جی5 ال‌جی: 10 نکته که قبل یا بعد از خرید این گوشی‌هوشمند باید بدانید

همان طور که احتمالا می‌دانید شرکت ال‌جی به تازگی از پرچمدار سال 2016 خود رونمایی به عمل آورده است. این گوشی هوشمند به واسطه طراحی بسیار متفاوت خود نسبت به تمامی گوشی‌های تولید شده تا به این تاریخ، هم اینک تحت توجه بسیاری از کاربران و منتقدان قرار گرفته است. از طرفی تک‌نیوز نیز در […]

همان طور که احتمالا می‌دانید شرکت ال‌جی به تازگی از پرچمدار سال 2016 خود رونمایی به عمل آورده است. این گوشی هوشمند به واسطه طراحی بسیار متفاوت خود نسبت به تمامی گوشی‌های تولید شده تا به این تاریخ، هم اینک تحت توجه بسیاری از کاربران و منتقدان قرار گرفته است. از طرفی تک‌نیوز نیز در همین راستا اقدام به نگارش نقد و بررسی تخصصی گوشی جی5 ال‌جی کرده است. اما در کنار آن بهتر است بدانید که گوشی‌های آیفون 6 اس اپل و همچنین گلکسی اس 7 سامسونگ از مهمترین و اصلی‌ترین رقبای این گوشی به حساب می‌آیند. اما با وجود تمامی این موارد باید این حقیقت را اعلام کرد که جی5 ال‌جی یک گوشی پرچمدار نسبتا عالی به حساب می‌آید که دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌باشد. ویژگی‌هایی که قبل و حتی بعد از خرید جی5 حتما می‌بایست به آنها توجه کرده و با آنها آشنایی داشته باشید. در بخش زیر 10 نکته‌ مهم در این زمینه به همراه توضیحات مربوطه قابل مشاهده خواهد بود. به منظور بررسی هر کدام از آنها در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

1. دیتا برنامه‌ها به هیچ وجه قابلیت انتقال به کارت حافظه جانبی گوشی را نخواهند داشت

همان طور که می‌دانید و البته تبلیغات بسیار زیادی نیز بر روی آن انجام گرفت، جی5 ال‌جی همانند سری‌های قبل از کارت حافظه جانبی تا هر میزان ظرفیتی که بخواهید پشتیبانی خواهد کرد. البته در این میان موضوع خاصی نیز وجود داشته و آن هم مربوط به فقدان ویژگی انتقال دیتا برنامه‌ها به کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی می‌شود. در واقع هدف ال‌جی از این موضوع، قرار دادن تصاویر و فیلم‌ها به همراه موزیک‌ها و دیگر موارد متفرقه در این بخش است. در حقیقت همه چیز بجز دیتای برنامه‌ها. در واقع دیتای برنامه‌ها تنها قابلیت ذخیره شدن در حافظه داخلی گوشی را خواهند داشت. از طرفی وقتی این مورد بیشتر موجب افسوس کاربران خواهد شد که بدانید جی 5 به طور پیشفرض دارای نسخه 6.0 سیستم عامل اندروید به نام مارشملو بوده و به همین دلیل دارای ویژگی بسیار مفید و کاربردی Adoptable Storage می‌باشد. ویژگی Adoptable Storage به شما این اجازه را خواهد داد که از حافظه کارت میکرو اس‌دی خود به عنوان حافظه داخلی و اصلی گوشی استفاده کرده و در حقیقت سیستم عامل نیز با کارت حافظه جانبی همین رفتار را خواهد داشت.

No-app-data-can-be-moved-to-the-microSD-card

2. هزینه خریداری یک کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد

همان طور که در بخش‌های زیر به آن اشاره شد، جی 5 ال‌جی از قابلیت قرارگیری کارت حافظه جانبی پشتیبانی خواهد کرد. از طرفی در نسخه 32 گیگابایتی این گوشی تنها 23 گیگابایت در دسترس کاربر خواهد بود. از این رو پیشنهاد می‌شود یک کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی با ظرفیت بسیار بالا خریداری نمایید، زیرا قیمت آن تقریبا ارزان خواهد بود. در حقیقت هم حالا در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌هایی همچون دیجی‌کالا، کارت حافظه جانبی 128 گیگابایتی با سرعت انتقال داده بسیار بالا با قیمت 250 هزار تومان در حال فروش می‌باشد.

At-least-microSD-cards-are-cheap

3. جی 5 ال‌جی دارای قابلیت شارژ سریع گوشی با استفاده از درگاه Type-C می‌باشد

سال قبل گوشی جی 4 ال‌جی از فناوری شارژ سریع Quick Charge پشتیبانی می‌کرد اما متاسفانه در بسته خرده فروشی آن خبری از آداپتور شارژ سریع نبود. در واقع برای شارژ کردن سریع‌تر گوشی جی 4 خود می‌بایست یک شارژر جدید را با صرف هرینه اضافی خریداری می‌کردید. اما در سوی دیگر میدان جی5 ال‌جی در درون جعبه خرده فروشی خود دارای یک شارژر 16 واتی مجهز به فناوری Quick Charge 3.0 می‌باشد. با استفاده از این شارژر می‌توانید گوشی جی 5 خود را در عرض 80 دقیقه به طور کامل (از صفر درصد) شارژ نمایید که البته این مورد بسیار رضایت‌بخش و عالی به نظر می‌رسد. از طرفی جی5 در بخش زیرین بدنه خود دارای درگاه USB از نوع C می‌باشد. با توجه به این موضوع داخل کردن سر کابل USB به داخل درگاه بسیار آسان خواهد بود زیرا هر دو سمت آن مشابه می‌باشند. اما از طرفی متاسفانه می‌بایست از کابل بسیار رایج میکرو USB خداحافظی کنید زیرا این نوع کابل دیگر قابلیت اتصال به جی5 را نخواهد داشت.

The-LG-G5-has-a-fast-charger-Type-C-port

4. جی 5 ال‌جی به قابلیت Always-on Display مجهز می‌باشد،‌اما با نقص‌هایی همراه است

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید موجود در گوشی جی5 ال‌جی مربوط به قابلیت Always-on Display می‌شود. با استفاده از این ویژگی جدید در هنگام خاموش بودن نمایشگر گوشی و زمانی که دستگاه بر روی حالت آماده به کار قرار می‌گیرد، تاریخ، زمان و همچنین اعلانات جدید دریافت شده بر روی این بخش از گوشی به نمایش در خواهند آمد. به بیانی ساده‌تر دیگر نیاز نیست که برای دیدن و مشاهده زمان یا چک کردن اعلانات جدید، نمایشگر گوشی را روشن کرده یا هیچ کلیدی را بفشارید. البته در این میان یکی نقطه نیز وجود دارد و آن هم مربوط به تاریک بودن نسبی نمایشگر گوشی می‌شود. در واقع اگر در صورت فعال بودن ویژگی Always-on Display از یک زاویه خاص به نوشته‌های روی نمایشگر نگاه کنید، خواندن آنها تقریبا غیر ممکن خواهد بود. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، رقیب جی5 یعنی گلکسی اس 7 این ویژگی را به سبب نمایشگر خاص خود بهتر ارائه داده و در حقیقت در صورت مشاهده آن در زوایای مختلف، خواندن نوشته‌ها بسیار آسان خواهد بود. در نهایت باید گفت که این ویژگی باعث کاهش سریع‌تر شارژ باتری گوشی هوشمندتان خواهد شد و از طرفی در صورت تمایل می‌توانید آن را غیر فعال سازید.

The-LG-G5-needs-brighter-Always-on-Display

5. دوربین 16 مگاپیکسلی عکس‌های بهتری می‌گیرد

دوربین‌های دوگانه یکی دیگر از ویژگی‌های جدید گوشی جی5 می‌باشد که باعث توجه بسیار از کاربران و عکاسان به این دستگاه شده است.در واقع هم اکنون در بخش پشتی جی5 شاهد حضور دو دوربین 8 و 16 مگاپیکسلی می‌باشیم. دوربین 8 مگاپیکسلی دارای زاویه دید بسیار بالای 135 درجه بوده و این در حالی است که در این دوربین هیچ گونه سیستم فوکوس خودکاری را به همراه نداشته و در واقع فوکوس آن ثابت می‌باشد. از طرفی دوربین 16 مگاپیکسلی مجاور  آن نیز زاویه دید 78 درجه را ارائه می‌دهد. دوربین 8 مگاپیکسلی به لطف میدان دید بسیار بالای خود می‌تواند تصاویر بسیار جالبی را به ثبت برساند اما با این وجود به دلیل نبود سیستم فوکوس خودکار و همچنین مشکلات مربوط به اعوجاج لنز‌های فیش‌آی، استفاده از این دوربین در شرایط حساس پیشنهاد نمی‌شود. به همین دلیل است که می‌گوییم، بهتر است از دوربین 16 مگاپیکسلی این گوشی در اکثر اوقات استفاده کنید. از طرفی با استفاده از این دوربین می‌توانید تصاویر بسیار باکیفیتی را نیز به ثبت برساند. در حقیقت بهتر است تنها زمانی از دوربین 8 مگاپیکسلی پشتی گوشی استفاده کنید که نتوانید منظره یا سوژه مورد نظر خود را در کادر یا فریم دوربین 16 مگاپیکسلی جای دهید.

The-regular-camera-takes-better-photos

6. برای استفاده از وسایل جانبی LG Friends می‌بایست هزینه اضافی پرداخت کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های مربوط به جی 5 ال‌جی مربوط به طراحی ماژولار آن میشود که در این صورت می‌توانید از ماژول‌های طراحی شده برای این بخش استفاده نمایید. البته بهتر است بدانید که هیچ کدام از آنها را نمی‌توانید به صورت پیشفرض در بسته خرده فروشی گوشی بیابید. مگر اینکه اپراتور مخصوصی آنها را به طور انحصاری به همراه گوشی به فروش برساند. ماژول گریب دوربین این گوشی 70 دلار قیمت خواهد داشت و از طرفی به منظور خریداری ماژول پخش صدای B&O نیز می‌بایست 150 دلار هزینه کنید. این ماژول‌ها از جمله خانواده و اکوسیستم Friends ال‌جی به حساب می‌آیند که این شرکت به همراه گوشی پرچمدار خود از آنها نیز پرده برداری کرد. یک دوربین 360 درجه به همراه هدست VR نیز دو وسیله دیگر از این دسته می‌باشند که هر کدام 200 دلار ارززش گذاری شده‌اند. البته بهتر است این موضوع را نیز خاطر نشان کنیم که بعضی از اعضای LG Friends قابلیت اتصال به دیگر گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند به غیر از جی5 را نیز به همراه خواهند داشت. برای مثال ماژول B&O را می‌توانید با استفاده از یک کابل USB به کامپیوتر و یا دیگر دستگاه‌های اندرویدی متصل نمایید. علاوه بر آن دوربین 360 درجه ال‌جی نیز قابلیت به کارگیری توسط دیگر دستگاه‌های هوشمند جدید اندرویدی و حتی آیفون‌ها را نیز خواهد داشت.

The-LG-Friends-will-cost-you-extra

7. طراحی ماژولار بخش باتری جی5 خیلی جالب نیست

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب جی5 که البته مربوط به طراحی انقلابی ماژولار بدنه آن می‌شود، باعث شده تا کاربر بتواند به سادگی باتری گوشی را تعویض نماید. این پروسه از طریق فشردن کلید فیزیکی موجود بر روی کناره بدنه گوشی امکان پذیر خواهد بود. در هنگام فشردن این کلید، ماژول باتری گوشی به بیرون پرتاب خواهد شد. اما با این وجود هنوز هم باتری به بخش پایینی گوشی چسبیده است. به همین منظور بعد از این که باتری از خشاب خود خارج شد می‌بایست آن را به صورت دستی از بخش پایینی گوشی جدا نمایید. در این زمان است که می‌توانید یک باتری جدید را به آن متصل کرده و دوباره آن را به داخل گوشی هداین نمایید.

lg-g5-hands-on-1

8. سطح دستگاه، حس در دست گرفتن یک گوشی فلزی را به کاربر منتقل نخواهد کرد

همان طور که احتمال می‌دانید اخیرا اخبار بسیار زیادی در مورد پلاستیکی بودن بدنه گوشی جی5 در رسانه منتشر گشت که البته نمایش یک کلیپ از خراش دادن بدنه پشتی گوشی و نمایان شدن یک لایه خاکستری روشن، آغازگر این داستان‌ها بود. اما در نهایت حقیقت این است که ال‌جی به منظور جلوگیری از اختلالات بوجود آمده در بخش آنتن‌دهی، از این ماده استفاده کرده است که البته از جنس پلاستیک نمی‌باشد. در حقیقت باید به این شکل جمع بندی کرد که بدنه جی5 کاملا از جنس فلز می‌باشد. اما اینکه دست شما نمی‌تواند سردی موجود در بافت فلزی آن را احساس کند، این خود مشکل بزرگ دیگری خواهد بود.

The-surface-of-the-LG-G5-doesnt-feel-quite-like-metal

9. برجستگی دوربین این گوشی مربوط به سخت‌افزار NFC نیز می‌باشد

به یاد داشته باشید که جی5 دارای سرویس NFC‌ نیز در درون خود می‌باشد. جالب است بدانید که آنتن NFC این گوشی در اطراف ماژول دوربین اصلی آن قرار داده شده است. در نتیجه اگر بخواهید از تگ‌های NFC یا دیگر ویژگی‌های این سرویس استفاده کنید می‌بایست دستگاه یا تگ مزبور را به این بخش از گوشی جی 5 نزدیک نمایید. لازم به ذکر است که در گوشی‌های مختلف محل این قرار گیری آنتن این سرویس متفاوت بوده و البته دانستن محل آن بسیار مهم می‌باشد زیرا حتما می‌بایست دستگاه مقابل را در نزدیکی آن قرار دهید و در صورت نداستن محل دقیق آن، برقراری ارتباط از این طریق میسر نخواهد شد.

The-LG-G5-camera-bump-is-the-NFC-touch-point

10. با خریداری جی5، 100 گیگابایت حافظه ابری رایگان گوگل در اختیارتان قرار خواهد گرفت

حافظه ابری به منظور ذخیره سازی بسته‌های پشتیبانی و همچنین به اشتراک گذاری آسان محتواهای کاربران بسیار کارا هستند. به همین منظور است که با شنیدن اهدای رایگان 100 گیگابایت حافظه ابری در هنگام خریداری جی5 ال‌جی، خوشحال خواهید شد. البته بهتر است بدانید که 100 گیگابایت حافظه ابری Google Drive ارائه شده به مدت دو سال برای کاربر رایگان خواهد بود و در حقیقت بعد از منقضی شدن این مدت زمان، اطلاعات کاربر بر روی حافظه مجازی حفظ خواهد شد اما کاربر از انتقال اطلاعات جدید بر روی این حافظه ابری ناتوان خواهد بود. مگر اینکه هزینه‌های مربوطه توسط کاربر به طور کامل پرداخت شوند.

You-get-100GB-of-free-Google-Drive-cloud-storage

 

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال