کسب و کارها

Hb در آزمایش خون به چه معناست + ضرورت آزمایش Hb

چیزی که باعث می‌شود اکسیژن به تمام بافت‌های بدن برسد و همچنین دی اکسید کربن از اندام‌ها و بافت‌ها به ریه‌ها برگردد هموگلوبین یا Hb است. آزمایش هموگلوبین از جمله آزمایشاتی است که به روش نمونه گیری خون انجام می‌گیرد. همچنین اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش هموگلوبین بیشتر بدانید، ادامه مطالب را […]

چیزی که باعث می‌شود اکسیژن به تمام بافت‌های بدن برسد و همچنین دی اکسید کربن از اندام‌ها و بافت‌ها به ریه‌ها برگردد هموگلوبین یا Hb است. آزمایش هموگلوبین از جمله آزمایشاتی است که به روش نمونه گیری خون انجام می‌گیرد. همچنین اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش هموگلوبین بیشتر بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

Hb در آزمایش خون چیست؟

ابتدا بهتر است توضیح دهیم که Hb در آزمایش خون چیست و اینکه Hb در آزمایش خون باید به چه میزان باشد. آزمایش Hb، میزان هموگلوبین خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. هموگلوبین یا Hb پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز خون انسان است. اکسیژن برای اینکه بتواند به تمام بافت‌ها برسد لازم است به این پروتئین بچسبد.

هموگلوبین اکسیژن را به اندام‌ها و بافت‌های بدن می‌رساند و دی اکسید کربن را از اندام‌ها و بافت‌ها به ریه‌ها برمی‌گرداند. بنابراین براحتی می‌توان دریافت که لزوم بررسی سطح Hb در آزمایش خون چیست .

hb در آزمایش خونچنانچه آزمایش خون دهید و سطح Hb در آزمایش خون، مقادیر کمتر از حد طبیعی را نشان دهد، به این معنی است که تعداد گلبول‌های قرمز خون پایین است. در حقیقت چنین تفسیری به پزشک هشدار می‌دهد که بیمار مبتلا به کم خونی است. کم خونی می‌تواند به دلایل متعددی بروز کند. از جمله دلایل شایع ابتلا به کم خونی و کاهش سطح هموگلوبین می‌توان به بروز بیماری مزمن و کمبود ویتامین اشاره نمود.

سطح بالای Hb نشانه چیست؟

حالت دیگری نیز در مورد هموگلوبین رخ می‌دهد و آن افزایش سطح آن است. ممکن است این سوال مطرح شود، که دلیل افزایش سطح Hb در آزمایش خون چیست و افزایش Hb در آزمایش خون از چه چیزی خبر می‌دهد؟

اگر آزمایش هموگلوبین سطح بالاتر از حد طبیعی را نشان دهد، چندین علت بالقوه وجود دارد:

  • اختلال خونی پلی سیتمی ورا
  • زندگی در ارتفاعات بالا
  • سیگار کشیدن
  • کم آب شدن بدن

چه افرادی باید آزمایش Hb بدهند؟

دلیل لحاظ کردن فاکتور Hb در آزمایش خون چیست و فاکتور Hb در آزمایش خون چه کسانی باید مورد بررسی قرار گیرد؟ در این مورد که چه افراد باید آزمایش Hb انجام دهند و چرا باید سطح هموگلوبین آن‌ها ارزیابی شود، پزشک متخصص تصمیم گیرنده است. ممکن است به چند دلیل آزمایش هموگلوبین توسط پزشک تجویز شود:

  • برای بررسی سلامت کلی بدن

این احتمال وجود دارد که پزشک فاکتور هموگلوبین را به عنوان بخشی از آزمایش شمارش کامل خون در طی معاینه پزشکی معمول لحاظ کند. این کار برای پایش سلامت عمومی شما انجام می‌گیرد و پزشک می‌خواهد شما را به لحاظ عدم ابتلا یا ابتلا به انواع اختلالات مانند کم خونی مورد غربالگری قرار دهند.

  • برای تشخیص یک وضعیت پزشکی

گاهی شما به پزشک مراجعه می‌کنید و علائمی دارید که در برخی از بیماری‌ها مشترک است یا اینکه ممکن است پزشک مشکوک به کاهش و افزایش هموگلوبین شده باشد. در اینصورت پزشک تجویز می‌کند آزمایش Hb انجام دهید. اگر ضعف، خستگی، تنگی نفس یا سرگیجه دارید، ممکن است پزشک آزمایش هموگلوبین را پیشنهاد کند.

این علائم و نشانه‌ها ممکن است به کم خونی یا پلی سیتمی ورا اشاره داشته باشند. آزمایش هموگلوبین می‌تواند به تشخیص یا شناسایی کم خونی یا دیگر شرایط پزشکی کمک کند.

  • برای نظارت بر وضعیت پزشکی

hgb در آزمایش خوندر پاره‌ای از موارد پزشکی، پزشک متخصص نسبت به ابتلا فرد به بیماری بخصوصی اطلاع دارد و بیمار در حال گذراندن پروسه درمان است. حتماً میدانید که چکاپ‌های دوره‌ای بخشی از فرآیند درمان هستند و به کنترل روند بیماری کمک می‌کنند. اگر فردی مبتلا به کم خونی یا پلی سیتمی ورا باشد، ممکن است در مراجعه بعدی پزشک جهت کنترل وضعیت بیمار آزمایش هموگلوبین تجویز کند و سطح Hb در آزمایش خون را مورد بررسی قرار دهد. این آزمایش به پزشک می‌گوید که بیمار در حال حاضر در چه وضعیتی است و بیماری چقدر نسبت به درمان پاسخ داده است.

آیا می‌توان در منزل نیز آزمایش Hb انجام داد؟

بله. آزمایش Hb در آزمایش خون یا شمارش کامل خون قرار دارد و بخشی از این چکاپ بشمار می‌رود. بنابراین شما می‌توانید این آزمایش خون را در منزل نیز انجام دهید. برای انجام آزمایش خون، نیاز نیست تا حتماً به آزمایشگاه مراجعه کنید. می‌توانید آزمایش خود را در منزل آزمایش انجام دهید و پاسخ آن را نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

شرایط انجام آزمایش Hb

اگر نمونه خون شما فقط از نظر سطح Hb مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، شرایط خاصی مطرح نیست. پیش از آزمایش می‌توانید نوشیدنی بنوشید و غذا بخورید. اما اگر آزمایش Hb مکمل آزمایش دیگری است یا اینکه چند آزمایش دیگر همزمان با آن انجام می‌گیرد، ممکن است با توصیه پزشک نیاز باشد چند ساعتی مثلاً ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. پزشک در این مورد شما را کاملاً راهنمایی خواهد کرد.

میزان هموگلوبین نرمال در بدن

محدوده نرمال Hb در آزمایش خون مردان و زنان به ترتیب به قرار زیر است:

  • محدوده نرمال Hb در آزمایش خون مردان: ۱۳.۲ تا ۱۶.۶ گرم در دسی لیتر
  • محدوده نرمال Hb در آزمایش خون زنان: ۱۱.۶ تا ۱۵ گرم در دسی لیتر

محدوده نرمال هموگلوبین کودکان براساس سن و جنس متفاوت است. محدوده طبیعی هموگلوبین ممکن است از در یک وضعیت پزشکی یا مورد پزشکی دیگر متفاوت باشد، بنابراین در این مورد پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهنده باشد.

سطح پایین Hb نشانه چیست؟

ممکن است بپرسید که سطح پایین Hb در آزمایش خون چیست و اگر Hb در آزمایش خون پایین باشد فرد در معرض کدام خطرات فیزیکی و سلامت قرار دارد؟ اگر سطح هموگلوبین شما کمتر از حد نرمال باشد، مبتلا به کم خونی هستید. کم خونی انواع مختلفی دارد و هر یک به دلایل مختلفی بروز می‌کنند. کم خونی شما می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • کمبود آهن
  • کمبود ویتامین B 12
  • کمبود فولات
  • خون ریزی
  • ابتلا به سرطان‌هایی که بر مغز استخوان تاثیر می‌گذارند، مانند سرطان خون
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • کم کاری تیروئید
  • تالاسمی: تالاسمی نوعی اختلال ژنتیکی است که باعث کاهش سطح هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون می‌شود.

اگر مدت طولانی است که مبتلا به کم خونی هستید و پس از آزمایش مجدد Hb متوجه کاهش سطح هموگلوبین شدید، ممنک است پزشک روش درمانی جدیدی را تجویز کند.

آزمایش خون در منزلHb بالاتر از حد نرمال نشانه چیست؟

اگر Hb در آزمایش خون سطح بالایی را نشان دهد و نرمال نباشد، ممکن است نتیجه موارد زیر باشد:

  • پلی سیتمی ورا: نوعی اختلال خونی است که سبب تولید بیش از حد گلبول‌های قرمز در مغز استخوان می‌شود.
  • کم آبی بدن
  • ابتلا به بیماری ریه
  • سیگار کشیدن شدید
  • زندگی در ارتفاعات بالا
  • استفراغ بیش از حد
  • ورزش شدید بدنی

آزمایش هموگلوبین در منزل و مجموعه هومکا

حال که متوجه شدید Hb در آزمایش خون چیست و چرا Hb در آزمایش خون مورد بررسی قرار می‌گیرد. انجام تجویز پزشک خود را به تاخیر نیاندازید و در اولین فرصت این آزمایش را انجام دهید. شما می‌توانید از خدمات هومکا برای انجام این آزمایش استفاده کنید. هومکا ارائه دهنده خدمات انواع آزمایش همچون آزمایش خون در منزل شیراز، تهران، کرج، رشت، مشهد،  اصفهان، اهواز و تبریز است. برای درخواست آزمایش در منزل می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا از طریق مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست خود را ثبت کنید.