رونمایی تسلا از اولین خودرو شاسی‌بلند الکتریکی خود با نام Model X

پس از تاخیر دو ساله برای معرفی خودروی الکتریکی Tesla Model X، سرانجام روز گذشته ایلان ماسک به صورت رسمی این اتومبیل الکتریکی را معرفی نمود. طبق گفته‌ی سازندگان، این خودرو قادر خواهد بود با یک بار شارژ شدن، 414 کیلومتر (معادل با 257 مایل) را طی کند که شاید این میزان در مقایسه با […]

پس از تاخیر دو ساله برای معرفی خودروی الکتریکی Tesla Model X، سرانجام روز گذشته ایلان ماسک به صورت رسمی این اتومبیل الکتریکی را معرفی نمود. طبق گفته‌ی سازندگان، این خودرو قادر خواهد بود با یک بار شارژ شدن، 414 کیلومتر (معادل با 257 مایل) را طی کند که شاید این میزان در مقایسه با Model S، کمی پایین به نظر برسد. با این‌حال، محصول جدید شاسی‌بلند تسلا، سه ردیف صندلی داشته و سیستم تهویه‌ی هوا آن با داشتن استانداردهای بیمارستانی موسوم به “Bioweapon Defense Mode” می‌تواند یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این خودرو به حساب بیاید.

باتری 90 کیلووات ساعتی خودروی Model X به قدری قدرتمند هست که بتوانید با آن به مسافرت پرداخته و نیازی به نگرانی در مورد شارژ خودرو نباشید. 414 کیلومتر واقعا مسافت کمی نیست و اگر مسافرت رفتن را فاکتور بگیریم، به کمک اتومبیل جدید تسلا می‌توانید به راحتی به محل کار خود رفته یا فرزندتان را به مدرسه ببرید. برای شارژ کردن خودروی خود نیز نیازی به مراجعه به ایستگاه‌های شارژ خودروهای بی‌سیم نیست و به راحتی می‌توانید به کمک سیم دیواری و کوچک خود، خودرو با سرعتی بالا شارژ نمایید.

tesla-model-x-launch-4

با اینکه محصولات شرکت تسلا همگی الکتریکی هستند، اما نباید قدرت بسیار بالای آنها را فراموش نمود. به همین جهت، شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت خودروی Model X P90D تنها 3.2 ثانیه (همانند Model S P85D) می‌باشد. البته این رقم برای مدل تقویت‌شده از این اتومبیل بوده و مدل معمولی آن (Model X 90D)، در عرض 4.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که باز هم این میزان، بسیار بیشتر از سایر خودروهای معروف بازار می‌باشد. باید توجه داشته باشیم که Model X، مخصوص خانواده‌ها طراحی شده و چنین سرعت بالایی شاید هرگز نیاز نباشد چرا که Porsche 911 Turbo در عرض 3.2 ثانیه و Audi RS6 در عرض 3.9 ثانیه به همین سرعت می‌رسد.

اما یک نکته‌ی بسیار مهم در رابطه با Model X وجود دارد و آن، طراحی خودرو می‌باشد. شاید سه ردیف صندلی این خودرو، صندلی‌های سینما و شرایط سخت آن را به یادتان بیاورد اما شکل باز شدن درهای این اتومبیل تفاوت زیادی با خودروهیا معمول بازار داشته و همانند Mercedes SLS، از بالا باز می‌شوند و واقعا رفت و آمد و جابه‌جا شدن مسافران در آن بسیار ساده می‌باشد. سازندگان از یک سنسور مافوق صوت نیز برای این درها استفاده نموده‌اند تا هنگام باز شدن آنها در مکانی بسته همچون یک گاراژ، هرگز درها به سقف برخورد نکنند.

tesla-model-x-launch-12

از آنجایی Model X یک SUV به حساب می‌آید، باید قابلیت‌های این دسته از خودروها را نیز داشته باشد. به همین جهت در قسمت پشتی خودرو، به اندازه‌ای جا وجود دارد که بتوانید ابزار سرگرمی خود را قرار دهید. همچنین سازندگان اعلام کرده‌اند که این اتومبیل قادر خواهد بود همانند Ford Explorer، تا 2268 کیلوگرم بار را با خود حمل نماید که میزانی فوق‌العاده بالا می‌باشد.

قسمت داخلی خودرو نیز شباهت بسیار زیادی با Model S دارد و شاید تنها چند چیز جدید به آن اضافه شده باشد که از جمله‌ی مهمترین آنها، می‌توان به پیشرفته‌تر شدن سیستم فیلتر هوا که به فیلترهای HEPA مجهز شده‌اند، اشاره کرد. اگر کاربران این سیستم را بر روی حالت “Bioweapon Defence” قرار دهند، می‌توانند هوایی تمیز همچون استانداردهای بخش بیمارستانی را تجربه کنند.

tesla-model-x-launch-7

درست است که کمی طول کشید تا Model X معرفی شود، اما حالا که این خودرو معرفی شده، باید رقبای آن را نیز در نظر گرفت. آئودی قصد دارد در سال 2018، یک اتومبیل SUV الکتریکی را با قابلیت‌هایی بسیار بالا معرفی نماید و هم‌اکنون نیز اتومبیل الکتریکی Q7 e-tron را در بازار دارد. شرکت ولوو نیز با اتومبیل XC90 T8، بخشی از بازار خودروهای الکتریکی را به دست بگیرد.

Tesla Model X قرار است در سال جاری، در دو مدل مختلف با قیمت‌های 132 و 142 هزار دلار وارد بازار شود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال