آزمایش خون جدید همراه با هوش مصنوعی به پیش بینی پارکینسون سال‌ها قبل از ابتلا کمک می‌کند

محققان برای تشخیص زود هنگام پارکینسون پیش از علائم ابتلا از یک الگوی تشخیصی شامل ۸ پروتئین موجود در خون افراد مبتلا به پارکینسون استفاده کردند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر دارویی برای مقابله با پارکینسون و محافظت از مغز در برابر این بیماری وجود ندارد. اما تشخیص زود […]

محققان برای تشخیص زود هنگام پارکینسون پیش از علائم ابتلا از یک الگوی تشخیصی شامل ۸ پروتئین موجود در خون افراد مبتلا به پارکینسون استفاده کردند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر دارویی برای مقابله با پارکینسون و محافظت از مغز در برابر این بیماری وجود ندارد. اما تشخیص زود هنگام می‌تواند به مهار آن کمک کند. محققان با استفاده از آزمایش خون و الگوهای مبتنی بر هوش مصنوعی توانستند این بیماری را در افراد ۷ سال زودتر از بروز علائم اولیه پیش‌بینی کنند.

طبق گزارشی که در این مورد در گاردین منتشر شده است محققان دانشگاه لندن به همراه پژوهشگران دانشگاه گوتینگن در آلمان برای تشخیص الگوی ۸ پروتئین خاص در خون در بیماران مبتلا به پارکینسون از الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده کردند. اکنون این الگوریتم ساخته شده می‌تواند به پیش‌بینی ابتلا به پارکینسون در سایر بیماران بپردازد.

پارکینگسون یکی از بیماری‌های تخریب کننده عصبی در جهان است که اغلب در افراد سالخورده بروز می‌کند. این بیماری با سرعت بسیار زیادی می‌تواند در اثر تجمع پروتئین آلفا سینوکلئین ایجاد شده سلول‌های عصبی تولید کننده دوپامین را از بین ببرد. بیش از ۱۵۰ هزار نفر در بریتانیا و همچنین ۱۰ میلیون نفر در جهان به بیماری پارکینسون مبتلا هستند.

افراد دارای بیماری پارکینگسون دارای علائمی از قبیل لرزش، سفتی عضلات و مشکلات حرکتی هستند. برخی از این افراد مشکلاتی نظیر حفظ تعادل سرگیجه درد عصبی و حافظه نیز وجود دارد. درمان‌های کنونی نیز همگی بر پایه جایگزینی دوپامین در مغز انجام می‌گیرند.

در این پژوهش دانشمندان تلاش کردند با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی ۸ پروتئین خون در بیماران پارکینسون را تشخیص داده و از آن برای پیش‌بینی بروز این بیماری در سایر افراد مستعد استفاده کنند. هوش مصنوعی به محققان کمک کرده است تا بتوانند از طریق آزمایش خون این اختلال را ۷ سال زودتر از بروز علائم تشخیص دهند.