چهارمین ماموریت موشک Kinetica-1 و ورود پنج ماهواره به مدار با موفقیت انجام شد

شرکت فضایی CAS Space، یکی از پیشگامان صنعت فضایی چین، موفق به انجام چهارمین پرتاب موشک جامد Kinetica-1 خود شد. این موشک در تاریخ 24 سپتامبر 2024 از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان واقع در بیابان گبی چین به فضا پرتاب شد. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، در این ماموریت فضایی، پنج ماهواره […]

شرکت فضایی CAS Space، یکی از پیشگامان صنعت فضایی چین، موفق به انجام چهارمین پرتاب موشک جامد Kinetica-1 خود شد. این موشک در تاریخ 24 سپتامبر 2024 از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان واقع در بیابان گبی چین به فضا پرتاب شد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، در این ماموریت فضایی، پنج ماهواره مختلف با ماموریت‌های متنوع به مدار زمین تزریق شدند. دو ماهواره تصویربرداری راداری CAS-01 و CAS-02 در این پرتاب قرار داشتند. این ماهواره‌ها متعلق به آکادمی علوم چین هستند و برای تصویربرداری راداری از سطح زمین طراحی شده‌اند. یک ماهواره تصویربرداری راداری باند X به نام Jilin-1 SAR 01A نیز وجود داشت.این ماهواره توسط شرکت Changguang Satellite Technology (CGST) برای ارائه خدمات تصویربرداری راداری با وضوح بالا به مشتریان تجاری ساخته شده است. دو ماهواره هواشناسی Yunyao-1 21 و 22 در این پرتاب مجهز به حسگرهای GNSS هستند و برای اندازه‌گیری پارامترهای جو مانند دما، رطوبت و فشار طراحی شده‌اند. این داده‌ها برای پیش‌بینی هوا و مطالعات آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط نیروی فضایی ایالات متحده، ماهواره‌های پرتاب شده در مدارهای همزمان خورشید با ارتفاع تقریبی 528 تا 508 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند. این پرتاب نشان‌دهنده پیشرفت روزافزون صنعت فضایی تجاری در چین است. شرکت‌هایی مانند CAS Space و CGST با سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری‌های فضایی، نقش مهمی در رقابت جهانی در این حوزه ایفا می‌کنند. ماهواره‌های پرتاب شده در این ماموریت، کاربردهای متنوعی از جمله تصویربرداری راداری، هواشناسی و تحقیقات علمی دارند. همچنین این پرتاب، چهل و پنجمین پرتاب فضایی چین در سال 2024 است که نشان‌دهنده فعالیت گسترده این کشور در حوزه فضایی است.

شرکت CAS Space علاوه بر موشک‌های جامد Kinetica-1، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای توسعه فناوری‌های فضایی دارد. این شرکت در حال توسعه موشک‌های پیشران مایع قابل استفاده مجدد برای گردشگری زیرمداری و همچنین موشک Kinetica-2 قابل استفاده مجدد برای مدار است. پرتاب موفقیت‌آمیز موشک Kinetica-1 و قرارگیری پنج ماهواره در مدار، نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر چین در حوزه فضایی است. این دستاورد، علاوه بر تقویت جایگاه چین در عرصه رقابت‌های فضایی، به گسترش کاربردهای فناوری فضایی در زمینه‌های مختلف کمک خواهد کرد. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.