اولین نگاه به آپدیت سالگرد ویندوز 10

مایکروسافت آپدیت جدید ویندوز 10 را به مناسب یک ساله شدن در تاریخ 12 مرداد به اسم آپدیت سالگرد ویندوز 10 عرضه خواهد کرد، که اولین آپدیت مهم برای سیستم‎عامل عالی فعلی این شرکت به شمار می‎رود. این آپدیت برای کاربران ویندوز 10 رایگان خواهد بود، امیدواریم که شما قبل از فرصت نهایی مایکروسافت در […]

مایکروسافت آپدیت جدید ویندوز 10 را به مناسب یک ساله شدن در تاریخ 12 مرداد به اسم آپدیت سالگرد ویندوز 10 عرضه خواهد کرد، که اولین آپدیت مهم برای سیستم‎عامل عالی فعلی این شرکت به شمار می‎رود. این آپدیت برای کاربران ویندوز 10 رایگان خواهد بود، امیدواریم که شما قبل از فرصت نهایی مایکروسافت در تاریخ 8 مرداد به ویندوز 10 آپگرید کرده باشید، چون بعد از این تاریخ کاربران برای آپگرید به ویندوز 10 باید هزینه‎ای پرداخت کنند. ما در این مقاله قصد داریم برخی از قابلیت‎های معرفی شده در آپدیت سالگرد ویندوز 10 را برای شما معرفی کنیم.

Windows Ink

قابلیت Windows Ink

مایکروسافت تلاش بسیاری کرده است تا قابلیت لمسی ویندوز را در آپدیت سالگرد ویندوز 10 افزایش دهد. اگر شما کامپیوتری با نمایشگر لمسی، با یک قلم (نظیر سرفیس پرو 4 مایکروسافت) دارید، یقینا از بعضی از قابلیت‎های اضافه شده در Windows Ink لذت خواهید برد. Windows Ink عملا یک ناحیه‎ی کاملا جدید در این سیستم‎عامل است که در آن‎جا شما می‎توانید اپلیکیشن‎های مبتنی بر لمس را پیدا و با آن‎ها تعامل داشته باشید. یک ضربه‎ی آهسته بر روی قلم سرفیس به عنوان مثال، باعث ظاهر شدن صفحه‎ای با دسترسی سریع به یک پد طراحی، Sticky Notes، screenwrite و موارد متعدد دیگر می‎شود. اگر قلم ندارید، شما یک آیکون جدید قلم در نوار وظیفه مشاهده خواهید کرد که می‎توانید روی آن نیز به منظور باز کردن این بخش کلیک کنید.

Sticky Notes فوق‎العاده هوشمند و استفاده از آن‎ بسیار زیاد مفرح است. اگر شما یک شماره‎ی تلفن را بنویسید، شماره را خواهد شناخت و از طریق اپلیکیشن‎هایی نظیر اسکایپ لینکی برای برقراری تماس ایجاد می‎کند، مشابه با چیزی که ما دیده‎ایم سامسونگ با قلم S Pen خود در سری نوت انجام می‎دهد. اگر یک شماره‎ی پروازی را بنویسید، اپلیکیشن Sticky Notes اطلاعاتی در رابطه با پرواز، با استفاده از جمع‎آوری داده‎ها از موتور جستجوی بینگ، در اختیار شما می‎گذارد. همین قضیه در رابطه با سایر یادداشت‎ها صدق می‎کند، کشیدن نمادی از دنیای بورس باعث گردهم آوردن داده‎ها از بینگ می‎شود به نحوی که یک لینک قابل کلیک شکل خواهد گرفت. باید اشاره داشت اگر شروع به لیست کردن مواردی کنید اپلیکیشن Sticky Notes برای شما آن را فرمت‎بندی می‎کند، حتی به شما اجازه می‎دهد ترتیب آیتم‎ها را تغییر دهید. گفته می‎شود تیم مسئول ساخت اپلیکیشن Wunderlist این قابلیت را ساخته‎اند، ولی در حال حاضر هیچ‎گونه قابلیت همگام شدنی به چشم نمی‎خورد. امیدواریم به زودی اضافه شود.

البته باید اشاره داشت این قابلیت‎ها برای افرادی که نمایشگرهای لمسی ندارند ممکن است جنبه‎ی کاربردی نداشته باشد.

در ادامه به قابلیت‎هایی می‎پردازیم که با لمس سر و کار ندارند.

کورتانا

کورتانا 1

کورتانا در آپدیت سالگرد ویندوز 10 هوشمندتر خواهد بود. به عنوان مثال، شما می‎توانید حالا از قفل صفحه‎ی نمایش به این دستیار دارای هوش‎مصنوعی دسترسی داشته باشید، اگر تصمیم به فعال کردن آن دارید به دنبال فراخواندن کورتانا، این دستیار هرچیزی را در اختیار شما می‎گذارد از اطلاعات مربوط به هواشناسی گرفته تا پخش موزیک از سرویس پاندورا یا Microsoft Groove Music. اگر بخواهید، حتی می‎توانید دسترسی به تقویم‎ها و ایمیل‎های خود را در زمانی که دستگاه شما در حالت قفل قرار دارد را نیز فراهم کنید. کورتانا به خوبی قدرت عملکرد از قفل صفحه‎ی نمایش را دارد، خیلی از کاربران منتظر این هستند که امکان استفاده از این دستیار در اپلیکیشن‎های بیشتری نظیر اسپوتیفی وجود داشته باشد.

کورتانا

کورتانا می‎تواند به شما کمک کند در دستگاه‎های خود همه چیز را به صورت همگام شده داشته باشید. در گذشته، معنای این قابلیت در حد یادآورها، نتایج مسابقات ورزشی و آیتم‎های دیگر بود ولی او حالا بسیار باهوش‎تر شده است. به عنوان مثال کورتانا را بر روی دستگاه اندرویدی خود نصب کنید و پیامک‎های خود را بر روی کامپیوتر دارای آپدیت سالگرد ویندوز 10 نیز دریافت کنید. این قابلیت در رابطه با پیامک و سایر اپلیکیشن‎ها نظیر مسنجر فیسبوک عمل می‎کند و شما می‎توانید با دریافت نوتیفیکیشن به آن پاسخ دهید.

در شرایط دیگر، ممکن است بر روی کامپیوتر خود به دنبال مسیریابی یک مقصد باشید. کورتانا را بر روی گوشی خود باز کنید و مسیر مورد نظر خود را در آن‎جا مشاهده کنید. نیازی به فشار دادن دکمه‎ی ارسال نیست، همه چیز آماده در اختیار شما است. بهتر از این، این جهت‎ها و مسیر بر روی اپلیکیشن پیشفرض نقشه‎های شما بر روی گوشی‎تان باز خواهد شد که می‎تواند خبرهای خوبی برای افرادی باشد که به اپلیکیشن Google Maps علاقه دارند.

گزینه‎ی جالب دیگر، گرچه موارد زیادی به چشم می‎خورد، قابلیت ذخیره‎سازی تصاویر با یادآورها است. به عنوان مثال، شاید قبل از بازدید از یک فروشگاه فیزیکی ابتدا در وب‎سایت آن فروشگاه شروع به گردش می‎کنید. از پیراهنی که می‎خواهید بخرید عکسی می‎گیرد، آن را به بخش یادآورهای کورتانا اضافه می‎کنید و زمانی که شما بعد از کار به فروشگاه مذکور بروید آن عکس را به شما نشان خواهد داد. واقعا عالی است.

مرورگر اج مایکروسافت

مرورگر اج مایکروسافت

مایکروسافت در آپدیت سالگرد ویندوز 10 خود بر روی مرورگر اینترنتش، یعنی مرورگر اج، تمرکز خاصی داشته است. این شرکت پشتیبانی از افزونه‎ها را اضافه کرده است، قابلیت نرم‎افزاری که تمامی مرورگرهای دیگر نظیر اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس و کروم پشتیبانی می‎کنند. افزونه‎ها حالا در ویندوز‎ استور دیده می‎شوند، گرچه تعداد آن‎ها در حال حاضر بسیار اندک است ولی موارد خوبی برای انتخاب کردن به چشم می‎خورند نظیر Amazon Assistant و LastPass.

البته باید پذیرفت با توجه به مرورگرهایی نظیر کروم، مرورگر اج مایکروسافت انتخاب همیشگی خیلی از کاربران نیست. ولی موارد دوست‎داشتنی زیادی در آن دیده می‎شود. سرعت آن بالا است، در مقایسه کروم در مصرف انرژی صرفه‎جویی می‎کند (طبق گفته‎ی مایکروسافت) و حالا قابلیت‎هایی نظیر نوتیفیکیشن‎های تحت وب و faviconها در نوار علاقه‎مندی‎ها را دارد که آن را بیشتر در یک سطح با گوگل کروم قرار می‎دهد.

مایکروسافت حتی با اضافه کردن پشتیبانی از شاخص‎های زیستی این مرورگر را بسیار قوی‎تر کرده است، تا شما بتوانید از حسگر اثرانگشت و قابلیت Windows Hello یا اسکنر چشم به منظور انجام خریدها مستقیما از داخل این مرورگر وب استفاده کنید، البته اگر وب‎سایت مذکور از این موارد پشتیبانی کند.

جمع‎بندی

آپدیت سالگرد ویندوز 10 شامل صدها قابلیت جدید (شاید هم هزاران) می‎شود و نمی‎توان به تمامی آن‎ها رسیدگی کرد. خیلی از کاربران هستند که سال‎ها از ویندوز استفاده می‎کنند و حالا چشم به انتظار این آپدیت هستند. اگر قصد خریداری یک کامپیوتر جدید را دارید، بسیار توصیه می‎شود کامپیوتری با یک نمایشگر لمسی و یک قلم انتخاب کنید تا از کل قابلیت‎های این آپدیت بتوانید استفاده کنید.

 

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال