرمز (توسط حسگر ضربان‌سنج قلبی پشت گوشی انجام می‌شود)

-دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل به همراه حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/1.9

-پشتیبانی از استاندارد Cat. 9 LTE شبکه مخابراتی، وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac (با فرکانس 2.4 تا 5 گیگاهرتز)، جی‌پی‌اس به همراه گلوناس و بِیدو، نسخه 4.2 بلوتوث، NFC و USB 2.0

-دارای سرویس NFC و MST موبایل به منظور پرداخت‌های بانکی و مالی

-پشتیبانی از نسخه 5.1.1 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به طور پیش‌فرض به همراه رابط کاربری انحصاری سامسونگ به نام تاچ‌ویز

-دارای یک باتری غیر قابل تعویض (توسط کاربر) با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت به همراه فناوری‌های شارژ سریع Qi (WPC) ,PMA

-دارای قابلیت شارژ سریع به طور کابلی یا بی‌سیم

-مجهز به حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت

-دارای حسگر تشخیص دهنده تعداد ضربان قلب

-دارای بدنه فلزی به همراه پوشش گوریلا گلس نسل چهار قرار گرفته در دو طرف گوشی

بزرگترین معایب گلکسی اس 6 اج پلاس

-این گوشی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی پشتیبانی نکرده و البته هیچگونه نسخه 128 گیگابایتی از این گوشی نیز تولید نشده است.

-باتری این گوشی توسط کاربر، قابلیت تعویض و جابه‎جایی ندارد

-این گوشی بر روی بدنه خود هیچ گونه حسگر مادون قرمزی ندارد

-هیچگونه مجوز مقاومت در برابر مایعات و ذرات ریز برای این گوشی اخذ نشده است

-عدم وجود بلندگوهای استریو

-در دست گرفتن و کار با گوشی (بسته به سلیقه و جثه دست کاربر) کمی دشوار است

-این گوشی به طور قابل توجهی از گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ گرانتر است

 

با نگاهی کوتاه به گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس متوجه این موضوع خواهیم شد که این گوشی بیشتر به دلیل نمایشگر دو طرف خمیده  و ظاهر و طراحی خاص خود مورد توجه کاربران قرار گرفته است. در واقع همین دو فاکتور نیز باعث شد که گوشی گلکسی اس 6 اج سامسونگ بتواند در بازارهای فروش کولاک کند. حالا تصور کنید که همین دو ویژگی بسیار مهم بر روی یک گوشی با ابعاد نمایشگر بزرگتر قرار گرفته است.

gsmarena_001

سخت‌افزار قرار گرفته بر روی گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس یکی از بهترین‌های حال حاضر دنیا بوده که البته بر روی مدل‌های مشابه نیز قابل مشاهده است. در حقیقت این گوشی، چهارمین تلفن هوشمندی است که از کشور کُره جنوبی با مشخصات تراشه اگزینوس 7420، نمایشگر QHD و دوربین 16 مگاپیکسلی به تمام دنیا عرضه می‌شود.

درست همانند گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ، بزرگترین سوالی که در مورد گوشی گلکسی اس 6 اج این شرکت مطرح می‌شود، چرایی نبود قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی است. همچنین قابل تعویض نبودن باتری این گوشی از دیگر موارد بحث برانگیز و ناامید کننده آن است که البته این مورد در گوشی گلکسی نوت از مسیر دیگری حل شده و نگرانی خاصی بابت آن وجود ندارد.

gsmarena_002

همانند روتین همیشگی بررسی‌ گوشی‌ها، ابتدا به سراغ کاوش موارد و محتویات موجود در بسته خرده فروشی این گوشی رفته و سپس در مورد طراحی و کیفیت ساخت بدنه گوشی بحث خواهیم کرد. در ادامه به منظور بررسی بیشتر این فبلت 5.7 اینچی با تک‌نیوز همراه باشید.

محتویات درون جعبه

گوشی  گلکسی اس 6 اج پلاس دارای تجهیزات جانبی مشابهی با گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ است. محتویات درون جعبه این گوشی شامل خود دستگاه، یک عدد هدفون استریو، آداپتور شارژ گوشی، کابل میکرو USB و تعدادی دفترچه راهنما هستند.

gsmarena_023 gsmarena_024

از نظر تعداد لوازم جانبی گوشی، محتویات درون جعبه این دستگاه بسیار مناسب، کافی و استاندارد است. البته در کنار آن شرکت سامسونگ از تعدادی از لوازم جانبی این گوشی نیز رونمایی کرده است که در واقع به منظور در اختیار داشتن آنها می‌بایست هزینه اضافی دیگری را نیز بپردازید. کاورهای گوناگون، شارژهای مختلف گوشی به همراه هدفون‌های متفاوت از این دسته هستند.

طراحی و کیفیت ساخت 

در این موضوع هیچ شکی نیست که گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ از نظر طراحی، همان گوشی بلند و بزرگتر شده گلکسی اس 6 اج این شرکت است. درست همانند نسخه کوچکتر، این گوشی نیز به واسطه نمایشگر دو طرف خمیده خود و بدنه‌ای از جنس شیشه و فلز، بسیار مورد توجه همگان قرار گرفته است.

در هر صورت باید گفت که از نظر ظاهری، گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس یکی از زیباترین و لوکس‌ترین گوشی‌های موجود در بازارهای فروش تا به امروز به حساب می‌آید. همانطور که گفته شد، این غول کُره‌ای دارای ظاهری مشابه به گلکسی اس 6 اج بوده و برای کسانی که سری گوشی‌هایی با نام فبلت علاقه‌مند هستند، این گوشی می‌تواند به طور کامل نیازهای آنها را برآورده کند. گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس همانند گلکسی نوت 5 در چهار رنگ مختلف مشکی، سفید، طلائی پلاتینیومی و همچنین مدل جدید نقره‌ای تیتانیومی به بازارهای فروش عرضه خواهد شد. نسخه‌های رنگی این گوشی بر اساس اپراتور و منطقه عرضه شده این گوشی متفاوت و قابل دسترس خواهند بود. بدنه این گوشی از جنس فلز به همراه دو لایه شیشه گوریلا گلس نسل چهار است. مسلما این دو ماده، بدنه این گوشی را از ایجاد خط و خش تا حد بسیار زیادی حفظ خواهند کرد. البته بازم به ذکر است که بدنه براق این گوشی تا حد خاصی در این زمینه مقاومت داشته و نباید آن را تا حد امکان در معرض این‌ گونه شرایط قرار داد.

گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ از نظر فیزیکی دارای ابعاد دقیق 154.4 × 75.8 × 6.9 میلی‌متر بوده و وزن آن به 153 گرم می‌رسد. البته با توجه به نبود هیچ گونه قلم استایلوسی در داخل بدنه این گوشی، ضخامت آن نسبت به گلکسی نوت 5 کاهش یافته است. جالب است بدانید که با وجود این موارد هنوز هم هر دو گوشی دارای ظرفیت باتری مشابهی برابر 3000 میلی‌آمپر ساعت هستند. با نگاه داشتن این دو گوشی در دستان خود می‌توانید به سادگی تفاوت فیزیکی آنها را احساس کنید.

همانطور که انتظار می‌رفت و در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، در دست نگه داشتن و کار کردن راحت و آسوده با گوشی گلکسی اس6 اج پلاس خیلی هم آسان و ساده نخواهد بود. با این وجود به دلیل خمیده بودن دو طرفه نمایشگر بزرگ این گوشی و همچنین تخت بودن قاب پشتی آن، بعضی از فعالیت‌ها را می‌توان با کمک یک‌ دست انجام داد. در غیر این صورت مسلما می‌بایست از هر دو دست خود به این منظور استفاده کنید. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که گوشی گلکسی اس6 اج پلاس نسبت به گلکسی نوت 5 بسیار خوش‌دست‌تر بوده و البته به منظور جلوگیری از سُر خوردن گوشی و لغزندگی سطح براق آن می‌توانید از کاورهای مخصوصی به این منظور استفاده کنید. مواد به کار رفته در بدنه این گوشی بسیار مناسب بوده و در دست نگه داشتن آن را برای کاربر بسیار دلپذیر و خوشایند می‌کند. با این وجود، شیشه قدامی و خلفی بدنه این گوشی مستعد جذب اثر انگشت و چربی دست هستند.

gsmarena_025

کلیدها، شیارها و کنترل‌ها

در بخش فوقانی نمایشگر 5.7 اینچی این گوشی شاهد قرار گیری بلندگوی خروجی صدای مکالماتی به همراه سنسور نورسنجی محیط و حسگر مجاورت‌سنج دستگاه هستیم. دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی گوشی نیز در کنار آنها واقع گشته است.

gsmarena_010

مثل همیشه نشانه دستگاه‌های شرکت سامسونگ یعنی کلید فیزیکی Home گوشی، درست در بخشی میانی زیر نمایشگر دستگاه قرار گرفته است. این کلید به خودی خود دارای حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت نیز بوده که البته با یک حلقه فلزی احاطه شده است. در دو طرف این دکمه نیز کلیدهای لمسی خازنی ناوبری اندرویدی قرار دارند. زمانی که نور پس زمینه این دو کلید لمسی خاموش می‌شود، این بخش از گوشی با دیگر قسمت‌های پنل جلویی دستگاه یک‌ دست شده و ظاهر  بسیار خوبی به این بخش ارائه می‌کند.

gsmarena_011

کلیدهای کنترل صدای دستگاه در کناره سمت چپ بدنه آن قرار گرفته‌اند. کلید پاور گوشی نیز در سمت راست آن واقع شده است. به دلیل خمیده بودن نمایشگر این گوشی در دو طرف خود، شرکت سامسونگ کمتر به قرار دادن کلیدها و شیارهای بزرگ در این بخش اقدام نموده است و به همین دلیل این بخش از گوشی از این نظر کمی خلوت به نظر می‌رسد.

در بخش بالایی این گوشی هیچ گونه حسگر مادون قرمزی را پیدا نخواهید کرد. به جای آن در این بخش شاهد قرار گیری شیار سیم کارت از نوع نانو و میکروفون ثانویه گوشی به منظور حذف صدای نویز محیط در هنگام  مکالمات، هستیم. در قسمت تحتانی بدنه این گوشی، طراحی و ظاهری شبیه به گوشی گلکسی اس6 اج دیده می‌شود. بلندگوی گوشی به همراه سوکت جک 3.5 میلی‌متری و درگاه استاندارد microUSB در این بخش قرار دارند.

در قسمت پشتی دستگاه شاهد قرار گیری دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی آن هستیم. درست در بخش سمت راست لنز این دوربین، محل قرار گیری حسگر سنجش میزان ضربان قلب و فلاش LED گوشی انتخاب شده‌اند.


gsmarena_014 gsmarena_012

نمایشگر

درست همانند گوشی گلکسی نوت 5، گلکسی اس 6 اج پلاس نیز از نمایشگری 5.7 اینچی از نوع سوپر امولد با دقت QHD (برابر 2560 × 1440 پیکسل) بهره می‌برد. آرایش پیکسل‌های این صفحه نمایش طبق انتظارمان از نوع ماتریس لوزی شکل پنتایل بوده و با احتساب ابعاد و دقت نمایشگر این گوشی، میزان چگالی تصویر نمایشگر گوشی برابر 518 پیکسل در هر اینچ خواهد بود.

gsmarena_005

نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند سطح بالای شرکت سامسونگ همیشه از بهترین پنل‌های حال حاضر خود بوده‌اند. صفحه نمایش این گوشی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در حقیقت پنل امولد به کار رفته در آن، میزان نسبت کنتراست بی‌نهایت به همراه رنگ‌های دقیق (که البته در بخش تنظیمات گوشی می‌توان غلظت آنها را نیز افزایش داد) و میزان روشنایی بالا و همچنین زاویه دید بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. در صورت دست‌کاری درجه مربوط به میزان روشنایی نمایشگر گوشی، می‌توانید این میزان را به دلخواه خود زیاد یا کم کنید. البته این موضوع را نیز به خاطر بسپارید که در صورت قرار گرفتن در محیط‌هایی با نور شدید، اگر نحوه تنظیم میزان روشنایی نمایشگر بر روی حالت خودکار باشد، حداکثر میزان روشنایی در این حالت (تا 540 نیت) بیشتر از حداکثر میزان روشنایی در حالت دستی (410 نیت) خواهد بود. البته لازم به ذکر است که گوشی گلکسی نوت 5 در حالت خودکار خود می‌تواند در بهترین حالت این میزان را تا 620 نیت افزایش دهد. پنل قرار گرفته بر روی این گوشی و میزان روشنایی تصویر آن به سادگی با پنل‌های LCD دیگر گوشی‌ها قابل مقایسه است. البته بهتر است بدانید که به دلیل بازتابش کم نور خورشید از پنل امولد قرار گرفته بر روی این گوشی، خوانایی نمایشگر این گوشی از دیگر گوشی‌های دارای پنل LCD بسیار آسانتر بوده و نیاز به افزایش روشنایی نمایشگر به منظور مشاهده محتوای آن نخواهد بود. زاویه دید این نمایشگر نیز بسیار خوب بوده و البته در صورت عملیاتی سازی این مورد شاهد تمایل نسبی رنگ‌ها به رنگ سبز و آبی خواهید بود (البته این مورد در پنل‌های OLED یک موضوع معمولی به حساب می‌آید).

Untitled

در طی بررسی‌های انجام شده بر روی میزان خوانایی نمایشگر این گوشی در زیر نور آفتاب، نتایج بسیار شگفت‌آوری بدست آمد. بعد از گوشی 808 PureView شرکت نوکیا، این بهترین نمایشگر گوشی در این زمینه است که تا به امروز شاهد آن بوده‌ایم. در واقع روشنایی بسیار بالای نمایشگر گوشی به همراه بازتابش بسیار کم نور خورشید از روی آن باعث شده است که صفحه نمایش این گوشی بتواند در این حیطه از تمامی رقبای خود پیشی بگیرد. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که توسط نمایشگر این گوشی حتی در شرایط نور مستقیم آفتاب نیز می‌توانید تمامی جزئیات به نمایش در آمده در این نمایشگر را به سادگی مشاهده نمایید.

Untitled.pngss

در حالت Screen mode این گوشی نیز می‌توانید به سادگی شاخصه‌هایی همچون میزان گرمی رنگ‌ها، نسبت کنتراست و همچنین غلظت رنگ‌ها را تغییر دهید. البته نمونه‌های پیش‌فرضی نیز در این بخش قرار دارند. البته اگر مود Basic را از هر نظر بهتر و جالب‌تر می‌بینید، پیشنهاد می‌کنیم سری به حالت AMOLED photo نیز بزنید، زیرا رنگ‌ها در آن به واقعیت نزدیک‌تر هستند. البته در این حالت با افزایش کنتراست، شاهد بالا رفتن غلظت بعضی از رنگ‌ها نیز هستیم. در حالت AMOLED video نیز بیشتر از دیگر گزینه‌ها با افزایش میزان غلظت رنگ‌ها مواجه خواهید شد و اگر به پررنگ بودن تصاویر علاقه‌مند هستید، می‌توانید از این مود استفاده کنید.

تست دوام باتری

همانطور که گفته شد، گلکسی اس 6 اج پلاس همانند گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ دارای یک باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی غیر قابل جدا سازی (توسط کاربر) است. تست‌های روتین این بخش را بر روی این گوشی و باتری آن اجرا کردیم و در این زمینه این گوشی توانست امتیاز کلی بسیار بالای 83 ساعت را از آن خود کند. این به آن معنا خواهد بود که با یک بار شارژ کامل گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس می‌توانید به مدت سه روز و نیم از آن استفاده کنید (البته در صورت استفاده کردن از حالت‌های تماس صوتی 3G، وبگردی و پخش ویدئو هر کدام به مدت یک ساعت در روز). البته جالب است بدانید که گوشی گلکسی نوت 5 در این زمینه توانست امتیاز 85 ساعت را از آن خود کند.

gsmarena_002

با استفاده از فناوری شارژ سریع سامسونگ، این گوشی می‌تواند در مدت زمانی کمتر از 90 دقیقه از صفر درصد تا 100 درصد به طور کامل شارژ شود. از طرفی این گوشی از قابلیت شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که با استفاده از این قابلیت، گلکسی اس 6 اج در مدت 120 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود. با توجه به سریع شارژ شدن گوشی، استفاده از این ویژگی به جهت راحتی کار می‌تواند بهترین گزینه باشد. همچنین طبق روال همیشگی این گوشی از دو حالت صرفه جویی در مصرف انرژی باتری برخوردار است. مودهای Power Saving و Ultra Power Saving از این نوع هستند. در حالت دوم تقریبا تمامی ویژگی‌های گوشی غیر فعال شده و فقط قابلیت‌های حیاتی آن باقی می‌ماند. این مورد بیشتر در زمان تک رقمی شدن میزان درصد شارژ باتری گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوام آن را تا ساعت‌ها افزایش خواهد داد. از آنجایی که این گوشی توانست تمامی تست‌های مربوط به دوام باتری را با موفقیت طی کند، به نظر می‌رسد که گلکسی اس 6 اج پلاس برای کاربرانی که به میزان انرژی باتری زیادی در طول روز نیازمند هستند، مناسب باشد. البته مسلما قابلیت جدا سازی و تعویض باتری گوشی یک ویژگی منحصر به فرد و کاربردی به حساب می‌آید، اما با دانستن خراب شدن نمای زیبای فلز و شیشه بدنه این گوشی، مطمئنا به این شرایط گلکسی اس 6 اج پلاس راضی خواهیم شد. البته در صورت به اتمام رسیدن شارژ گوشی، گزینه دیگری به نام پاوربانک نیز وجود داشته و کاربر می‌تواند از آن به عنوان یک باتری قابل حمل استفاده کند.

قابلیت‌های ارتباطی

گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس از نظر ویژگی‌های و قابلیت‌های ارتباطی و اتصالی، بسیار مجهز است. تجهیز گوشی به ویژگی‌‌های Cat. 9 LTE (به منظور پشتیبانی از حداکثر سرعت دانلود 450 مگابیت بر ثانیه) و HSPA (حداکثر سرعت دانلود 42 مگابیت بر ثانیه) از جمله این موارد هستند. این فبلت 5.7 اینچی از وای‌فای ac پرسرعت نیز پشتیبانی می‌کند. استاندارد وای‌فای این گوشی در فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتزی برابر a/b/g/n است. در کنار آن این گوشی دارای نسخه 4.2 بلوتوث به همراه قابلیت‌ها و سرویس‌های LE و کدک apt-X (به منظور پشتیبانی از پخش صدا با بالاترین کیفیت ممکن) نیز می‌باشد. اتصال کابلی این گوشی نیز از طریق درگاه microUSB 2.0 آن انجام خواهد گرفت. البته درگاه USB این گوشی از ویژگی‌های MHL 3.0 (به جهت انتقال و نمایش تصاویر با دقت 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه) و USB HID (به منظور اتصال موس و کیبورد) نیز پشتیبانی خواهد کرد. این گوشی دارای NFC نیز بوده و کاربر می‌تواند از طریق سرویس Samsung Pay و جایگزین شدن گوشی به جای کارت بانکی، پرداخت‌های مالی و بانکی خود را انجام دهد. البته این بخش از گوشی به منظور جفت شدن سریع دستگاه‌ها و همچنین خواندن اطلاعات تگ‌های NFC نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه شرکت سامسونگ هیچ گونه حسگر مادون قرمزی را در این گوشی به منظور کنترل لوازم خانگی قرار نداده است و البته در صورت وجود این گزینه، این گوشی در این حوزه می‌توانست بدون رقیب باشد. این گوشی دارای آخرین بروزرسانی (تا به این تاریخ) از برنامه SideSync شرکت سامسونگ نیز بوده که به کاربر اجازه انتقال اطلاعات و محتوا را بین یک گوشی هوشمند سامسونگی و یک کامپیوتر شخصی (PC) یا بین یک تبلت و یک گوشی هوشمند سامسونگی فراهم می‌کند. در کنار آن امکان کنترل کردن از راه دور دستگاه از طریق دستگاهی بزرگتر (همانند موس و کیبورد) نیز وجود داشته و البته این مسیر، ساده‌ترین راه به منظور به اشتراک گذاری محتوای چند رسانه‌ای و دیگر موارد (تنها با گرفتن و کشیدن فایل مربوطه) نیز می‌باشد.

رابط کاربری

گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ بطور پیش‌فرض از نسخه 5.1.1  سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ و آخرین نگارش رابط کاربری تاچ‌ویز بهره‌ می‌برد. نکته بارزی که در هنگام کار کردن با گوشی گلکسی اس 6 اج پلاس به آن برخوردیم، شلوغ بود فضای lockscreen بود. در این فضا، دو اعلان (notifications) دیده می‌شوند که تنها آیکون آنها در این قسمت وجود دارد. برای مشاهده تمام اطلاعات آن، باید فلش رو به پایین آن انتخاب شود. اگر اعلان برنامه‌ای برای فعالیت کاربر، مزاحمت ایجاد کند، می‌توان قرار‌گیری آن اعلان را در این فضا غیر فعال کرد. در این قسمت همچنین برنامه‌ای برای پیش‌بینی وضع هوا و اپلیکیشن گام‎شمار کاربر، وجود دارند.

در این بخش شاهد قرارگیری دو میانبر برای برنامه‌های دوربین و شماره‌گیری هستیم، اما در این رابط کاربری، میانبر دوربینِ دیگری نیز وجود دارد که با دو بار فشردن متوالی دکمه سخت‌افزاری Home بر روی گوشی، این برنامه در عرض یک ثانیه باز می‌شود. اپلیکیشن Private mode نیز وجود دارد که در ویرایش جدید، کارایی حسگر اثر انگشت، بهتر شده است. بعد از اینکه اثر انگشت شما به عنوان کاربر در این برنامه ثبت شد، برای باز کردن قفل‌ها توسط اثر انگشت خود تنها به نیم ثانیه زمان احتیاج دارید.

مود Private  در زمان فعالیت خود، پوشه‌ای امن را در داخل حافظه گوشی ایجاد می‌کند و در زمان غیر فعال بودن آن، این پوشه از دید کاربران ناپدید می‌شود. همچنین می‌توان این گزینه را نیز انتخاب کرد که در هنگام خاموش یا قفل شدن نمایشگر گوشی، این برنامه نیز به طور خودکار غیر فعال شود. قفل صفحه گوشی از مکانیسم اثر انگشت پشتیبانی می‌کند. این مکانیسم از دیگر حالت‌ها سریع‌تر، راحت‌تر و مطمئن‌تر است. (حتی امن‌تر از Pin و Pattern). از ویژگی‌های خوب قفل این گوشی، توانایی غیر فعال‌ یا پنهان‎سازی اعلان‌های قفل صفحه است و از جاسوسی و لو رفتن اطلاعات پیام‌ها و ایمیل‌های کاربر جلوگیری می‌کند. حالت Smart Lock نیز در هنگام اتصال گوشی به دستگاه‌های امن (از طریق بلوتوث به ساعت هوشمند، بلندگوی استریو ماشین یا تگ‌های NFC) یا قرار‌گیری آن در مکان‌های مورد اعتماد، توانایی غیر فعال‌سازی قفل‌ها را دارد. متاسفانه برای این سرویس تنها می‌توان موقعیت‌های مکانی امن را تعریف کرد.

از فضای قفل صفحه عبور می‌کنیم و به قسمت بعدی می‌رویم، جایی که هم اکنون همانند نسخه کوچکتر این گوشی،  پشتیبانی از قرار‌گیری تم‌ها بهبود یافته است. همان موردی که یکی از نقص‌های بزرگ گوشی گلکسی اس5 بود. بطور پیشفرض، سه تِم (theme) متفاوت بر روی گوشی گلکسی اس6 اج پلاس نصب شده است و کاربر در صورت نیاز می‌تواند تم‌های بیشتری را از Galaxy Apps store سامسونگ دانلود و دریافت کند. یکی از این تم‌ها، مربوط به طراحی انحصاری فیلم Avengers می‌شود که کمپانی سامسونگ در پشتیبانی از آن نقش بسزایی داشت. تم‌ها منجر به تغییر ظاهر عکس‌ پس‌زمینه، آیکون‌ها و نوار اعلانات می‌شوند.

صفحه اصلی  یا همان homescreen گوشی به خودی خود عادی بوده و در آن قاب‎ها(pane)یی وجود دارد که در انتهایی‌ترین آنها از سمت چپ، قابلیت تعریف اختیاری ویجت‌ها وجود دارد. همچنین بصورت پیشفرض، تعدادی منبع خبری در آن قسمت قرار گرفته است. در این قسمت، گزینه‌ای نیز برای انتخاب نوع شبکه‌بندی قاب‌ها بر اساس معیار کاربر وجود دارد. موزاییک‌های 4×5 ، 4×4 و 5×5 شامل آن می‌شوند. در حالت پیشفرض، تنظیم آن بر روی حالت 4×4 قرار دارد.

در بخش اعلانات ، صفحه مشاهده تمام تاگل‌ها حذف شده است. همچنین گلکسی اس6 اج پلاس دیگر از دستور پایین کشیدن دو انگشتی نوار اعلانات پشتیبانی نمی‌کند. بجای آن، یک ردیف از تاگل‌ها  وجود دارند و همچنین قابلیت جدیدی نیز اضافه شده است که برای مثال نام شبکه وای‌فایی که گوشی مورد نظر به آن متصل شده است در زیر آیکون WIFI حک می‌شود.

در همین بخش، نوار تنظیم روشنایی گوشی در زیر تاگل‌ها قرار دارد و دکمه‌های S Finder و Quick connect نیز در پایین آن هستند. یکی از قابلیت‌های جدید و بامزه این نوار، در هنگام تغییر روشنایی گوشی است که بطور خودکار، کل نوار اعلانات محو می‌شود و در این حالت می‌توان روشنایی گوشی را برای تماشای برنامه مورد نظر، بهتر تنظیم کرد. با انتخاب Edit در همین بخش، به صفحه‌ای وارد می‌شود و در صفحه ظاهر شده برای فعالسازی یا غیر فعال کردن هر تاگل، کافیست که بر روی آن کلیک کنید. هرچند مکانیسم باز شده این صفحه در رابط کاربری قبلی (نوار اعلانات با دو انگشت به سمت پایین می‌آمد)بسیار لذت‌بخش‌تر بود. در این بخش علاوه بر موارد معمولی، در صورت تمایل می‌توانید گزینه‌های S Finder و Quick connect را نیز حذف کنید. در هنگام باز کردن کشوی برنامه‌ها در این گوشی، یک و نیم صفحه از آن، از برنامه‌های پیشفرض پُر شده است. هرچند تعدادی از برنامه‌های از پیش نصب شده در پوشه‌های خاصی قرار گرفته‌اند.

هم اکنون ویژگی Multi Window به قسمتی از قابلیت‌های app switcher تبدیل شده است. رابط کاربری تاچ‌ویز از طراحی بسیار زیبا و سه‌بعدی rolodex (کارتی-چرخشی) برای این قسمت استفاده کرده است. در کنار دکمه X در سمت راست بالای هر صفحه، دکمه‌ای وجود دارد که با انتخاب آن، برنامه به حالت نیم صفحه، تغییر ابعاد می‌دهد. نیمه دیگر نمایشگر نیز تنها توسط برنامه‌هایی که از این ویژگی (Multi Window) پشتیبانی می‌کنند، پُر می‌شود.

مسیر و راه دیگری نیز برای اجرای حالت Multi Window وجود دارد و آن هم نگه داشتن دکمه App switcher برای مدت زمان کوتاهی است. اگر برنامه مورد نظر از ویژگی Multi Window پشتیبانی کند، به حالت نیم‌صفحه درمی‎آید و نیمه دیگر صفحه نیز به برنامه دیگری که از Multi Window پشتیبانی می‌کند، اختصاص می‌یابد. در غیر این صورت (اگر برنامه مورد نظر از ویژگی مزبور پشتیبانی نکند)، لیست برنامه‌ها ظاهر می‌شود. منو تنظیمات گوشی به بخشی بنام Quick settings مجهز است. در این قسمت، آیکون‌هایی از تنظیمات که بیشترین استفاده را توسط کاربر داشته‌اند، در اولویت این لیست قرار می‌گیرند. در زیر آن نیز لیستی از تمام تنظیمات قرار دارند. اگرچه استفاده از عملگر جستجوی تنظیمات را به دلیل وسیع بودن گستره انتخاب‌های کاربر، ترجیح می‌دهیم. البته دستیابی به این قسمت به دلیل قرار گرفتن در منوها و زیرمنوهای مختلف، کمی مشکل است.

قابلیت‌های خمیدگی دو طرفه نمایشگر

درست همانند نسخه کوچکتر این گوشی، گلکسی اس 6 اج پلاس نیز در دو طرف نمایشگر خود دارای خمیدگی خاصی بوده که توسط آن می‌توان فعالیت‌های جالب و ویژه‌ای را انجام داد. یکی از این فعالیت‌ها حالت Night clock است که با فعال کردن آن، ساعت و تاریخ فعلی بر روی نوار حاشیه‌ای نمایشگر به نمایش در خواهد آمد (امکان ایجاد فاصله زمانی به منظور نمایش این اعلان نیز وجود دارد که البته حداکثر میزان آن 12 ساعت است). لازم به ذکر است که نیازی به روشن کردن نمایشگر گوشی به منظور مشاهده این اعلان نبوده و این ویژگی همیشه به طور خودکار بر روی این بخش از نمایشگر قابل مشاهده خواهد بود.

جالب است بدانید که برای استفاده از ویژگی Night clock گاهی نیاز به فعال کردن آن نیز نبوده و با فرمان لمسی کشیدن کوتاه بر روی حاشیه و سپس پایین کشیدن انگشت بر روی این بخش، این قابلیت به نمایش در خواهد آمد. البته اگر بخش Information Stream نیز فعال باشد، با جابه‌جایی میان نوارهای مختلف می‌توانید نیز می‌توانید به این مورد دسترسی داشته باشید. People edge دیگر ویژگی جالب نوار حاشیه‌ای نمایشگر گلکسی اس 6 اج پلاس است که با فعالسازی آن در صورت از دست رفتن پیام یا اعلانی جدید از سوی مخاطب مورد علاقه خود، این موضوع با نمایش آیکون‌هایی با رنگ‌های خاص در این بخش بروز داده خواهد شد. به منظور اجرای این چنین قابلیتی می‌بایست انگشت خود را از بخش بیرونی به داخل نمایشگر سُر دهید.

با کشیدن دوباره انگشت خود بر روی نوار حاشیه در حالت People edge، ستونی از آیکون میانبر برنامه‌ها (که البته قابلیت تنظیم دارند) به نمایش گذاشته خواهند شد. این ویژگی بسیار ارزشمند بوده و منجر به دسترسی ساده‌تر کاربر  به برنامه‌هایی که استفاده زیادی از آنها را دارد، می‌شود.

همچنین امکان انتخاب محل نمایش نوار طرفی نمایشگر نیز وجود دارد. به بیانی دیگر تنها می‌توان از یکی از حاشیه‌های نمایشگر خمیده این گوشی به عنوان محلی برای نمایش اعلانات و پیام‌های جدید استفاده کرد. علاوه بر آن به دلیل بزرگ بودن نمایشگر گوشی، امکان انتخاب و تنظیم محل لمس حاشیه نمایشگر گوشی به منظور اجرای جسجرهای مربوط به این بخش نیز وجود دارد. قابلیت Edge lighting (زمانی که نمایشگر گوشی بر روی یک سطح واقع شده باشد در هنگام بر قراری تماس، از سمت حاشیه خمیده نمایشگر گوشی شاهد نمایش نوری متحرک هستیم) در این گوشی زمانی که یک اعلان جدید از سوی مخاطب مورد علاقه شما دریافت می‌شود، فعال می‌شود. قابلیت شخصی سازی این قسمت نیز، اجازه نمایش رنگ‌های مختلف برای هر مخاطب را فراهم می‌آورد. همچنین امکان ارسال یک پیامک پیش‌فرض به منظور رد کردن تماس یک فرد با نگه داشتن انگشت خود بر روی سنسور ضربان‌سنج قلب پشتی گوشی نیز وجود دارد.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری

گوشی هوشمند گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ دارای تراشه اگزینوس 7420 ساخته شده توسط همین کمپانی است. این تراشه از نظر مشخصات فنی در بخش CPU خود به چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز به همراه چهار هسته کورتکس A57 با فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز مجهز است. در بخش GPU یا همان واحد گرافیکی، این تراشه از بخش Mali-T760MP8 بهره‌مند است. میزان حافظه RAM این گوشی نیز برابر چهار گیگابایت در نظر گرفته شده است. البته اگر از میزان حافظه RAM این گوشی صرف نظر کنیم، دیگر مشخصات فنی تراشه موجود در این گوشی کاملا شبیه به گوشی‌های گلکسی اس6 و گلکسی اس6 اج است.

gsmarena_002

در ابتدای کار به منظور بررسی عملکرد خام CPU تراشه موجود در این گوشی به سراغ بنچمارک گک بنچ 3 رفتیم. امتیاز گلکسی اس6 اج پلاس در این قسمت بسیار عالی و راضی کننده بود.

Untitled

در بنچمارک معروف آنتوتو نیز دوباره شاهد نمایش نتایج مشابهی با قسمت قبل بودیم. امتیاز این گوشی به عدد 70 هزار بسیار نزدیک بود. در واقع این امتیاز به عدد ثبت شده توسط مدل کوچکتر خود بسیار نزدیک بوده و البته در این زمینه از تمامی رقبای مجهز به تراشه‌های قدرتمند شرکت کوالکام نیز جلوتر است.

Untitled

به لطف در اختیار داشتن میزان حافظه RAM بالاتر نسبت به دیگر رقبا، گلکسی اس 6 اج پلاس توانست در بنچمارک بیس مارک به مراتب امتیازات بسیار بهتری را نسبت به بخش‌های پیشین از آن خود کند. در بخش‌های تک هسته‌ای چند هسته‌ای این تست نیز شاهد پیشتازی سری سری گلکسی شرکت سامسونگ هستیم.

Untitled.pngs

در طی تست GFXBench، بخش گرافیکی این تراشه با نام Mali-T760MP8 را مورد بررسی قرار دادیم. نتایج بدست آمده بسیار درخشان و مناسب بوده و مشابه یک گوشی پرچمدار است.

Untitled.pngs Untitled

در طی بنچمارک بیس مارک ایکس، عملکرد گرافیکی تراشه موجود در گوشی‌ها به مثال اجرای بازی‌های سنگین و سه بعدی مورد بررسی و امتیازدهی قرار می‌گیرد. در این زمینه گوشی گلکسی اس6 اج پلاس توانست همانند نسخه کوچکتر خود امتیازات بسیار خوبی را در این بخش از آن خود کند.

Untitled

در ادامه به سراغ تست و بررسی عملکرد وب‌گردی مرورگر اینترنتی پیش‌فرض موجود در این گوشی رفته و آن را در زمینه‌های گوناگون مورد کنکاش قرار دادیم. در هر دو تست کراکن (که مربوط به عملکرد جاوا اسکریپت مرورگر می‌شود) و بروس مارک (که مربوط به عملکرد HTML5 مرورگر می‌شود) گلکسی اس 6 اج پلاس توانست نمرات و امتیازهای بسیار خوبی را از خود بر جای بگذارد. Untitled

گوشی هوشمند گلکسی اس 6 اج پلاس درست همانند گلکسی نوت 5 سامسونگ، از بهترین و قوی‌ترین گوشی‌ها و فبلت‌های موجود در بازار تا به امروز به حساب می‌آید. در حقیقت این گوشی توانست بدون هیچ گونه زحمتی، تمامی تست‌ها و بنچمارک‌های تدارک دیده شده  را به سادگی و با موفقیت پشت سر بگذارد. در نهایت باید گفت که تراشه 14 نانومتری اگزینوس 7420 سامسونگ، با عملکردی بهتر، مدیریت گرمای منتشر شده بهینه‌تر و همچنین بهره‌وری بیشتر، امسال توانست از تمامی رقبای خود، مخصوصا چیپ‌های قدرتمند ساخته شده توسط شرکت کوالکام (همانند اسنپدراگون 810) پیشی بگیرد.

 دوربین

سامسونگ در بخش دوربین گوشی هوشمند گلکسی اس 6 اج پلاس از سنسور 16 مگاپیکسلی IMX240 شرکت سونی به همراه لنزی با حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.9 استفاده کرده است. از نظر مشخصات سخت‌افزار دوربین، این گوشی با دستگاه‌های هوشمند دیگری همچون گلکسی اس 6 اج شباهت دارد. البته این دو گوشی در طرف دیگر دارای قابلیت تشخیص میزان تراز سفیدی محیط به کمک سنسور مادون قرمز خلفی گوشی نیز می‌باشند که البته این ویژگی در ابتدا و به شکلی بهتر در گوشی جی4 ال‌جی مشاهده شد. کمپانی ال‌‎جی، سنسور قرار گرفته در گوشی پرچم‌دار خود را به این منظور Color Spectrum Sensor نامیده است. در واقع به دلیل قرار گرفتن سنسور تشخیص دهنده میزان نور محیط بر روی دستگاه، طیف‌های رنگی و در نهایت رنگ‌ها با دقت بیشتری در تصاویر به ثبت می‌رسند. در نهایت به این ویژگی، قابلیت تنظیم تراز سفیدی گفته می‌شود.

gsmarena_003

قابلیت باز کردن سریع و فوری اپلیکیشن دوربین، یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی موجود در این گوشی به حساب می‌آید. در حقیقت توسط این ویژگی و با دو بار فشار ممتد بر روی کلید فیزیکی Home گوشی، در هر بخش از رابط کاربری گوشی که باشید، در عرض کمتر از یک ثانیه به برنامه دوربین گوشی منتقل خواهید شد. رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار ساده و راحت بوده و اکثر تنظیمات و مودها بر روی نمایشگر قابل مشاهده و در دسترس هستند. همچنین امکان دانلود حالت‌ها و مودهای بیشتری (همانند مود Sport Shot) نیز در این قسمت وجود دارد.

در حالت Pro می‌توانید کنترل کاملی بر روی سیستم فوکوس دستی دستگاه داشته باشید. همچنین دست‌کاری میزان حساسیت سنسور (ISO)، میزان جبران نوردهی، تراز سفیدی و دیگر موارد این چنینی نیز امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر آن امکان ذخیره‌سازی تنظیمات دستی به منظور رجوع به آنها در آینده نیز وجود دارد. تنظیمات طیف رنگی این برنامه بسیار پیشرفته است. در این بخش تنظیمات پیش‌فرض بسیار زیادی در پیش رویتان قرار گرفته است و تنها کافیست میان آنها جابه‌جا شوید. همچنین درجه‌بندی مخصوصی به جهت تنظیم میزان روشنایی سایه‌ها و روشنایی‌های تصویر، نسبت کنتراست و غلظت و گرمی و تمایل رنگ‌ها نیز وجود دارد. در واقع با استفاده از این برنامه تا حدی از به کار بردن بسیاری از فیلترهای جالب برنامه اینستاگرام بی‌نیاز خواهید شد.

جالب است بدانید که گلکسی اس 6 اج پلاس قادر به عکاسی در حالت خام (RAW) نیز هست. این مورد به عکاسان کمک خواهد کرد تا بعد از عکاسی بتوانند نظارت و ویرایش دقیقتری بر روی مولفه‌های عکاسی و نوری تصویر خود داشته و تصاویر خلاقانه‌ای را به ثبت برسانند.

ویژگی Live Broadcast، قابلیت جدیدی است که هم اکنون فعلا تنها در گوشی‌های گلکسی اس 6 اج پلاس و گلکسی نوت 5 قادر به مشاهده است. این ویژگی که توسط YouTube تولید و حمایت می‌شود، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا تصاویر خود را به طور زنده با دنیا بیرون به اشتراک بگذارند. به منظور شروع کار ابتدا می‌بایست یک حساب کاربری گوگلی داشته و سپس بخش ثبت نام آن را که بسیار آسان و راحت است، طی نمایید.

به لطف در اختیار داشتن سخت‌افزار بسیار قوی، هیچگونه تاخیر و مشکلی در هنگام عکاسی و استفاده از اپلیکیشن دوربین این گوشی دیده نمی‌شود. مسلما در هنگام استفاده از دوربین این گوشی، یکی از بهترین تجربه‌های عکاسی خود را در خاطرتان به ثبت خواهید رساند.

عکاسی

همان طور که انتظار می‌رفت، حسگر 16 مگاپیکسلی دوربین اصلی این گوشی توانست تصاویر بسیار باکیفیتی را از خود به ثبت برساند. میزان جزئیات تصویر بسیار بالا بوده و تنظیمات تراز سفیدی و غلظت رنگ‌ها به بهترین نحو صورت گرفته است. البته در این تصاویر، میزان بسیار کمی نویز نیز دیده می‌شود که البته می‌توان به سادگی از آن صرف نظر کرد. علاوه بر آن میزان محدوده گستره دینامیکی آن نیز بسیار مناسب و عالی بوده و این موضوع به شکلی بود که در حین عکاسی، نیاز به استفاده از مود HDR گوشی را احساس نکردیم.

کیفیت بالای تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی، شباهت بسیار زیادی به نمونه عکس‌های گوشی‌های گلکسی اس 6 و گلکسی نوت 5 سامسونگ دارد.

در طی بررسی به عمل آمده بر روی حالت HDR این گوشی متوجه شدیم که این مود می‌تواند به سادگی تاریکی‌ها و سایه‌های موجود در تصویر را روشن کند. اما این موضوع برای روشنایی‌های موجود در تصویر به خوبی مورد قبل صدق نمی‌کند. البته این گوشی دارای حالت Live HDR نیز می‌باشد که به کمک آن می‌توانید نتیجه تصویر ثبت شده در حالت  HDR  را قبل از عکاسی، به طور زنده مشاهده نماید.

از طرفی گلکسی اس 6 اج پلاس قادر است با دقت بسیار بالایی به ثبت تصاویر پانوراما اقدام نماید. در واقع اگر گوشی خود را در حالت عمودی نگه دارید، میزان پهنای این گونه تصاویر برابر 3,200 پیکسل خواهد بود. این در حالی است که در زمان افقی نگه داشتن گوشی، این میزان به 1,800 پیکسل می‌رسد. قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیار مناسب این گوشی، ثبت هر چه بهتر این‌ گونه تصویر را آسان کرده است. تنها کافیست گوشی خود را به یک سمت حر کت دهید. تصاویر پانوراما ثبت شده دارای میزان جزئیات تصویر بسیار بالایی بوده و با صرف نظر کردن از تصویر ماشین‌های در حال حرکت و لبه ساختمان (که به دوربین بسیار نزدیک بود)، هیچ گونه مشکلی در هم‌پوشانی تصویر دیده نمی‌شود. میزان محدوده گستره دینامیکی و همچنین دقت رنگ‌های به ثبت رسیده تصویر نیز در حد بسیار مناسبی قرار دارند.

gsmarena_002

gsmarena_003

دوربین سلفی گلکسی اس 6 اج پلاس دارای دقتی برابر 5 مگاپیکسل است و در کنار آن از لنزی با حداکثر گشودگی دیافراگم F/1.9 بهره می‌برد. همچنین ویژگی‌های نرم‌افزاری مناسبی همانند Live HDR و افکت‌های تصویری از نکات مثبت موجود در این بخش به حساب می‌آیند. علاوه بر آن این دوربین می‌تواند با استفاده از مود WideSelfie و با زاویه بسیار باز 120 درجه به ثبت تصاویر سلفی گروهی نیز اقدام نماید. همچنین امکان ثبت تصاویر سلفی با اشاره بر روی حسگر ضربان‌سنج پشتی گوشی نیز امکان پذیر خواهد بود.

به منظور بررسی و مقایسه تصاویر ثبت شده این گوشی با دستگاه‌های هوشمند دیگری همچون گلکسی اس 6 اج، گلکسی نوت 4 و نوت 5 می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‌برداری

این گوشی از هیچگونه مود خاصی برای بخش فیلمبرداری بهره‌مند نمی‌باشد، زیرا اکثر حالت‌های عکاسی برای این قسمت نیز قابل استفاده می‌باشند. حتی حالت Pro نیز در این بخش قابل انتخاب خواهد بود، با این تفاوت که حین فیلمبرداری امکان تنظیم شاخصه‌های مختلف آن وجود نخواهد داشت. در واقع این مورد توسط سیستم فوکوس خودکار به بهترین شکل تنظیم خواهد شد. در هر صورت گلکسی اس 6 اج پلاس قادر است در بهترین حالت با دقت 2160p به فیلمبرداری بپردازد. با این حال امکان ضبط فیلم با دقت QHD نیز امکان پذیر خواهد بود. فیلم‎برداری با دقت 1080p با نرخ‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه و همچنین دقت 720p با نرخ 120 فریم بر ثانیه (در قالب مود Slow Motion) از دیگر گزینه‌های پیش رویتان خواهند بود. دوربین سلفی این گوشی نیز می‌تواند با نرخ 30 فریم بر ثانیه و با دقت QHD (برابر با دقت نمایشگر) به ضبط فیلم بپردازد. مود HDR و قابلیت‌ها و افکت‌های رنگی در حین فیلمبرداری امکان پذیر خواهد بود. با این استثنا که در حالت 2160p این حالت‌ها غیر فعال خواهند شد. عکاسی در حین ضبط فیلم و همچنین سیستم فوکوس خودکار تعقیب سوژه به همراه سیستم لرزشگیر نرم‌افزاری از دیگر ویژگی‌های این بخش به حساب می‌آیند. فیلم‌های 2160p این گوشی با نرخ حجمی 48 مگابیت بر ثانیه بر روی حافظه گوشی ذخیره می‌شوند. تمامی فیلم‌های ثبت شده توسط این گوشی، صداهای آنها نیز با نرخ حجمی 256 کیلوبیت بر ثانیه و 48 کیلوهرتز ذخیره خواهند شد. تصویر ضبط شده در این حالت دارای کیفیت بسیار مناسب و رضایت‌بخشی بوده و در صورت عکاسی در این حالت، دقت تصاویر به 8 مگاپیکسل خواهند رسید. تصاویر بسیار واضح و شارپ بوده و نویز خاصی در آن دیده نمی‌شود. رنگ‌ها با دقت خوبی به ثبت رسیده و محدوده گستره دینامیکی بسیار مناسب است. در هنگام انتخاب حالت 2160p، امکان استفاده از سیستم لرزشگیر نرم‌افزاری  غیر فعال خواهد شد. هرچند که مدل سخت‌افزاری آن بسیار کارا و بهتر  خواهد بود.

علاوه بر آن این گوشی می‌تواند در حالت Slow motion یا همان حرکت آهسته با دقت اچ‌دی، فیلم‌هایی با نرخ 120 فریم بر ثانیه را ضبط کند. این ویدئوها با نرخ حجمی 48 مگابیت بر ثانیه در حالت 120 فریم واقعی در حافظه گوشی ذخیره شده و در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از برنامه‌های موجود در گوشی، ویرایش‌های مربوطه به منظور برش دادن اول و یا آخر فیلم  و همچنین آهسته کردن آن را نیز تا یک هشتم برابر حالت معمول انجام دهید.

از طرفی به منظور بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط این گوشی می‌توانید فایل‌های دست نخورده آن را در لینک‌های زیر دانلود و تماشا کنید:

2160p@30fps video sample

1080p@60fps video

1080p@30fps video sample

علاوه بر آن با رجوع به لینک‌های زیر نیز می‌توانید تصویر فیلم‌های ضبط شده توسط گلکسی اس 6 اج پلاس را با دیگر گوشی‌های قدرتمند موجود در بازار مقایسه کنید:

برای مقایسه تصاویر فیلم‌های 4K (همان 2160p) به لینک‌های زیر رجوع کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

برای مقایسه تصاویر فیلم‌های 1080p به لینک‌های زیر رجوع کنید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

برنامه گالری 

در نمای پیشفرض، تصاویر موجود در گالری بر اساس تاریخ آنها، گروه‌بندی شده‌اند. تصاویر بند‌انگشتی (Thumbnails) نیز با زمینه‌ای ساده و سفید رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و امکان تغییر اندازه آنها از طریق pinch zoom لحاظ شده است. این گوشی توسط رویداد‌هایی که بر اساس مکان و زمان‌ آنها گروه‌بندی شده‌اند، کلیپی با نام “Video highlights” را بطور خودکار ایجاد می‌کند که در واقع نوعی slideshow است که بر روی آن موزیکی قرار گرفته است. در صورت تمایل کاربر، این کلیپ ساخته شده توانایی تبدیل شدن به یک فیلم و اشتراک در صفحات اجتماعی کاربر را نیز دارد.

در حالت Categories، اجازه دسته‌بندی فایل‌های شما براساس نوع آن داده شده است (عکس، فیلم، فیلم اسلوموشن،تصاویر مجازی و غیره). در بخش People category، تصاویر کاربر بر اساس شکل صورت افراد موجود در عکس، دسته‌بندی می‌شوند. همچنین بخشی بنام Documents category نیز برای دسته بندی فایل‌ها وجود دارد. میانبری نیز به منظور جستجوی عکس‌ها بر اساس نوع دسته‌بندی آنها، افراد شناخته شده در عکس، زمان، نوع رویداد، مکان و غیره وجود دارد. انتقال تصاویر به حالت Private mode نیز آسان‌تر شده است و تنها کافیست که این مود توسط کاربر فعال شود. ابزار ویرایش عکس نیز در این نسخه بسیار ساده گشته و به Auto adjust (تنظیم خودکار سفیدی عکس)، crop (برش عکس) و rotate (چرخش عکس) آنها ختم می‌شود. اما اگر به ویرایش پیشرفته عکس نیاز دارید، باید از نرم‌افزار پیشفرض اندروید به همین منظور استفاده کنید که بجز موارد گفته شده (برش یا چرخش عکس)، دارای ابزار collages عکس، color adjustment (تنظیم رنگ تصاویر)، effectsها و dedicated portrait enhancements (کوچک کردن صورت یا بزرگ کردن چشم‌ها و غیره) نیز هست. به کمک دکمه Share تعبیه شده در آن، می‌توانید تصاویر خود را از طریق DLNA به تلویزیون (به صورت screen mirroring یا اشتراک صفحه نمایش دو دستگاه) یا به یک پرینتر وایرلس منتقل کنید. همچنین امکان اشتراک عکس‌ها بین مخاطبان شما نیز وجود دارد که همانند یک شبکه اجتماعی کوچک عمل می‌کند. البته دریافت آن در گوشی‌های غیر سامسونگی از طریق لینکی است که بصورت پیامکی به آنها ارسال شده و این لینک در صورت فعال نشدن در طی زمانی خاص، خود به خود منقضی می‌شود.

برنامه موزیک پلیر

اپلیکیشن موزیک پلیرِ رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، یکی از پر‌امکانات‌ترین برنامه‌های پخش موزیک است اما کمپانی برای کاستن از فضای شلوغ آن، تغییراتی را بر روی این برنامه اعمال کرده که هم اینک این برنامه بسیار مرتب، تمیز و ساده گشته است. هم اکنون این برنامه تنها دارای دو صفحه مجزا است. یکی از این صفحات، اجازه انتخاب آهنگ‌ها (tracks) و لیست‌ پخش (playlists) آنها را به کاربر می‌دهد (توسط منویی که به سمت پایین کشیده می‌شود و نماهای مختلف موجود در آن مثل Folder view). در نسخه جدید، دیگر خبری از Music square هم نیست. صفحه دیگر آن مربوط به Now playing (در حال پخش) می‌شود که بخش‌های album art (تصویر آلبوم) و تعداد کمی playback controls (کنترل‌های پخش موزیک) را شامل می‌شود. علاوه بر آن امکان انتقال پخش موزیک به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از بلوتوث یا DLNA نیز وجود دارد.

در قابلیت SoundAlive برنامه پخش‌کننده موزیک این گوشی، خوشبختانه دیگر از نمای square view و پیچیده قبلی خبری نبوده و هم اینک این برنامه دارای دو پیچ تنظیم است. یکی از آنها بین bass و treble صداها، تعادل ایجاد کرده و دیگری نیز بین instrumental و vocals آن بالانس را بر‌قرار می‌کند. برای برگشتن به حالت قبلی اکولایزر (اکولایزر 7 بانده) می‌توانید دکمه Details را انتخاب کنید. علاقه‌مندان موسیقی از این خبر نیز خوشحال خواهند شد که این برنامه از فرمت 16 و 24 بیتی FLAC نیز بصورت پیشفرض پشتیبانی می‌کند. در قسمت Adapt Sound این برنامه، تون صدای خروجی موسیقی به صورت خودکار براساس هدفون کاربر یا شنوایی او تنظیم خواهد شد. قسمت‌های دیگری نیز همانند SoundAlive+ (ایجاد افکت‌های صدای فراگیر یا surround sound) و Tube Amp هم وجود دارند. همچنین بخشی با نام Smart volume نیز وجود داشته که وظیفه آن، تعادل و بالانس سرعت پخش آهنگ و کند یا تند کردن سرعت پخش صداها و موزیک‌ها است و به احتمال زیاد در زمینه گوش‌ دادن به کتاب‌های صوتی بسیار مفید خواهد بود.

برنامه ویدئو پلیر

اپلیکیشن مزبور، بسیاری از فرمت‌ها و کدک‎های رایج بازار را پشتیبانی می‌کند. پخش فیلم‌هایی با دقت 4k یا 2160P با کدک جدید H.265/HEVC از آن نوع می‌باشد. متاسفانه و همانطور که انتظار می‌رفت، این برنامه از سرویس چند کاناله AC-3 و DTS پشتیبانی نمی‌کند. در حالت Pop up می‌توان اپلیکیشن را در اندازه کوچکتری به صورت شناور در محیط سیستم عامل اجرا نمود و در کنار تماشای فیلم به انجام دیگر کارها پرداخت.

در بخش تنظیمات زیر‌نویس این برنامه، شاهد گزینه‌های بسیار زیادی هستیم که از بین آنها می‌توان به انتخاب نوع فونت زیرنویس، ابعاد نمایش آن، رنگ نوشته، رنگ حاشیه نوشته و یا رنگ پس‌زمینه آن اشاره کرد. تنظیمات آن بر روی بهترین حالت ممکن به صورت پیشفرض تعیین شده و اگر خواهان تغییر آن به تنظیمات دلخواه خود هستید کافیست که به بخش تنظیمات آن مراجعه کنید. برنامه پخش فرمت‌های ویدئویی این گوشی در نسخه جدید آن، شاید زیادی ساده‌سازی شده باشد، زیرا استفاده از نمای DLNA آن دیگر وجود ندارد. البته هنوز می‌توان از ویژگی ارسال فیلم به دستگاه‌های پشتیبانی کننده از DLNA یا اشتراک تصاویر نمایشگر (Screen Mirroring) آن استفاده کرد. علاوه بر آن، توسط بلوتوث این گوشی می‌توان تنها صدای فیلم‌ها را برای دستگاه‌های دیگر پشتیبانی کننده از آن ارسال کرد. این مورد می‌تواند در زمینه پخش صدای کلیپ‌ موزیک‌ویدئوهای کاربر بسیار مفید باشد. اگر خواهان ویرایش فیلم یا کلیپ خود هستید، این اپلیکیشن به ویرایشگری ساده نیز مجهز بوده که می‌توان توسط آن به اصلاح و برش فیلم، اضافه کردن افکت‌های رنگی و همچنین اضافه کردن صدا یا آهنگ به پس‌زمینه فیلم (در این بخش دارای قسمتی برای افزایش یا کاهش صدای آهنگ پس‌زمینه یا صدای خود فیلم نیز هست) اقدام کرد. در بخشی دیگر از این برنامه می‌توانید به دانلود ویرایشگری پیشرفته‌تر نیز بپردازید (در قسمت پیشرفته‌تر می‌توانید چندین کلیپ صوتی و یا تصویری را با هم ادغام کرده و یا روی آنها ویرایش‌های دلخواهتان را انجام دهید).

کیفیت صدای خروجی گوشی

گلکسی اس 6 اج پلاس در بین دیگر گوشی‌های خانواده سامسونگ، از جمله بهترین دستگاه‌های پخش‌کننده موزیک به حساب می‌آید. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع شدیم که کیفیت صدای خروجی این گوشی بسیار بالا بوده و در کنار آن، میزان بلندی صدای گوشی نیز در حد بسیار بالایی قرار دارد. همچنین زمانی که هدفون را به گوشی متصل کردیم، شاهد ارائه نتایج بسیار خوب و بالایی بودیم. در واقع در بین گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ، این گوشی توانست بهترین امتیازات را از این نظر از آن خود کند. کم نشدن میزان بلندی صدا و کیفیت آن از نکات مثبت و بسیار جالب این بخش به حساب می‌آید.

Untitled

اپلیکیشن تماس و دفترچه تلفن

گلکسی اس6 اج پلاس دارای گیرایی و آنتن‌دهی بسیار قدرتمندی بوده و خروجی صدای مکالمات آن نیز بسیار رضایت‌بخش است. علاوه بر آن با انتخاب ویژگی سازگار شدن صدا (Adapt sound feature)، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از تون صدای هِدسِت خود استفاده کنید. همچنین اکولایزری نیز برای تطبیق بهتر خروجی صدا مکالمات در نظر گرفته شده است. اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی نیز به طراحی متریال مجهز گشته که در کنار آن دارای ویژگی‌های مختلفی مثل Smart dialing (جستجوی در بین مخاطبان توسط صفحه کلید تماس) و یا speed dialing (اختصاص دادن شماره‌ای از روی صفحه کلید به مخاطبی خاص) نیز هست. همچنین از تماس تصویری نیز پشتیبانی می‌شود، هرچند طرفداران آن در میان کاربران بسیار کم می‌باشد. علاوه بر وجود زبانه‌های تاریخچه تماس‌ها (call log)، لیست علاقه‌مندی‌ها (favorite contacts) و لیست تمام مخاطبان کاربر، اپلیکیشن دفترچه تلفن نیز وجود دارد که می‌توان توسط آن بصورت مجزا تماس تلفنی بر‌قرار کرد.

برنامه دفترچه تلفن این گوشی دارای قسمتی برای جستجوی مخاطبان و ستونی از حروف الفبا است. هم اینک در نسخه جدید این برنامه، خلاصه‌ای از اطلاعات هر مخاطب در کنار عکس پروفایل آن به صورت کارت‌هایی نشان داده شده است. برای دیدن اطلاعات دقیق‌تر هر مخاطب، تنها کافیست که کارت‌ها را به سمت پایین بکشید. همچنان در آن قسمت، اطلاعات تلفن و ایمیل مخاطبان نیز وجود دارند و دکمه‌ای نیز برای برقراری تماس یا ارسال پیام وجود دارد. در بخش دقیق‌تر این اطلاعات، می‌توانید از آخرین مکالمات صوتی یا متنی خود با مخاطب مورد نظر با خبر شوید. بخش View more آن، اطلاعات دقیقی از مخاطب مورد نظرتان را فراهم می‌کند. در لیست موجود، با کشیدن کارت هر مخاطب به سمت چپ، تماس صوتی با آن بر‌قرار می‌شود و در صورت کشیدن آن به سمت راست، به بخش ارسال پیام آن منتقل می‌شوید.

برنامه‌های پیام‌رسانی

اپلیکیشن پیام‌رسانی موجود در این گوشی دارای رابط کاربری بسیار ساده و فضایی بسیار تمیز و دور از شلوغی بوده و در این اپلیکیشن، اجازه تغییر در اندازه فونت‌، تصویر پس‌زمینه و شکل فریم حباب نوشته‌ها، داده شده است. در این برنامه، ردیفی به نسبت اولویت مخاطبان، قرار داده شده و در زیر آن لیستی از مکالمات متنی کاربر وجود دارد. در هنگام ارتباط با مخاطب خود می‌توانید با استفاده از دستور pinch zoom (نزدیک یا دور کردن دو انگشت بر روی نمایشگر) برای تغییر در اندازه فونت نوشته‌ها استفاده کنید. گزینه Album موجود در این اپلیکیشن، تمامی عکس‌ها و فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده در مکالمات متنی شما را در یک بخش مجزا فراهم می‌آورد. با انتخاب دکمه Attach نیز می‌توانید از تازه‌ترین عکس‌ها یا فیلم‌های خود به راحتی هر چه بیشتر استفاده کنید. در زیر آن نیز بخشی برای اضافه کردن فایل‌های چند رسانه‌ای وجود دارد.

کیبورد مجازی گوشی‌های شرکت سامسونگ دارای ویژگی‌های خاصی در ردیف شماره‌های آن است. این اپلیکیشن به گزینه‌هایی مجهز بوده که در صورت فعال بودن آنها، پایگاه داده‌های آن در زمینه کلمات متداول در هر هفته بطور خودکار بروزرسانی می‌شود و یا می‌تواند از طریق یادگیری توسط متون پیام‌ها یا اطلاعات مخاطبین شما، کلمات درست و صحیح را حدس بزند.

سخن پایانی

فبلت گلکسی اس 6 اج پلاس سامسونگ هم اکنون از جمله گوشی‌های قدرتمند و لوکس بازار به حساب می‌آید. این گوشی هوشمند که هم اکنون نسخه 32 گیگابایتی آن در بازارهای ایران با گارانتی معتبر با قیمت بسیار بالای دو میلیون و ششصد هزار تومان در حال فروش است، می‌توان رقیب بسیار خوبی برای گوشی‌هایی اندرویدی و غیر اندرویدی باشد. در عین حال عرضه این گوشی در کنار گلکسی نوت 5 توسط شرکت سامسونگ، نوعی ارزیابی بازار به منظور تولید، توسعه و عرضه بیشتر آن در آینده به حساب می‌آید. در هر صورت می‌بایست این‌طور اظهار کرد که با خریداری این گوشی، همه قابلیت‌ها و ویژگی‌های مناسب ظاهری، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را یکجا در اختیار خواهید داشت.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال