نقد و بررسی تبلت 13اینچی Lenovo Yoga Tablet 2 Pro [قسمت اول-معرفی‏‎تبلت، طراحی، کیفیت‎ساخت، صفحه‎نمایش]

کمپانی لنوو در تبلت جدید خود، Yoga Tablet 2 Pro، هر چیزی که به فکرش می‌رسید را برای جالب‌تر کردن این تبلت، وارد آن کرده است (!) و طراحی خاص آن نیز جای حرفی باقی نگذاشته است. این تبلت از این نقطه نظر جالب است که دارای صفحه نمایش بزرگ 13 اینچی بوده و از اسپیکر‌های 2.1 JLB […]

کمپانی لنوو در تبلت جدید خود، Yoga Tablet 2 Pro، هر چیزی که به فکرش می‌رسید را برای جالب‌تر کردن این تبلت، وارد آن کرده است (!) و طراحی خاص آن نیز جای حرفی باقی نگذاشته است. این تبلت از این نقطه نظر جالب است که دارای صفحه نمایش بزرگ 13 اینچی بوده و از اسپیکر‌های 2.1 JLB استفاده می‌کند. همچنین دارای جک (kickstand) یکپارچه و یک پروژکتور کوچک داخلی نیز می‌باشد که این تبلت را از سایر تبلت‌ها کاملا متمایز می‌کند. این تبلت دارای مشخصات سخت‌افزاری خوبی در بین دستگاه‌های اندرویدی است. (تنوع در تولیدات باعث ایجاد ویژگی‌های گوناگون در این تبلت شده است.)

بدبختانه، طراحی لنوو بیشتر جاه‌طلبانه بوده است و کیفیت ساخت این محصول نیز در حالتی متعادل (نه خوب نه بد) قرار دارد و انتخاب سخت‌افزار‌های مشکوک و نه‌چندان آشنا نیز از دلایل این نارضایتی بوده و به همین دلایل، انتخاب این تبلت، برای بسیاری از افراد مشکل است. حتی کسانی که به ویژگی‌های مفید و منحصر به فرد این تبلت پی بردند، مطمئنا در دستیابی به آخرین پوسته‌ها(Skin)ی اندرویدی لنوو به مشکل برخوردند. این تبلت دارای نکات مثبتی نظیر پایه(جک) تبلت، طول عمر زیاد باطری و دوربین با کیفیت خوب، نیز است ولی با این ویژگی‌ها نمی‌توان این تبلت را در گروه بهترین‌های بازار، قرار داد.

Yoga Tablet 2 Pro (3)

Yoga Tablet 2 Pro (2)

Yoga Tablet 2 Pro (1)

همچنین بواسطه طراحی خاص این تبلت، شکل‌هایی متفاوت برای استفاده از آن وجود دارند. اما این موارد تعداد بسیاری کمی هستند. اگرچه تبلت یوگا 2 پرو، دارای طراحی خاص و بدنه‌ای تو رفته می‌باشد اما این تبلت بعنوان دستگاهی با استقامت و محکم برای کارکردن پیشنهاد می‌شود.

مشخصات فنی

1- صفحه نمایشی از نوع IPS LCD با ابعاد 13.3 اینچ و دقت تصویر 2560×1440 پیکسل

2- دارای پردازنده Intel Atom Z3745

3- مجهز به دو گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقا توسط حافظه MicroSD)

4- باطری لیتیوم یونی با ظرفیت 9600 میلی‌آمپر ساعت

5- دوربین اصلی با دقت 8 مگاپیکسل، دوربین جلو با دقت 1.6 مگاپیکسل

6- دارای نسخه 4.4.2 از سیستم عامل اندروید و پوسته(Skin) لنوو

7- ابعاد 331.9 × 223.7 × 22 میلی‌متر و وزن 948 گرم

8- دارای ویژگی‌های خاصی شامل پایه تبلت و مینی‎پروژکتور

9- قیمت 470 دلار

مزایا

1- وجود پایه تبلت و صفحه نمایش بزرگ مزیت‎های خاصی را بوجود آورده است و آن را برای سفر کردن یا glance viewing مناسب کرده است.

2- رزولوشن (دقت تصویر) صفحه نمایش برای تماشای فیلم بسیار مناسب است.

3- دوربین پشتی دستگاه که دقتی برابر 8 مگاپیکسل دارد، برای یک تبلت بسیار راضی‌کننده است.

معایب

1- با وجود قیمت نسبتا بالای این تبلت، کیفیت ساخت آن خیلی راضی‌کننده نیست. (البته وجود پایه تبلت را در نظر نمی‌گیریم)

2- بخش نرم‌افزاری این تبلت متاسفانه بطور شرم‎آوری از محصولات کمپانی اپل کپی برداری شده است، و بدتر از آن این است که لنوو در قرار دادن جلوه‌های بصری آن کوتاهی کرده است.

3- اپلیکیشن‌های پیشفرض آن جزو بدترین برنامه‌هایی است که تا به حال با آن روبه‌رو شده‌اید.

طراحی و بدنه تبلت

تبلت یوگا 2 پرو، در درجه اول، تبلتی عظیم‌الجثه و بزرگ است. البته این تبلت، بزرگترین تبلت اندرویدی تا به امروز نیست (تبلت Toshiba Excite 13 با 13.3 اینچ و Nabi Big Tab با ابعادی بزرگتر). اما ابعاد 331 × 223 میلی‌متری و وزن 950 گرمی آن، این تبلت را به یکی از بهترین‌های بازار تبدیل کرده است. البته این تبلت بخاطر وجود گریپ خاص باطری-پایه‌ای آن که نشان اصلی آن است، بزرگتر از چیزی است که نوشته می‌شود. ضخامت این تبلت در ضخیم‌ترین قسمت آن به 22 میلی‌متر می‌رسد. البته باید گفت که این تبلت به نوعی بیماری اسکیزوفرنی مبتلا است! (داشتن مشخصات بسیار خوب سخت‌افزاری در کنار بخش‌های بسیار ضعیف آن)

nexus2cee_wm_DSC06160تبلت 13.3 اینچی یوگا 2 پرو در کنار کروم‌بوک 13.3 اینچی توشیبا و
تبلت انویدیا شیلد 8‌ اینچی و نکسوس6 موتورولا با ابعاد 6 اینچ

صفحه نمایش

 صفحه نمایش این تبلت، ابعادی برابر 13.3 اینچ داشته و رزولوشن 2560 × 1440 پیکسل را ارائه می‌دهد. میزان چگالی تصویر در این صفحه نمایش به 221 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. روشنایی و غلظت رنگ‌ها در این صفحه نمایش، رضایت‌بخش بوده و رنگ‌ها در این پنل کمی به سردی تمایل دارند. همچنین رنگ مشکی پس زمینه، کمی روشن‌تر بوده که البته از این پنل انتظار بیشتری نمی‌رود.

nexus2cee_wm_DSC04921_thumbهمانطور که گفته شد، رزولوشن این تبلت برابر 2560 × 1440 پیکسل می‌باشد؛ بنابراین نسبت تصویر 16:9 را ارائه می‌دهد که این نسبت تصویر در تبلت‌های سطح بازار خیلی رایج نبوده و بیشتر در گوشی‌های هوشمند از آن استفاده می‌شود. اما اینطور بنظر می‌رسد که لنوو خواستار تطبیق آن با صفحه نمایش لپتاپ‌های خود است (در لپ‎تاپ‎ها، نسبت تصویر 16:9 استاندارد می‌باشد). یکی از نکات منفی این تبلت که شاید استفاده از آن را کمی سخت کند، حاشیه زیاد آن می‌باشد. حاشیه این تبلت 18 میلی‌متر بوده و در قسمتی از آن، محل بلندگوها و پایه تبلت قرار دارد که به باعث افزایش قابل توجه ابعاد تبلت شده‌اند. اکثر کمپانی‌ها، سعی در کم کردن حاشیه تبلت‌های خود دارند و اکثرا موفق بوده‌اند، اما در این مورد، لنوو کمی کوتاهی کرده است و به رقبای خود مجال پیشروی داده است.

کیفیت ساخت

تبلت یوگا 2 پرو از پلاستیک ساخته شده است. اما نمی‌توان هر پلاستیکی را، بی کیفیت خواند. توجه کنید که اکثر گوشی‌های کمپانی نوکیا از پلاستیک ساخته شده‌اند و ضد بمب هستند(!) و همچنین تبلت‌های سری S سامسونگ نیز کیفیت بسیاری خوبی دارند. همچنین دستگاه‌های ارزان‌تری چون نکسوس 7 نیز از پلاستیک ساخته شده و کیفیت بدنه بسیار رضایت‎بخشی را ارائه می‌دهند. اما این موارد، شامل وضعیت لنوو نمی‌شود. پنل پشتی دستگاه بسیار حساس بوده و اینطور بنظر می‌رسد که با نوازشی آرام(!)، این قطعه از تبلت جدا شود. همچنین بدنه سنگین و بزرگ آن نیز مستعد خم شدن و شکستن است. در زیر گریپ بدنه، محل قرار گیری کنترل لغزنده‌ای برای تنظیم فوکوس پروژکتور دستگاه می‌باشد.

nexus2cee_wm_DSC04943_thumbاستثنا این تبلت، پایه (جک) آن است. ما از طرفداران جدی این پایه هستیم و طراحی زیبای آن را تحسین می‌کنیم. همچنین این مورد قابل توجه است که پایه این تبلت، کاملا از جنس فلز ساخته شده و آن را به شکلی خاص، منحصر به فرد کرده است. برای رسیدن به این طراحی خاص، لنوو مجبور شده است تا ابعاد کل تبلت را بزرگ کند و این تلاش برای بعضی از کاربران، واقعا ارزشمند بوده است. پایه تبلت یوگا 2 پرو، محکم، بزرگ و آماده برای قرار گرفتن در هر حالتی است. لولای آن به شکل خوبی قطور بوده و حتی می‌توان در حالت روزنامه‌خواندن نیز از آن به بهترین شکل، استفاده کرد. همراه شدن این پایه با تبلت، مطمئنا یوگا 2 پرو را به یکی از بهترین تبلت‌های رومیزی تبدیل کرده است.

nexus2cee_wm_DSC04742

nexus2cee_wm_DSC04786

پایه تبلت، به شکلی صاف و منظم، به داخل پنل پشتی دستگاه تا خورده و بسته می‎شود. باز شدن آن توسط دکمه‌ای است که در کنار جایگاه دوربین اصلی دستگاه و ساب‎ووفر آن قرار دارد. (بله درست شنیدید. علاوه بر بلندگوهای جلو دستگاه، ساب‌ووفری نیز در این ناحیه قرار گرفته است و بدلیل وجود گریپ در این بخش، صدای آن یه هیچ وجه گنگ نمی‌شود). در سطح پایه، برشی مربع شکل وجود دارد که در زمان بسته بودن جک تبلت، میتوان به دوربین و کنترل پایه و ساب‎ووفر آن دسترسی داشت. همچنین طراحی لنوو به شکلی بوده که می‎توان از این شکاف برای آویزان کردن تبلت نیز استفاده کرد. پایه تبلت، نزدیک به 180 درجه باز می‌شود که البته این مورد را به شکل عملی روی این دستگاه شاهد نبودیم. این پایه کاربردهای فراوانی خواهد داشت. شاید یکی از آنها زمانی باشد که به حمامی طولانی رفته و می‌توانید آن را در حمام خود آویزان کنید(!)

nexus2cee_wm_DSC04892_thumbسمت چپ دستگاه، محل قرارگیری کلید دایره‌ای پاور در انتهای گریپ تبلت است. همچنین کلیدهای کنترل صدا و سوکت USB 2.0 و جک هدفون نیز در این محل قرار دارند. در سمت دیگر دستگاه، محل قرارگیری لنز پروژکتور در داخل محور انتهایی گریب و کلیدی برای فعال کردن آن است. در زیر پایه، دریچه‍ای برای قرار دادن کارت حافظه جانبی Micro‎SD و یک فضای خالی برای قرار گرفتن سیم‌کارت وجود دارد. (از تماس صوتی پشتیبانی نمی‌شود).

پایان قسمت اول

در قسمت‌های بعدی به بررسی بلندگوها، پروژکتور دستگاه، حافظه داخلی آن، عمر باطری و دوربین این تبلت خواهیم پرداخت. همچنان با تک نیوز همراه باشید؛

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال