اختلال در سرویس استارلینک به دلیل طوفان ژئومغناطیسی زمین

شرکت اسپیس‌ایکس، پیشرو در عرصه فناوری فضایی، روز شنبه از طریق بخش ماهواره‌ای خود استارلینک، نسبت به “افت کیفیت خدمات‌رسانی” هشدار داد. این اختلال ناشی از برخورد زمین با شدیدترین طوفان ژئومغناطیسی ناشی از فعالیت‌های خورشیدی در دو دهه اخیر است. به گزارش سرویس اخبار نجوم آژانس خبری تکنا، استارلینک با دارا بودن حدود ۶۰ […]

شرکت اسپیس‌ایکس، پیشرو در عرصه فناوری فضایی، روز شنبه از طریق بخش ماهواره‌ای خود استارلینک، نسبت به “افت کیفیت خدمات‌رسانی” هشدار داد. این اختلال ناشی از برخورد زمین با شدیدترین طوفان ژئومغناطیسی ناشی از فعالیت‌های خورشیدی در دو دهه اخیر است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم آژانس خبری تکنا، استارلینک با دارا بودن حدود ۶۰ درصد از مجموع تقریبی ۷۵۰۰ ماهواره در حال گردش به دور زمین، بازیگر اصلی و غالب در زمینه اینترنت ماهواره‌ای به شمار می‌رود. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، پیش‌تر در توییتر اعلام کرده بود که ماهواره‌های استارلینک به دلیل طوفان ژئومغناطیسی تحت فشار زیادی قرار دارند، اما تاکنون مقاومت کرده‌اند.

اداره ملی اقیانوس و هواشناسی آمریکا (NOAA) این طوفان را بزرگترین طوفان از اکتبر سال ۲۰۰۳ اعلام کرده و پیش‌بینی می‌کند که این پدیده تا پایان هفته جاری ادامه داشته باشد. این توفان ژئومغناطیسی خطراتی را برای سیستم‌های ناوبری، شبکه‌های برق و ناوبری ماهواره‌ای، به همراه سایر خدمات حیاتی، به وجود خواهد آورد.

هزاران ماهواره استارلینک در مدار پایین زمین از اتصالات لیزری بین ماهواره‌ای برای انتقال داده‌ها با سرعت نور بین یکدیگر در فضا استفاده می‌کنند. این فناوری امکان ارائه پوشش اینترنت ماهواره‌ای را در سراسر جهان برای شبکه استارلینک فراهم می‌کند.

اختلال در سرویس استارلینک به دلیل طوفان ژئومغناطیسی زمین. تکنا