راز پنهان در تابوت

تابوت سنگی رامسس دوم با کمک هیروگلیف‌ها شناسایی شد

راز تابوت سنگی رامسس دوم با هیروگلیف‌های مغفول‌مانده گشوده شد. باستان‌شناسان با رمزگشایی یک نوشته باستانی بر روی تابوت سنگی کشف‌شده در مصر، هویت صاحب آن را پس از سال‌ها آشکار ساختند. این کشف دریچه‌ای جدید به سوی تاریخ مصر باستان و اسرار زندگی یکی از مشهورترین فرعون‌های این سرزمین می‌گشاید. به گزارش سرویس اخبار […]

راز تابوت سنگی رامسس دوم با هیروگلیف‌های مغفول‌مانده گشوده شد. باستان‌شناسان با رمزگشایی یک نوشته باستانی بر روی تابوت سنگی کشف‌شده در مصر، هویت صاحب آن را پس از سال‌ها آشکار ساختند. این کشف دریچه‌ای جدید به سوی تاریخ مصر باستان و اسرار زندگی یکی از مشهورترین فرعون‌های این سرزمین می‌گشاید.

به گزارش سرویس اخبار علمی رسانه تکنا، در سال ۲۰۰۹، تیمی از باستان‌شناسان به رهبری ایمن دمرانی و کوین کهیل، در حین کاوش در یک بنای قبطی در ابیدوس، شهری باستانی در مرکز شرقی مصر، با قطعه‌ای از یک تابوت سنگی روبرو شدند. بررسی‌های اولیه نشان داد که این تابوت در دوره‌های مختلف محل دفن دو فرد بوده است. باستان‌شناسان هویت فرد دوم را من‌خپرع، کاهن اعظم سلسله بیست و یکم مصر، که در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌زیسته است، شناسایی کردند. اما هویت صاحب اصلی تابوت سنگی همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده بود. تنها مشخص بود که این فرد شخصیتی “با جایگاه بسیار رفیع در دوره پادشاهی نوین مصر” بوده است.

اکنون، با تلاش‌های فردریک پئیرادو، متخصص مصرشناسی و مدرس و پژوهشگر در دانشگاه سوربن فرانسه، پرده از راز این تابوت سنگی برداشته شده است. پئیرادو با رمزگشایی یک “کارتوش” (حکاکی بیضی‌شکل که نشان‌دهنده نام یک فرعون است) بر روی تابوت، موفق به شناسایی هویت صاحب آن شد. این کارتوش متعلق به هیچ کس جز رامسس دوم، یکی از مشهورترین فرعون‌های مصر باستان، نبوده است.

رامسس دوم که سومین فرعون از سلسله نوزدهم مصر باستان بود، از ۱۲۷۹ تا ۱۲۱۳ پیش از میلاد مسیح حکومت می‌کرد. او به دلیل گسترش امپراتوری مصر تا منطقه‌ای که اکنون به عنوان سوریه شناخته می‌شود و همچنین پروژه‌های عظیم ساختمانی‌اش، از جمله توسعه معبد کارناک، شهرت دارد.

کشف هویت صاحب تابوت سنگی رامسس دوم، دریچه‌ای جدید به سوی تاریخ مصر باستان و اسرار زندگی این فرعون نامدار می‌گشاید. این کشف همچنین نشان می‌دهد که در آن زمان، دره پادشاهان نه تنها مورد یورش غارتگران قرار گرفته، بلکه اشیاء تدفینی آن توسط حکام بعدی مورد استفاده مجدد قرار گرفته‌اند.