به گفته محققان بو می ‌تواند روی رنگ‌هایی که می‌بینیم تاثیر بگذارد

محققان می‌گویند همبستگی بین بو و رنگ باعث می‌شود تا رنگ‌هایی که می‌بینیم متاثر از بوهایی باشد که شنیده می‌شوند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان یک پدیده ادراکی به نام حس آمیزی را تعریف می‌کنند که در آن مسیر حسی یا شناختی می‌تواند به تجربیات غیر ارادی در مسیر دیگر منجر […]

محققان می‌گویند همبستگی بین بو و رنگ باعث می‌شود تا رنگ‌هایی که می‌بینیم متاثر از بوهایی باشد که شنیده می‌شوند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان یک پدیده ادراکی به نام حس آمیزی را تعریف می‌کنند که در آن مسیر حسی یا شناختی می‌تواند به تجربیات غیر ارادی در مسیر دیگر منجر شود. در این بین حس آمیزی رنگ و بو در بین افراد باعث می‌شود تا آنها تصور کنند بوها به همراه رنگ‌ها با یکدیگر متناظر هستند.

مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد پدیده مورد نظر ممکن است بسیار شایع‌تر از تصور آنها باشد. دکتر رایان وارد از دانشگاه لیورپول بریتانیا در بیانیه خود در این پژوهش گفته است: در این مطالعه نشان داده شده است که بوهای مختلف می‌تواند روی درک انسان از رنگ‌ها نیز موثر باشد.

در آزمایش انجام گرفته ۲۴ زن و مرد بالغ حدود 20 تا 57 سال حضور داشتند. در طول آزمایش شرکت کنندگان روبروی یک صفحه نمایش عاری از محرک‌های حسی نشسته و از هیچ گونه عطر یا ادکلنی استفاده نشده بود. همچنین به کارگیری تصفیه هوا باعث شد تا بوهای اضافه نیز در هوا از بین برود. سپس پخش کننده فراصوت ۶ رایحه مد نظر پژوهشگران را به مدت ۵ دقیقه از بین بوهایی مانند کارامل، گیلاس، قهوه و غیره منتشر کردند. در نهایت نیز از این شرکت کنندگان درخواست شد تا توجه به بویی که احساس می‌کنند رنگ روی نمایشگر را تغییر دهند. افراد حس آمیزی خود را با رنگ‌های مختلف برای بوهای متفاوت نشان دادند.

در این یافته‌ها مشخص شد افراد تمایل به دور کردن رنگ‌های خنثی مانند خاکستری داشته و به عنوان مثال با قرارگیری در معرض بوی قهوه رنگ خاکستری را به جای رنگ قرمز و یا قهوه‌ای و به اشتباه به کار برده‌اند. به گفته پژوهشگران نحوه درک رنگ و تاثیر بو روی آن با پژوهش‌های بیشتر مشخص خواهد شد. اما این مطالعه نشان داده است بین این دو همبستگی وجود داشته و حس آمیزی در بین افراد بسیار رواج دارد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال