ابزاری برای تشخیص زودهنگام سرطان با آزمایش خون و تعیین میزان بقای بیمار

دانشمندان سنگاوری موفق شدند ابزاری بسازند که با استفاده از داده های مربوط به آزمایش خون میتواند به تشخیص زود هنگام سرطان کمک کند. همچنین این ابزار قادر است میزان ایمنی فرد در مقابل درمان و یا میزان بقای وی را پیش بینی کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک‌نیوز، این ابزار توسط […]

دانشمندان سنگاوری موفق شدند ابزاری بسازند که با استفاده از داده های مربوط به آزمایش خون میتواند به تشخیص زود هنگام سرطان کمک کند. همچنین این ابزار قادر است میزان ایمنی فرد در مقابل درمان و یا میزان بقای وی را پیش بینی کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک‌نیوز، این ابزار توسط محققان دانشگاه دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) طراحی و ساخته شده است. در این ابزار از یک کارت ممتاز برای تشخیص از طریق آزمایش خون استفاده شده است. این کارت که به عنوان به عنوان «شاخص ماتریسم تومور» (TMI) شناخته میشود از 29 ژن مختلف تشکیل شده که همگی آنها در در ماتریکس خارج سلولی (ECM) بدن انسان تولید شده اند. این ماتریکس های سلولی که نقش حمایت کننده را دارند، در فضای اطراف سلول ها قرار گرفته اند. این 29 ژن انتخابی نیز  بطور ثابت و تقریبا در ۸۵٪ از کل سرطان‌های ریه وجود داشته اند. دانشمندان برای طراحی این روش با نمونه گیری از 30 هزار بیمار به این شاخص ماتریسم تومور رسیده اند. افراد سرطانی نسبت به انسانهای سالم از شاخص بالاتری برخوردار بوده اند.

دانشمندان نمرات شاخص ماتریسم تومور (TMI) را در ۱۱ نوع سرطان ریه، پانکراس، پروستات، کلیه، معده ، روده بزرگ، تخمدان، سینه، کبد، مثانه و ملانوم بررسی کرده و متوجه شدند که نوع سرطان یک TMI خاص دارد. اکنون امضای TMI میتواند بطور دقیق سرطان ریه را تشخیص دهد اما در انواع دیگر به توسعه بیشتری نیاز دارد. این اعتبار همچنین میتواند آنالیز دقیق تری از واکنش بیمار به درمان و میزان بقای وی به دست می دهد.

TMI بالاتر میتواند نشان دهنده عود بیماری و افزایش خطر مرگ باشد. بالا بودن نمره TMI در مورد سرطان‌هایی مانند سرطان روده بزرگ، کبد، کلیه و پستان نشان دهنده عود بیماری و در سرطان‌های معده و تخمدان برعکس بوده و خطر عود کمتر است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال