تلویزیون‌های SUHD جدید سامسونگ چه تفاوتی با محصولات دیگر دارند؟

به تازگی شرکت کره‌ای سامسونگ، تعداد زیادی از تلویزیون‌های 4K خود را با نام “SUHD” در اختیار کاربران قرار داده که بسیاری از آنها، با دیدن چنین نامی سردرگم شده‌اند. همه‌ی ما معنی UHD یا Ultra High Definiton را می‌دانیم، عبارتی که معمولا به جای آن از “4K” استفاده می‌شود، اما اضافه شدن “S” به […]

به تازگی شرکت کره‌ای سامسونگ، تعداد زیادی از تلویزیون‌های 4K خود را با نام “SUHD” در اختیار کاربران قرار داده که بسیاری از آنها، با دیدن چنین نامی سردرگم شده‌اند. همه‌ی ما معنی UHD یا Ultra High Definiton را می‌دانیم، عبارتی که معمولا به جای آن از “4K” استفاده می‌شود، اما اضافه شدن “S” به ابتدای این نام چیست؟ Super UHD یا شاید هم Samsung UHD؟!

در پاسخ به این سوال که اضافه شدن حرف “S” در ابتدای نام این تلویزیون به چه معنی می‌باشد، سامسونگ مورد خاصی را اشاره نکرده اما با توجه به آخرین مصاحبه‌ها و پیگیری‌های ما، متوجه شدیم که به کار بردن S، به علت پرچم‌دار بودن این محصول می‌باشد. چنین چیزی در گوشی‌های هوشمند Galaxy S نیز دیده می‌شود و احتمالا سامسونگ قصد داشته تا پرچم‌داران خود را از دیگر محصولات متمایز کند. اما این پرچم‌دار جدید چه ویژگی خاصی دارد که سبب شده حرف “S” به ابتدای آن اضافه شود؟

پس تا اینجا معلوم شد که SUHD هیچ تفاوتی با یک تلویزیون LCD رده‌بالا با وضوح تصویر 4K و یک سری امکانات که در سال 2015 عرضه شده است، ندارد. اما این امکانات که در تلویزیون‌های SUHD سامسونگ دیده می‌شود، در سایر پرچم‌داران دیگر نیز وجود دارد؟ البته اول از همه باید بدانید که SUHD، یک تکنولوژی جدید همچون LCD یا Plasma نیست و پنل این تلویزیون‌ها نیز همچون محصولات سایر شرکت‌ها، LED-backlit LCD هستند.

همچون بسیاری از محصولات جدیدی که امسال معرفی شد، تلویزیون‌های SUHD سامسونگ نیز امکاناتی جدید دارند که به نمایش هر چه بهتر تصاویر کمک می‌کند. سامسونگ نیز برای تکنولوژی‌های جدید خود، نام اختصاصی خود را انتخاب کرده است. حال قصد داریم تا در مورد از مهم‌ترین تکنولوژی‌های جدید سامسونگ را تشریح کنیم.

تکنولوژی کریستا‌ل‌های نانو

samsung-nano

نقطه‌‌های کوآنتومی (Quantom Dots)، بهترین نامی است که می‌توان برای تکنولوژی جدید تلویزیون‌ها به کار برد. اما سامسونگ نام اختصاصی خود را برای این تکنولوی با نام “Nano Crystal” در نظر گرفته و از آن، در تمامی تلویزیون‌های SUHD که در سال 2015 معرفی و تولید شده‌اند، استفاده کرده است. اما عملکرد این تکنولوژی بدین گونه می‌باشد که نور پخش شده توسط پنل LED پشتی تلویزیون، توسط کریستال‌های نانو کنترل شده و کیفیت و تنوع پخش رنگ‌ها توسط آن، اعمال می‌شود. در واقع، تمام کاری که این تکنولوژی جدید انجام می‌دهد، نمایش بهتر و واقعی‌تر هر چه بیشتر رنگ‌ها می‌باشد و شاید اثر آن با وسایل‌ها و امکانات امروزی چندان دیده نشود اما مطمئنا در آینده، این تکنولوژی می‌تواند بسیار مورد توجه باشد.

جالب است بدانید که سونی این تکنولوژی را با نام اختصاصی “Triluminous” و ال‌جی نیز نام آن را “Prime UHD” می‌نامد. البته این تکنولوژی، برای اولین بار در نمایشگاه CES 2015 توسط شرکت LG معرفی شد اما حالا سایر شرکت‌ها نیز به استفاده از آن روی آورده‌اند.

Peak Illuminator Ultimate / Peak Illuminator Pro

samsung-illum

تکنولوژی دیگری که سامسونگ به استفاده از آن روی آورده است، Peak Illuminator Ultimate نام دارد. تکنولوژی HDR (دامنه‌ی داینامیکی بالا) نیز برای تحت تاثیر قرار دادن کنتراست تصاویر طراحی شده و مهم‌ترین ویژگی عکس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در تکنولوژی PIU، پنل‌هایی که به صورت کامل با تکنولوژی HDR بهینه شده‌اند، مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت، تصاویری بسیار واقعی و روشن‌تر از دیگر حالت‌ها، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. البته استفاده گسترده از HDR هنوز مرسوم نیست اما سرویس‌های پخش ویدئو Amazon و Netflix، به تازگی از این تکنولوژی در سرویس‌های خود استفاده می‌کنند.

حال، تکنولوژی جدیدی که سامسونگ از آن استفاده می‌کند، Peak Illuminator Ultimate or Pro نام داشته و در دو نوع مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد که مدل Ultimate آن در تلویزیون خمیده و گران‌قیمت JS9500 SUHD به کار گرفته شده و Peak Illuminator Pro، در تلویزیون‌های ارزان‌قیمت‌تر خمیده JS9000 SUHD و صفحه‌تخت JS8500 SHUD، مورد استفاده قرار گرفته است.

در سال‌های گذشته، سامسونگ نیز همانند سایر شرکت‌ها، موفق شده تا به تمام مردم این موضوع را توضیح دهد که تلویزیون‌های LED، از تلویزیون‌های LCD کاملا جدا هستند اما این موضوع حقیقت ندارد و این محصولات جدید، هنوز هم تلویزیون‌های LCD هستند که با تکنولوژی‌هایی جدید، همراه شده‌اند. به همین دلیل، شاید چندان جالب نباشد که سامسونگ در محصولات جدید خود، از نام SUHD استفاده می‌کند. فراموش نکنید که این نام، با اینکه نوآوری‌های جدیدی را به همراه دارد اما به معنی یک تکنولوژی جدید نیست و نباید آن را جدای از محصولات دیگر، تصور کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال