ماهواره جاسوسی گمشده در مدار زمین پس از ۲۵ سال ردیابی شد

یک ماهواره جاسوسی گمشده که به دوران جنگ سرد تعلق دارد پس از ۲۵ سال سرگردانی در مدار زمین دوباره مورد ردیابی قرار گرفت. این ماهواره در دوران جنگ سرد و در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۹۷۴ به فضا پرتاب شده بود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهواره جاسوسی گمشده متعلق به چندین […]

یک ماهواره جاسوسی گمشده که به دوران جنگ سرد تعلق دارد پس از ۲۵ سال سرگردانی در مدار زمین دوباره مورد ردیابی قرار گرفت. این ماهواره در دوران جنگ سرد و در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۹۷۴ به فضا پرتاب شده بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهواره جاسوسی گمشده متعلق به چندین دهه قبل اکنون دوباره پیدا شده است. جاناتان مک داول اختر فیزیکدان داده‌هایی را مربوط به نیروی فضایی نشان داده که از کشف دوباره این ماهواره جاسوسی به نام اس ۷۳۷ در تاریخ ۲۵ آوریل خبر می‌دهد.

این ماهواره که به دوران جنگ سرد تعلق دارد به طور رسمی بالون کالیبراسیون مادون قرمز نامیده شده و قطر آن حدود ۶۱ سانتی‌متر است. طبق گزارش‌های موجود این ماهواره جاسوسی در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۹۷۴ به همراه یک ماهواره بزرگتر به عنوان بخشی از برنامه آزمایشی فضایی پرتاب شده بود. بالون این ماهواره پس از پرتاب به دلیل مشکل نتوانست باد شود. به همین دلیل تیم عملیاتی دو بار در ردیابی آن با مشکل مواجه شد. این ردیابی ناموفق یک بار در دهه ۱۹۷۰ و بار دیگر در دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاد که در آن زمان سنسورهای زمینی قادر به تشخیص این ماهواره نبودند.

از آن زمان تاکنون تحلیلگران واحد هیچ نشانه‌ای از این ماهواره در مدار زمین پیدا نکرده بودند. این تحلیلگران مسئول ردیابی اشیا توسعه یافته توسط انسان و گمشده در مدار زمین هستند. در آن زمان پیش بینی شده بود بالون مربوط به این ماهواره در دنیای زباله‌های فضایی گم شده است.

اما در آوریل گذشته داده‌های مربوط به این ماهواره جاسوسی توسط یک تحلیلگر و از روی داده‌های حسگر مورد شناسایی قرار گرفت. طبق این پیش بینی این ماهواره در مدار زمین شناور بوده و اکنون مجدداً امکان ردیابی آن توسط دانشمندان ایجاد شده است. محققان دلیل عدم موفقیت در ردیابی این ماهواره‌ را موارد متعددی عنوان کردند. به گفته آنها ماهواره کوچک بوده و از مواد غیر فلزی ساخته شده است به همین دلیل امکان شناسایی آن با استفاده از رادارهای زمین بسیار دشوار است. از طرفی روزانه بیش از ۲۰ هزار قطعه موجود در مدار زمین به شکل شناور در گردش هستند که این موضوع نیز می‌تواند ردیابی و تشخیص این ماهواره را دشوارتر کند.