نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا سی 4 سونی [قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

در قسمت سوم بررسی اکسپریا سی 4 سونی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده […]

در قسمت سوم بررسی اکسپریا سی 4 سونی به معرفی گوشی و بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

برنامه گالری اکسپریا سی 4

گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی دارای یک برنامه گالری مخصوص به خود است که Album نام دارد. تصاویر موجود در این برنامه با ابعاد بند انگشتی و بر اساس تاریخ در یک و یا چند گروه پشت سر هم چیده شده‌اند. علاوه بر آن با استفاده از جسجر پینچ زوم (نزدیک یا دور کردن دو انگشت بر روی نمایشگر) می‌توانید ابعاد تصاویر بند انگشتی را تغییر داده و آنها را بزرگتر یا کوچکتر کنید. در نهایت این مقدار از ابعاد بسیار کوچک بند انگشتی تا نمایش کامل یک تصویر قابل تغییر خواهد بود.

همچنین در این اپلیکیشن، امکاناتی به منظور مشاهده تصاویر و عکس‌های موجود در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، پیکاسا و فلیکر کاربر نیز وجود دارد. علاوه بر آن به دلیل پشتیبانی این گوشی از سرویس DLNA، می‌توان تصاویر موجود در این برنامه را از طرف نمایشگر یک کامپیوتر یا تلویزیون‌های پشتیبانی کننده از این سرویس به نمایش گذاشت.

در کنار  آن، در داخل این برنامه‌ها، آلبوم‌های خاصی با نام‌های Places و Faces نیز وجود دارد. در حالت Places، بر اساس اطلاعات مکانی ثبت شده مربوط به هر عکس، تصاویر چیده می‌شوند. همچنین در حالت Faces با شناسایی چهره افراد موجود در تصاویر ثبت شده، بر اساس اطلاعات موجود، عکس‌های کاربر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

بر اساس تنظیمات فوری موجود در برنامه گالری واقع در این دستگاه، کاربر می‌تواند به سادگی به کراپ کردن (بریدن) و یا چرخاندن تصاویر خود اقدام کند. همچنین در این قسمت می‌توان فعالیت‌های دیگری نظیر به اشتراک گذاری تصاویر در شبکه اجتماعی پیکاسا، در اپلیکیشن‌های ایمیل، فیسبوک، از طریق بلوتوث و MMS را نیز انجام داد. همچنین این برنامه دارای سرویس نمایش خودکار تصاویر (Slideshow) نیز هست و البته طراحی آن در سطح ساده‌ای بوده و از داشتن تنظیمات مربوط به انیمیشن‌های انتقالی محروم است.

علاوه بر آن با وارد شدن به بخش ویرایش تصاویر موجود در این برنامه، شاهد ارائه ابزارهای بهبود بخشی کاربردی و ساده‌ای همچون کراپ تصاویر و افکت‌های رنگی هستیم و در کنار این موارد، تنظیمات و ابزار پیشرفته‌ای نیز نظیر نمودار خمیده تنظیم رنگ تصویر (curves adjustment) وجود خواهد داشت.

ویدئو پلیر اکسپریا سی 4

اپلیکیشن پخش‌کننده فایل‌های ویدئویی این گوشی که Movies نام دارد، دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای بوده و البته بر خلاف ظاهر گول زننده آن، در زمینه پشتیبانی از کدک و فرمت‌های چند رسانه‌ای و نمایش زیرنویس، بسیار تواناست. همچنین اتصال این برنامه به سرویس Gracenote از ویژگی‌های بسیار جالب و کاربردی آن می‌باشد. از طریق سرویس Gracenote، کاربر می‌تواند به اطلاعات مربوط به فیلم یا برنامه تلویزیونی در حال پخش دسترسی داشته باشد.

هم اکنون این دستگاه  از فرمت‌های بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از فرمت‌های AVI ،DivX ،XviD و MP4 و حتی  MKV و MOV و WMV، از جمله گزینه‌های قابل پخش این برنامه هستند. البته متاسفانه  این برنامه در زمینه پخش فرمت‌ صوتی  AC3  ناتوان بوده و در هنگام پخش این سری از ویدئو‌ها، تصویر فیلم در زیر یک پنجره شناور مربوط به خطای پخش صوتی در حالت نمایش قرار می‌گیرد. علاوه بر این موارد، این پلیر از تنظیمات بسیار پیشرفته‌ای در زمینه نمایش زیرنویس فیلم‌ها بهره می‌برد.

موزیک پلیر اکسپریا سی 4

در این قسمت بر خلاف انتظارها، دیگر خبری از نام اپلیکیشن Walkman بر روی این برنامه نبوده و در واقع برنامه پخش کننده موزیک این دستگاه، Music نام دارد. البته لازم به ذکر است که از نظر کاربردی، رابط کاربری این برنامه به طور وسیعی از برنامه قبلی پیروی می‌کند. این موزیک پلیر از نظر ظاهری از نمای کاشی بهره می‌برد و آیکون‌های موزیک موجود در پوشه‌های هنرمندان، آلبوم‌ها، لیست پخش، تمامی آهنگ‌ها و حتی آهنگ‌هایی که دوستانتان در حال گوش دادن به آنها هستند (برای استفاده از این قابلیت می‌بایست حساب کاربری شبکه اجتماعی فیسبوک خود را در این برنامه وارد کنید)، به این شکل و با این نما در کنار یکدیگر چیده خواهند شد.

همچنین در صفحه “در حال پخش” یا همان Now Playing، لیست از آهنگ‌ها به همراه ترتیب قرار گیری آنها به منظور پخش در پیش روی کاربر قرار خواهد گرفت و کنترل‌های استاندارد مربوط به موزیک در زیر آنها جای می‌گیرد. با سوییپ کردن (حرکت انگشت بر روی نمایشگر) به سمت راست یا چپ صفحه نمایش، می‌تواند به آهنگ‌های بعدی یا قبلی منتقل شوید. همچنین با اشاره بر روی دکمه Infinite، می‌توانید موزیک ویدئو مربوط به آهنگ مزبور را در سرور‌های مربوط به وبسایت یوتیوب، نام هنرمند را در وبسایت ویکی‌پدیا و متن آهنگ را در وبسایت گوگل جستجو کنید.

سرویس Gracenote در این بخش نیز فعال بوده و در واقع می‌تواند به طور خودکار به دانلود و دریافت اطلاعات مربوط به آهنگ و یا آلبوم مورد نظرتان اقدام کند. علاوه بر آن امکان ویرایش دستی آن نیز وجود خواهد داشت.

علاوه بر  آن، شرکت سونی در بخش تنظیمات این پلیر اقدام به جای گذاری تکنولوژی و فناوری‌های دیگری نیز نموده است. در این بخش تنظیماتی به منظور فعالسازی ویژگی +ClearAudio وجود داشته و در صورت فعالیت این ویژگی، دستگاه به تشخیص بهترین حالت کیفی پخش صدای موزیک در حال پخش در این برنامه، اقدام نموده و بر اساس آهنگ مورد نظر، آن را اعمال خواهد کرد. همچنین با استفاده از قابلیت Dynamic normalizer در هنگام گوش دادن به آهنگ‌های مختلفی از آلبوم‌های متفاوت در صورت تفاوت بلندی صدای هر کدام، به طور خودکار، این اختلاف به حداقل میزان خود خواهد رسید.

در قسمتی دیگر از این برنامه به نام Sound effects، تنظیمات بسیار پیشرفته‌ای نهفته است. در این بخش به طور تخصصی، اکولایزری وجود دارد و در کنار آن، تنظیمات پیشفرض مخصوص به آهنگ‌ها قرار گرفته است. همچنین به منظور مدیریت هر چه بهتر صدا، تنظیمات دستی نیز امکان پذیر خواهد بود (تنظیمات مربوط به Clear Bass از جمله این موارد هستند). علاوه بر آن در این بخش تنظیماتی در حالت Surround sound mode نیز دیده می‌شود که از حالات صوتی Studio، Club و Concert بهره می‌گیرد. همچنین Dynamic normalizer نیز به کاهش اختلاف بلندی صدای آهنگ‌های مختلف اقدام می‌ورزد (این ویژگی در هنگام پخش تصادفی آهنگ‌های مختلف موجود در حافظه گوشی به صورت shuffled mix بسیار کاربردی و کمک کننده است).

رادیو FM اکسپریا سی 4

در کنار تمامی وارد ذکر شده،  گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 به طور پیشفرض دارای تنظیمات و برنامه مربوط به رادیو FM نیز بوده و البته این برنامه از سرویس RDS نیز پشتیبانی خواهد کرد. این برنامه دارای پوسته و طراحی‌های مختلفی بوده و در کنار آن با استفاده از سرویس TrackID، می‌توانید اطلاعات مربوط به آهنگ در حال پخش را بدست آورید. همچنین در این حالت امکان فرستادنی پستی به صفحه فیسبوکتان با عنوان “…I’m listening to” یا “در حال گوش دادن هستم به …” نیز هستید.

تست کیفیت صدای خروجی اکسپریا سی 4

گوشی اکسپریا سی 4 سونی در اولین تست مربوط به این بخش بسیار عالی ظاهر شد. در این بخش، این گوشی ژاپنی را به یک آمپلی فایر خارجی متصل نمودیم و در عین حال شاهد این موضوع بودیم که گوشی مزبور اکثرا امتیازات بسیار خوبی را به خود اختصاص داد. البته به دلیل پایین بودن امتیازات در برخی از بخش‌ها، این گوشی نتوانست در نهایت کار از امتیاز کلی فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد.

در هنگام اتصال هدفون به گوشی شاهد افت کیفی در بخش‌های stereo crosstalk (هماهنگی صدای استریو) و frequency response (فرکانس پاسخگویی) بودیم. این در حالی بود که امتیاز IMD + Noise آن در وضعیت بهتری قرار داشت. نمی‌توان این‌طور گفت که سطح امتیازات بدست آمده خیلی پایین است، اما در این شرایط، یک گوشی میان‌رده می‌توانست امتیازات بهتری را در این بخش از آن خود کند. میزان بلندی صدای خروجی نیز کمی ناامیدکننده بوده و باعث شد از ارزش امتیاز کلی آن کاسته شود.

Untitled Untitled.pngs

دوربین اکسپریا سی 4

گوشی اکسپریا سی 4 سونی در بخش پشتی خود در محل ماژول دوربین اصلی دارای یک حسگر 13 مگاپیکسلی از نوع Exmor RS است. در بهترین حالت این دوربین می‌تواند عکس‌هایی با دقت 4,096 × 3,072 پیکسل و با نسبت تصویر 4 به 3 ارائه کند (پس در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که دقت موثر این حسگر برابر 12.6 مگاپیکسل است). سنسور ذکر شده در پشت یک لنز سریع با حداکثر میزان گشودگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. در کنار آن یک عدد فلاش LED نیز در این بخش وجود دارد که به عکاسی باکیفیت‌تر در محیط‌هایی با میزان نور کافی کمک خواهد کرد.

gsmarena_003

جالب است بدانید که بر خلاف بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار، این گوشی بر روی بدنه خود دارای یک کلید سخت افزاری و فیزیکی دو زمانه است که فشردن آن، گوشی از حالت قفل خارج شده و به طور خودکار برای عکاسی آماده می‌شود. همچنین امکان ثبت تصویر یا شروع ضبط فیلم فوری نیز وجود دارد.

علاوه بر آن رابط کاربری این برنامه دارای ویژگی‌های سری گوشی‌های اکسپریا (Xperia) سونی بوده و همانند این سری از گوشی‌های کمپانی سونی، بسیاری از قابلیت‌ها از نسل‌های پیشین بر جا مانده است. رابط کاربری این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود. این دو قسمت در واقع دو ستون مجزا هستند که در سمت راست، چهار کلید قرار گرفته‌اند. دکمه‌ میانبری به منظور انتقال به اپلیکیشن گالری، کلید شاتر دوربین، کلید ضبط ویدئو و دکمه‌ای به منظور تعویض بین حالت‌ها و مودها از جمله موارد موجود در بخش راست هستند. البته کلید ضبط ویدئویی این برنامه بسته به مودی که انتخاب می‌کنید، ممکن است تغییر کرده و با دکمه‌ای به منظور تعویض فوری بین حالت‌های عکسبرداری و فیلمبرداری جابه‌جا شود.

در بخش‌ مودها، این برنامه دارای حالت‌های مختلفی بوده و در بین آنها، مودهای بسیار کاربردی و مفیدی همچون حالت عکاسی پانوراما و تایم شیفت دیده می‌شود. همچنین مودها و حالت‌های دیگری نیز در این بخش وجود دارد که البته بیشتر به منظور ایجاد تصاویر خاص بوده و جنبه سرگرمی دارد و شاید در مدت زمان در اختیار داشتن گوشی و عکاسی با آن، تنها به دفعاتی کمی از آنها استفاده کنید. همچنان که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کمپانی سونی کاربران و عکاسان را به مودهای موجود در اپلیکیشن دوربین این گوشی محدود نکرده است و در واقع کاربران می‌توانند به راحتی دیگر حالت‌های موجود را در بخشی مجزا دانلود کرده و از آنها استفاده کند.

کیفیت عکاسی اکسپریا سی 4

علاوه بر آن، همان طور که می‌دانید تقریبا تمامی گوشی‌های ساخته شده توسط کمپانی سونی در بخش دوربین خود دارای حالتی به نام Superior auto هستند که ابتدا تنظیمات دوربین به طور پیشفرض بر روی آن قرار دارد. در این گوشی نیز می‌توانید با دقت کامل 13 مگاپیکسل به عکاسی بپردازید و در کنار آن امکان انتخاب حالتی با رزولوشن کمتر در نسبت 16 به 9 (مستطیلی‌تر) نیز وجود دارد. در حالت تئوری، پردازشگر دوربین گوشی اکسپریا سی 4 می‌بایست قادر به تشخیص 52 نوع صحنه در شرایط نوری متفاوت باشد. همچنین این دوربین می‌بایست بر حسب شرایط حاضر در آن، تنظیمات نوردهی را به طور خودکار به بهترین شکل ممکن تنظیم کند. فعال نمودن خودکار حالت HDR توسط گوشی از جمله این موارد می‌باشد که در صورت نیاز اعمال خواهد شد.  همچنین در این بخش می‌توان کنترل‌های بسیار کمی بر روی حالت استفاده از فلاش دوربین و تنظیمات مربوط به نسبت تصویر نیز داشت.

البته از دیگر لحاظ ممکن است وجود این تعداد از نمونه صحنه‌ها (52 نوع صحنه) باعث ایجاد تصاویر متفاوتی در یک مکان شود. در حقیقت در یک لحظه و زمانی که می‌خواهید چند عکس را از یک سوژه و یا منظره به ثبت برسانید، به دلیل تغییرات بسیار ناچیز شرایط نوری صحنه، ممکن است این اختلاف برای پردازشگر گوشی به عنوان صحنه متفاوت دیگری معنا شود. تغییرات بوجود آمده در توزیع و ثبت رنگ‌های عکس، از جمله مهمترین اختلاف‌های ذکر شده در این زمینه هستند. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که در هنگام استفاده از حالت Superior Auto، نباید انتظار عکس‌های یکسانی از یک منظره مشابه را داشته باشیم. در بخش زیر شاهد نمایش دو عکس هستید که هر دو در یک زمان و یک مکان، با شرایط نوری کاملا یکسان و توسط مود Superior Auto گرفته شده است. تغییرات بوجود آمده در رنگ‌های ثبت شده، بسیار قابل توجه هستند:

البته استفاده از این حالت دارای مزایایی نیز بوده و جالب است بدایند که در هنگام استفاده از آن شاهد تنظیم شاخصه‌های نوردهی در بهترین حالت ممکن بودیم و از این جهت می‌توان به طور کامل به آن اعتماد کرد. در کنار آن در عکس‌های گرفته شده (در صورت وجود میزان نور کافی) شاهد محدوده گستره دینامیکی بسیار خوبی نیز هستیم. البته کاهش میزان شارپنس از جمله معایب آن به حساب می‌آید و جزئیات تصویر به طور کامل در آن قابل تشخیص نیستند. گرچه با استفاده از پردازش‌های بعد از عکس‌برداری می‌توان این موضوع را تا حدی رفع کرد. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه این موضوع نیز شدیم که در محل‌هایی با رنگ‌های یکسان (همانند آسمان) میزان نویز تصویر به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. البته این موضوع به نحوه پردازش‌های دوربین گوشی برمی‌گردد و جایی هیچگونه نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

در گالری زیر شاهد نمایش تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی اکسپریا سی 4 سونی هستیم که از طریق حالت Superior Auto به ثبت رسیده‌اند:

در هنگام استفاده از حالت یا همان Manual، نحوه ثبت رنگ‌های تصاویر ثبات بیشتری پیدا کرده و به واقعیت نزدیکتر است. مسلما با نگاهی به عکس‌های این دو مود (Manual و Superior Auto) شاهد اختلافات رنگی بسیار زیادی خواهید بود.

از آن جایی که حالت خودکار نمی‌تواند تنظیمات خلاقانه پیش‌فرضی همچون کنترل بر روی میزان جبران نوردهی و یا تراز سفیدی را پدید آورد، این به آن معناست که بسیاری از آنها توسط پردازشگر خود گوشی انتخاب شده و به کار گرفته می‌شوند. در نتیجه به منظور ایجاد چنین تصاویری می‌بایست به مود دستی دوربین این گوشی رجوع کرده و از تصاویر آن که با اشباع رنگی کمتری به ثبت رسیده و واقعی‌تر به نظر می‌رسند، استفاده کنید.

در گالری زیر شاهد نمایش تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی اکسپریا سی 4 سونی هستیم که از طریق حالت Manual به ثبت رسیده‌اند:

در کنار موارد ذکر شده، در این قسمت شاهد وجود گزینه‌ای به نام HDR نیز هستیم. این حالت تنها در مود Manual قابل انتخاب خواهد بود و البته بر اساس شواهد موجود، این مود در حالت Superior Auto به طور خودکار و در صورت نیاز برگزیده خواهد شد. در هر صورت در بخش زیر شاهد تصاویری هستید که در دو حالت خاموش بودن HDR و روشن بودن آن در حالت دستی به ثبت رسیده‌اند.

در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که در هنگام خاموش بودن این ویژگی، میزان جزئیات تصویر در محل‌های سایه و تاریکی منظره بسیار کمتر بوده و البته با روشن کردن این قابلیت و استفاده از آن، جزئیات تصویر این مناطق بهبود می‌یابند. البته با چرخاندن و تنظیم میزان جبران نوردهی تصویر در حالت دستی، مسلما این مناطق به شکل بهتری رونمایی خواهند شد.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید گوشی‌های تولید شده توسط شرکت سونی در زمینه ثبت مناسب تصاویر پانوراما (Panorama) سابقه خیلی خوبی ندارند. گوشی اکسپریا سی 4 نیز با این وجود در این دسته از گوشی‌ها قرار می‌گیرد. مطمئنا تا به امروز گوشی‌های زیادی تولید شده‌اند که می‌توانند در این زمینه به بهترین شکل ممکن، این‌گونه تصاویر را به ثبت برسانند. به همین دلیل شرکت ژاپنی سونی نیاز به اختراع کردن وسیله یا تکنولوژی جدیدی نداشته و تنها کافی است در این زمینه کمی خود را زحمت دهد.

به منظور ثبت تصویر پانوراما ابتدا می‌بایست به این نتیجه برسید که می‌بایست از کدام سمت، کادر عکستان شروع شود و آن را به طور دستی تنظیم کنید. سپس می‌بایست عکاسی را شروع کرده و گوشی را با سرعت بسیار آرامی به سمت دیگر حرکت دهید (زیرا این گوشی به تکان‌ها بسیار حساس است). نکته جالب در این بخش این است که در هنگام عکاسی پانوراما از بخشی از کارد خود به طوری که آن را تا حداکثر میزان زاویه در نظر گرفته شده نخواهید حرکت دهید، به دلیل پردازش‌های نرم‌افزاری موجود، بخش‌های خالی کادر پانوراما به رنگ خاکستری تیره در خواهد آمد. مسلما این مورد یک نقص بسیار بزرگ برای بخش پانوراما این گوشی به حساب می‌آید.

در نهایت باید گفت که در هنگام ثبت تصاویر پانوراما با استفاده از این گوشی می‌بایست حساسیت بسیار زیادی را به خرج دهید و در پایان نیز ممکن است عکس پانوراما بسیار باکیفیتی را از خود بر جای نگذارید. علاوه بر آن عکس‌های به ثبت رسیده در این حالت دارای میزان دقت تصویر بسیار پایینی بوده و جزئیات تصویر نیز در آن بسیار پایین است. همچنین هم‌پوشانی تصاویر نیز در آن به خوبی انجام نگرفته است. در نهایت می‌توان گفت که عکس‌های پانوراما این گوشی نیز همانند دیگر نسل‌های پیشین خود غیر قابل استفاده است.

gsmar ena_001

در بخش زیر به منظور بررسی تصاویر دوربین اصلی گوشی اکسپریا سی 4 سونی و مقایسه آنها با دیگر رقبای سرسخت موجود در این بازار ، می‌توانید به لینک‌های زیر سر بزنید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

دوربین سلفی گوشی اکسپریا سی 4 سونی قادر است تصاویری با دقت تصویر 2,560 × 1,920 را تولید کند. در نهایت دقت تصویر سنسور این دوربین به 5 مگاپیکسل می‌رسد. طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که کیفیت عکس‌های سلفی ثبت شده توسط این دوربین در حد مناسبی قرار دارد اما بهترین چیزی نیست که تا به امروز دیده‌ایم. در واقع این عکس‌ها از میزان جزئیات تصویر نسبتا کمی بهره‌مند هستند و در کنار آن، کمی از وضوح و شارپنس تصاویر نیز کم شده است و جزئیات دقیق تصاویر کمی مبهم هستند.

gsmarena_004

در این بخش طی تستی جالب، دوربین این گوشی را در منظره‌ای نزدیک به سوژه (با شبیه‌سازی کردن شرایط سلفی) در محیطی با نور کم در حالت‌های فلاش روشن و فلاش خاموش با یکدیگر مقایسه کردیم. همچنین به منظور فهم بهتر موضوع، از گوشی بسیار قدرتمند گلکسی اس 6 سامسونگ دعوت به عمل آورده و تصاویر دوربین سلفی آن را نیز به این تست راهی کردیم. هنگامی که فلاش گوشی خاموش باشد، دوربین سلفی گوشی گلکسی اس 6 تصاویر بسیار باکیفیت‌تری را نسبت به اکسپریا سی 4 از خود بر جای می‌گذارد. اما با روشن شدن فلاش LED جلویی گوشی اکسپریا سی 4، نتیجه این رقابت تغییر کرده و این بار تصاویر گوشی اکسپریا سی 4 در این شرایط باکیفیت‌تر هستند (البته این موضوع به دلیل عدم وجود هیچگونه فلاش LED در بخش جلویی گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ است). در نهایت این طور می‌توان نتیجه گرفت که در صورت استفاده کردن از فلاش LED جلویی گوشی اکسپریا سی 4، می‌توانید در طول شب و در محیط‌های کم نور، تصاویر سلفی بسیار باکیفیتی را از خود بر جای بگذارید. البته این تصاویر در طول روز نیز دارای کیفیت تصویر مناسب و راضی‌کننده‌ای هستند.

کیفیت فیلم‌برداری اکسپریا سی 4

گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی قادر است در بهترین حالت خود با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه (حداقل استاندارد امروزی کیفیت فیلم‌برداری گوشی‌های سطح بالا) به ضبط فیلم بپردازد. در کنار آن اکسپریا سی 4 می‌تواند در شرایط استفاده از تمام دقت تصویر حسگر، فیلم‌هایی با حالت HDR ضبط کند. البته عدم وجود هیچگونه تنظیمات و قابلیت‌های پیشرفته‌تر نظیر فیلم‌برداری اسلوموشن (حرکت آهسته)، عکاسی تایم‌لپس و ضبط فیلم در حالت 1080p با نرخ بالاتر 60 فریم بر ثانیه، از جمله معایب آن به حساب می‌آید.

تصاویر ضبط شده فول اچ‌دی این گوشی با نرخ حجمی 17 مگابیت بر ثانیه در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند و صدای استریو ضبط شده نیز نرخی برابر 128 کیلوبیت بر ثانیه دارد. از نظر کیفی، تصاویر ضبط شده خیلی باکیفیت و تماشایی نبوده و در این قسمت با افت میزان جزئیات ثبت شده تصویر روبه‌رو هستیم. از میزان محدوده گستره دینامیکی تصویر نیز کاسته شده است. از طرفی اگر بخواهیم در مورد جنبه‌های مثبت آن صحبت کنیم باید گفت که سیستم فوکوس خودکار آن در حین فیلمبرداری خیلی مزاحم ایجاد نکرده و بی‌دلیل بر روی میزان نوردهی تصویر اختلال ایجاد نمی‌کند.

در بخش زیر می‌توانید نمونه فایل‌های ویدئویی ضبط شده توسط گوشی اکسپریا سی 4 سونی را در بهترین حالت در دو مود دستی و خودکار و همچنین بدون هیچگونه دست‌کاری دانلود و مشاهده نمایید. مدت زمان این کلیپ‌ها برابر 15 ثانیه است.

Superior Auto  : 30.7MB

Manual mode  : 31.2MB

همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، این گوشی در بخش فیلم‎برداری خود دارای مودی به نام HDR است که به جای اعمال محدوده بیشتری از گستره دینامیکی، اغلب تصاویر ضبط شده توسط آن دارای اثر Overexpose (روشن شدن بیش از حد تصویر) هستند. جزئیات تصویر ضبط شده در آن بسیار کم و ضعیف بوده و کمی ناامیدکننده است. در هر صورت می‌توان از دیگر ویژگی‌های آن بهره برد.

 همچنین به منظور بررسی کیفیت تصاویر ضبط شده توسط گوشی اکسپریا سی 4 و مقایسه آن با دیگر رقبا، می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی اپلیکیشن گالری گوشی اکسپریا سی 4 سونی پرداختیم. در این بخش متوجه شدیم که این برنامه با نام Album شناخته می‌شود و تصاویر موجود در آن در ابعاد بند انگشتی به نمایش در می‌آیند. همچنین در این برنامه امکاناتی به منظور مشاهده تصاویر و عکس‌های موجود در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، پیکاسا و فلیکر کاربر نیز وجود دارد. همچنین می‌توان از سرویس ارزشمند DLNA به منظور نمایش تصاویر استفاده کرد. علاوه بر آن کاربر می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های Places و Faces، عکس‌های خود را بر اساس اطلاعات مربوط به مکان‌ها و چهره‌ها بیابد. در بخش تنظیمات فوری این برنامه، قابلیت‌های بسیار زیادی پیش روی کاربران قرار گرفته است و کاربر می‌تواند به برش عکس، چرخاندن آن، به اشتراک گذاری تصویر، نمایش خودکار عکس‌ها و دیگر موارد این چنینی اقدام نماید. علاوه بر این موارد، این برنامه دارای بخشی مجزا به منظور ویرایش تصاویر نیز هست.

در ادامه کار به بررسی برنامه ویدئو پلیر این گوشی سری زده و دیدیم که این اپلیکیشن که با نام Movies شناخته می‌شود، بر خلاف ظاهر گول زننده خود، در زمینه پشتیبانی از کدک و فرمت‌های چند رسانه‌ای و نمایش زیرنویس، بسیار تواناست. همچنین کاربر می‌تواند از طریق اتصال به سرویس Gracenote، از اطلاعات مربوط به ویدئو در حال پخش اطلاع یابد. لازم به ذکر است که این برنامه از فرمت‌های بسیار زیادی همگون AVI ،DivX ،XviD و MP4 و حتی MKV و MOV و WMV  پشتیبانی می‌کند. البته از پخش فرمت‌ صوتی  AC3 عاجز است. همچنین امکان پخش فیلم‌ها بر روی یک پنجره شناور و کوچک نیز وجود دارد.

در بخشی دیگر به سراغ بررسی اپلیکیشن موزیک پلیر این گوشی رفته و دیدیم که این برنامه که هم اکنون با نام Music شناخته می‌شود، جایگزین اپلیکیشن شناخته شده و مشهور Walkman سونی شده است. البته بهتر است بدانید که این برنامه از بسیاری از ویژگی‌های عملکردی برنامه قبلی پیروی می‌کند. این برنامه دارای بخش‌های استانداردی بوده و البته از ظاهر جدید بهره می‌برد. لیست چرخشی موجود در صفحه “در حال پخش” به ظاهر این بخش، جان تازه‌ای بخشیده است و آن را بسیار کاربردی کرده است. با استفاده از دکمه Infinite می‌تواند به راحتی به دنبال موزیک ویدئو، اطلاعات هنرمند و یا متن آهنگ (لیریک) در حال پخش باشید. همچنین لازم به ذکر است که سرویس Gracenote در این بخش نیز فعال بوده و می‌تواند به طور خودکار، اطلاعات مربوط به آهنگ یا آلبوم مورد نظرتان را دانلود کند. اما در نهایت به قسمت تنظیمات صوتی بسیار پیشرفته این برنامه می‌رسیم. این پلیر دارای گزینه‌های تنظیمی بسیار زیادی بوده و ویژگی +ClearAudio و Dynamic normalizer و Sound effects و به همراه اکولایزری پیشرفته در کنار فناوری Clear Bass و Surround sound mode از جمله قابلیت‌های بسیار جالب این برنامه به حساب می‌آیند. علاوه بر آن، ظاهر این پلیر در هنگام پخش بر روی صفحه لاک اسکرین (قفل صفحه) و صفحه اعلانات نیز بسیار زیبا و خلاقانه است.

در قسمتی مجزا به بررسی اپلیکیشن رادیو FM این گوشی نیز پرداختیم. شاید در ابتدا و همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، انتظار یک اپلیکیشن ساده را داشته باشید، اما این برنامه علاوه بر قابلیت‌های ساده مانند پشتیبانی از RDS، دارای ویژگی TrackID نیز هست که در این حالت، اطلاعات مربوط به آهنگ در حال پخش به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین امکان فرستادن پستی به شبکه اجتماعی فیسبوک در این باره نیز وجود خواهد داشت.

در ادامه به ارزیابی و تست کیفیت صدای خروجی گوشی اکسپریا سی 4 سونی پرداختیم. به طور خلاصه می‌توان گفت که در هنگام اتصال گوشی به یک دستگاه پخش کننده صوتی خارجی، امتیازات کیفی بسیار خوبی در تمامی بخش‌ها دیده شد. در واقع امتیازات بدست آمده توسط این گوشی مشابه آن چیزی بود که از یک گوشی میان‌رده قدرتمند انتظار داشتیم. البته در هنگام اتصال گوشی به هدفون‌های استاندارد موجود در این تست، کمی از سطح امتیازات کاسته شده و بجز چند بخش، در باقی موارد با کاهش امتیاز مواجه بودیم. در نهایت می‌توان گفت که گوشی اکسپریا سی 4 توانست در این بخش به طور کامل، انتظاراتی که از آن می‌رفت را بر آورده کند.

در نهایت به بخش بسیار جالب این مقاله یعنی بررسی دوربین گوشی اکسپریا سی 4 سونی رسیدیم. در ابتدا کمی با مشخصات فنی این بخش از گوشی آشنا شده و دیدیم که این گوشی نیز همانند دیگر دستگاه‌های هوشمند ساخته شده توسط این شرکت دارای دو حالت دستی (Manual) و خودکار (Superior auto) است که دقت و نسبت تصویر در آنها کاملا متفاوت است و در حقیقت کاربر به منظور عکاسی و رسیدن به نتیجه مناسب می‌بایست با این موارد به طور کامل آشنایی داشته باشد. بنابراین این بخش را در سه قسمت (بررسی اپلیکیشن دوربین، کیفیت عکاسی و کیفیت فیلم‌برداری) مورد بررسی قرار دادیم.

در ابتدای این قسمت، اپلیکیشن مربوط به دوربین گوشی را مورد ارزیابی و کنکاش قرار دادیم. در این بخش متوجه شدیم که این برنامه دارای رابط کاربری بسیار ساده و راحتی بوده و در کنار آن، دارای تنظیمات و مودهای بسیار پیشرفته‌ای است. در حالت دستی یا Manual، می‌توانید بر روی بسیاری از شاخصه‌های نوردهی کنترل داشته باشید و مسلما این مورد بسیار خوشحال کننده خواهد بود. حالت‌های scene mode و Superior Auto جزء دیگر موارد پیش رو بوده و بسیاری از نیازهای عکاسی خودکار را رفع می‌کنند. ویژگی‌های مکان‌یابی تصویر (geotagging)، عکاسی با لمس نمایشگر، تشخیص چهره، تشخیص لبخند، عکاسی پیاپی (burst shot mode) و پانوراما از جمله دیگر قابلیت‌های این برنامه و دوربین آن به حساب می‌آیند.

در بخش بعدی به سراغ بررسی کیفیت عکاس‌های این گوشی رفته و دیدیم که در حالت خودکار به دلیل انتخاب نوع منظره از بین 52 حالت تصویر پیش‌فرض گوشی، ممکن است عکس‌های ثبت شده در این مود از یک منظره در حالت زمانی و مکانی و نوری یکسان، با رنگ و لعاب متفاوتی در حافظه گوشی ذخیره شوند. همچنین در این حالت نیازی به فعال کردن مود HDR نبوده و این ویژگی در صورت لزوم به طور خودکار روشن خواهد شد. با تمام این تفاسیر، حالت خودکار دوربین این گوشی بسیار مطمئن و مناسب بوده و می‌توان با خیالی آسوده به تنظیمات پیش‌فرض آن اعتماد کرد. اما از طرفی در حالت دستی، شاهد واقعی‌تر شدن و همچنین کم شدن از میزان غلظت رنگ‌های  عکس‌ها هستیم. کاربر با استفاده از این مود می‌تواند به طور دستی تنظیمات نوردهی را دست‌کاری کرده و تصاویر خلاقانه‌ای را از مناظر دلخواه خود به ثبت برساند. در کنار آن، حالت HDR در مود دستی قابلیت تنظیم خواهد داشت و کاربر می‌تواند در صورت لزوم از آن استفاده کند.

در بخشی دیگر به بررسی تصاویر پانوراما این گوشی پرداخته و دیدیم که اکسپریا سی 4 نیز همانند نسل‌های پیشین خود در ثبت چنین تصاویری ضعف دارد. هم‌پوشانی تصاویر مناسب نبوده و رزولوشن عکس‌ها بسیار پایین‌تر از حد انتظار است.

در بخش بسیار جذاب‌تر این مقاله به بررسی دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی بسیار ویژه این گوشی پرداختیم و عکس‌های آن را در کنار نمونه عکس‌های گوشی قدرتمند گلکسی اس 6 سامسونگ قرار دادیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در صورت خاموش بودن فلاش جلویی این گوشی ژاپنی، در مقایسه به عمل آمده در محیط کم‌ نور، تصاویر گلکسی اس6 بسیار باکیفیت‌تر هستند. اما به لطف وجود فلاش LED در بخش جلویی گوشی اکسپریا سی 4، در صورت فلاش شدن آن، تصاویر سلفی بسیار باکیفیتی به ثبت می‌رسند که عکس‌های سلفی نماینده سامسونگ در این شرایط با آن قابل قیاس نیستند.

در نهایت به بررسی کیفیت فیلم‌برداری این گوشی پرداخته و دیدیم که در بهترین حالت، این تلفن هوشمند از حداقل استاندارد کیفی گوشی‌های امروزی (دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه) در این حیطه بهره می‌برد. ضبط فیلم در حالت HDR از مزایای این بخش به حساب می‌آید. حال آنکه جای ویژگی‌هایی همچون فیلم‌برداری اسلوموشن، عکاسی تایم‌لپس و ضبط فیلم باکیفیت با نرخ بالاتر 60 فریم بر ثانیه در این گوشی خالی است. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که تصاویر ضبط شده آن از کیفیت خیلی خوبی برخوردار نبوده و شاهد افت میزان گستره دینامیکی و جزئیات تصویر در این ویدئوها هستیم. حالت HDR آن نیز چنگی به دل نمی‌زند و تصاویر در حالت بسیار روشن‌تر از حد معمول ذخیره می‌شوند. در نهایت باید گفت که کیفیت ویدئو‌های ضبط شده در سطح رضایت‌بخشی قرار دارند.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی اکسپریا سی 4 سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید مجازی]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت چهارم

در قسمت بعد به بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض گوشی اکسپریا سی 4 سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال