سفر در زمان به عصر یخبندان

راز شکار ماموت ها در زیرزمین یک کارگاه نوشیدنی اتریشی

حفاری‌های باستان‌شناسی در اتریش، بقایای دست‌کم سه ماموت را در زیرزمین یک کارگاه نوشیدنی فاش کرد. این کشف شگفت‌انگیز که به دوره‌ی پارینه‌سنگی میانی (حدود 30,000 تا 40,000 سال پیش) بازمی‌گردد، می‌تواند دریچه‌ای نو به سوی شیوه‌ی شکار این غول‌های پشمالو توسط انسان‌های اولیه بگشاید. به گزارش سرویس اخبار باستان شناسی پایگاه خبری تکنا، آندریاس […]

حفاری‌های باستان‌شناسی در اتریش، بقایای دست‌کم سه ماموت را در زیرزمین یک کارگاه نوشیدنی فاش کرد. این کشف شگفت‌انگیز که به دوره‌ی پارینه‌سنگی میانی (حدود 30,000 تا 40,000 سال پیش) بازمی‌گردد، می‌تواند دریچه‌ای نو به سوی شیوه‌ی شکار این غول‌های پشمالو توسط انسان‌های اولیه بگشاید.

به گزارش سرویس اخبار باستان شناسی پایگاه خبری تکنا، آندریاس پرنستورفر صاحب کارگاه نوشیدنی در روستای گوبلسبورگ، در حین بازسازی زیرزمین خود در ماه مارس با این مجموعه استخوان‌های عظیم‌الجثه روبرو شد. بررسی‌های اولیه توسط مؤسسه‌ی باستان‌شناسی اتریش (OeAI) نشان می‌دهد که این بقایا متعلق به حداقل سه راسته‌ی مجزای ماموت است.

کشف مشابهی از استخوان‌های ماموت به همراه ابزارهای ساخته‌ی انسان حدود 150 سال پیش در زیرزمینی در مجاورت محل کشف اخیر صورت گرفته بود. دکتر هانا پاروف-سوچون، باستان‌شناس OeAI، تراکم بالای استخوان‌ها در این مکان را نادر و بی‌نظیر توصیف می‌کند و می‌گوید این نخستین بار است که چنین مجموعه‌ای با استفاده از روش‌های باستان‌شناسی مدرن در اتریش مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر بقایای استخوانی، تیم باستان‌شناسان ابزارهای سنگی و زغال چوب را نیز در زیرزمین کارگاه نوشیدنی کشف کرده‌اند. این یافته‌ها می‌تواند به درک بهتر شیوه‌ی زندگی و فعالیت‌های انسان‌های اولیه در این منطقه کمک نماید.

یکی از فرضیه‌های مطرح‌شده در مورد علت تجمع این تعداد استخوان ماموت در یک مکان، شکار دسته‌جمعی این جانوران توسط انسان‌های اولیه است. دکتر پاروف-سوچون در این باره می‌گوید: «اگرچه شواهدی از شکار ماموت توسط انسان‌های اولیه در دست داریم، اما دانش ما در مورد تکنیک‌های شکار آن‌ها هنوز محدود است.»

تحقیقات باستان‌شناسی در محل کشف همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دقیق استخوان‌ها و سایر یافته‌ها، اطلاعات ارزشمندی در مورد گونه‌ی منقرض‌شده‌ی ماموت، روابط آن‌ها با انسان‌های اولیه و محیط زیست آن دوران در اختیار پژوهشگران قرار دهد.