کنترل مغز با کامپیوتر دیگر یک رویا نیست

نخستین رابط مغز و کامپیوتر مبتنی بر گرافن با موفقیت در مغز بیمار کاشته شد

شرکت اسپانیایی INBRAIN Neuroelectronics با موفقیت، نخستین پیاده‌سازی بالینی یک رابط مغز و کامپیوتر مبتنی بر گرافن را در بیمار تحت عمل جراحی تومور مغزی به انجام رسانید. این دستاورد، که حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه در حوزه درمان‌های عصبی است، نویدبخش تحولی شگرف در حوزه فناوری‌های رابط مغز و کامپیوتر می‌باشد. به گزارش سرویس […]

شرکت اسپانیایی INBRAIN Neuroelectronics با موفقیت، نخستین پیاده‌سازی بالینی یک رابط مغز و کامپیوتر مبتنی بر گرافن را در بیمار تحت عمل جراحی تومور مغزی به انجام رسانید. این دستاورد، که حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه در حوزه درمان‌های عصبی است، نویدبخش تحولی شگرف در حوزه فناوری‌های رابط مغز و کامپیوتر می‌باشد.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی و سلامت رسانه فناوری تکنا، در این جراحی که در بیمارستان سلفرورد رویال منچستر انجام شد، دستگاه کاشته‌شده قادر به تشخیص دقیق تفاوت بین بافت‌های سالم و سرطانی مغز در سطح میکروسکوپی بود. این امر نشان‌دهنده توانایی بالای گرافن در ثبت سیگنال‌های عصبی با وضوح بسیار بالا است.

گرافن، به عنوان ماده‌ای شگفت‌انگیز با خواص الکتریکی و مکانیکی منحصربه‌فرد، پتانسیل بالایی را برای کاربرد در رابط‌های عصبی فراهم آورده است. ساختار دوبعدی و ضخامت بسیار کم این ماده، امکان ثبت سیگنال‌های عصبی با دقت و حساسیت بالا را فراهم می‌آورد. کارولینا آگیلار، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار INBRAIN Neuroelectronics، این دستاورد را نقطه عطفی در تاریخ فناوری BCI دانسته و بر اهمیت آن در گشودن افق‌های جدید در حوزه رمزگشایی عصبی و درمان‌های عصبی تاکید کرد.

دکتر دیوید کووپ، جراح مغز و اعصاب که این عمل را انجام داده است، نیز بر مزایای استفاده از گرافن در مقایسه با مواد سنتی در ثبت فعالیت‌های عصبی تاکید نمود. وی خاطرنشان کرد که گرافن تراکم بسیار بالایی را برای حس کردن و تحریک فراهم می‌کند که این امر برای انجام برداشت‌های با دقت بالا در حین حفظ عملکردهای حیاتی بیمار بسیار مهم است.

کوستاس کوستارلو، هم‌بنیانگذار INBRAIN Neuroelectronics، نیز برتری گرافن نسبت به سایر مواد در رمزگشایی عملکرد مغز در حالت‌های مختلف بیداری و خواب تاکید نمود. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که این مطالعه به دنبال اثبات ایمنی گرافن در تماس مستقیم با بافت مغز انسان است.

شرکت INBRAIN با ترکیب گرافن، هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته نیمه‌‌هادی، موفق به ایجاد نوع جدیدی از درمان‌های BCI شده است که به صورت حداقل تهاجمی انجام می‌شود. پلتفرم BCI-Tx این شرکت، با استفاده از گرافن، قادر به ثبت سیگنال‌های مغز با وضوح بالا و همچنین تحریک دقیق مناطق خاصی از مغز برای تعدیل شبکه عصبی است. این فناوری نوین می‌تواند در درمان طیف وسیعی از اختلالات عصبی از جمله بیماری پارکینسون کاربرد داشته باشد. با توجه به اینکه حدود 30 درصد از جمعیت جهان از اختلالات عصبی رنج می‌برند، این دستاورد می‌تواند تحولی عظیم در حوزه درمان‌های عصبی ایجاد نماید.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.