امکان تشخیص بیماری زوال عقل با آزمایش خون ممکن شد

با کشف یک نشانگر زیستی جدید در خون می توان از آن برای شناسایی افراد در معرض ابتلا به زوال عقل از طریق آزمایش خون استفاده کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان ایرلندی به همراه پژوهشگران آمریکایی در مطالعه جدیدی برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل از […]

با کشف یک نشانگر زیستی جدید در خون می توان از آن برای شناسایی افراد در معرض ابتلا به زوال عقل از طریق آزمایش خون استفاده کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان ایرلندی به همراه پژوهشگران آمریکایی در مطالعه جدیدی برای شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به زوال عقل از آزمایش خون استفاده کردند. آنها با شناسایی یک نشانگر زیستی در خون برای نخستین بار توانستند پیش از آغاز نشانه‌ها نخستین علائم زوال عقل را شناسایی کنند.

 پژوهشگران دانشگاه ایرلند و دانشگاه بوستون با مطالعه سطوح یک نشانگر تخریب عصبی به نام P-tau181 در خون و اندازه گیری آن آنها را با اسکن مغز مقایسه کردند. تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان داد در سطوح بالای P-tau181 در خون ارتباط موثری با تجمع بیشتر آمیلوئید بتا وجود دارد. به طوری که تشخیص این بیماری از طریق دو نشانگر زیستی از روی نشانه های آمیلوئید بتا نسبت به اسکن های مغزی عملکرد بهتری خواهد داشت.

پروفسور امر مک گراث از پژوهشگران این تحقیق گفته است: نتیجه این پژوهش نشان می دهد که با کمک آزمایش می توان افراد در معرض خطر زوال عقل را پیش از درگیری آنها با مشکلات حافظه یا تغییر در رفتار شناسایی کرد.

به گفته وی این پژوهش در سطح یک جامعه انجام شد و تنها با استفاده از یک آزمایش خون برای اندازه گیری سطح P-tau181 روش غربالگری برای پیش بینی خطر زوال عقل مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه این پژوهش می‌تواند در زمینه آزمایش های بالینی پیامدهای مهمی را به دنبال داشته باشد. همچنین اندازه گیری مقدار P-tau181 در خون امکان استفاده از آن در آزمایش های بالینی درمان های جدید زوال عقل را فراهم خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال