نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا سی 4 سونی [قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

در قسمت اول بررسی اکسپریا سی 4 سونی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه […]

در قسمت اول بررسی اکسپریا سی 4 سونی به معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

صفحه نمایش اکسپریا سی 4

همچنان که یک دوربین سلفی قدرتمند 5 مگاپیکسلی در کنار یک فلاش LED در بخش بالایی نمایشگر این گوشی قرار گرفته است، اما به هیچ وجه این موضوع مانع کاهش ابعاد صفحه نمایش این گوشی نگشته است. در واقع می‌توان گفت که بعد از سری گوشی‌های پرچم‌دار شرکت سونی، این گوشی از بهترین و دقیق‌ترین صفحه نمایش در ابعاد 5.2 اینچ و بالاتر از آن در مقایسه با دیگر گوشی‌های تولید شده توسط این کمپانی ژاپنی، بهره‌ می‌برد. البته اگر در این حیطه از فبلت عظیم‌الجثه اکسپریا زد اولترا سونی (که دارای صفحه نمایش 6.4 اینچی است) صرف نظر کنیم. در حقیقت فبلت مذکور دارای تراشه اسنپدراگون 800 کوالکام نیز هست، پس از این نظر نیز نمی‌توان آن را با گوشی اکسپریا سی4 مقایسه کرد و در واقع این فبلت می‌بایست در کارزار رقابت با هم وزن‌های خود به نبرد بپردازد.

در هر صورت گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی از نمایشگری 5.5 اینچی با دقت 1,080 × 1,920 پیکسل بهره‌مند است که با وجود این مشخصات، چگالی تصویر نمایشگر این گوشی معادل 401 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. هم اکنون صفحه نمایش این گوشی، رنگ‌های را به شکل بسیار زیباتری به نمایش می‌گذارد و در عین حال در بخش تنظیمات مربوط به این بخش و با انتخاب گزینه Super-vivid mode، تغییر زیادی را احساس نخواهد کرد. البته در این بخش از تنظیمات گوشی، گزینه‌های به منظور دستکاری تراز سفیدی و رنگ‌های RGB (قرمز، سبز و آبی) نیز وجود دارد، اما متاسفانه در این قسمت، خبری از گزینه‌های پیشفرض وجود ندارد.

در هنگام نگاه کردن به نمایشگر این گوشی از کناره‌ها نیز متوجه زاویه دید بسیار بالای آن می‌شوید. البته نمایشگر  این گوشی نیز همانند دیگر دستگاه‌ها از مشکلات اجتناب‌ناپذیر تغییر میزان کنتراست در این حالات بهره می‌برد. لازم به ذکر است که در این حالت، به میزان بسیار کمی در حیطه میزان روشنایی تصویر، افت و کاستی دیده می‌شود. اما با تمام این تفاسیر نگرانی خاصی بابت نمایش تصاویر در نمایشگر بزرگ این گوشی به بینندگان در حال تماشای آن وجود نخواهد داشت.

در بخش تنظیمات نمایشگر این گوشی، گزینه‌های زیادی به منظور دستکاری و تنظیم وجود ندارد، اما گزینه glove mode (حالت کار با دست‌کش) از جمله مواردی است که در این بخش می‌توان دید.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، آرایش استاندارد پیکسل‌های نمایشگر گوشی اکسپریا سی4 به همراه تعداد برابر پیکسل‌ها مورد نمایش قرار گرفته است:

اکسپریا سی 4 سونی (2)

همچنین در طی بررسی‌های به عمل آمده بر روی نمایشگر این گوشی، متوجه شدیم که صفحه نمایش اکسپریا سی4 سونی در بهترین حالت خود، دارای حداکثر میزان روشنایی بسیار بالایی است. البته میزان غلظت رنگ مشکی آن در حد متوسطی قرار دارد. اما با این وجود، میزان نسبت کنتراست تصاویر در حد بسیار بالایی است. اما موضوع مهمی که در این بخش، بیشتر نظرمان را به خود جلب کرد مربوط به میزان روشنایی نمایشگر گوشی در حالت 50 درصد می‌شود. در حالی که بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار در این حالت به میزان 25 تا 40 درصد حالت حداکثری از خود نور ساتع می‌کنند، اما نمایشگر این گوشی می‌تواند در این حالت، میزان روشنایی برابر 54 درصد حالت حداکثری، نور از خود ساطع کند.

در تصویر زیر شاهد نمایش امتیازات بدست آمده توسط صفحه نمایش گوشی‌های مختلف در این زمینه هستید:

Untitled

همچنین در زمینه میزان خوانایی نمایشگر  در زیر نور آفتاب، صفحه نمایش گوشی اکسپریا سی4 سونی توانست امتیازات قابل قبول و رضایت‌بخشی را از آن خود کند و در این حیطه نیز موفق باشد.

Untitled.pngs

اتصالات و قابلیت‌های ارتباطی اکسپریا سی 4

گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی دارای نسخه‌های تک و دو سیم کارته می‌باشد. هر دو نسخه، از شبکه‌های چهار بانده GSM/GPRS/EDGE/HSDPA با استاندارد Cat.4 LTE پشتیبانی کرده که البته یکی از دو سیم کارت نسخه Dual این گوشی، از بهترین حالت مخابراتی ذکر شده بهره‌مند است.

از نظر قابلیت‌های ارتباطی راه نزدیک، این گوشی از وای‌فای با استاندارد a/b/g/n، وای‌فای دایرکت و هات‌اسپات پشتیبانی می‌کند. همچنین نسخه 4.1 بلوتوث و به همراه A2DP از دیگر ویژگی‌های این گوشی به حساب می‌آیند. ناوبری ماهواره‌ای از دیگر ویژگی‌های این گوشی به حساب می‌آید که این کار توسط دریافت‌کننده اطلاعات سرویس‌های A-GPS و GLONASS موجود در این گوشی انجام می‌گردد. علاوه بر آن، این گوشی دارای رادیو FM به همراه RDS نیز هست. با این که این گوشی از هیچ گونه حسگر مادون قرمز بهره‌مند نیست اما به طور پیش‌فرض از NFC برخوردار است.

همچنین این گوشی بر روی بدنه خود دارای یک عدد پورت استاندارد microUSB 2.0 نیز هست که به منظور شارژ گوشی یا انتقال اطلاعات می‌توان از آن استفاده نمود. قابلیت Media transfer mode، از ویژگی‌های پیش‌فرض این گوشی است که توسط آن کاربر می‌تواند از طریق پورت میکروUSB به اطلاعات موجود در حافظه داخلی گوشی و کارت حافظه جانبی واقع در آن دسترسی داشته باشد. USB OTG از دیگر‌ قابلیت‌های کاربردی این گوشی به حساب می‌آید و کاربر می‌تواند از این طریق به اتصال موس و یا کیبورد و حتی حافظه فلاش اکسترنال خود به این گوشی اقدام ورزد.

متاسفانه از طریق پورت میکرو USB این گوشی، نمی‌توانید هیچ گونه قابلیت خروجی تلویزیونی را به اجرا بگذارید. اما با این وجود، اگر تلویزیون HDTV شما از ویژگی‌های مجهزی پشتیبانی می‌کند، می‌توانید از طریق سرویس میراکست موجود در این گوشی، آنچه در صفحه نمایش اکسپریا سی4 در رخ دادن است را بر روی تلویزیون به نمایش بگذارید. همچنین این مسیر از طریق سرویس انحصاری سونی با نام Xperia Connectivity نیز قابل انجام خواهد بود.

برنامه‌های مزبور از طریق سرویس DLNA، اقدام به ساخت یک مدیا سرور نموده و سپس از آن طریق اقدام به اشتراک گذاری تصاویر می‌کنند. لازم به ذکر است که این سرویس در هنگام اتصال به کنترلرهای نسل سوم و چهارم DUALSHOCK پلی‌استیشن سونی نیز به کار گرفته می‌شود.

تست دوام باتری اکسپریا سی 4

گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی در داخل بدنه خود دارای یک باتری 2600 میلی آمپر ساعتی است. با نگاهی به نمایشگر 5.5 اینچی فول اچ‌دی این گوشی متوجه می‌شویم که امکان دارد، میزان ظرفیت باتری گوشی نتواند از پس تامین انرژی نمایشگر آن بر آید. البته گوشی گلکسی A7 سامسونگ با همین مشخصات فنی نمایشگر و باتری، توانست امتیازات نسبتا خوبی را از خود بر جای بگذارد.

در طی بررسی‌ها و تست‌های اجرا شده بر روی باتری این گوشی متوجه شدیم که در هنگام وبگردی با گوشی، به میزان بسیار زیادی از باتری گوشی کاسته می‌شود. تا جایی که امتیاز گوشی در این بخش به 7 ساعت رسید. همچنین در زمینه پخش فیلم نیز این گوشی و باتری آن بسیار ضعیف عمل کردند. طوری که امتیاز آن حتی نتوانست به طور کامل به عدد 6 ساعت برسد. نتایج اخیر بسیار ضعیف و دور از انتظار بودند. البته می‌بایست این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که بررسی‌های انجام شده بر روی باتری این گوشی در شرایطی است که میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی در سطح 50 درصد باشد. همان طور که در بخش پیشین مشاهده کرده، میزان روشنایی 50 درصد این گوشی نزدیک به 350 نیت بوده و این مقدار حتی دو برابر میزان روشنایی نمایشگر دیگر گوشی‌ها در این شرایط است. پس این خود می‌تواند عاملی بزرگ در کاهش و افت امتیازات این گوشی در این زمینه‌ها باشد.

البته امتیاز حالت مکالمه صوتی 3G این گوشی نیز با وجود عدم استفاده از نمایشگر گوشی و هر گونه روشنایی آن، خیلی بالا نبوده و عدد میانگین و متوسطی است. در نتیجه باتری گوشی اکسپریا سی4 سونی نتوانست در این زمینه‌ها، دلیل و توجیه مناسبی به جهت امتیازات ضعیف خود ارائه کند. امتیاز حالت استندبای یا همان آماده به کار این گوشی نیز در حد رضایت‌بخشی بود.

اکسپریا سی 4 سونی (1)

در نهایت هر دو نسخه گوشی اکسپریا سی 4 سونی توانستند در این حوزه، “امتیاز کل” متوسط و میانگینی برابر 53 ساعت را به خود اختصاص دهند.

رابط کاربری اکسپریا سی 4

همان طور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی از نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به طور پیش‌‌فرض بهره برده و در کنار آن از رابط کاربری انحصاری کمپانی سونی با نام “اکسپریا” استفاده می‌کند. خوشبختانه شرکت ژاپنی سونی در گوشی‌های جدید خود که از این نسخه از سیستم عامل اندروید بهره‌مند هستند، تغییرات بسیار کم و ناچیزی را بر روی این سیستم‌عامل اعمال کرده است و  در واقع از طراحی بسیار زیبا و قابلیت‌های آن نکاسته است. رابط کاربری اکسپریا سونی نیز به منظور افزودن ویژگی‌های جدید در کنار آن قرار گرفته است. در حقیقت در این زمینه، کمپانی‌های مختلف دست به تغییرات بنیادین گوشی‌‌های خود زده و حتی در بعضی از گوشی‌های کمپانی‌های خاص، با وجود بهره‌گیری از نسخه لالی‌پاپ اندروید، با نگاهی به ظاهر نرم‌افزاری بخش‌های مختلف گوشی، اثر از آن را نخواهید دید.

در قسمت قفل صفحه یا همان لاک اسکرین این گوشی، ویجت ساعتی وجود دارد که از طراحی بسیار جدید کمپانی سونی در این حوزه بهره می‌برد. به این حالت که عدد ساعت شمار آن، بسیار درشت نوشته شده و اعداد مربوط به دقیقه شمار نیز دارای میزان درشتی کمتری هستند. این ویجت ساعت دارای دو حالت بوده و کاربر می‌تواند به راحتی از میان آن دو، یکی را انتخاب کند و از طراحی‌های آنالوگ و یا دیجیتال آن استفاده کند.

علاوه بر آن، گوشی اکسپریا سی 4 سونی همانند بسیاری دیگر از گوشی‌های دارای نسخه لالی‌پاپ اندروید، از ویژگی نمایش اعلانات بر روی صفحه لاک اسکرین، درست در زیر ویجت ساعت، پشتیبانی می‌کند. همچنین با دو بار لمس متوالی بر روی هر کدام از آنها، قفل گوشی باز شده و به طور مستقیم به اپلیکیشن مورد نظر هدایت می‌شوید.

برای باز کردن قفل این گوشی تنها می‌بایست انگشت خود را به سمت بالا بر روی نمایشگر گوشی بکشید. البته لازم به ذکر است که انجام این کار در دیگر جهت‌ها، منجر به باز شدن قفل گوشی نخواهد شد. همچنین همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، آیکون‌های میانبر اپلیکیشن‌های دوربین و شماره‌گیری نیز در بخش پایینی نمایشگر این گوشی قرار دارند. قابلیت دو بار لمس متوالی به منظور باز کردن قفل گوشی و فعال سازی نمایشگر گوشی، در گوشی‌های پرچمدار کمپانی سونی همانند اکسپریا زد3 پلاس قابل مشاهده است، اما متاسفانه این گوشی از این قابلیت بسیار کاربردی بی‌بهره است.

در کنار آن با باز کردن قفل صفحه گوشی به فضای هوم اسکرین یا همان صفحه اصلی گوشی وارد می‌شوید. در این بخش می‌توانید حداکثر تعداد 7 قاب را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید و همچنین به دلخواه خود، هر کدام از آنها را به عنوان قاب اصلی گوشی انتخاب کنید. البته در طی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که امکان جا‌به‌جایی و تغییر آرایش آنها وجود ندارد. همچنین امکان فعال سازی چرخش دایره‌وار قاب‌ها (یعنی در هنگام رسیدن به آخرین قاب، در صورت رفتن به آن سمت به طور خودکار به آخرین قاب سمت دیگر منتقل شوید) نیز وجود ندارد. در بخش پایینی این بخش نیز شاهد آیکون میانبر چهار برنامه از کشوی برنامه‌های گوشی هستیم که در اطراف آیکون انتقال به کشوی برنامه‌ها قرار گرفته‌اند. بهتر است بدانید که در این بخش اجازه قرار گیری پوشه برنامه‌ها (همانند فضای صفحه اصلی گوشی) داده شده است.

همچنین در بخش تم‌ها (Themes) این گوشی شاهد قرار گیری تم‌ها و پوسته‌های پیش‌فرض بسیاری زیادی بوده که البته بسیاری از آنها ظاهری شبیه به طراحی گزینه Xperia پیشفرض این گوشی دارند و تنها در رنگ‌های متفاوتی در اختیار کاربر قرار گرفته‌اند. همچنین در صورت کافی نبودن موارد موجود، کاربر می‌تواند تعداد بیشتری از این تم‌ها را دانلود کرده و از آنها استفاده کند.

در بخش کشوی برنامه‌های این گوشی، آیکون اپلیکیشن‌های موجود در گوشی با آرایش 4×5 در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. متاسفانه هیچ گونه راهی به منظور تغییر این آرایش وجود نداشته و این در حالتی است که نمایشگر 5.5 اینچی بزرگ این گوشی می‌توانست حتی آرایش 5×6 را نیز به راحتی پشتیبانی کند. اپلیکیشن‌های موجود در این بخش می‌توانند به طور خودکار بر اساس حروف الفبا یا بیشترین استفاده کاربر از آنها، ترتیب بندی شوند، و البته گزینه‌هایی به منظور دسته بندی و آرایش دستی اپلیکیشن‌ها نیز وجود خواهد داشت. به منظور ایجاد تغییر در آرایش و ترتیب قرار گیری آیکون برنامه‌ها و یا حذف اپلیکیشن‌ها، ابتدا می‌بایست منو حاشیه کناری نمایشگر گوشی را از طریق کشیدن انگشت خود از منتهاالیه کناره نمایشگر به سمت داخل، بیرون  آورید (این منو در عکس زیر قابل مشاهده است) و سپس به انجام عملیات مورد تمایل خود بپردازید. لازم به ذکر است که این ویژگی، جزء قابلیت‌های انحصاری رابط کاربری اکسپریا سونی بوده و در تمامی اپلیکیشن‌های اختصاصی شرکت سونی، این قابلیت قابل اجرا خواهد بود.

صفحه اعلانات این گوشی 5.5 اینچی نیز بیشتر از هر وقت دیگر، طعم شیرینی لالی‌پاپ اندرویدی را می‌دهد و این به آن معناست که کاربر در هنگام ورود به این بخش در گوشی مزبور، ابتدا با کشیدن انگشت خود به سمت پایین، به صفحه اعلانات وارد شده و با باز شدن بیشتر آن، به بخش تاگل‌ها و تنظیمات گوشی منتقل می‌شود (در نتیجه این بخش دو قسمتی خواهد بود). همچنین همان طور که انتظار می‌رفت، با کشیدن دو انگشت خود به سمت پایین نمایشگر، مستقیما به بخش تنظیمات فوری یا همان تاگل‌ها منتقل خواهید شد.

البته کاربر قادر به جابه‌جایی و تغییر آیکون‌های تاگل بلوتوث و وای‌فای در این بخش نبوده و آنها در این قسمت کاملا ثابت هستند. البته دیگر آیکون‌ها مربوط به تاگل‌ها در این بخش قابلیت ویرایش و دستکاری توسط کاربر را داشته و کاملا کاربر پسندانه هستند. علاوه بر آن، امکان انتقال به تنظیمات اصلی هر بخش از تاگل‌ها، با لمس متن زیر هر آیکون قابل انجام خواهد بود.

مشابه طراحی انحصاری نسخه لالی‌پاپ در بخش صفحه جابه‌جایی میان برنامه‌ها، گوشی اکسپریا سی 4 نیز از این قابلیت بهره برده و از این ساختار پیروی می‌کند. همچنین در این بخش دکمه مخصوصی به منظور بستن خودکار تمامی برنامه‌ها وجود دارد. همچنین کاربران می‌توانند در این فضا از لیست برنامه‌های “Small apps” سونی نیز استفاده کنند.

در باره برنامه‌های موجود در لیست Small apps سونی نیز باید گفت که ویژگی منحصر به فرد این دسته از برنامه‌ها به این نحو است که می‌توانید آنها را در فضای رابط کاربری گوشی و یا در حین کار کردن با دیگر برنامه‌ها به طور پنجره‌ای کوچک و شناور، باز کرده و با آنها کار کنید. همانطور که می‌بینید، تعداد این برنامه‌ها محدود بوده و بیشتر شامل اپلیکیشن‌های ضروری می‌شود. تعداد 10 برنامه به طور پیشفرض در این بخش قابل مشاهده می‌باشد که شامل اپلیکیشن‌های Active Clip، بوکمارک‌های مرورگر کروم، اپلیکیشن وبگردی Browser، ماشین حساب (Calculator)، تقویم (Calendar)، جی‌میل، Google Keep (به منظور ذخیره کردن افکار و تفکرات کاربر)، موزیک پلیر، تایمر و تاچ بلاک (Touch Block) هستند.

علاوه بر آن امکان دانلود و استفاده از برنامه‌های به اصطلاح Small Apps نیز وجود داشته و با رجوع به اپلیکیشن پلی استور گوگل (موجود در گوشی) می‌توانید تعدادی از برنامه قرار داده شده در بخش مجزایی  از این فروشگاه (در قسمت فوقانی صفحه ابتدایی برنامه پلی استور) را دانلود کرده و یا از ویجت‌های موجود در گوشی خود استفاده کنید. تنها کافیست بر روی دکمه + موجود در کناره بالایی و سمت راست نمایشگر اشاره کرده و ویجت مورد نظر خود را به این لیست وارد کنید. البته یک برنامه خاص را فقط یکبار می‌توانید باز کنید (مثلا تنها می‌توان یک پنجره از مرورگر کروم را بدون در نظر گرفتن زبانه‌های آن، باز کرد)، اما در عین حال به طور همزمان می‌توانید چندین برنامه از این لیست را در کنار یکدیگر اجرا کنید.

در کنار ویژگی‌های موجود در این بخش، به دلیل بزرگ بودن ابعاد نمایشگر این گوشی،کمپانی سونی اقدام به قرار دادن تعدادی قابلیت‌ کار یک‌دستی با نمایشگر گوشی را به این دستگاه هوشمند اضافه کرده است. در این بخش و با فعالسازی امکانات موجود در آن می‌توان صفحه برنامه‌های شماره‌گیری (Dial) یا نقاط الگوی قفل گوشی (unlock pattern dots) را کوچک کرده و به اطراف نمایشگر بزرگ این گوشی جابه‌جا کرد. همچنین با دو بار لمس متوالی دکمه ناوبری Home گوشی (دکمه لمسی میانی از بین سه کلید موجود در بخش پایینی نمایشگر گوشی)، صفحه اعلانات گوشی به طور خودکار به پایین کشیده خواهد شد.

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی صفحه نمایش IPS گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی پرداختیم. در این قسمت متوجه شدیم که نمایشگر این گوشی دارای دقت و وضوح بسیار بالایی بوده و رنگ‌ها را غلظت نسبتا بالایی به نمایش می‌گذارد. همچنین زاویه دید صفحه نمایش این گوشی نیز بسیار مناسب بوده و البته در این حالت به میزان کمی در بخش‌های نسبت کنتراست و روشنایی تصویر، تغییراتی دیده می‌شود. همچنین این گوشی در بخش تنظیمات خود دارای گزینه‌های به منظور تنظیم و دستکاری رنگ و لعاب نمایشگر گوشی نیز بوده و حتی حالت glove mode (حالت کار با دست‌کش) نیز در آن قابل مشاهده است. در ادامه کار نیز حداکثر میزان روشنایی نمایشگر این گوشی را بررسی کرده و دیدیم که در بهترین حالت، میزان روشنایی تصویر و نسبت کنتراست صفحه نمایش این گوشی بسیار بالاست. البته در حالت 50 درصد نیز میزان روشنایی نمایشگر نسبت به دیگر رقبا بسیار بالا بوده و به 54 درصد حالت حداکثری می‌رسد. میزان خوانایی صفحه نمایش گوشی در زیر نور آفتاب نیز رضایت‌بخش است. در نهایت باید گفت که نمایشگر این گوشی بسیار باکیفیت و مناسب است.

در بخش بعدی به بررسی دقیق اتصالات و قابلیت‌های ارتباطی گوشی اکسپریا سی 4 سونی پرداختیم. در این بخش دانستیم که این گوشی دارای دو نسخه تک و دو سیم کارته بوده و از استاندارد‌های ارتباطی حال حاضر دنیا و دیگر قابلیت‌های ارتباطی، در حد مناسب و کافی، پشتیبانی می‌کند. قابلیت‌های Media transfer mode و USB OTG به همراه Xperia Connectivity و سرویس DLNA از جمله مسیر‌های بسیار کاربردی به منظور ارتباط گوشی با دیگر لوازم جانبی و خانگی کاربر می‌باشد. نبود حسگر مادون قرمز به منظور کنترل لوازم خانگی از معایب این بخش به حساب می‌آید.

در بخشی دیگر به سراغ تست میزان دوام و پایداری باتری گوشی اکسپریا سی 4 رفته و باتری 2600 میلی‌آمپر ساعتی آن را مورد بررسی خود قرار دادیم. متاسفانه با وجود باتری نسبتا قوی با ظرفیت بالا، شاهد دوام و ماندگاری بسیار کم باتری این گوشی بوده و دیدیم که در اکثر بخش‌های آن، میزان باتری گوشی با سرعت بسیار زیادی به اتمام می‌رسد. البته بالا بودن میزان روشنایی تصویر نمایشگر گوشی در حالت 50 درصد نیز خود می‌تواند از عوامل مهم بوجود آمدن این میزان از افت نتایج باشد. البته با این حال، این گوشی نتوانست در بخش مکالمه صوتی نیز امتیاز شگفت‎آوری را از آن خود کند. در نهایت هر دو نسخه گوشی اکسپریا سی4 و باتری آنها توانستند امتیاز کل نسبتا رضایت‌بخش 53 ساعت را از آن خود کنند.

در نهایت به سراغ بررسی رابط کاربری این گوشی رفته و دیدیم که دستگاه مزبور از نسخه لالی‌پاپ سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند و در کنار آن از رابط کاربری انحصاری سونی با نام اکسپریا بهره می‌برد. لازم به ذکر است که کمپانی سونی در این بخش بسیار هوشمندانه عمل کرده و کمتر دست به تغییر ظاهر و طراحی نسخه لالی‌پاپ این بخش پرداخته است. همانطور که شاهد بودید، در این قسمت، بخش‌های مختلفی همچون صفحه لاک اسکرین، صفحه اصلی یا همان هوم اسکرین، کشوی برنامه‌ها، صفحه اعلانات، قاب‌های صفحه اصلی، بخش تم‌ها، تاگل‌ها، صفحه جابه‌جایی میان برنامه‌ها یا همان Switcher و صفحه مربوط به لیست Small apps سونی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و تمامی معایب و مزایای آن به همراه قابلیت‌های همراه آنها را با یکدیگر مشاهده و ارزیابی کردیم. در پایان می‌توان گفت که کمپانی سونی در این بخش نیز نسبتا مناسب عمل کرد است. البته از این کمپانی ژاپنی در این بخش انتظارات بسیار بیشتری می‌رفت. همچنین وجود ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی جدیدی به منظور کار یک‌دستی با نمایشگر بزرگ این گوشی از بخش‌های جالب و کاربردی این دستگاه هوشمند به حساب می‌آمد.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی اکسپریا سی 4 سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید مجازی]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، کیفیت صدا، پلیر‌ها و گالری گوشی اکسپریا سی4 سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال