نقد و بررسی تخصصی گوشی Google Nexus 6 [قسمت دوم-بررسی رابط کاربری، بنچمارک‌ها و اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی]

در قسمت اول نقد و بررسی گوشی نکسوس6، به بررسی محتویات‌ جعبه، طراحی‌ و‌ کیفیت‌ ساخت، نمایشگر، باطری‌ و‌ قابلیت‌های‌ ارتباطی  آن پرداختیم. هم اینک در قسمت دوم، بخش‌های دیگر گوشی مورد بررسی و آزمایش قرار خواهند گرفت؛ با تک نیوز همراه باشید: رابط کاربری نکسوس6، اولین گوشی هوشمندی است که از نسخه 5.0 سیستم عامل […]

در قسمت اول نقد و بررسی گوشی نکسوس6، به بررسی محتویات‌ جعبه، طراحی‌ و‌ کیفیت‌ ساخت، نمایشگر، باطری‌ و‌ قابلیت‌های‌ ارتباطی  آن پرداختیم. هم اینک در قسمت دوم، بخش‌های دیگر گوشی مورد بررسی و آزمایش قرار خواهند گرفت؛ با تک نیوز همراه باشید:

رابط کاربری

نکسوس6، اولین گوشی هوشمندی است که از نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید منتسب به لالی‌پاپ (آبنبات چوبی) استفاده می‌کند. آخرین نسخه اندروید به طراحی کاملا جدید Material و runtime با نام ART مجهز است.

قفل صفحه (lockscreen) آن قادر به نمایش تمام اعلانات گوشی است. همچنین دارای میانبری برای اپلیکیشن دوربین نیز هست که در صورت کشیدن آن از سمت راست نمایشگر، به سادگی فعال خواهد شد.

gsmarena_002

gsmarena_003

gsmarena_004

gsmarena_005

 

کاربر با استفاده از کشیدن صفحه (swipe)، ایجاد الگو (pattern)، رمزگذاری عددی (pin) و پسورد می‌تواند قفل صفحه را باز کند. البته گزینه‌ای نیز وجود دارد که اگر خواستار دسترسی سریع به گوشی خود و چشم پوشی از مسائل امنیتی آن هستید، می‌توانید آن را انتخاب کنید. در آن حالت دیگر گوشی شما از هیچ قفل صفحه‌ای برخوردار نخواهد بود.

در صفحه اصلی (homescreen) نسخه 5.0 اندروید، شاهد ترتیب کاملا جدید از قرارگیری برنامه‌ها خواهید بود. سه پوشه جدید با نام‌های Google و Create و Play در کنار اپلیکیشن Play store قرار دارند. هر پوشه از نظر محتوایی شامل گروهی خاص از اپلیکیشن‌های کمپانی گوگل است.

gsmarena_006

gsmarena_008

gsmarena_012

 

در کنار آیکون منو در زیر صفحه اصلی، شاهد 4 برنامه هستیم که از چپ به راست شامل شماره‌گیر گوشی، برنامه پیام‌رسانی، مرورگر کروم و اپلیکیشن دوربین هستند.

همچنین طراحی سه دکمه ناوبری اندروید در زیر نمایشگر نیز تغییرکرده است. هم اکنون کلید Home به شکل دایره در آمده است و کلید app switcher (جابه‌جایی بین برنامه‌ها) نیز آیکونی مربعی شکل دارد. همچنین دکمه back (بازگشت) نیز دارای آیکونی مثلثی است.

خوشبختانه در این نسخه می‌توانید به تعداد دلخواه خود قاب (pane) در صفحه اصلی داشته باشید (در تست‌هایی که انجام دادیم، توانستیم 11 عدد قاب به آن اضافه کنیم). اضافه کردن قاب‌ها نیز بسیار آسان است. فقط کافی است که اپلیکیشن مورد نظر را گرفته و آن را به سمت چپ نمایشگر بکشید.

gsmarena_009

 

همانند قبل، برای دیدن تنظیمات صفحه اصلی تنها کافیست که  فضای خالی آن قسمت را لمس کرده و مدت کمی نگه دارید تا منو آن ظاهر شود. در صفحه ظاهر شده، سه آیکون وجود دارد که اولی برای تغییر تصویر زمینه، دومی مربوط به ویجت‌ها و سومی نیز تنظیمات مربوط به Google Now است.

gsmarena_010

gsmarena_011

 

ساختن پوشه نیز امری آشناست. آیکون مورد نظر را نگه داشته و آن را بر روی آیکون اپلیکیشنی که می‌خواهید با آن در یک گروه قرار بگیرد، می‌گذارید.

gsmarena_013

gsmarena_014

gsmarena_015

 

با کشیدن یک انگشت خود از بالای صفحه نمایش به پایین، صفحه اعلانات گوشی باز می‌شود که هم اکنون در نسخه 5.0 اندروید، این صفحه دیگر شلوغی قبل را ندارد. با کشیدن دوباره از روی صفحه اعلانات، quick togglesها شامل وای‌فای، بلوتوث، مود هواپیما، چرخش صفحه، فلاش دوربین، مکان‌یابی و گزینه‌ای برای به اشتراک گذاشتن نمایشگر (cast the screen) ظاهر می‌شوند.

gsmarena_016

gsmarena_017

gsmarena_018

gsmarena_019

 

البته در این قسمت می‌توانید وارد تنظیمات این فبلت نیز بشوید و همچنین میزان روشنایی صفحه را نیز به دلخواه خود تنظیم کنید. در بالا سمت راست صفحه نیز محلی برای دسترسی به پروفایل کاربری شما وجود دارد.

کشوی برنامه‌ها نیز ظاهر جدیدی پیدا کرده است و صفحه سفیدی در پشت اپلیکیشن‌ها قرار گرفته است. البته از نظر کاربردی هیچ تغییر خاصی پیدا نکرده است.

gsmarena_020

gsmarena_021

 

برنامه app switcher گوشی دارای رابط کاربری لذت بخش و تر و تمیزی است و کاربر با کشیدن صفحه به بالا یا پایین، می‌تواند برنامه مورد نظر خود را از بین دیگر برنامه‌ها انتخاب کند. همچنین با کشیدن برنامه به سمت چپ یا راست نمایشگر، می‌توانید برنامه مورد نظر را ببندید. این اقدام با انتخاب دکمه X موجود در گوشه بالا و سمت راست هر کارت نیز قابل اجرا است.

gsmarena_022

gsmarena_023

gsmarena_024

 

با حرکت کردن به سمت چپ صفحه نمایش در صفحه اصلی (Homescreen) اپلیکیشن Google Now باز می‌شود. این عمل از طریق کشیدن دکمه‌های روی صفحه نمایش نیز امکان‌پذیر است.

gsmarena_025

gsmarena_026

gsmarena_027

gsmarena_028

 

طراحی اپلیکیشن Google Now تغییر بسیاری کرده است اما از نظر کاربردی، تغییر زیادی در آن دیده نمی‌شود. با استفاده از این سرویس می‌توانید کارهای روزمره و علاقه‌مندی‌های خود را مدریت کنید.

 در کل بهترین حسی که از نسخه جدید سیستم عامل اندروید در این گوشی خواهید جست، حس نو و جدید بودن رابط کاربری، نمایش زیبای صفحات و زرق و برق آنها است. استفاده از Runtime جدید و ART نیز به بهتر بودن این و گوشی کمک شایانی کرده است. بطوری که هیچ اثری از لگ و تاخیر در این گوشی دیده نمی‌شود و همه چیز بسیار روان و سریع است.

قدرت سخت‌افزاری

وجود تراشه قدرتمند اسنپدراگون 805 کوآلکام به همراه پردازنده چهار هسته‌ای Krait 405 با فرکانس 2.7 گیگاهرتز، سه گیگابایت حافظه RAM و واحد گرافیکی آدرنو 420، گوشی نکسوس6 را به یکی از قدرتمند‌ترین گوشی‌های سطح بازار تبدیل کرده است. استفاده از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید نیز مسلما به افزایش امتیاز آن در بنچمارک‌ها کمک خواهد کرد.

در تست CPU گوشی‌های هوشمند، نکسوس6 در جایگاهی مناسب و استوار قرار گرفت و از نظر به همراه داشتن سخت‌افزاری قدرتمند، توانست رضایت ما را جلب کند.

Untitled

Untitled

UntitledUntitled

 

در تست  Basemark OS II (چند هسته‌ای) این گوشی کمی ضعیف‌تر از انتظار ظاهر شد که این نتیجه در بنچمارک Basemark OS II (تک هسته‌ای) نیز بصورت مشابه‌ای تکرار شده است.

Untitled

Untitled

 

تست‌های انجام شده بر روی واحد گرافیکی قدرتمند آدرنو 420 موجود بر روی نکسوس6 را نیز می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده فرمایید:

Untitled

UntitledUntitled

Untitled

 

در بنچمارک Kraken 1.1 که به بررسی و تست JavaScript گوشی‌ها می‎پردازد، نکسوس6 توانست امتیاز نسبتا خوبی را بدست بیاورد. این جایگاه در بنچمارک BrowserMark 2.1 نیز همچنان تکرار شده است.

Untitled

Untitled

 

نکسوس6 موتورولا، به سخت‌افزارهایی بسیار قدرتمند مجهز شده است و با به همراه داشتن نرم‎افزاری روان و هماهنگ با آن، در مقایسه با نسل قبلی خود بسیار بهینه‌تر گشته است. در هنگام کار با این گوشی، هیچ گونه کم و کاستی در قدرت آن احساس نخواهید کرد و مطمئنا این گوشی دلربا، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

بررسی نرم‌افزاری

اپلیکیشن دفترچه تلفن (contacts) این گوشی کاملا تغییر کرده است و در نسخه 5.0 اندروید، ظاهری جدید پیدا کرده است. این برنامه دارای زبانه‌های Favorite و  all contacts است. اولی برای دسترسی سریع به مخاطبان مورد علاقه و دومی برای مشاهده تمام مخاطبان است.

gsmarena_032

gsmarena_033

gsmarena_034

 

از طریق اکانت سرویس‌های Exchange و Google می‌توانید برای تبادل و انتقال مخاطبان بین چند دستگاه اقدام کنید. همچنین دکمه‌ای در گوشه سمت راست پایین نمایشگر، همیشه در صحنه است، تا اقدام به ثبت سریع مخاطب جدید کاربر کند. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که برای ثبت اطلاعات مخاطب، کدام اکانت کاربر، فعال باشد.

gsmarena_036

Sync options

gsmarena_037

gsmarena_038

adding a contact

مشاهده پروفایل مخاطبان نیز به صورت مستقیم و آسانی انجام می‌شود و در صورت نداشتن عکس پروفایل، تصویری با یک رنگ یکنواخت برای آن برگزیده می‌شود.

gsmarena_039

Viewing a single contact

gsmarena_040

 

در کل، رابط کاربری جدید این قسمت، آن را برای کار کردن بسیار مناسب و لذت‌بخش کرده است و این تغییرات جدید، بسیار کاربردی بوده است.

در نسخه 5.0 اندروید (آبنبات‌چوبی)، اپلیکیشن شماره‌گیری (phone app) نیز بطور کامل، مجددا طراحی شده است و با کمی تامل در آن، متوجه کاربردی‌تر شدن آن نیز می‌شوید.

با انتخاب این برنامه، به بخش‌های تماس‌های اخیر (recent calls) وارد می‌شوید. البته در هر زمانی که بخواهید می‌توانید قسمت شماره‌گیری (dialer) دستگاه را نیز فعال کنید. این اقدام به آسانی توسط آیکون میانبری که در سمت پایین و راست نمایشگر قرار گرفته است، قابل اجراست.

gsmarena_059

gsmarena_060

 

در بالای این اپلیکیشن، سه زبانه مختلف وجود دارند. تماس سریع (speed dial)، تماس‌های اخیر (recent calls) و دفترچه‌ تلفن (phonebook) از این گرینه‌ها می‌باشند.

gsmarena_064

gsmarena_065

gsmarena_061

 

صفحه برقراری تماس آن نیز دارای رنگی یکنواخت و انیمیشنی بسیار جذاب است. همچنین طراحی این قسمت در کنار زیبا بودن آن بسیار کاربردی است و کاربر می‌تواند به سادگی متن‌های درج شده را بخواند و یا آنها را اعمال کند.

gsmarena_062

gsmarena_063

در تست کیفیت صدای تماس‌های این گوشی، نکسوس6 بسیار عالی ظاهر شد. البته این تست توسط سرویس‌های کمپانی آمریکایی AT&T انجام گرفت که در آن، نکسوس6 بدون هیچ نقصی ظاهر شد. وجود فریم فلزی گوشی نیز بر خلاف انتظارها (این طور انتظار می‌رود که فلزی بودن گوشی باعث اختلال در آنتن‌دهی آن شود) باعث تقویت میدان آن شد و به همین دلیل هیچ مشکلی برای گزارش آن وجود نداشت.

همچنین این گوشی دارای بلندگو‌های استریویی در پنل جلویی گوشی است که صدای بسیار شفافی را ارائه می‌دهد. البته بلندی صدای آن به اندازه گوشی‌های HTC One M8 یا Sony Xperia Z3 نیست. (گرچه این دو گوشی نیز با داشتن بلندگو‌هایی استریو، امتیاز بسیار بالایی را کسب نکردند).

Untitled

 

تایپ متن و پیام‌ رسانی

در این گوشی برای ارسال متن، دو راه وجود دارد. برنامه‌های Google Hangouts و messenger پیشفرض گوشی شامل آن می‌شوند که طراحی مورد دوم به طور کامل تغییر کرده است.

اپلیکیشن Hangouts دارای دو صفحه است که صفحه اول، تمامی گفتگو‌های شما با مخاطبتان را نشان می‌دهد. در حالی که صفحه دوم به نمایش مخاطبان شما می‌پردازد.

gsmarena_042

gsmarena_041

gsmarena_043

gsmarena_044

 

اپلیکیشن پیام‌رسانی پیشفرض نکسوس6، دارای ویژگی‌های مناسبی است و با وجود تغییر در شکل ظاهری آن، همچنان همانند یک برنامه پیام‌رسانی معمولی در نظر گرفته شده است. تمامی پیام‌های ارتباطی (SMS یا MMS) کاربر در داخل رشته‌هایی قرار گرفته‌اند که هر کدام از این رشته‌ها شامل تمامی پیام‌های بین کاربر و مخاطب خاصش می‌شوند.

gsmarena_045

gsmarena_047

 

همچنین برای نوشتن سریع یک پیام، دیگر نیاز به گشتن بین منوها و آیکون‌ها نیست. زیرا در سمت راست و پایین نمایشگر، آیکون میانبری وجود دارد که دسترسی به آن قسمت را از همیشه آسان‌تر کرده است.

 

gsmarena_046

 

اپلیکیشن Gmail نیز در این نسخه دچار تغییر شده است و طراحی آن از نو انجام گرفته است. مطمئنا این برنامه، تنها اپلیکیشن نظارت بر ایمیل‌های شما خواهد بود. زیرا در نسخه جدید، اپلیکیشن Gmail، قابلیت اتصال به تمامی اکانت‌های ایمیل شما را دارد (گرچه آدرس آن، خاص کمپانی گوگل نباشد).

gsmarena_049

gsmarena_048

gsmarena_050

gsmarena_054

 

البته بر خلاف تغییرات طراحی ظاهری آن، رایط کاربری این برنامه شباهت بسیاری به نسخه قبلی خود دارد. با کشیدن انگشت بر روی صفحه از حاشیه سمت چپ گوشی، منویی ظاهر می‌شود که می‌توان Inbox و  پوشه‌های متنوع ایمیل مورد نظر را گشود. همچنین در قسمت بالا سمت چپ آن نیز بخشی برای تغییر آدرس ایمیل کاربر وجود دارد.

gsmarena_051

gsmarena_052

 

The app in landscape mode

همچنین آیکون میانبری در پایین سمت راست برنامه وجود دارد که توسط آن می‌توانید به آسانی به بخش نوشتن ایمیل منتقل شوید. البته صفحه نوشتن پیام‌ها (composition screen) خیلی ما را شگفت زده نکرد.

gsmarena_053

گوگل برای به اطلاع رساندن کاربران از ویژگی جدید خود (پشتیبانی از بسیاری از آدرس‌های ایمیل کاربران) راهی جالب را در پیش گرفت است. همچنین برنامه‌ای برای رسیدگی به ایمیل‌های عمومی کاربران نیز وجود دارد که با انتخاب آن، اپلیکیشن شما را دوباره به برنامه جی‌میل هدایت خواهد کرد.

gsmarena_055

A clever way to tell you about Gmail’s new functionality

همانطور که انتظار می‌رفت، صفحه کلید پیشفرض اندروید در نسخه جدید، کاملا تغییر کرده است. هم اینک این صفحه کلید دارای پوسته کاملا جدیدی است و طراحی متریال سیاه و یا سفید (به انتخاب کاربر) و دکمه‌هایی صاف و بدون حاشیه به آن سادگی و زیبایی دو چندانی را بخشیده است.

gsmarena_056

gsmarena_057

gsmarena_058

البته کاربرانی که به طراحی جدید این صفحه کلید علاقه خاصی ندارند، می‌توانند از پوسته قبلی آن (Holo theme) نیز استفاده کنند. اما در کل، صفحه کلید جدید اندروید، بسیار کاربردی و زیباست.

پایان قسمت دوم

 

در قسمت بعد به بررسی دوربین، اپلیکیشن‌های چند رسانه‌ای و مرورگری وب نکسوس6 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال