بررسی: چرا دوربین اکسپریا زد 5 سونی بهترین دوربین در میان گوشی‌های هوشمند است؟

امروزه هر کدام از شرکت‌های تولیدکننده برای جلب‌توجه مشتریان به محصولات خود از ابزارهای متفاوتی بهره می‌برند و آنچه در این حیطه بیشتر مرسوم است، استفاده از همان تبلیغات سنتی است. قطعاً شرکت سونی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. سونی از آن دسته از تولیدکنندگانی است که برای معرفی محصولات خود از تیترهای […]

امروزه هر کدام از شرکت‌های تولیدکننده برای جلب‌توجه مشتریان به محصولات خود از ابزارهای متفاوتی بهره می‌برند و آنچه در این حیطه بیشتر مرسوم است، استفاده از همان تبلیغات سنتی است. قطعاً شرکت سونی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. سونی از آن دسته از تولیدکنندگانی است که برای معرفی محصولات خود از تیترهای جنجالی و مبالغه‌ای استفاده می‌کند. آخرین پرچم‌دار این شرکت اکسپریا Z5 است که آن را با شعار “بهترین دوربین گوشی‌های هوشمند” معرفی کرده است.

در یکی از تبلیغات ویدئویی که از این پرچم‌دار جدید سونی در یوتیوب منتشرشده است، این شرکت ادعا نموده که اکسپریا Z5 صاحب بهترین دوربین در میان گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار است. همین امر موجب شد تا ما نیز در پی چرایی این ادعا برخیزیم تا از چگونگی ساخت دوربین Z5 و آنچه که باعث شده تا سونی چنین ادعایی داشته باشد را بیابیم. بد نیست بدانید که شرکت سونی خود صفحه‌ای را به نتایج آزمایشات این گوشی اختصاص داده و در آن به جزئیات این ادعای خود نیز اشاره داشته است. طبق معمول همیشه از Strategy Analytics  استفاده شده است تا عملکرد سنسور 1/2.3 اینچی Exmor RS از لحاظ حساسیت نوری، مدت زمان فوکوس، کیفیت تصویر و تثبیت‌کننده ویدئویی مورد آزمایش و ارزیابی قرار گیرد.

سونی اعلام کرده است که دوربین Z5 با ایزوی 12800 در میان پرچم‌داران دیگر و نیز 100 گوشی‌هوشمند پرفروش سال 2015 در این زمینه اول است. تنها چند گوشی‌هوشمند بومی در ژاپن وجود دارد که از این نظر قابل رقابت با Z5 هستند و یا ایزوی بیشتری نسبت به آن دارند. بااین‌وجود از آنجایی‌که این محصولات تنها در ژاپن عرضه شده‌اند و قابل دسترسی در سایر نقاط جهان نیستند، در این مقایسه به شمار نیامده‌اند.

lightsensitive-ad134aa33986d478ec9032f999e2f775

سونی همچنین اظهار داشته است که با اکسپریا زد 5 این شرکت شما بهترین دوربین را تجربه خواهید کرد و نتایج مقایسه 5 عکس گرفته‌شده توسط گوشی‌های هوشمند رقیب و ارائه آن به 200 نفر از کاربران در بریتانیا و نظرسنجی از آنان را گواه ادعای خود دانسته است. 33 درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی تصاویر گرفته‌شده توسط اکسپریا زد 5 را به‌عنوان اولین برگزیدندندان و بعد از آن نیز آیفون 6 پلاس در جایگاه دوم قرار گرفت و گلکسی اس 6 سامسونگ توانست مقام سوم را کسب نماید.

Quality

جهت ارزیابی عملکرد و کیفیت تثبیت‌کننده ویدئویی و سپس مقایسه آن با دوربین 6 گوشی‌هوشمند پرچم‌دار، یکی از محققان Strategy Analytics برای فیلم‌برداری از یک دوچرخه که به آرامی در یک جاده هموار در نور روز حرکت می‌کند، استفاده کرده است. در این آزمایش دوربین تمام گوشی‌ها روی تنظیمات پیش‌فرض بوده و در انتها ویدئوهای حاصل روی یک مانیتور 40 اینچی اچ‌دی به نمایش گذاشته شد که در این آزمایش خاص بازهم اکسپریا زد 5 با نتیجه‌ای نوسانی، توانست سربلند بیرون آمده و بیشترین رای را به خود اختصاص دهد.

Stabilization

سرانجام نیز محققان برای اطمینان از ادعای سونی در خصوص سریع‌ترین فوکوس خودکار و اثبات این ادعا از یک دوربین فیلم‌برداری اچ‌دی با قدرت تصویربرداری 240 فریم بر ثانیه برای فیلم‌برداری از زمان آماده‌سازی دوربین گوشی‌های مورد آزمایش و زمان رسیدن آن‌ها به فوکوس واقعی، استفاده کرده‌اند. دوربین تمام گوشی‌ها در فاصله 60 سانتی‌متری از سوژه موردنظر نصب شده و محیط مورد آزمایش با یک نور استودیویی روشن بوده است. دوربین اکسپریا زد 5 با زمانی در حدود 0.2 ثانیه بسیار فراتر از سایر رقبا ظاهر شده است. هرچند لازم به ذکر است که ادعای سونی در این خصوص 0.03 ثانیه بوده و 0.2 ثانیه بسیار بیشتر از آن چیزی است که سونی به آن افتخار می‌کرده و چنین به نظر می‌رسد که این مسئله منطبق با دستور‌العمل‌های CIPA بوده است.

focus

در انجام تمام آزمایشات فوق‌ برای به دست آوردن نتایج دقیق از پارامترهای یکسان و استاندارد استفاده شده است. در آزمایشات کیفیت عکس از 5 حالت مختلف مانند تصاویر در نور کم، عملکرد زیر نور طبیعی، سرعت شاتر بالا و حالت پرتره استفاده شده است. مهم‌تر از همه اینکه تمام نتایج در سه حالت مختلف برای رأی‌گیری به نمایش گذاشته شده است. حالت اول روی کاغذ گلاسه عکس در قطع A6، دومین حالت روی خود گوشی‌ها و سومین حالت روی مانیتور 40 اینچی که در بالا به آن اشاره شد. به نظر می‌رسد رعایت این موارد برای استاندارد بودن آزمایشات و مقایسه گوشی‌ها با هم و همچنین رضایت کاربران و هواداران متعصب از این مسئله کافی باشد. برای اطمینان بیشتر، می‌توان بازهم اکسپریا زد 5 را پیش از اینکه این محصول سونی عنوان بهترین دوربین گوشی‌های هوشمند را از آن خود نماید، آزمایش نمود. درهرحال باید دید سونی برای رفع نواقص و مشکلات جزئی دوربین این پرچم‌دار، در آینده چه تدابیری اتخاذ خواهد کرد و از چه الگوریتم‌هایی برای این منظور استفاده خواهد نمود.

 

 

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال