باتری‌های مبتنی بر اورین، انرژی ارزان‌قیمت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند

شاید اگر مردم بخواهند به ترکیب باکتری و اورین فکر کنند، اولین چیزی که به ذهنشان برسد عفونتی نه چندان مطبوع باشد. اما برای محققین دانشگاه Bath اینطور نبوده و آنها موفق شده2اند تا با ترکیب کردن این مواد با یکدیگر، به تولید باتری‌ها و انرژی کمک نمایند. محققین دانشگاه Bath در همکاری با محققینی […]

شاید اگر مردم بخواهند به ترکیب باکتری و اورین فکر کنند، اولین چیزی که به ذهنشان برسد عفونتی نه چندان مطبوع باشد. اما برای محققین دانشگاه Bath اینطور نبوده و آنها موفق شده2اند تا با ترکیب کردن این مواد با یکدیگر، به تولید باتری‌ها و انرژی کمک نمایند.

محققین دانشگاه Bath در همکاری با محققینی از دانشگاه کوئین مِری لندن و مرکز بیو انرژی بریستول، موفق به تولید نوعی سلول سوختی میکروبی (MCF) شده‌اند که سرمنشاء آن از اورین می‌باشد.

سلول‌های سوختی میکروبی با استفاده از باکتری‌ها باعث کاهش دادن یا اکسیده کردن واکنش‌های مواد آلی موجود در موادی همچون پوست موز یا اورین می‌شوند. زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، الکترون‌ها میان مولکول‌ها به حرکت درآمده و باهث ایجاد شدن الکتریسیته می‌شوند. حال اگر همین واکنش و جریان ایجاد الکتریسیته در یک سیستم بسته و با وجود آنودها و دیودها انجام گردد، می‌توانیم شاهد ایجاد شدن یک باتری باشیم. و زمانی که محققین از اورین به عنوان سوخت اصلی در این باتری‌ها استفاده کردند، باتری‌ها قابلیت استفاده شدن و شارژ شدن را داشتند و می‌توانستند بارها مورد استفاده قرار بگیرند.

اصلی‌ترین مزیتی که باعث استفاده کردن اورین در یک سلول سوختی میکروبی می‌شود، رایگان بودن آن و همینطور در دسترس بودن آن است. هر چند پیشتر نیز ما شاهد تولید یک باتری بر اساس اورین بوده‌ایم، اما باتری جدیدی که محققین موفق به توسعه آن شده‌اند، می‌تواند عملکرد بسیار خوبی داشته و علاوه بر آن، قیمتی بسیار پایین‌تر نیز داشته باشد. همچنین سوخت مورد نیاز همانند باکتری‌ها نیاز به زمان ندارد و همیشه در دسترس می‌باشد.

هر کدام از این باتری‌ها 1 تا 2 یورو قیمت دارند و ماده‌ای که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز کاملا رایگان است. شاید با خود بگویید که با وجود تکنولوژی‌‌های بسیار پیشرفته و برق، چه نیازی به استفاده از چنین باتری‌هایی وجود دارد. در این مورد کاملا حق دارید، اما این باتری‌ها برای مناطق پیشرفته تولید نشده‌اند و محققین قصد استفاده از آنها برای مناطق فقیر و محروم را دارند. کشورهای بسیار زیادی هستند که حتی در برق‌رسانی نیز مشکل دارند. اگر چنین باتری‌هایی در اختیار آنان قرار بگیرد، آنها همیشه می‌توانند برق مورد نیاز خود را به صورت رایگان تامین نمایند.

استفاده از اورین در باتری‌ها می‌تواند نمونه‌ی فوق‌العاده خوبی از تجزیه کردن مواد نیز باشد. در واقع ما از موادی که هیچ‌گاه مورد استفادمان قرار نمی‌گیرد، در سلول سوختی میکروبی وارد نموده و انرژی بسیار مناسبی را تامین می‌کنیم. در این مورد حتی آلودگی‌های مختلفی که این روزها وجود دارد نیز تولید نخواهند شد و این مواد همانند سوخت‌های فسیلی باعث آلوده شدن محیط اطراف نیز نمی‌شوند.

یکی از محققین اصلی این پروژه از دانشگاه Bath، خانم دکتر Mirella Di Lorenzo در رابطه با این باتری اذعان داشته که سلول‌های سوختی میکروبی هر سه فاکتور مقرون‌به‌صرفه بودن، امین بودن و سازگار با محیط زیست را دارند و همین موضوع می‌تواند یکی از ویژگی‌های بسیار خوب آنها باشد.

حال قدم اصلی و بعدی برای محققین افزایش دادن میزان انرژی این باتری‌ها می‌باشد. اخیرا آنها موفق شده‌اند تا با افزایش دادن طول الکترودها از 4 میلی‌متر به 8 میلی‌متر، انرژی تولید شده توسط این باتری‌ها را 10 برابر نمایند. اضافه کردن تعداد لایه‌ها نیز می‌تواند انرژی را افزایش دهد. به هر حال باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتری در این زمینه باشیم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال