شرکت AMD با قرار دادن پردازنده و گرافیک در کنار هم یک سوپر چیپ می‌سازد

شرکت ای‎ام‎دی (AMD) به عنوان یک تهدید جدی برای اینتل در بحث ساخت چیپ برای سرور‎ها بیشتر از یک دهه‎ی قبل شکل گرفت، ولی بعد از یکسری قضاوت‎های اشتباه و ساخت چیپ‎های ضعیف، آینده‎ی کسب و کار این شرکت در بخش سرورها به تار مویی بند است. حالا، ای‎ام‎دی کسب و کار چیپ سرور خود […]

شرکت ای‎ام‎دی (AMD) به عنوان یک تهدید جدی برای اینتل در بحث ساخت چیپ برای سرور‎ها بیشتر از یک دهه‎ی قبل شکل گرفت، ولی بعد از یکسری قضاوت‎های اشتباه و ساخت چیپ‎های ضعیف، آینده‎ی کسب و کار این شرکت در بخش سرورها به تار مویی بند است.

حالا، ای‎ام‎دی کسب و کار چیپ سرور خود را با پردازنده‎ی در پیش روی Zen دوباره احیا خواهد کرد که از آن در کامپیوترهای شخصی نیز استفاده می‎شود. ای‎ام‎دی با ساخت Zen دست به خلاقیت می‎زند و این پردازنده‎ی مرکزی را با یک پردازنده‎ی گرافیکی با عملکرد بالا ترکیب می‎کند تا یک سوپر چیپ برای انجام وظایف سنگین بسازد.

مدیرعامل ای‎ام‎دی خانم لیزا سو در روز 5 شنبه اعلام کرد که “منصفانه‎ است که بگوییم ما به این قضیه واقعا اعتقاد داریم که می‎توانیم یک پردازنده‎ی بالا رده را با یک پردازنده‎ی گرافیکی قدرتمند با هم ترکیب کنیم.”

اظهارات سو در پاسخ به سوال فردی بود که سوال کرده بود آیا ای‎ام‎دی در نهایت پردازنده Zen خود را با یک GPU مبتنی بر معماری در پیش روی Vega به منظور ساخت یک چیپ بزرگ برای سرورهای شرکتی و انجام فوق محاسبات، ترکیب خواهد کرد یا خیر.

سو گفت “یقینا، زمانش فرا خواهد رسید. دوره‎ای است که در آن ترکیب این دو فناوری بسیار منطقی است.”

این اولین باری نخواهد بود که ای‎ام‎دی یک مگا چیپ ساخته است. این شرکت قبلا نیز پردازنده‎ها و پردازنده‎های گرافیکی خود را با هم ترکیب کرده تا چیپ‎های سفارشی برای کنسول‎های بازی ایکس‎باکس وان و پلی‎استیشن 4 بسازد. تراشه‎ی 5 میلیارد ترانزیستوری ایکس‎باکس وان از یک پردازنده‎ی هشت هسته‎ای ای‎ام‎دی تحت نام رمزی جگوار و یک پردازنده‎ی گرافیکی سری رادون این شرکت استفاده می‎کند.

پردازنده‎های گرافیکی در بعضی از سریع‎ترین کامپیوترهای دنیا به عنوان کمک پردازنده برای اعمالی هم‎چون شبیه‎سازی آب‎ و هوا، پیش‎بینی امور اقتصادی و طراحی سلاح، استفاده می‎شوند. گوگل هم‎چنین از آن‎ها در مراکز داده‎های خوب به منظور انجام وظایف مرتبط با یادگیری عمیق استفاده می‎کند. شرکت انویدیا حوزه‎ی فوق محاسبات را تحت کنترل گرفته است در حالی‎که ای‎ام‎دی با پردازنده‎های گرافیکی عملکرد بالای FirePro خود در این زمینه سعی می‎کند تلاشی از خود نشان دهد.

ولی مگاچیپ ترکیبی ای‎ام‎دی بی‎همتا خواهد بود. انویدیا دارای پردازنده‎های گرافیکی با عملکرد بالا است ولی در حوزه‎ی پردازنده‎ها‎ی مرکزی حرفی برای گفتن ندارد. پردازنده‎های اینتل دنیای سرورها را اشغال کرده‎اند، ولی به همراه آن پردازنده‎‎ی گرافیکی دیده نمی‎شود. در برخی از ابر کامپیوترها پردازنده‎های گرافیکی شرکت انویدیا و پردازنده‎های اینتل به صورت ترکیبی استفاده می‎شوند.

اینتل یک مگا چیپ برای فوق محاسبات به اسم Xeon Phi 7290 با 72 هسته ارائه داده است، ولی به همراه آن پردازنده‎ی گرافیکی دیده نمی‎شود.. Xeon Phi دارای پردازنده‎های سری Atom اینتل و پردازنده‎های برداری برای انجام محاسبات پیچیده است.

ساخت یک مگا چیپ برای شرکت ای‎ام‎دی یک قمار بزرگ خواهد بود. تراشه‎ای که از یک پردازنده و GPU جداگانه استفاده کند، قیمتی رقابتی خواهد داشت و وجود آن باعث کاهش نیاز شرکت‎ها برای خرید چیپ‎های مجزا خواهد شد.

ای‎ام‎دی در ساخت چیپ‎های سرور با معرفی چیپ‎های 64 بیتی در سال 2003 و اندکی بعدتر چیپ‎های دو هسته‎ای به یک شرکت مهم تبدیل شد، ولی تاخیرها و عدم موفقیت در چیپ‎های مبتنی بر هسته‎ی بولدوزر (Bulldozer) در نهایت تلاش‎های این شرکت را در بخش سرور نابود کرد.

با اعتقاد به این‎که چیپ‎های مبتنی بر معماری ARM آینده‎ی سرورها خواهد بود، ای‎ام‎دی به شکل غیر قابل توضیحی توسعه‎ی چیپ‎های سرور x86 را رها کرد. ولی چیپ‎های ARM به سرورها راه نیافت و اینتل از نبود ای‎ام‎دی نهایت استفاده را کرد. اینتل بیش از 90 درصد بازار تراشه‎های سرور دنیا را تحت کنترل دارد.

نقشه‎های ای‎ام‎دی در بحث سرورها به معماری x86 برگشته و Zen در این حوزه هیجانی به وجود آورده است. به گفته‎ی مدیرعامل این شرکت اولین سرورهای مبتنی بر Zen در نیمه‎ی اول سال بعدی میلادی توسط چندین فروشنده به بازار ارائه خواهد شد. این چیپ‎ها در سیستم‎های دو سوکتی ساخت ای‎ام‎دی و سرور سازها محک زده شده‎اند و نتایج به گفته‎ی “سو” دلگرم‎کننده است.

به گفته‎ی خانم لیزا سو، این شرکت چیپ‎های سرور را برای بازارهای منتخب در عوض تمرکز بر تمامی بخش‎های مختلف، خواهد ساخت. برخلاف اینتل، شرکت ای‎ام‎دی منابع غنی در اختیار ندارد و در ابتدا باید بر بازارهایی تمرکز کند که اعتقاد دارد بیشترین سود را برای آن‎ها در پی خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال