نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا سی 4 سونی [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی اکسپریا سی 4 سونی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه […]

در قسمت دوم بررسی اکسپریا سی 4 سونی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های اکسپریا سی 4

همان طور که در مقاله‌های پیشین به آن اشاره شد، گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی به تراشه MT6752 شرکت مدیاتک مجهز گشته است. این تراشه از جهات بسیار زیادی به چیپ اسنپدراگون 615 کوالکام شباهت دارد. هر دو تراشه از هسته‌های کورتکس A53 استفاده می‌کنند و از نظر معماری شباهت خاصی به یکدیگر دارند. اما در این زمینه تراشه شرکت مدیاتک دارای هشت هسته است که البته این تعداد هسته می‌توانند به طور همزمان و با فرکانس نسبتا مناسب 1.7 گیگاهرتز به پردازش اطلاعات بپردازند. مسلما این شاخصه‌ها می‌توانند به افزایش و بهبود عملکرد پردازشی این چیپ، کمک بسیار شایانی کنند.

هشت هسته CPU این گوشی هوشمند با واحد گرافیکی Mali-T760MP2 همراه گشته است و میزان دو گیگابایت حافظه RAM آنها را همراهی خواهد کرد. مطمئنا واحد گرافیکی این تراشه در برابر واحد گرافیکی (GPU) آدرنو 305 موجود در نسل پیشین (یعنی گوشی اکسپریا سی3) می‌توانند به عنوان یک بروزرسانی سخت‌افزاری بسیار مناسب تلقی شود.

gsmarena_002

در ابتدای این بخش به منظور بررسی قدرت سخت‌افزاری گوشی اکسپریا سی4، به سراغ بنچمارک گک‌بنچ3 رفتیم و در این بخش عملکرد خام CPU این گوشی را ارزیابی و بررسی کردیم. با نگاهی به امتیازات بدست آمده به سادگی متوجه این موضوع خواهید شد که عملکرد هشت هسته واقعی CPU تراشه شرکت مدیاتک نسبت به دیگر تراشه‌های نسبتا قدرتمند موجود در بازار، بسیار مناسب بوده و در واقع در سطح گوشی‌های میان‌رده بازار، تراشه موجود در این گوشی در این بخش بدون رقیب است. حتی گوشی Liquid Jade S شرکت ایسر نیز که به تراشه‌ای مشابه مجهز گشته است، نتوانست امتیاز بسیار بالای این گوشی را تکرار کند و برای خود به ثبت برساند. جالب بدانید که گوشی‌های پرچم‌دار سال‌های پیشین شرکت‌های بزرگ همچون گلکسی اس5 سامسونگ و جی‌3 ال‌جی و همچنین اکسپریا زد2 سونی در این رقابت از گوشی اکسپریا سی4 سونی عقب مانده‌اند.

Untitled

در ادامه به سراغ بنچمارک پرطرفدار آنتوتو رفتیم. این تست یک بنچمارک ترکیبی بوده و به طور همزمان عملکرد بخش‌های مختلف تراشه مانند CPU، واحد گرافیکی، حافظه داخلی و RAM و دیگر موارد این چنینی را بررسی و ارزیابی می‌کند. در این بخش تراشه مدیاتک موجود در گوشی اکسپریا سی4 سونی توانست امتیازات بسیار خوبی را از آن خود کرده و تقریبا با فاصله بسیار مطمئن و زیادی از تراشه‌های اسنپدراگون 615 قرار بگیرد. در واقع فاصله امتیازی این دو تراشه در این تست به 20 تا 30 هزار امتیاز می‌رسد. گوشی  Mi 4i شیائومی دستگاهی است که از تراشه اسنپدراگون 615 شرکت کوالکام استفاده می‌کند. در حقیقت در طی این تست، عملکرد تراشه موجود در گوشی اکسپریا سی4 با چیپ اسنپدراگون 801 شرکت کوآلکام برابر می‌کند و قابلیت رقابت پایاپای با آنها را دارد. اما با این حال، نسخه ZE551ML  گوشی زن‌فون2  ایسوس با استفاده از تراشه سری  اتم اینتل خود با نام Z3580، توانست امتیاز نسبتا بهتری را از خود بر جای بگذارد.

Untitled

در ادامه کار، بنچمارک Basemark OS II 2.0 را بر روی گوشی اکسپریا سی 4 سونی اجرا کردیم و دیدیم که این گوشی نتوانست در بخش‌های ابتدایی آن کاملا درخشان ظاهر شود. در واقع در بخش ابتدایی این تست که مربوط به عملکرد کلی این تراشه می‌شود، این گوشی و تراشه موجود در آن توانستند به راحتی از گوشی‌های مجهز به چیپ اسنپدراگون 615 پیشی بگیرند. همانطور که در تصویر زیر پیداست، گوشی اکسپریا سی4 توانست در این زمینه از گوشی گلکسی A7 سامسونگ (که مجهز ه چیپ اسنپدراگون 615 کوالکام است) با اختلاف بیش از 100 امتیاز جلو بیفتد.

دو بخش دیگر این  تست مربوط به میزان عملکرد پردازشی بخش CPU تراشه‌ها می‌شود که در دو قسمت تک و چند هسته‌ای به عملکرد این بخش از چیپ در حال آزمایش امتیازی تعلق خواهد گرفت.

در حالت تک هسته (Single core)، عملکرد تراشه موجود در گوشی اکسپریا سی 4 با چیپ‌های قدرتمندی همچون اسنپدراگون 801 کوالکام قابل مقایسه است. البته تراشه اخیر دارای معماری چهار هسته‌ای متفاوتی بوده و هر هسته نیز دارای فرکانس بالاتری می‌باشد. در این بخش این گوشی توانست از تمامی دستگاه‌های هوشمند مجهز به تراشه اسنپدراگون 615 پیشی بگیرد. در این حوزه تنها گوشی Mi 4i شیائومی بود که توانست با اختلافی نا‌چیز، امتیاز نسبتا بهتری را به خود اختصاص دهد.

در نهایت به سراغ بخش چند هسته‌ای (multi-core) این بنچمارک رفته و دیدیم که گوشی اکسپریا سی4 سونی توانست با اختلافی بسیار زیاد در رتبه اول این جدول قرار بگیرد و گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 615 با فاصله بسیار زیادی از این گوشی در بخش‌های پایین‌تر این جدول جای گرفتند. حتی گوشی‌های مجهز به تراشه قدرتمند اسنپدراگون 801 نیز در بهترین حالت با فاصله پنج هزار امتیازی از این گوشی قرار گرفته‌اند.

Untitled ss ss.pngss

بر اساس تجربه‌هایی که از تراشه‌های شرکت مدیاتک داریم، بخش گرافیکی چیپ‌های آن نسبت به CPU آن بسیار ضعیف‌تر بوده و امتیازات آنها معمولا با هم قابل مقایسه نیستند. در تست‌های گرافیکی به عمل آمده بر روی این گوشی و تراشه موجود در آن نیز این موضوع به وضوح دیده شد و مشاهده کردیم که امتیازات عملکرد پردازش گرافیکی و رتبه آن در بین همان گوشی‌های تست‌های قبلی، بسیار پایین‌تر بود. اما با این حال، امتیازات بدست آمده بسیار کافی و مناسب هستند. در طی این رقابت، پرچم‌داران سال 2014 شرکت‌های مختلف نیز حضور داشتند و توانستند امتیازات خوبی را از خود بر جای بگذارند. با اینکه گوشی اکسپریا سی4 سونی توانست در اکثر تست‌های به عمل آمده، گوشی‌هایی مجهز به تراشه اسنپدراگون 615 را از میان بردارد، اما به دلیل دقت بالای نمایشگر این گوشی، در بخش‌های صفحه روشن (onscreen) این سری از تست‌ها نتوانست امتیازات مورد انتظار را بدست آورد و در این زمینه از گوشی‌های اکسپریا M4 Aqua سونی، Liquid Jade S ایسر و دیزایر 820 اچ‌تی‌سی عقب ماند. در بخش‌های زیر شاهد نمایش امتیازات مربوط به تست گرافیکی سبک (T-Rex) و سنگین (Manhattan) بنچمارک GFX  هستید:

ss.pngss ss.pngss.pngxx ss.pngss.pngxx.pngs ss.pngss.pngxx.pngs.pngss

در ادامه به منظور بررسی عملکرد وب‌گردی گوشی اکسپریا سی4، تست‌های کراکن و بروس‌مارک را بر روی این گوشی به اجرا گذاشتیم. با نگاهی به نتایج به سادگی متوجه می‌شویم که این گوشی در این حیطه بسیار ضعیف بوده و نیاز به بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری بیشتری در این بخش احساس می‌شود. در بخش زیر شاهد نتایج بنچمارک‌های Kraken 1.1 و BrowserMark 2.1 گوشی‌های حاضر در این رقابت هستید که هر کدام به ترتیب به بررسی عملکرد جاوا اسکریپت و HTML5 مرورگر در نظر گرفته شده گوشی‌ها می‌پردازد:

ss.pngss.pngxx.pngs.pngss ss

در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که گوشی اکسپریا سی4 از لحاظ پردازش‌های CPU بسیار قدرتمند و تواناست. همچنین در حیطه پردازش اطلاعات گرافیکی در سطح خود به عنوان یک گوشی متوسط شناخته خواهد شد. اما با تمام این اوصاف، عملکرد مرورگری اینترنت این گوشی تعریفی نداشت. در هر حال این گوشی و تراشه موجود در آن از دستگاه‌های هوشمند بسیار قدرتمند بازار به حساب آمده و کاربران و خریداران می‌توانند به منظور اجرای برنامه‌‌ها و بازی‌های سنگین بر روی این گوشی حساب ویژه‌‌ای باز کنند.

برنامه دفترچه تلفن اکسپریا سی 4

اپلیکیشن دفترچه تلفن در گوشی اکسپریا سی 4 سونی با نام Contacts شناخته می‌شود. این برنامه نیز همانند بسیاری از اپلیکیشن‌های فعال در این حوزه از رابط کاربری چند زبانه‌ای استفاده می‌کند و البته زبانه‌های موجود در بخش فوقانی آن شامل بخش‌های Contacts (مخاطبین)، Favorites (علاقه‌مندی‌ها) و Groups (گروه‌ها) می‌شوند. البته این برنامه با اپلیکیشن تلفن گوشی به طور مستقیم رابطه ندارد و به منظور دسترسی فوری به آن بخش می‌توانید از مسیر شماره‌گیری (dialer) به آن بخش متصل شوید. برنامه دفترچه تلفن این گوشی دارای بخشی مجزا به منظور جستجو در میان مخاطبین است و البته علاوه بر آن، همان طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، کاربر می‌تواند از طریق حروف الفبای قرار گرفته در سمت راست نمایشگر (که البته از انیمیشن بسیار زیبایی در این زمینه بهره‌مند است)، به جستجوی مخاطبین خود بپردازد.

به جهت مشاهده اطلاعات یک مخاطب خاص، صفحه مربوط به آن (بر خلاف نسخه‌های قبلی رابط کاربری اکسپریا سونی که این صفحه در حالت پنجره شناور به نمایش در می‌آمد) در حالت تمام صفحه قرار خواهد گرفت. همچنین با استفاده از تنظیمات و ابزارهای موجود در این قسمت می‌توانید برای هر مخاطب اطلاعات بسیاری زیادی را تعریف کنید. لازم به ذکر است که از نظر عملی، تعداد نامحدودی از این گونه فیلدها در اختیار کاربر گذاشته خواهد شد.

اپلیکیشن تماس اکسپریا سی 4

برنامه شماره‌گیری و تماس گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی دارای رابط کاربری بسیار ساده و روانی بوده و از نظر عملی شاهد هیچ گونه مشکلی در این بخش نبودیم. همچنین صدای مکالمات نیز بسیار فراگیر و مناسب بوده و حتی در هنگام قرارگیری میزان صدای خروجی گوشی بر روی حالت حداکثر، هنوز هم اصوات خروجی بسیار شفاف و باکیفیت هستند.

اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی هنوز هم از ظاهر همان برنامه اختصاصی رابط کاربری سونی بهره می‌برد و البته در کنار از قابلیت شماره‌گیری هوشمند نیز استفاده می‌کند. البته این برنامه به طور پیشفرض از ویژگی ضبط صدای مکالمات بهره نمی‌برد و در صورت تمایل، می‌توانید اپلیکیشن دیگری را در این زمینه بر روی گوشی خود نصب کنید.

تست بلندی صدای گوشی اکسپریا سی 4

در هنگام اجرای تست‌های میزان بلندی صدای بلندگوی گوشی اکسپریا سی4، به وضوح مشاهده کردیم که قابلیت +ClearAudio در امتیازات نهایی آن بسیار تاثیرگذار بود. در حالی که با غیر فعالسازی این ویژگی، امتیازات کلی این گوشی در این تست در سطح میانگین و متوسطی قرار می‌گیرد، زمانی که این ویژگی فعال می‌شود، امتیازات آن به سطح بالاتری بهبود یافته و به امتیاز “خیلی خوب” (Very Good) می‌رسد. البته در صورت قرارگیری میزان بلندی صدای گوشی بر روی حالت حداکثری خود، میزان کمی نویز در صدای خروجی ظاهر می‌شود که اگر می‌خواهید از مزایای صدای بلند آن استفاده کنید، می‌بایست معایب آن را نیز بپذیرید.

Untitled

اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، ایمیل و صفحه کلید اکسپریا سی 4

برنامه پیام‌رسانی گوشی اکسپریا سی 4 سونی دارای رابط کاربری بسیار کاربردیِ موضوعی بوده و به هر مخاطب، آیکون خاصی اختصاص داده شده است. همچنین در هنگام نوشتن یک پیامک، با گذاشتن یک فایل چند رسانه‌ای، به طور خودکار محتوای پیام از SMS به MMS تغییر پیدا خواهد کرد. در کنار آن، اپلیکیشن Hangouts گوگل نیز وجود دارد و کاربر می‌تواند به صورت اینترنتی و رایگان به مخاطبین خود پیام ارسال کند.

علاوه بر آن در زمینه دریافت و ارسال ایمیل، این گوشی همانند بسیاری از دستگاه‌های هوشمندی اندرویدی امروزی به طور پیشفرض دارای دو برنامه ایمیل پیشفرض اندرویدی و همچنین جی‌میل گوگل بوده و البته هر دو برنامه در کنار داشتن ویژگی‌های مشابه، دارای قابلیت‌های منحصر به فرد خود نیز می‌باشند. هر دو برنامه می‌توانند از چندین حساب کاربری مختلف همانند حساب گوگل و دیگر آدرس‌های ایمیل پشتیبانی کنند.

صفحه کلید مربوط به رابط کاربری اکسپریا سونی دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است و مسلما می‌تواند بسیاری از نیازهای شما را پوشش دهد. اگر کلیدی از دکمه‌های موجود بر روی این کیبورد مجازی را لمس کرده و فشار دهید، می‌توانید به برچسب ثانویه آن دسترسی داشته باشید. همچنین امکان نوشتار از طریق جسجر Swype نیز فراهم گشته است و کاربر می‌تواند بدون برداشتن انگشت خود از روی صفحه نمایش گوشی و به طور سریع و فوری، متن مورد نظر خود را تایپ کند. همچنین این گوشی دارای حالت تایپ یک‌دستی نیز هست و با استفاده از این ویژگی و با فعال کردن آن، ابعاد صفحه کلید کوچکتر از حالت عادی شده و به گوشه‌ای از نمایشگر گوشی منتقل خواهد شد. علاوه بر آن در بخش تنظیمات این صفحه کلید، سه عدد طراحی ظاهری جدید برای این کیبورد ارائه شده است و کاربر می‌تواند از بین آنها، شمایل مورد علاقه خود را برگزیند.

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی دقیق قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی پرداختیم. در اولین گام با جزئیات تراشه موجود در این گوشی آشنا شده و سپس در این حوزه آن را با نسل پیشین خود مقایسه کردیم. سپس به منظور آزمایش قدرت و عملکرد خام CPU آن ابتدا آن را در تست گک‌بنچ مورد ارزیابی قرار دادیم. بعد از آن، این گوشی را در بنچمارک ترکیبی آنتوتو مورد ارزیابی دقیق قرار دادیم. در هر دو تست اجرا شده بر روی این گوشی، اکسپریا سی4 توانست نتایج بسیار درخشانی را از خود بر جای بگذارد. در ادامه به سراغ سری تست‌های بنچمارک بیس‌مارک رفته و در بخش‌های مختلفی، تراشه موجود در این گوشی را آزمودیم. در کنار نتایج بسیار رضایت بخش این گوشی، امتیاز بسیار بالای آن در بخش چند هسته‌ای قابل توجه بود.

در بخشی دیگر به بررسی و تست واحد گرافیکی تراشه موجود در این گوشی گام نهادیم. در این بخش به طور واضح و آشکاری شاهد افت عملکرد پردازشی گوشی در زمینه اجرای تست‌های گرافیکی نسبت به تست‌های CPU بودیم. البته با این وجود از نتایج بدست آمده رضایت داریم. در نهایت به سراغ تست‌های مرورگری این گوشی رفته و دیدیم که این گوشی و تراشه موجود در آن بر ای این قسمت کاملا بهینه نشده‌اند. در پایان باید گفت تراشه موجود در این گوشی به منظور اجرای برنامه‌ها و بازی‌های گرافیکی و سنگین بسیار مناسب بود و از پس هر گونه فعالیت عادی و روزمره بر خواهد آمد. همچنین مشکل و نگرانی خاصی بابت مرورگری اینترنت وجود نخواهد داشت.

در ادامه کار به سراغ بررسی برنامه‌های دفترچه تلفن این گوشی رفتیم و دیدیم که این برنامه نیز همانند بسیاری از برنامه‌های فعال در این زمینه از رابط کاربری چند زبانه‌ای بهره می‌برد. انیمیشن خاص ستون الفبایی سمت راست نمایشگر در این بخش بسیار قابل توجه بوده و زیبایی بسیار خاصی را به آن بخشیده است. در کنار موارد موجود، تغییرات خاصی نیز در بخش مشاهده اطلاعات یک مخاطب در این نسخه از رابط کاربری اکسپریا سونی دیده می‌شود.

همچنین سپس به سراغ اپلیکیشن تماس و شماره‌گیری این گوشی که رابطه مستقیمی با اپلیکیشن دفترچه تلفن آن دارد، رفتیم. در طی بررسی آن متوجه شدیم که این برنامه نیز همانند بسیاری از برنامه‌های مشابه دارای رابط کاربری بسیار روانی بوده و از ویژگی شماره‌گیری هوشمند برخوردار است. البته نبود هیچ گونه قابلیتی به منظور ضبط خودکار صدای مکالمات کاربر باعث می‌شود تا صاحبان این گوشی به دانلود برنامه دیگری به منظور ضبط مکالمات اقدام نمایند.

در بخشی پرطرفدار به سراغ بررسی و تست بلندی صدای این گوشی رفته و دیدیم که این گوشی زمانی که از ویژگی +ClearAudio خود استفاده می‌کند، نتایج بسیار خوبی را از خود بر جای می‌گذارد. طوری که امتیاز آن از گوشی‌هایی همچون اکسپریا زد2 سونی، جی3 ال‌جی و لومیا 1520 نوکیا نیز بالاتر است.

سپس به بخش بررسی برنامه‌های پیام‌رسانی این گوشی وارد شده و متوجه شدیم که این گوشی در رابط کاربری خود دارای دو برنامه پیام‌رسانی پیشفرض اندرویدی و هنگ‌اوتس گوگل می‌باشد. برنامه پیام‌رسانی پیشفرض از ویژگی‌های معمولی این بخش برخوردار  است و با استفاده از برنامه هنگ‌اوتس نیز کاربر می‌تواند به شکلی ساده با دوستان خود در ارتباط باشد.

در قسمتی دیگر، اپلیکیشن‌های ایمیل این گوشی را بررسی کرده و دیدیم که رابط کاربری این گوشی نیز همانند بسیار از دستگاه‌های اندرویدی دارای دو اپلیکیشن ایمیل پیشفرض اندرویدی و جی‌میل گوگل است. هر دو برنامه دارای ویژگی‌های مشابه (هر دو برنامه می‌توانند از چندین حساب کاربری مختلف پشتیبانی کنند) و همچنین منحصر به فرد خود هستند.

همچنین در پایان به بررسی صفحه کلید رابط کاربری اکسپریا پرداختیم و متوجه شدیم که این کیبورد از اکثر ویژگی‌های موجود در این حوزه بهره می‌برد. پوشش قابلیت‌های فشار یک کلید به منظور دسترسی به برچسب ثانویه آن، امکان نوشتار از طریق جسجر Swype، حالت تایپ یک‌دستی و  تم‌ها و ظاهر جدید برای این کیبورد از جمله دیگر ویژگی‌های این صفحه کلید بسیار مجهز می‌باشد. در نهایت از این بخش می‌توان این طور نتیجه گرفت که در مقایسه با نسخه قبلی رابط کاربری اکسپریا، کمپانی سونی بروزرسانی‌های بسیار کمی را در این بخش اعمال کرده است و البته همین مقدار هم می‌تواند نیازهای کاربران را بر طرف سازد. اما به منظور رقابت با رابط‌ کاربری‌های مجهزتری همچون رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ، مسلما  به اعمال ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری در این حوزه‌ها از سوی کمپانی ژاپنی سونی نیاز  خواهد بود.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی اکسپریا سی 4 سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید مجازی]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی اکسپریا سی 4 سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان باتک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال