حسگری نوین برای پایش سلامت از طریق عرق انگشت

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، موفق به توسعه‌ی حسگری نوآورانه شده‌اند که می‌تواند به طور مداوم و بدون نیاز به نمونه‌گیری خون، سطوح مواد شیمیایی حیاتی بدن مانند گلوکز، ویتامین‌ها و داروها را از طریق عرق انگشت پایش کند. نکته‌ی قابل توجه این است که این دستگاه پوشیدنی، انرژی مورد نیاز خود را از همان […]

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، موفق به توسعه‌ی حسگری نوآورانه شده‌اند که می‌تواند به طور مداوم و بدون نیاز به نمونه‌گیری خون، سطوح مواد شیمیایی حیاتی بدن مانند گلوکز، ویتامین‌ها و داروها را از طریق عرق انگشت پایش کند. نکته‌ی قابل توجه این است که این دستگاه پوشیدنی، انرژی مورد نیاز خود را از همان عرق انگشت تأمین می‌کند.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی و سلامت رسانه فناوری تکنا، شی‌چائو دینگ، یکی از پژوهشگران این پروژه، می‌گوید: «این دستگاه، پایش سلامت را به روشی کاملاً خودکار و آسان در دسترس قرار می‌دهد. فرد می‌تواند در هر شرایطی، حتی در خواب، از این حسگر استفاده کند و بدون دخالت دستی، سطوح نشانگرهای زیستی بدن خود را تحت نظر داشته باشد.»

این حسگر انعطاف‌پذیر و قابل پوشیدن، به راحتی دور انگشت قرار می‌گیرد و از طریق یک شبکه‌ی میکروسیالی، عرق را جذب می‌کند. سپس، حسگرهای زیستی تعبیه‌شده در این دستگاه، مواد شیمیایی موجود در عرق را شناسایی و اندازه‌گیری می‌کنند. سلول‌های سوختی زیستی نیز با استفاده از انرژی موجود در عرق، دستگاه را تغذیه می‌کنند. این دستگاه امکان پایش مداوم و لحظه‌ای سطوح مواد شیمیایی بدن را فراهم می‌کند. دقت اندازه‌گیری این دستگاه قابل مقایسه با آزمایش‌های خون است. همچنین دستگاه به طور خودکار انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند و داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل می‌کند.

بنابراین علاوه بر پایش مداوم سطح گلوکز خون، می تواند سطح لاکتات، گلوکز و سطح داروها در خون را پایش کند. محققان در حال توسعه‌ی نسل بعدی این دستگاه هستند که قابلیت تجویز دارو به صورت خودکار را نیز داشته باشد. به این ترتیب، می‌توان از این دستگاه برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت استفاده کرد که نیاز به کنترل دقیق سطح قند خون دارند. توسعه‌ی این حسگر نوآورانه گامی بزرگ در جهت شخصی‌سازی مراقبت‌های بهداشتی است. با استفاده از این فناوری، افراد می‌توانند به راحتی و در هر زمان، وضعیت سلامت خود را پایش کرده و در صورت نیاز، اقدامات لازم را انجام دهند.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.