“پارکر” در جستجوی ناشناخته ها به سوی خورشید رفت

کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe) فضاپیمایی است که توسط آژانس فضایی آمریکا (ناسا) به منظور جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره خورشید ماموریت پیدا کرده است. تاکنون هیچ فضاپیمایی موفق نشده بود تا این حد به خورشید نزدیک شود. نتایج بررسی های علمی حاصل دو شیرجه نخست  این کاوشگر  به تاج خورشید شب گذشته (4 […]

کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe) فضاپیمایی است که توسط آژانس فضایی آمریکا (ناسا) به منظور جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره خورشید ماموریت پیدا کرده است. تاکنون هیچ فضاپیمایی موفق نشده بود تا این حد به خورشید نزدیک شود. نتایج بررسی های علمی حاصل دو شیرجه نخست  این کاوشگر  به تاج خورشید شب گذشته (4 دسامبر 2019) ارائه شد. پارکر جمع آوردی داده را به کمک چهار ابزار علمی خود انجام داد و اطلاعاتی فراتر از انتظار دانشمندان بدینوسیله کسب شد. بخشی از یافته های جدید منتشر شده در اواسط ماه نوامبر و کنفراس از راه دور کارشناسان ماموریت پارکر اطلاعات ارزشمندی را در اینباره مطرح کرد.

به گزارش سرویس اخبار علمی تک نیوز ، یکی از سوالاتی که محققان در این پژوهش فضایی بدنبال آن بوده اند ، چگونگی حفظ دمای بیش از یک میلیون کلوین در تاج خورشیدی می باشد. خارجی ترین جو این ستاره درخشان  تاج خورشیدی نام دارد که طبق مشاهدات بادهای خورشیدی از سطح آن بر می خیزند. جریانی از ذرات یونی (پلاسما) حامل انرژی متشکل از پروتون ، الکترون و ذرات آلفا (هسته هلیوم) در تمام جهات از سطح خارجی  خورشید ساطع می شوند. شفق قطبی حاصل برخورد طوفانهای خورشیدی با سطوح فوقانی جو زمین است ، این نوع برخورد گاهی به سیستمهای ارتباطی نیز آسیب می رساند. حسگرهای نصب شده روی کاوشگر پارکر شناسایی نوسانات میدان الکتریکی و مغناطیسی بادهای خورشیدی را امکان پذیر کرد. بی ثباتی پلاسما که توسط یونها یا الکترونها هدایت می شوند یا تلاطم در باد خورشیدی عامل این نوسانات شناخته شده است. در این بررسی ها معکوس شدن ناگهانی میدان مغناطیسی خورشید ظرف چند ثانیه مورد توجه دانشمندان واقع شد. کشف منطقه ای بدون گرد و غبار فرضی در نزدیکی خورشید دستاورد دیگر کاوشگر پارکر است. همچنین مشخص شده که با تغییرات میدان مغناطیسی سطح این ستاره مکان طوفانهای خورشیدی تغییر خواهد کرد. ناسا اعلام نموده کاوشگر پارکر در 29 ژانویه 2020 با سرعت 109 کیلومتر در ثانیه (67.6 مایل در ثانیه) در فاصله 19.4 میلیون کیلومتری (12.05 میلیون مایلی) خورشید قرار خواهد گرفت. سال 2025 ماموریت دیگری توسط این فضانورد انجام می گیرد ، بر طبق اطلاعات منتشر شده در این زمان پارکر به فاصله 6.4 میلیون کیلومتری (چهار میلیون مایل) خورشید می رسد.

اخیرا آژانس فضایی اروپا اعلام کرد در سال 2020 فضاپیمای “Solar Orbiter 10 ” را به سمت خورشید می فرستد البته اربیتر 10 به اندازه پارکر به ستاره سوزان نزدیک نخواهد شد . اندازه گیری ترکیب عناصر و حالتهای بار یون بعلاوه عکسبرداری از نور خورشید در طول موجهای مختلف ماموریت این فضاپیما اعلام شده است. جهت مشاهده دیگر خبرها به صفحه اخبار نجوم مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال