FDA زنگ خطر را به صدا درآورد

سایه شوم آنفلوانزای پرندگان بر فراز لیوان شیر خام

مطالعه جدیدی که در مجله معتبر پزشکی نیو انگلند منتشر شده، نگرانی‌های مربوط به مصرف شیر خام را افزایش داده است. این تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون و آزمایشگاه تشخیص پزشکی دامپزشکی تگزاس A&M انجام شده، نشان می‌دهد که شیر خام آلوده به ویروس آنفلوانزای پرندگان می‌تواند به راحتی این بیماری را به موش‌ها […]

مطالعه جدیدی که در مجله معتبر پزشکی نیو انگلند منتشر شده، نگرانی‌های مربوط به مصرف شیر خام را افزایش داده است. این تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون و آزمایشگاه تشخیص پزشکی دامپزشکی تگزاس A&M انجام شده، نشان می‌دهد که شیر خام آلوده به ویروس آنفلوانزای پرندگان می‌تواند به راحتی این بیماری را به موش‌ها منتقل کند. موش‌های آزمایشگاهی که با شیر خام آلوده تغذیه شدند، به سرعت علائم بیماری را از خود بروز دادند و بررسی‌های دقیق، سطوح قابل توجهی از ویروس را در بدن آن‌ها تایید کرد.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی و سلامت آژانس خبری تکنا، این یافته‌ها بر این نکته مهم تاکید می‌کند که مصرف شیر خام، همانطور که پیش‌تر نیز هشدار داده می‌شد، برای سلامتی انسان خطرات جدی به همراه دارد. آنفلوانزای پرندگان، یک بیماری عفونی بسیار خطرناک است که می‌تواند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود. اگرچه موارد ابتلا به این ویروس عمدتا در افرادی که با پرندگان آلوده در تماس نزدیک بوده‌اند، مشاهده شده است، اما نتایج این مطالعه زنگ خطری را برای مصرف‌کنندگان به صدا درآورده است.

با وجود اینکه بخش اعظم شیر مصرفی در ایالات متحده فرآیند پاستوریزه شدن را طی می‌کند که به نابودی عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس‌ها منجر می‌شود، همچنان در ۳۰ ایالت این کشور، فروش شیر خام مجاز است. حجم ناچیز این شیر در مقایسه با کل مصرف شیر (کمتر از ۱ درصد) نباید باعث نادیده گرفتن خطرات بالقوه آن شود. نکته تکان‌دهنده دیگر، نتایج یک بررسی سراسری بر روی شیر پاستوریزه است که در حدود ۲۰ درصد از نمونه‌های آزمایش‌شده، ذرات ویروس آنفلوانزای پرندگان شناسایی شده است.

تحقیق مذکور همچنین نشان می‌دهد که حتی نگهداری شیر خام در دمای یخچال، نمی‌تواند به طور کامل از کاهش سطح ویروس آنفلوانزای پرندگان اطمینان حاصل کند. این ویروس علی‌رغم کاهش تدریجی، همچنان می‌تواند در شیر خام باقی بماند و خطر ابتلا را به دنبال داشته باشد.

در پی انتشار این یافته‌های نگران‌کننده، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) ضمن هشدار شدید نسبت به مصرف شیر خام، از مزارع لبنی خواسته است شیرهایی را که به دلایل مختلف دور ریخته می‌شوند، حتما قبل از دور ریختن، پاستوریزه کنند. موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، تامین مالی این مطالعه را بر عهده داشته است. این پژوهش بار دیگر اهمیت توجه به فرآیند پاستوریزاسیون و مصرف شیرهای پاستوریزه را مورد تاکید قرار می‌دهد و به مصرف‌کنندگان هشدار می‌دهد که به هیچ وجه برای به دست آوردن طعم به اصطلاح “طبیعی”، سلامتی خود را به خطر نیندازند.