خبر هولناک در مورد مخازن آب زیرزمینی؛ غیر قابل استفاده شدن این مخازن تا سال ۲۱۰۰

عواقب فاجعه بار گرمایش آب‌های زیرزمینی می‌تواند باعث شود تا این مخازن تا سال ۲۱۰۰ برای نیم میلیارد نفر غیر قابل آشامیدن شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان می‌گویند گرمایش مربوط به آب‌های زیرزمینی عواقب فاجعه باری به همراه خواهد داشت. یکی از این عواقب غیر قابل آشامیدن شدن بزرگترین منابع […]

عواقب فاجعه بار گرمایش آب‌های زیرزمینی می‌تواند باعث شود تا این مخازن تا سال ۲۱۰۰ برای نیم میلیارد نفر غیر قابل آشامیدن شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان می‌گویند گرمایش مربوط به آب‌های زیرزمینی عواقب فاجعه باری به همراه خواهد داشت. یکی از این عواقب غیر قابل آشامیدن شدن بزرگترین منابع آب شیرین در جهان است. در حال حاضر یک نفر از هر چهار نفر در جهان امکان دسترسی به دریاچه‌های آب شیرین، نهرهای آب و موارد دیگر را ندارد. این در حالی است که همه انسان‌ها برای بقا به وجود این مخازن آب‌های زیرزمینی وابسته هستند. اما مطالعات نشان می‌دهد ممکن است تا پایان قرن حاضر دسترسی ده‌ها تا صدها میلیون نفر به این ذخایر غیر ممکن شود. افزایش دما باعث خواهد شد تا منابع کم عمق آب‌های زیرزمینی تبدیل به مخازن سمی شده و دیگر غیر قابل آشامیدن شوند.

گروهی از محققان بین‌المللی مدلی را شبیه سازی کرده‌اند که می‌توانند داده‌های مربوط به انتقال گرما در مقیاس جهانی و تغییرات دمایی منابع آب‌های زیرزمینی را در سناریوهای مختلف بسازد. به گفته‌ای محققان در بدترین حالت در سال ۲۱۰۰ تعداد افراد متکی به منابع آبی به نزدیک ۵۹۰ میلیون نفر می‌رسد که تناسبی با استانداردهای سختگیرانه آب آشامیدنی نخواهد داشت.

دیلن ایروین، آب زمین شناس در دانشگاه چارلز در استرالیا در این زمینه می‌گوید: تمرکز روی تغییرات اقلیمی و بررسی شرایط آن اغلب از رویدادهای آب و هوایی و شرایط دسترسی پذیری به آب بدست می آید. در این بین باید آثار تغییرات اقلیمی روی آب‌های زیرزمینی نیز به شکل گسترده مورد توجه قرار بگیرد. در شرایط کنونی آب محبوس در سنگ‌های متخلخل در زیر سطح زمین می‌تواند آخرین گزینه برای جوامع برای دسترسی به آب محسوب شود. البته این آب محبوس شده نیز شامل مواد معدنی، محلول آلاینده‌ها و عوامل بیماری زا خواهد بود.